Afvallen.... Maar hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandmeisje

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Nederland

Re: Afvallen.... Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:27

Leuke discussie wat nu beter is maar ik denk dat ts meer aan onze ervaring heeft dan aan wat volgens de een goed of slecht is. Maar dat is per lichaam en persoon anders. Ts zou toch eerst naar haar zelf moeten kijken waar het mis gaat, want stiekem weet iedereen dit wel. En dan kiezen waar ze zich goed bij voelt.

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: Afvallen.... Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:32

Daarom; hou eerst een maand een eetdagboek bij :) dan pas kan je echt zien waar het mis gaat.
Deze moet je wel naar de volle waarheid invullen. Niemand hoeft hem in te zien als je dat wil

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Afvallen.... Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:35

Ik denk niet dat er een goed of slecht is. Het is meer wat past het beste bij je. Ik mocht trouwens 5 shakes per dag en er nog gewoon bij eten van de voorgeschreven lijst. Ik heb echt geen enkele keer honger gehad. Ook stond ik onder begeleiding van een diëtist wat ook wel een aanrader is.

Mutsie93

Berichten: 423
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:37

Is er geen optie om bij een fysio te gaan trainen? Omdat je aangaf dat hardlopen in de natuur niet gaat door je spieren en kwalen. Bij de praktijk waar ik stage heb gelopen hadden we iemand die wilde afvallen maar steeds blessures kreeg als ze zelf ging sporten, daar zijn we mee aan de gang gegaan en nu gaat het heel goed. Misschien is een diëtiste ook een optie? Die kan je helpen met opstellen van een juist voedingspatroon, zeker als je het moeilijk vind om zelf te doen.

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Afvallen.... Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 17:48

Goed... dit wordt een heel lang bericht haha...

Om in te gaan op de spieren kwestie:
- ik heb zoveel blessures gehad aan mijn spieren en lichaam, dat ik niet zoveel meer kan. vanaf mijn knieën tot mijn enkels zijn zowat alle spieren ingescheurd en opgerekt geweest.
ik mis een stukje ruggewervel waardoor ik voorzichtig moet doen, ik heb een bekkenbreuk gehad waarbij er in het ziekenhuis een fout is gemaakt waardoor dit nooit meer helemaal goed zal komen en ik dus daarin ook beperkt ben.

Om in te gaan op de shakes:
- Veel mensen om mij heen hebben dit gedaan en ik vind het resultaat maar matig, daarbij inderdaad dat ze na die tijd ook weer aan kwamen. Daarbij lijkt dit voor mij niet echt de ideale manier.

Om in te gaan op beweging:
om precies te zijn doe ik het volgende:
08.00 uit bed, met de honden lopen gemiddeld 20 minuten, daarna bezig met administratie, dan naar het werk, een winkel van 64 meter diep die ik elke dag tig keer van voor naar achter loop. als ik thuis kom ga ik eten, dan ga ik met de auto naar de paarden( dit is echt te ver om te fietsen) daar ga ik zadelen, rijden, uitmesten, verzorgen. vaak sleep ik met balkjes voor de training. als ik thuis kom om 9 uur dan ben ik ook echt kapot.

Om in te gaan op voeding/dagboek:
Een dagboek lijkt me een super plan! ga ik zeker bijhouden! zowel hoe het nu is, als ook wanneer ik bezig ben met "dieeten" om het zo te noemen.

Ik eet al niet zo bijster veel meer voor wat ik beweeg. Dus ik ga eens kijken of ik inderdaad 5 keer daags kan gaan eten in kleine hoeveelheden, daarbij eerder een cracker dan een broodje, minder pasta en aardappelen en meer groentes( die ik wel lust).
Ik probeer dingen te eten die ik niet lust echt al heel lang, maar ik blijf het niet lusten.

Daarbij wil ik wel mijn 2 koppen koffie per dag MET suiker. maar zal ik verder alleen nog water drinken.

Ik denk dat het voor mij motiverend is( heb ik een stok achter de deur, doe ik het niet alleen voor mezelf maar ook als voorbeeld) en daarbij misschien voor anderen leuk, om een topic bij te gaan houden met de vorderingen.
Hier zal ik misschien ook foto's gaan plaatsen.

