Gedragsverandering na ongeluk/trauma, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Kyarah

Gedragsverandering na ongeluk/trauma, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 18:00

Hoi bokkers :) ,

Een tijdje geleden ben ik 'slachtoffer' geweest van een (zinloze) steekpartij. Slachtoffer tussen aanhalingstekens, omdat ik niet in de rol van het zielige meisje wil gaan kruipen. Inmiddels ben ik wel helemaal opgeknapt, ga ik weer naar school, rijd ik weer paard, etc. Kortom, weer helemaal de oude zou je denken. Na dit voorval ben ik echter nooit meer 'mezelf' geweest. Niet geheel in negatieve zin, maar zowel ik als mijn omgeving merken dat ik drukker, ongeduldiger, chaotischer, gewoon anders dan vroeger ben. Ik kan er prima mee leven en ik ben blij dat dit de enige gevolgen zijn, het had natuurlijk heel anders kunnen aflopen. Maar ik vroeg me gewoon af of er bokkers zijn die dit herkennen. Misschien niet na een soortgelijke situatie, maar bijvoorbeeld na een ongeluk? Hoe ervaren jullie dit?

BigOne

Re: Gedragsverandering na ongeluk/trauma, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:04

Heftig, heb jij professionele begeleiding gekregen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:05

Hoe lang is dit geleden en heb je professionele hulp gehad? Heb je daarnaast andere klachten? Somberheid of nachtmerries?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:07

Ja, zoiets heeft enorme impact en het is een trauma voor iemand. Hoewel iedereen er anders mee om gaat en zoiets op veel manieren kan uitten.
Ik heb zelf ptss, veel meegemaakt in mijn leven en zelfs na 23 jaar weer met behandelingen gestart ( EMDR). Ik heb er dingen aan overgehouden die ik niet leefbaar vind, het was ook een opeenstapeling van trauma's.
Ik vind het heel erg rot dat je dit hebt meegemaakt en wens je veel sterkte.

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 18:11

bigone schreef:
Heftig, heb jij professionele begeleiding gekregen??

Ik ben sinds kort met EMDR begonnen, maar ik heb nog maar 2 sessies gehad. Ik kan nu dus nog niet zeggen of het werkt of niet, maar het is in ieder geval een goed begin denk/hoop ik!

Bizzybijtje schreef:
Hoe lang is dit geleden en heb je professionele hulp gehad? Heb je daarnaast andere klachten? Somberheid of nachtmerries?

Het is een paar weken geleden. Geen andere klachten en het is ook niet zo dat ik niet meer functioneer hoor! Het heeft gewoon veel impact gehad en misschien dat het daardoor komt. Daarom vroeg ik me af of meer mensen het hadden en of het bijvoorbeeld over is gegaan :).

liekensancho schreef:
Ja, zoiets heeft enorme impact en het is een trauma voor iemand. Hoewel iedereen er anders mee om gaat en zoiets op veel manieren kan uitten.
Ik heb zelf ptss, veel meegemaakt in mijn leven en zelfs na 23 jaar weer met behandelingen gestart ( EMDR). Ik heb er dingen aan overgehouden die ik niet leefbaar vind, het was ook een opeenstapeling van trauma's.
Ik vind het heel erg rot dat je dit hebt meegemaakt en wens je veel sterkte.

Heftig! Helpt de EMDR bij jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:21

Als het een paar weken geleden is is deze reactie normaal. Het is goed om er veel over te praten, al vertel je hetzelfde verhaal tienduizend keer. Zelf heb ik PTSS mede omdat ik dat dus niet gedaan heb. Maar dat speelt over het algemeen pas na een tijdje op. Maar, ja, je wordt er anders door. Zolang het "leefbaar" is en het je functioneren niet belemmert is het goed..

Edit: maar waak er aub voor en neem je klachten serieus! Denk niet "ach gaat wel over".

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:22

Ik ben na een 'delict' /gebeurtenis van iemand waar ik vrienden mee was, heel wantrouwend geworden t.o. mensen.
Ik ben ook het liefste thuis,en het liefste helemaal alleen,dus zonder vrienden of fam. leden.
Ook heb ik geen emotie's of gevoelens meer voor mensen,ze zijn uit geschakeld.Ik kan dan ook keihard zijn t.o. de mens.
Ik heb gelukkig wel emotie en gevoel voor dieren.
Voor mij hoeven 'vrienden' ook niet echt meer.Ik heb wel vrienden,maar houd ze wel op afstand.

