Ziek door vakantie/vrij?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Ziek door vakantie/vrij?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 11:44

Nogal vage titel, sorry :Y)

Ik heb het nu al sinds ik geslaagd ben van mijn TVWO, ik ben om de dag niet lekker. Het is niet overgeven of wat dan ook, maar gewoon nét iets te slecht om me gezond te voelen. Vaak is het alleen maar hoofdpijn of buikpijn maar nét genoeg dat ik besluit beter een dag rustig aan te doen.

Voor zo lang als ik me kan herinneren ben ik altijd ziek of "halfziek" zodra ik vrij/vakantie heb, en ik word er nogal moedeloos van. Paracetamol helpt soms wel een beetje, maar vaak niet genoeg.

Nu is het echt zo dat ik mezelf met medicijnen 'forceer' om toch gewoon naar mijn werk te gaan, maar de dagen dat ik dan vrij heb en lekker naar mijn verzorgpaarden wil gaan gewoon echt niet vooruit te branden ben.

Wie herkent dit en heeft tips? Ik vind het niet serieus genoeg om meteen mee naar de dokter te stappen, maar ik heb sowieso volgende week dinsdag een afspraak voor iets anders bij de dokter, dus zou ik het dan wel kunnen vragen.

Nala

Re: Ziek door vakantie/vrij?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 12:59

Helemaal niemand??

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:02

Klinkt heel gek, maar doe je niet te weinig? Lijkt mij dat je uit je ritme bent. Krijg ik ook met vakantie of als ik niks te doen heb, daar word ik ook heel naar van.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:05

Mijn vader heeft dit ook, hij heeft een eigen zaak die 7 dagen per week open is, behalve in de winter als het ècht te koud is (dus onder het vriespunt) dan is hij wel eens dicht. Maar op het moment dat 'ie gesloten is kunnen we er donder op zeggen dat hij de eerst paar dagen ziek in bed ligt. Alsof het dan pas 'kan' of zo.
Dat hij er altijd doorheen loopt (wat hij ook doet, buchelend en hoestend soms) en op het moment dat hij even niet door dendert dan ligt hij ziek op bed.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:06

Heb laatst gehoord van mijn docent dat het schijnt dat je lichaam op momenten dat je écht niet ziek mag zijn, dit vaak ook niet wordt. Zodra je dit belangrijke moment dan gehad hebt, word je dan dus ziek. Dit zegt natuurlijk niks over waardoor je telkens ziek wordt, maar kan wel verklaren waarom je juist in je vakanties e.d. ziek wordt (na de stress?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:06

http://www.elsevier.nl/Dossiers/achterg ... ER122872W/

Al oud maar wel interessant vind ik, vooral onderstaande:
Het is ook denkbaar dat mensen zich pas bewust worden van bepaalde ziektesymptomen als ze er de tijd voor hebben. Door de drukte op het werk vallen de ziektesignalen ze niet op. Of ze negeren het feit dat ze zich niet goed voelen. Sommige mensen stellen het ziek worden bewust of onbewust uit tot ze er eindelijk tijd voor hebben, bijvoorbeeld door de symptomen met medicijnen te onderdrukken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:07

Mensen die teveel doen in het dagelijkse leven kunnen tijdens 'rust' ziek worden. Dan komt alles eruit. Neem je normaal gesproken niet teveel hooi op je vork?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:09

Als je dan toch naar de dokter gaat zou ik het toch navragen, oververmoeidheid kan ook vage klachten geven en gezien je jezelf steeds doorheen sleept, protesteert jouw lichaam op de dagen dat je niks "moet" doen.

Ik had en heb dit nog steeds geregeld. Ik heb zo'n drukke planning dat mijn lichaam begint te protesteren. Hoofdpijn, zware ledematen, koortsachtig gevoel zonder echte koorts en gewoonweg moe. Als ik dan verlof heb, word ik meestal echt ziek en kan ik naar de dokter (als die mij ziek schrijft kan ik mijn verlofdagen in sommige gevallen nog recupereren).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 13:11

xBerber, ik weet het niet, ik werk wel zo'n 3-4 dagen per week van 8-5, dus het is niet dat ik lui in bed lig oid.

Pacific en Zonnetje, ja dat zeggen de meesten, stress/drukte , maar het gekke is dat de meeste mensen om mij heen zich juist altijd erover verbazen dat ik té gemoedelijk ben, en ik ook zelf helemaal geen idee van stress oid heb.