Zoals het internet nu aangeeft, heb ik veel overgewicht en zit ik tegen obesitas aan( nou vind ik dat wel weer wat overdreven)
Mijn ideale gewicht zou rond de 60 kg zijn maar ik ben tevreden bij 65 KG.

jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Re: Afvallen.... Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:57

Ik denken dat je al veel winst kunt halen uit je voeding aan passen naar 2tussendoortjes en 3 gezonde maaltijden. En zeker voldoende drinken!! Misschien is zwemmen iets voor jou.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Afvallen.... Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:05

Vaker op de dag eten gaat niet zorgen dat je afvalt. Om af te vallen moet je minder kcal eten dan je verbrand. Of je die kcal in 1,5 of 10porties verdeelt maakt niet uit.
als jij vind dat je nu voldoende beweegr en dat echt niet omhoog kan zul je dus minder moeten eten. Jij kan vinden dat je niet veel eet, maar je lijf verteld anders...

Een eetdagboek kan idd helpen om te (h)erkennen wat er mis gaat. Gebruik een app die voor je optelt, weeg af de eerste periode en vergeet dingen als bakvet of boter niet. En ben eerlijk tegenover jezelf...

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:03

Let ook op, het kan ook zijn dat je te weinig eet!! > lichaam gaat hamsteren. dus ga niet alleen maar minderen op de calorieren maar ga ook de goede dingen eten. Rookvlees of Kipfilet ipv ham of worst. Etc

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Afvallen.... Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:35

Geen dieet volgen maar je eetgewoontes blijvend veranderen.
Al het 'eten' met een streepjescode in de winkel laten. Dus veel groente, fruit en andere onbewerkte producten. Geen pakjes en zakjes en dingen die uit een fabriek komen. In al het bewerkte eten wat in de supermarkt ligt zit heel veel troep. En ook etiketten lezen en letten op toegevoegde suikers en leer ook de talloze andere benamingen voor suiker(s), want je wordt gewoon voor de gek gehouden.
Vertrouw ook geen gezonde claims op verpakkingen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:19

Adrienne93 schreef:
Goed... dit wordt een heel lang bericht haha...

Om in te gaan op de spieren kwestie:
- ik heb zoveel blessures gehad aan mijn spieren en lichaam, dat ik niet zoveel meer kan. vanaf mijn knieën tot mijn enkels zijn zowat alle spieren ingescheurd en opgerekt geweest.
ik mis een stukje ruggewervel waardoor ik voorzichtig moet doen, ik heb een bekkenbreuk gehad waarbij er in het ziekenhuis een fout is gemaakt waardoor dit nooit meer helemaal goed zal komen en ik dus daarin ook beperkt ben.

Om in te gaan op de shakes:
- Veel mensen om mij heen hebben dit gedaan en ik vind het resultaat maar matig, daarbij inderdaad dat ze na die tijd ook weer aan kwamen. Daarbij lijkt dit voor mij niet echt de ideale manier.

Om in te gaan op beweging:
om precies te zijn doe ik het volgende:
08.00 uit bed, met de honden lopen gemiddeld 20 minuten, daarna bezig met administratie, dan naar het werk, een winkel van 64 meter diep die ik elke dag tig keer van voor naar achter loop. als ik thuis kom ga ik eten, dan ga ik met de auto naar de paarden( dit is echt te ver om te fietsen) daar ga ik zadelen, rijden, uitmesten, verzorgen. vaak sleep ik met balkjes voor de training. als ik thuis kom om 9 uur dan ben ik ook echt kapot.

Om in te gaan op voeding/dagboek:
Een dagboek lijkt me een super plan! ga ik zeker bijhouden! zowel hoe het nu is, als ook wanneer ik bezig ben met "dieeten" om het zo te noemen.

Ik eet al niet zo bijster veel meer voor wat ik beweeg. Dus ik ga eens kijken of ik inderdaad 5 keer daags kan gaan eten in kleine hoeveelheden, daarbij eerder een cracker dan een broodje, minder pasta en aardappelen en meer groentes( die ik wel lust).
Ik probeer dingen te eten die ik niet lust echt al heel lang, maar ik blijf het niet lusten.

Daarbij wil ik wel mijn 2 koppen koffie per dag MET suiker. maar zal ik verder alleen nog water drinken.

