Afvallen, wat doe ik verkeerd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Afvallen, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:53

Hoi iedereen!
Toen ik laatst op de weegschaal ging staan schrok ik best wel, hij gaf namelijk 78 kg aan! Zo zwaar ben ik nog nooit geweest en dit wil ik ook niet. Maar wat doe ik verkeerd met afvallen?

Ik voer sinds kort via fatsecret mijn eten in en daar kun je ingeven hoe actief je bent etc. Nou zit ik vrij veel op school en moet al mijn huiswerk achter de computer gemaakt worden, dus heb ik aangegeven dat ik een zitten beroep heb en 0,5 kg per week wil afvallen. Dan kom ik uit op 1384 calorieën die ik mag eten. Ik eet in de verhouding 40% koolhydraten 30% eiwitten en vetten. Verder drink ik 1.5-2 liter water op een dag. In het weekend hou ik me er minder aan, is het dat dan? Die paar chippies die ik eet in het weekend? Een keer een stukje chocola? Verpest ik daar alles mee?

Verder doe ik 1x per week zumba, 1x yoga en probeer 2x per week bodybalace te doen. Thuis hobbel ik ook nog paard, soms 2x per week maar soms ook maar 1x per 2 weken. Ik fiets naar de sportschool (15 minuutjes) en ik fiets ook naar school (10 minuutjes).

Toch wil het maar niet werken. Ik ben nu 76,5 kg maar ik ben ook al 6 weken bezig... Ben ik te ongeduldig? Hebben jullie nog tips? Trucs?

Ik vind het trouwens leuk om bij te houden wat ik eet, en nieuwe dingen te ontdekken waar bijvoorbeeld veel eiwitten in zitten, of als ik een keer wat chocola heb gehad hoe ik dit kan compenseren etc.

xalm

Re: Afvallen, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:55

Er is een topic waar je vast veel tips uit kan halen. Het heet: afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:59

Houdt je lichaam geen vocht vast door de veranderingen in eetpatroon? Zeker als je compleet anders bent gaan eten dan heeft je lijf echt een flinke tijd nodig om te wennen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:01

Ik heb niet het gevoel dat mijn lichaam vocht vast houdt.. Ik dronk eerst veel te weinig dus daarvan heb ik van de een op andere dag gezegd, hup nu moeten deze 4 flesjes gewoon leeg. Maar dat was al een paar weken voordat ik begon met opletten met eten...

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:04

tip wat ik veel hoor als je chocolade eet of iets anders
eet dat dan gelijk naar het middag eten

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:05

En weet je ook waarom ik dat na het middageten zou moeten eten?

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:06

De diëtiste van een vriendin van mij heeft gezegd, dat als je wil afvallen, dat je elke 2 uur iets kleins moet eten. En verder niet afwijken van je normale eetpatroon. Doordat je iedere 2 uur iets eet, leert je lichaam dat het geen 'voorraadje' hoeft aan te maken. Misschien is dat het proberen waard.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:07

Ik probeer inderdaad de hele dag door te eten. Gewoon ontbijt, lunch, avond eten en dan nog 2 tussendoortjes en dan savonds nog fruit of kwark na het eten.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:11

Het stukje chocolade meteen na het eten is zodat je bloedsuiker niet te veel stijgt.
Als je bloedsuiker in 1x stijgt, zakt hij ook weer heel snel waardoor je weer snel flauw wordt en trek krijtg in iets zoets.

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:12

Tip die ik ook een aantal keren tegen kwam is om voor het eten alvast 1 of 2 glazen water te drinken. Ik weet niet meer hoe het precies zat maar het kwam er op neer dat je dan minder honger kreeg en dus ook eerder stopte met eten. Het duurt altijd even voordat je maag doorgeeft dat je vol zit en je dus bijna altijd te veel eet maar door die glazen water zou dat dan niet zo zijn. (ik weet niet of dit helemaal klopt maar volgens mij was het zo)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:15

Oke bedankt Veersche, duidelijk!