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 18:33

Bizzybijtje schreef:
Als het een paar weken geleden is is deze reactie normaal. Het is goed om er veel over te praten, al vertel je hetzelfde verhaal tienduizend keer. Zelf heb ik PTSS mede omdat ik dat dus niet gedaan heb. Maar dat speelt over het algemeen pas na een tijdje op. Maar, ja, je wordt er anders door. Zolang het "leefbaar" is en het je functioneren niet belemmert is het goed..

Edit: maar waak er aub voor en neem je klachten serieus! Denk niet "ach gaat wel over".

Jeetje, wat heftig dat je er na zo'n lange tijd nog last van hebt! Dat laatste wat je zegt herken ik echt ontzettend. Wil het liefste zo snel mogelijk alles weer oppakken en vergeten, maar ik weet stiekem ook wel dat dat niet de manier is. Zeker nu ik jouw verhaal zo hoor..

gohya schreef:
Ik ben na een 'delict' /gebeurtenis van iemand waar ik vrienden mee was, heel wantrouwend geworden t.o. mensen.
Ik ben ook het liefste thuis,en het liefste helemaal alleen,dus zonder vrienden of fam. leden.
Ook heb ik geen emotie's of gevoelens meer voor mensen,ze zijn uit geschakeld.Ik kan dan ook keihard zijn t.o. de mens.
Ik heb gelukkig wel emotie en gevoel voor dieren.
Voor mij hoeven 'vrienden' ook niet echt meer.Ik heb wel vrienden,maar houd ze wel op afstand.

Dat kan ik me heel erg goed voorstellen! Bij mij was het 'gelukkig' iemand die ik niet ken. Ik was puur op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Maar wat vreselijk voor jou als zelfs vrienden zoiets kunnen doen.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:57

Mijn man heeft een zeer nare ervaring meegemaakt, nu 10 jaar geleden.
Hij heeft veel over de gebeurtenis gesproken, ook een keer met slachtofferhulp. Het was een zware tijd gepaard met veel angst. Ook heeft hij EMDR gedaan maar hij had er geen baat bij.

Voor mijn gevoel is mijn ongedwongen, vrolijk in het leven staand man weggegaan en heb ik een bezwaard persoon terug gekregen. Desondanks heeft hij het wel een plek gegeven en ziet hij zelf niet dat hij veranderd is.

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 19:12

Jeetje, wat erg ook! Wat zoiets dan toch met iemand kan doen :(.

Als ik jullie verhalen zo lees dan merk ik dat ik nog wel een behoorlijke weg te gaan heb. Het scheelt dat ik wel positief ingesteld ben, maar het gaat je inderdaad niet in de koude kleren zitten. Waar ik eerst als 19-jarig meisje nog geen besef had van hoe het leven in elkaar stak, krijg je dat dan in één klap wel. Ik besef nu gewoon hoe snel het voorbij kan zijn. Het ene moment was ik nog gezond, het volgende moment bijna dood.

Wel fijn om jullie ervaringen te lezen. Blijkt dus toch redelijk 'normaal' te zijn na zoiets.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:17

Ik herken het zeker!

7 Jaar terug is mijn moeder overleden aan k.anker,
was toen 14 en heb het voor mijn ogen zien gebeuren, dat blijft op je netvlies gebrand syaan..

Ik ben meer in mezelf, vertrouw mensen ook minder, aangezien mijn vader erg depressief werd, wat erg logisch is overgens!
maar ook dat ik toen wist wie me echte vrienden waren! van 1 volle hand, is er maar eentje gebleven.
vanaf toen erg wantrouwend.

maar het maakt e ook een stuk volwassener dan me leeftijdgenoten van toen, en het maakt me toch sterker dan ik al was,

Kortom, ben trots op mezelf! om hoe ik ben, en vooral om hoe ik eruit ben gekomen :Y)

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 19:45

Jeetje, op zo'n jonge leeftijd je moeder al verliezen en dan ook nog voor je ogen. Dat is inderdaad niet niks, nee :(:)! Wel ontzettend dapper dat je zo sterk bent gebleven en ondanks alles door bent gegaan. Je mag zeker trots zijn op jezelf!!

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:55

Ik heb zelf in 2011 een zwaar ongeluk gehad, heb geluk dat ik nog leef en dat het uiteindelijk wel meevalt wat ik heb. Zou je zeggen, door alles wat ik nog heb is het voor mij zo dat mijn levenskwaliteit drastisch naar beneden is gegaan. Ook heb ik vaker nog wel eens een nachtmerrie en heel erg veel angst. Het gaat wel elke dag beter maar heb ook heel vaak een terugval. Zeker als ik weer veel pijn heb. (Hier is niks meer aan te doen).
Ik heb ook EMDR therapie gehad maar had hier geen baat bij.