Ik denk dat het voor mij motiverend is( heb ik een stok achter de deur, doe ik het niet alleen voor mezelf maar ook als voorbeeld) en daarbij misschien voor anderen leuk, om een topic bij te gaan houden met de vorderingen.
Hier zal ik misschien ook foto's gaan plaatsen.

Zoals het internet nu aangeeft, heb ik veel overgewicht en zit ik tegen obesitas aan( nou vind ik dat wel weer wat overdreven)
Mijn ideale gewicht zou rond de 60 kg zijn maar ik ben tevreden bij 65 KG.


Maak maar eens een account aan op fatsecret.nl
Dat is een site en app die volgens mij de meeste producten herkent en in de database heeft.

Ben eigenlijk wel stiekem benieuwd op hoeveel calorieën je uitkomt als je alles eerlijk invult.

Die koffie... gewoon blijven doen. Suikerklontje is 15 calorieën ofzo, niet de wereld, en ja, suiker is slecht maar er is zoveel slecht dus als je het lekker vindt: lekker drinken.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:19

KarinvdM, ik vind jouw berichtje wat kort door de bocht. Ik ben 50 kilo afgevallen en zit nu op een gezond gewicht, incl. nasikruiden, macaronimix, voorgesneden groente, aardappelproducten uit de diepvries en nog honderden andere producten uit de supermarkt.

Het belangrijkste blijft dat je inname van kcalorieën kleiner is dan wat je verbrandt. Of je die kcals nu vult met twee big macs of met 100 stengels selderij, maakt voor het afvallen niet uit. Misschien wel voor hoe je je voelt, maar als je net begint met een gezonde levensstijl aanleren, is het wel heel veel gevraagd om in één keer te stoppen met alles-eten-wat-een-streepjescode-heeft.

3 gezonde maaltijden en 3 gezonde tussendoortjes per dag, geen frisdrank meer en meer groente en fruit en minder pasta/aardappels is voor ts denk ik al een heel mooi uitgangspunt. Het moet ook nog haalbaar zijn om het vol te houden, zeker als je niet zelf kookt.

Ts, is het een idee om je rijst te vervangen door zilvervliesrijst, je pasta door volkorenpasta en je bruinbrood door volkorenbrood? Je kunt je ham vervangen door kipfilet, rookvlees of magere kaas. Dat kun je heel lekker maken met komkommer, tomaat of augurk of een gekookt eitje. Ook radijsjes bij de lunch of een stuk paprika ofzo maken je maaltijd net wat interessanter.

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Afvallen.... Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 09:30

ik heb fatsecret gedownload.
Heb m voor gister en vandaag ingevuld qua activiteiten.
Dan kom ik erop dat ik +/- 2800 Kcal verbrand op een dag.

Een dag als gister neem ik maar 1455 kcal in...
Vandaag teer ik de hele ochtend en middag op een grote (zelfgemaakte) smoothie van aarbei/banaan/kiwi.
Vanavond wel gewoon avond eten...

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:32

Kijk dus uit dat je ook niet te weinig eet!!! Dan gaat je lichaam sparen.
Lees dit eens: https://drogespieren.nl/vetpercentage/te-weinig-eten

Als voorbeeld.Ik ben in 2,5 maand tijd 20 kilo afgevallen ZONDER!! extra sporten.
Ik moest meer gaan eten dan ik normaal at. In de avond moest ik zelfs 3 aardappelen per maaltijd eten!
Dat is echt veel en volgens de huidige no-koolhydraathype echt een no go. Maar voor mij werkte het als een tierelier.
Kijk dus naar waar jou lichaam op reageert en waar je je lekker bij voelt.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Afvallen.... Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:37

Verbranding niet meenemen, dat is niet te meten. 2800kcal is echt gigantisch veel om te mogen eten en al helemaal voor iemand van 1.66 die niet morbide obees is of juist zwaar gespierd. Absoluut niet realistisch.

Van 1 dag een boekje bijhouden krijg je geen goed beeld van wat je doet, doe dit eens een periode langer.

En te weinig eten zorgt zeker niet dat je niet meer afvalt, dan zou heel Afrika obees moeten zijn ondertussen. Te weinig eten bij de maaltijden zorgt wel dat je tussendoor gaat snaaien en snacken en uiteindelijk meer eet dan de bedoeling was.