Dat weet ik inderdaad Yanick29, maar naar mijn gevoel eet ik al niet veel en ik denk niet dat het nodig is om nog minder te eten... Verder drink ik de hele dag door al water omdat wij in de les gewoon mogen drinken. Ik zorg dat ik altijd een flesje water op tafel heb staan.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:17

Maar je bent in die 6 weken wel afgevallen dus je doet het goed!
Beter heel langzaam afvallen dan heel snel. Bij een crashdieet kom je het gewicht ook heel erg snel weer aan (en meer zelfs). Als het geleidelijk gaat is de kans het grootste dat je het gewicht ook kwijt blijft.

Dus ga zo door!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:18

Tja, wat is je er in het weekend niet aan houden?
Afvallen betekent een energietekort ontwikkelen, dus minder eten dan je lichaam nodig heeft. Wat het tekort heeft krijgt het dan uit je eigen voorraad en die zal slinken. Precies wat je wil :)
Allereerst is het belangrijk om kritisch te kijken of je echt maar 1384kcal eet door de week. Schrijf je alles op, vergis je je niet in hoeveelheden? Vergeet bijvoorbeeld je bakolie niet en leg in het begin alles eens op de weegschaal. Mijn ervaring is dat mensen zich heel vaak onderschatten en denken minder te eten dan ze doen.
Goed, dat zijn je doordeweekse dagen. In het weekend houd je je er minder aan. Houd je het dan helemaal niet bij? Of ga je er iets overheen? Hoeveel ga je er overheen?

Als jij doordeweeks iedere dag 500kcal minder eet dan je nodig hebt, dan heb je van maandat t/m vrijdag 2500kcal te weinig gegeten. Als jij vervolgens in het weekend 2 dagen 800kcal meer eet dan je nodig hebt houd je natuurlijk weinig meer over. Je verlies per week is dan 900kcal en daarmee val je ongeveer 0,2kg per week af. Dat is niet veel...
Meet eens af wat je in het weekend doet, hoeveel je dan boven je onderhoud gaat zitten. De kans is groot dat je in het weekend verpest wat je doordeweeks zo goed hebt volgehouden.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:26

Ik weeg alles al een tijdje af en moet zeggen dat ik tegenwoordig goed kan schatten. Ik schrijf echt alles op wat ik eet, ook als het een keer chocola of chips is, daar ben ik wel heel eerlijk in.
Ik eet gemiddeld per dag 1500 kcal omdat die 1380 zonder sporten is. In het weekend eet ik tussen de 1800-2000 kcal gemiddeld. Ik denk dat het dan toch echt aan het weekend ligt. Wel jammer, ik kan namelijk niet zelf kiezen wat we eten in het weekend...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:27

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:29

Dat topic had ik inderdaad al gezien, maar er staan daar vooral heel veel lijstjes van wat mensen die dag gegeten hebben..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:30

Amyyy schreef:
Ik weeg alles al een tijdje af en moet zeggen dat ik tegenwoordig goed kan schatten. Ik schrijf echt alles op wat ik eet, ook als het een keer chocola of chips is, daar ben ik wel heel eerlijk in.
Ik eet gemiddeld per dag 1500 kcal omdat die 1380 zonder sporten is. In het weekend eet ik tussen de 1800-2000 kcal gemiddeld. Ik denk dat het dan toch echt aan het weekend ligt. Wel jammer, ik kan namelijk niet zelf kiezen wat we eten in het weekend...

Je zou kunnen kiezen om doordeweeks iets strenger te zijn voor jezelf, bijvoorbeeld toch 1300kcal. Dan kun je het weekend laten zoals het is.
Tegelijkertijd geef je aan in het weekend niet te kunnen kiezen wat je wil eten, maar je kunt zelf wel kiezen of je chips eet of niet natuurlijk :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:33

Ja, chips daar kan ik inderdaad zelf voor kiezen! Dat heb ik heel goed in de gaten, ik had het meer over de basismaaltijden. Thuis is er geen volkorenbrood, savonds eten we vaak aardappels, groente vlees (ik pak zo veel mogelijk groente, maar meestal is het een salade waar dan weer dressing etc over zit, ook niet echt bevorderlijk) of we eten friet of pizza... Niet erg handig dus!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:38

Pfoe, ik vind 1300 écht heel erg weinig... Als ik me niet vergis heb je 1200 nodig om in leven te blijven zegmaar :') hersenen laten werken, spijsvertering etc.

