Vaak gespannen en nerveus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Vaak gespannen en nerveus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 13:12

Voor veel dingen die ik ga doen ben ik gespannen. Vaak wat buikpijn, geen trek. Ik heb dit vooral voor het paardrijden. Paard merkt dit dan en dan kan ik haar niet meer de baas zijn. En ik rijd al sinds mijn 9e...
Hetzelfde gevoel heb ik vaak voor presentaties op school bijvoorbeeld of als ik nieuwe mensen ga ontmoeten. Zelfs als ik iemand al een tijdje ken, heb ik er nog last van.
Als ik het een beetje duidelijker kan omschrijven, het is ongeveer zo'n gevoel alsof je in een achtbaan gaat of dat je een examen moet maken. Misschien dat jullie het nu beter begrijpen.
Wat kan ik hier aan doen? Valeriaan helpt bij mij niet zo goed.
Wel heb ik er vaak in het begin alleen last van en gaat het na ong een uurtje, half uur weg. Maar het is zo vervelend dat ik me eerst zo druk maak en gestrest ben. En eigenlijk om niets... Of de hele nacht niet kunnen slapen, omdat ik de volgende ochtend om 6 uur al moet opstaan voor werk.

JoycexEnya

Re: Vaak gespannen en nerveus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:15

Zoiets heb ik ook, maar ik hou het ook een gespannen gevoel. Ik heb het als ik mezelf afleid weer niet, ik heb laat van paniek/ angst aanvallen

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:28

Ik heb hier ook wel eens last van inderdaad, en ook bij de paarden.
Ik heb laatst per stom toeval uitgevonden dat het mij helpt om kauwgum in mijn mond te doen en te kauwen. Op de één of andere manier nam dit een heel groot deel van mijn spanning weg. Geen idee waarom het werkte, maar ik klaag niet.
Misschien dat zoiets voor jou ook helpt?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:08

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:10

Ik heb het ook wel eens, wat mij helpt is het accepteren. Het is niet erg dat je dit voelt, je bent mens en het hoort er nu eenmaal bij. Als je het accepteerd en er niet boos of geirriteerd van wordt zul je merken dat het vanzelf, langzaam, minder wordt. Wees lief voor jezelf ook als je hoofd/lijf er soms voor kiest om dingen te doen waar je een hekel aan hebt.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:42

Hier ook iemand, maar dan geen kauwgum maar gewoon van die keel snoepjes. Die helpen om af en toe om de spanning te verminderen.

Ik heb het ook om alles en niks..
Bij de paarden, op school, onder het avondeten aan tafel enzo.. Voor bij dingen waar ik het idee heb dat ik niet per direct weg zou kunnen gaat het fout. En soms kan ik gewoon achter de pc zitten en het kom in en keer opzetten.

Vaak gaat eerst mijn hard te keer, dan krijg in en hele droge mond en dan (als ik niet op tijd iets te kouwen heb) krijg ik een paniek aan val of word ik heel misselijk.

Bij mij is het begonnen toen ik in een depressie zat, alweer 6 jaar geleden, maar het is nooit echt over gegaan. En de psychologen konden me er wel een beetje mee helpen. Maar de meeste 'trucjes' had ik zelf als uitgevonden.

Valeriaan werk bij mij ook niet, word het alleen maar erger van voor mijn gevoel. Dus daar ben ik mee gestopt.

Dus ik lees mee voor de tips :j

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:44

Ik heb het ook, maar ik heb dan ook een paniek- en angststoornis.
Het kan zo zijn dat je gewoon erg stressgevoelig bent en dat doorslaat, waardoor je je vaak nerveus voelt.
Hoe dan ook, zou ik je zeker aanraden om even contact op te nemen met de huisarts. Ontspanningsoefeningen kunnen vaak al veel betekenen :).

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:32

Vandaag ging het bij mij alweer wat beter, was al een stuk meer ontspannen met paardrijden. :)
Maar ik heb over een paar weken een wedstrijd en ben bang dat ik daarvoor heel zenuwachtig ben en dat het dan fout gaat. Dat ik val en iedereen dat ziet.