Winged

Berichten: 33063
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:40

Adrienne: Wat heb je ingevuld bij beweging? Actief of zeer actief? Ik sport zelf dagelijks (krachttraining, hardlopen, paardrijden) maar heb hem nog op actief gezet. Zelfde met beweging: Ik fiets wel naar het werk, maar ik weet ook dat mijn lijf daaraan gewend is en dat ik daarbij niet zoveel energie meer verbruik. Tip als je je eens in voedsel wil verdiepen: het boek de voedselzandloper.
(en dan zit ik nog op 2400 kcal dat ik mag volgens fatsecret. Nog erg veel :=)
Laatst bijgewerkt door Winged op 23-06-15 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:40

ik ben 57 kg afgevallen met koolhydraatarm (niet -loos!) te eten. Leer je lichaam kennen! Roggebrood bij t ontbijt is voor mij super, bij t avondeten moet ik juist zo min mogelijk kh eten. Van laag in de kcal (1000-1200) ging ik jarenlang erg jojo-en en voelde me slap. mijn lijf ging daarvan ook in standje hongerwinter en alles willen opslaan. Bovendien keldert door te weinig eten je verbranding. Toen ik gemiddeld 1600-1700 kcal die laag in kh zijn at viel ik definitief af zonder honger of sporten en met lekker eten. Zoek uit wat bij je past!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:45

Adrienne93 schreef:
ik heb fatsecret gedownload.
Heb m voor gister en vandaag ingevuld qua activiteiten.
Dan kom ik erop dat ik +/- 2800 Kcal verbrand op een dag.

Een dag als gister neem ik maar 1455 kcal in...
Vandaag teer ik de hele ochtend en middag op een grote (zelfgemaakte) smoothie van aarbei/banaan/kiwi.
Vanavond wel gewoon avond eten...


Hoe kom je aan 2800 verbranding?

Verder is dat dus geen goed eetpatroon: 2x per dag eten.
Beter kleine porties en beter verdeeld. Ochtend en middag op een smoothie is gewoon niet verstandig...

Winged

Berichten: 33063
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:47

Amaris schreef:
Verder is dat dus geen goed eetpatroon: 2x per dag eten.
Beter kleine porties en beter verdeeld. Ochtend en middag op een smoothie is gewoon niet verstandig...

Klopt. Plus dat het ontbijt zo'n beetje het belangrijkste eetmoment op de dag is.

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:59

kjoetie schreef:
ik ben 57 kg afgevallen met koolhydraatarm (niet -loos!) te eten. Leer je lichaam kennen! Roggebrood bij t ontbijt is voor mij super, bij t avondeten moet ik juist zo min mogelijk kh eten. Van laag in de kcal (1000-1200) ging ik jarenlang erg jojo-en en voelde me slap. mijn lijf ging daarvan ook in standje hongerwinter en alles willen opslaan. Bovendien keldert door te weinig eten je verbranding. Toen ik gemiddeld 1600-1700 kcal die laag in kh zijn at viel ik definitief af zonder honger of sporten en met lekker eten. Zoek uit wat bij je past!


Hulde _O_ 57 kg is echt een heleboel! Hoe heb je dat koolhydraatarm onder de knie gekregen/uitgezocht?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:28

In het boek grip op koolhydraten staat het heel simpel uitgelegd.

Kiwipitje

Berichten: 10538
Geregistreerd: 18-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:07

Afbeelding

Hoor vooral veel wat er allemaal niet mogelijk is en wat je niet wil veranderen.. wat wil je wel veranderen om je doel te bereiken?

Edit: even constructief ;) Verdiep jezelf in hoeveel kcal je per dag nodig hebt. Laat het niet zo'n app uitrekenen, maar zorg dat je dit zelf uitrekent, dan heb je een veel beter gevoel erbij en klopt het waarschijnlijk beter. Hetzelfde geldt voor voeding.. verdiep je in voeding en wat je nodig hebt per dag om nog af te vallen als ook de verhouding tussen kcal/eiwit/vet. Koolhydraatarm eten kan zeker helpen alsook het splitsen van eten van koolhydraten van eiwitten/vetten. Koolhydraatloos zou ik niet doen, zeker niet als je actief leeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:15

Amaris schreef:
Verder is dat dus geen goed eetpatroon: 2x per dag eten.
Beter kleine porties en beter verdeeld. Ochtend en middag op een smoothie is gewoon niet verstandig...