Maar uhm, ben je toevallig veel gaan sporten? Want spieren wegen namelijk meer dan vet hè... Ik zou minder naar de weegschaal kijken en liever bijv je buik opmeten of goed in de spiegel kijken. Wat ook helpt is om gewoon eens tegen iemand te zeggen dat je op je lijn aan het letten bent en aan het sporten bent. Als je inderdaad meer spier aan het ontwikkelen bent zal het hen zeker zijn opgevallen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:42

Wellicht kun je het weekend laten zakken naar 1700-1800kcal en doordeweeks op 1300 kcal. Dan zit je gemiddeld op 1400kcal, wat prima zou moeten zijn om af te vallen.
Eet je in het weekend bij je ouders? Vraag de dressing apart te doen zodat je zelf kunt doseren bijvoorbeeld. Eet overdag niet teveel (boterhammetje minder misschien). Of vraag of ze voor jou een bak kwark willen halen. Bak eventueel een omelet van eiwitten om maar iets te noemen. Eet je ontbijt wat later als je niet samen ontbijt zodat je wellicht een brunch kan doen.
Vraag als het mogelijk is in de ochtend alvast wat je in de avond eet en maak voor je start met ontbijten alvast een dagmenu voor die dag.

Margarathea: ieder lichaam heeft iets anders nodig voor je rustmetabolisme, maar in principe kan je lichaam ook prima een tijd zonder eten als je maar voorraad (vet dus) hebt. Er isgeen spcifieke waarde die je nodig hebt om "in leven te blijven". Eet je niet voldoende, ga je je vetvoorraad gebruiken. Met enkele dagen onder je onderhoud eten is niks mis, als je het maar niet 7dagen per week doet en weken lang.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:52

1300 is ook weinig, maar toch, ik eet veel magere dingen, fruit en groente, dan mag je echt een hooooop eten.

Ik ben meer gaan sporten inderdaad, sinds een maand of 3. Het is alleen niet dat ik het typische fitness en krachttraining doe, want dat vind ik niet leuk. En als ik iets niet leuk vind, dan doe ik het ook niet.
Ik heb 1.5 geleden een foto gemaakt en afgelopen maand weer. Daar zie je inderdaad verschil op maar het kan ook zijn dat ik de eerste dag gewoon moest plassen of juist vocht vast hield, dat ik daardoor verschil zie. Dus daar kan ik nog niet zo veel over zeggen omdat ik nog maar 2 fotos met elkaar kan vergelijken.

Ik eet in het weekend inderdaad bij mijn ouders. Ik ga in het weekend meer opletten. Brunchen doe ik (bijna) altijd al in het weekend, als tussendoortje maak ik vaak een smoothie met wat halfvolle melk, fruit en eiwitpoeder omdat ik anders bijna geen eiwit binnen krijg. Ik probeer ook al veel te plannen maar mijn moeder die gaat gewoon naar de winkel en dan weet ze pas wat voor eten we krijgen, dus het is echt heel moeilijk om daar rekening mee te houden. Vaak probeer ik al rekening te houden met het ergste, dus pizza of friet, en daar overdag een beetje op in te spelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:58

Je lichaam opmeten door middel van meetlint kan ook helpen, meet je taille, borst en bovenbeen bijvoorbeeld eens per maand.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:16

Ik zou inderdaad zoals secricible zegt proberen dan doordeweeks wat lager te gaan zitten, zodat je in het weekend speelruimte hebt :j

Het gaat uiteindelijk natuurlijk om je totale energiebalans over de afgelopen week. Zo koos ik er bijvoorbeeld voor om deze week 200 extra kcal per dag onder mijn doel te eten, die 1000 kcal heb ik vervolgens dit weekend gespendeerd aan chips en millionaire's shortbread :D

Hoe groter je energietekort, hoe meer gewicht je (naar alle waarschijnlijkheid) zult verliezen. Misschien heeft fatsecret het gewoon een beetje optimistisch ingeschat en zul je lager in kcal moeten gaan zitten voordat je gaat afvallen. Dat is allemaal een kwestie van uitproberen :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 21:24

Ik ga proberen om doordeweeks lager te zitten zodat ik inderdaad wat speling heb in het weekend! Lijkt me een strak plan, en vooral ook makkelijker dan minderen in het weekend want dat gaat bijna niet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:42

6 weken is nog niet zo heel lang hoor ;) Als je echt resultaat wil zien van je sport, ben je zó een jaar verder.