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 20:56

Wat erg NathalieLot :(. Is er tot nu toe ook geen andere therapie geweest die je heeft kunnen helpen?

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:02

Ik heb eigenlijk ook niks meer geprobeerd. Ik probeer veel zelf op te lossen en soms gaat het goed en andere dagen zit ik weer giga in de put, ik ben er wel sterker uitgekomen tot nu toe. Dus we blijven doorgaan! Ooit komt alles goed zeggen ze!

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 07:14

Wat goed dat je zo'n instelling hebt! Daarmee ga je er echt wel komen! Sterkte :(:).

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 07:53

Kyarah, het is natuurlijk niet mis wat je hebt meegemaakt. Qua gedrag ga je alle kanten uit omdat je in onbelans bent gebracht. Het kost idd tijd, zorg dat je er veel over praat. Veel sterkte met het verwerken hiervan

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:17

Op mijn 17e verjaardag heb ik een mishandeling mee gemaakt tijdens het uitgaan. Ik ben daar veel harder van geworden en tijdens het stappen wil ik absoluut niet meer in de drukte staan.
Toen der tijd geen hulp voor gezocht, maar sinds begin dit jaar heb ik dat toch gedaan aangezien er ook andere dingen waren die ik kwijt moest zeg maar.
Zoiets doet je in elk geval heel anders naar de werkelijkheid kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:24

Ik ben angstiger geworden na mishandeling/misbruik van paar jaar.
Inmiddels meer als 13 jaar terug maar nog elke dag merk ik de gevolgen.

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:17

Wat erg om te horen dat het bij veel van jullie dus na zo'n lange tijd nog gevolgen heeft :(. Dat is voor mij wel een extra drijfveer om door te gaan met de EMDR en het 'nu' te verwerken in plaats van over een paar jaar.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:35

Wat is EMDR? :o

Ik heb 3,5 jaar geleden mijn papa verloren en ik ondervind daar dagelijks nog hinder van. Ik denk veel aan hem. na zijn overlijden ben ik in 1x doorgedenderd, dat resulteerde vorig jaar tegen het randje van overspannen zijn, dat is opgepakt, maar nog niet helemaal verwerkt. toen nieuwe opleiding begonnen, die ik nu klaar heb, waardoor ik veel thuis zit en tijd heb om na te denken. op dit moment gaat het daardoor dus ook niet zo heel goed. Het word ook tijd dat ik weer drukke dagen krijg.

wat ik er aan overgehouden heb is dat ik bang ben om mensen kwijt te raken en ze op het hart druk om voorzichtig te doen. ook ben ik zelf veel voorzichtiger geworden en vind ik veel meer dingen eng ofzo zegmaar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:11

Ladybird schreef:
Wat is EMDR? :o

Heel simpel gezegd, de spreekwoordelijke emmer met de laatste druppel laten leeglopen in je hoofd. Gedurende je leven heb je levensgebeurtenissen opgebouwd en soms kunnen die een overdosis aan emoties bevatten waardoor je deze niet kunt verwerken. Tijdens het plaatsen van een EMDR worden deze emoties "geleegd" en de gebeurtenissen "opgeruimd" Daardoor kun je na de behandeling weer "normaal" terugdenken zonder dat je bijvoorbeeld meteen instort wat je eerst had.

Ik onderga dit binnenkort ook, helaas kan ik het verlies van mijn vader, nu 2,5 jaar geleden, niet goed verwerken namelijk.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:46

Mijn vader is veranderd na een auto-ongeval met zware hersenschudding en een jaar later is hij van boven naar beneden van de trap gevallen met wederom een zware hersenschudding als gevolg. Hij heeft hier blijvend hersenletsel aan overgehouden. Hij heeft de nonverbale communicatie van mensen niet meer door (blijft praten terwijl je eigenlijk weg wilt bijv.), kan zich moeilijk concentreren, kan niet zo goed meer omgaan met drukte ruimtes en is sneller moe. Er zit nog een heel stuk wat door hemzelf geaccepteerd moet worden maar ook door bijvoorbeeld mij en mijn moeder. Hij is blijvend veranderd en regelmatig niet meer de vader die ik had.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:14

Ik heb ook EMDR gehad na een trauma. Heb pas 4 jaar later hulp gezocht, heb er spijt van dat ik dat niet eerder gedaan heb.