Dit zijn fabels. Het maakt voor je lichaam niet uit of je twee maaltijden neemt en zo aan je voedingsstoffen komt, of je verdeelt dit in 5 maaltijden over de dag. Dat is persoonlijke voorkeur.
Winged schreef:
Amaris schreef:
Verder is dat dus geen goed eetpatroon: 2x per dag eten.
Beter kleine porties en beter verdeeld. Ochtend en middag op een smoothie is gewoon niet verstandig...

Klopt. Plus dat het ontbijt zo'n beetje het belangrijkste eetmoment op de dag is.

Fabel. Je kan prima zonder ontbijt, mits je er op let dat je niet gaat schranzen bij de lunch bijvoorbeeld of pakt naar minder verantwoorde tussendoortjes om de opgekomen honger te stillen.

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:17

Kayleigh_ schreef:
Verder is dat dus geen goed eetpatroon: 2x per dag eten.
Beter kleine porties en beter verdeeld. Ochtend en middag op een smoothie is gewoon niet verstandig...

Dit zijn fabels. Het maakt voor je lichaam niet uit of je twee maaltijden neemt en zo aan je voedingsstoffen komt, of je verdeelt dit in 5 maaltijden over de dag. Dat is persoonlijke voorkeur.
Winged schreef:
Amaris schreef:
Verder is dat dus geen goed eetpatroon: 2x per dag eten.
Beter kleine porties en beter verdeeld. Ochtend en middag op een smoothie is gewoon niet verstandig...

Klopt. Plus dat het ontbijt zo'n beetje het belangrijkste eetmoment op de dag is.

Fabel. Je kan prima zonder ontbijt, mits je er op let dat je niet gaat schranzen bij de lunch bijvoorbeeld of pakt naar minder verantwoorde tussendoortjes om de opgekomen honger te stillen.[/quote]

Volgens mij zijn dit toch echt geen fabels... Meer eetmomenten op de dag zorgt er vgm voor dat je verteringssysteem beter door blijft werken. En echt overal lees ik dat een ontbijt echt heel belangrijk is. Heb je linkjes of iets waar je deze info vandaan haalt? :)

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Afvallen.... Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:28

Ik denk inderdaad ook leren eten. Heb ik ook gedaan. Ik vond salades lekker maar wel met kant en klare dressing. Ben ik meteen mee gestopt en op internet naar gezonde dressings gekeken. Koffie lusten ik alleen met melk en suiker. Nu drink ik koffie zwart en niet meer als 2 op een dag.

Eet gevarieerd en eet 3 maaltijden en je tussendoortjes. Ook na het avond eten.
Ontbijtkoek zou ik niet doe, zit suikers in. Pak rijstwafel, ook die met smaak kan best. Anders beleg je de rijstwafel met 30+ kaas. Van mijn diëtiste mag ik s'ochtens best een broodje met hagelslag, ik neem dan de pure 80%. Zoals iemand anders al zei: Wissel je ontbijt af met crackers, brood, kwark enz. Ik zelf drink alleen thee, koffie of water met smaakje, citroen of munt erin. Als geen tussendoortjes of maaltijden over. En eet 2 stuks fruit per dag.

Winged

Berichten: 33063
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:35

UhNee schreef:
Volgens mij zijn dit toch echt geen fabels... Meer eetmomenten op de dag zorgt er vgm voor dat je verteringssysteem beter door blijft werken. En echt overal lees ik dat een ontbijt echt heel belangrijk is. Heb je linkjes of iets waar je deze info vandaan haalt? :)

Voedingscentrum pleit er natuurlijk voor, maar voor afvallen maakt het inderdaad niet veel uit.
MAAR: Het helpt wel met de energiebalans te vinden en het opgang helpen van de stoelgang en stofwisseling. Persoonlijk: Een bak magere kwark naar binnenwerken met vruchten of noten helpt mijn lijf wél. Als ik zonder ontbijt de crossfitbox induik zie ik halverwege de training toch echt sterretjes en presteert mijn lijf niet zoals het doet met een normale lading aan voedsel (=energie) :+