Ja, zou ook kunnen dat het door stress komt inderdaad. Ik moet straks ook veel, maar heb vaak al weinig energie. Straks studeren, de paarden doen, sporten, helpen in het huishouden, sociale bezigheden, bijbaan. Soms denk ik hoe ga ik dat allemaal doen?

Ik wil ook gewoon teveel tegelijk...

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:42

Iedereen maakt fouten
En vallen kan iedereen gebeuren

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:23

Wat bij mij goed helpt is denken, wat is nou het ergste dat kan gebeuren? Val je van je paard? jammer dan gewoon weer opstappen. Bang dat je jezelf voor schut zet? Nou en, dan lachen ze even en is dat ook weer geweest.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 22:02

De afgelopen tijd gaat het weer wat slechter. Mijn angsten zitten mij teveel in de weg. Ik ben vorige week dan toch gevallen van mijn pony gewoon omdat ik niet consequent was en haar de weg liet bepalen... Het lukt mij maar niet de paarden onder controle te houden.
Daarnaast ook nog de teleurstelling gekregen dat ik niet ben aangenomen voor een leuke bijbaan waar ik zo'n zin in had. Eerste gesprek ging goed, toen uitgenodigd voor een tweede gesprek, maar ze vonden mij alsnog verlegen en dachten dat ik tijdens het eerste gesprek gewoon nerveus was (wat logisch is), maar ik ben dus altijd nerveus...

Ik moet straks ook weer presentaties geven en dat durf ik niet goed, ik ben bang dat ook deze studie niets wordt. Ze zeggen dat het belangrijk is dat je erg sociaal bent, vlotte spontane types dus. Dat ben ik totaal niet, maar dan blijft er geen een studie voor mij over.

Ik zit er over na te denken te stoppen met de paarden, ik rij al sinds mijn 9e, maar ik lijk nog altijd een beginner. Al weet ik dat ik goed kan rijden, maar altijd weer die angst...
En moet ik nu wel beginnen met die studie? Straks wordt dit nog de 3e studie die ik niet afmaak en blijf ik achter met een schuld van €25.000...

Maar ik wil ook niet alles opgeven, dan stelt mijn leven ook niets meer voor...

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:04

Balen zeg.
Ik zou niet dingen gaan vermijden en stoppen, dan durf je straks helemaal niks meeer. Zoek eens oo agorafobie
Merk aan mezelf dat ik nu al deze week meer aanvallen heb dan normaal. Ik ga zaterdag op kamp nouja begint zondag en ben daar heel bang voor dat ik een aanval krijg. Ik ben nu heelnerg aan het twijfelen om het te zeggen in de app groep. Ik denk dat vrijdag helemaal een rampen dag worden dus neem denk propranolol kijken of het werkt.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:06

Bedankt, zal het eens opzoeken. Ik heb ook een depressie gehad en heb daar nu nog af en toe last van. Al gaat het vaak beter.
Ik weet hierdoor niet zo goed wat ik wil in het leven. Als het een tijd goed gaat, wil het studeren wel goed, de paarden en alles wil wel lukken. Voel ik mij slecht, dan gaat niets meer, studie vooral niet, en dan loop ik al gauw een paar weken achter... Erg lastig op het hbo.
Wat is propranolol, word je daar rustiger van?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:16

Als ik jou was zou ik even een afspraak bij de huisarts maken voor een afspraak met een psycholoog. Ik heb ook propranolol gebruikt en het heeft me in combinatie met therapie enorm geholpen! Ben zelfverzekerder, minder somber en geen last meer van paniekaanvallen.

Google maar eens op propranolol. Is een bètablokker, een medicijn dat je hartslag laag houd. Hierdoor komt er minder adrenaline vrij waardoor je minder snel last krijgt van paniek. Die medicijnen zijn voor mij echt een grote stap geweest richting herstel. Als je erover wil praten of iets dergelijks mag je me een pb sturen!

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:18

ik herken mezelf er ook in helaas...vaak gespannen..en het bleek weer nergens voor nodig!
ik heb propranolol en dat helpt!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:27

Had het al even opgezocht, verlaagt de hartslag en bloeddruk staat er, klikt wel een beetje eng. :D
Ik heb weleens last van steken bij m'n borst vandaar...

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:29

Ik vond het ook doodeng, maar je krijgt echt de laagste dosis mogelijk :) Dit werkt natuurlijk alleen in combinatie met goede therapie. Anders pak je alleen het probleem aan, niet de oorzaak!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 06:36

Ik he het nog niet gebruikt want het duurt vaak een minuut of 10 tot een half uur.
Propranolol word vaak gegeven bij examenstress. Maar neem het wel voor de zekerheid mee naar kamp

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 06:42

Ik zou als ik jou was ook een afspraak maken met de huisarts om een doorverwijzing te krijgen naar psycholoog of therapeut....
Waar de meeste mensen spanning hebben bij incidentele gebeurtenissen maak ik uit jouw verhaal op dat het je bij meerdere aspecten in de weg staat....
Een pilletje vind ik daarbij dan maar een tijdelijke oplossing..... Lijkt me beter voor jezelf om te leren omgaan met die spanning.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 07:43

JoycexEnya schreef:
Ik he het nog niet gebruikt want het duurt vaak een minuut of 10 tot een half uur.
Propranolol word vaak gegeven bij examenstress. Maar neem het wel voor de zekerheid mee naar kamp

klopt, ik had het ook gekregen voor mijn examen (wat heeft geholpen) maar ik gebruik het nu ook als ik heel erg zenuwachtig ergens voor ben bijv.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:26

Ik gebruik het denk vrijdag of zaterdag voor het eerst als ik echt niet meer uit een aanval kom. Ik heb door kamp nu meerdere aanvallen pee dag ipv dingen waarvoor ik nerveus ben

Zoals zaterdag het jublieum van het fjorden stamboek en zondag begint kamp heb er heel veel zin in, maar ook bamg voor aanvallen

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:36

Hoe doen jullie het met het paardrijden of reageert jullie paard er niet op als je gespannen bent?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:20

Met paardrijden heb ik er geen last van

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:40

Hoi Gucci,
waar mijn oog op viel was ten eerste je opmerking "dat je je druk zou maken om niets". Mijn tip. is: schrap dit uit je woordenboek. Je maakt je. om *een* reden druk, welke dat precies is (en of dat belangrijk is) is een 2e.
Het 2e wat mij opviel, was dat je een depressie hebt doorgemaakt. Heel naar!

Verder is het jammer, dat veel mensen weinig goede info krijgen over "stress".
Zenuwen, spanning: het is uiteindelijk je instinctieve overlevingssysteem. Als je lichaam (... dus niet je psyche, niet je gedachten! ) iets opmerkt, dat gevaarlijk zou kunnen zijn, dan gebeuren er om de gedachte te bepalen 4 dingen: je beschrijft dat je niet meer kunt eten, dat is 1; logisch nadenken lukt ook zo goed niet meer (die hersendelen worden minder doorbloed, overleven doe je op. instinct) je zintuigen gaan wagenwijd open en je spieren en hart gaan alvast in een hogere versnelling (handig bij vechten of vluchten).

Qua symptomen bestrijden heeft de drogist meer dan alleen valdispert, ik wil nog wel eens glutamine nemen, of gaba.
Maar de oorzaak aanpakken is uiteraard beter.
Ga NIET 'leren om beter om te gaan met de spanning' - er is veel leuker gezelschap! Het kan beslist geen kwaad, om enige trucs en tips te hebben, zoals je op yoga bijvoorbeeld leert om te ademen en te strechen.
Er zijn op het erf van de psycholoog ook technieken/ therapieën waarbij je leert, om de spanning zelf de nek om te draaien, zoals bijvoorbeeld emdr. Daar heb je veel meer aan.