Petitparis, ik zal het inderdaad even navragen als ik er toch ben, maar aangezien het niks 'gevaarlijks' is twijfel ik een beetje.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:47

Heb je het wel druk? Kan ook onbewust.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:52

MorganeR schreef:
xBerber, ik weet het niet, ik werk wel zo'n 3-4 dagen per week van 8-5, dus het is niet dat ik lui in bed lig oid.

Pacific en Zonnetje, ja dat zeggen de meesten, stress/drukte , maar het gekke is dat de meeste mensen om mij heen zich juist altijd erover verbazen dat ik té gemoedelijk ben, en ik ook zelf helemaal geen idee van stress oid heb.

Petitparis, ik zal het inderdaad even navragen als ik er toch ben, maar aangezien het niks 'gevaarlijks' is twijfel ik een beetje.

kan heel goed dat je zelf niet doorhebt dat je gestresst bent. Had ik een paar weken geleden ook wat resulteerde in meerdere mensen die riepen dat ik er belabbert/slecht en gestresst uit zag waarna ik zelf eens ging nadenken en er toch wel achter kwam dat ik erg moe was. Dit werd bij mij echt pas beter toen ik een paar nachten om half 10 naar bed was gegaan moest gewoon even bij tanken. Dus het zou mij niets verbazen als jij misschien wel teveel hooi op je vork neemt en je lichaam op de rust dagen echt gewoon even instort.
Laatst bijgewerkt door savieralover op 19-06-15 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:53

Mijn zus heeft dit heel erg en ik in een wat mindere mate. Het kost me een paar dagen om bij te komen, de eerste dagen van mijn vakantie plan ik dan ook nooit wat in.

Er schijnt op dit moment een griep te heersen die allemaal vage klachten geeft zoals vermoeidheid en misselijkheid. Een beetje alghele malaise maar zonder echt ziek-ziek te zijn.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:00

Mijn zus had dit heel sterk toen ze wat jonger was. Op de middelbare school zeg maar...Zodra we vakantie hadden werd ze ziek, leek idd wel of ze als ze niet ziek kon worden het ook niet werd, maar zodra er rust was alles 'eruit' kwam. Toen ik zelf eindexamen had gedaan was ik de eerste weken ook niet vooruit te branden, m'n moeder werd gek van me en eiste dat ik meer ging werken om maar de deur uit te zijn. Ik vond dat destijds niet leuk, want voelde me zo ontzettend moe en lamlendig....maar was er iets later blij mee, kreeg weer ritme en voelde me veel nuttiger. Kon toen ook op m'n vrije dagen veel meer genieten. Waar krijg jij in je normale routine energie van? Je paardjes? Sporten? Winkelen? Probeer de knop om te zetten en dat gewoon te doen, voel je je er zieke van: dan mankeer je echt iets en moet je misschien een stapje terug doen, maar waarschijnlijk voel je juist energieker...

Ik werk fulltime, heb vandaag vrij, maar word er eigenlijk lamlendig van, ik ben idd uit m'n ritme en kan niet naar m'n bijrijdpaard.... Bleeegh! Ik heb ter plekke besloten dat als m'n thee op is ik de heg ga knippen ( heb de keuken al gepoetst, de badkamer en woonkamer) :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:05

Zonnetje, geen idee. Misschien dat ik druk op mezelf leg ala "ik moet echt naar de paarden vandaag omdat ik al een week niet meer ben geweest door werk en slecht voelen". En natuurlijk het feit dat ik nu alles uit moet zoeken qua studie, en iedereen in de familie en vriendenkring er constant naar vraagt... Ja misschien heb ik ook wel stress, maar ik zou ook niet weten wat ik eraan moet doen, aangezien iedereen om me heen roept dat ik juist meer moet doen.

Ik dacht vanochtend ook "ik stap gewoon op de fiets en ga!" maar kwam voor ik de straat uit was al bijna onder een auto doordat ik er gewoon met mn hoofd niet bij was en niet snel kon reageren. Ik ben laatst ook teruggekomen van de paarden omdat ik gewoon merkte dat ik me niet in het zadel kon houden terwijl ik normaal gesproken niks voel bij de paarden, omdat ik er zo gelukkig van wordt, hoe ziek ik eigenlijk ook ben.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:10

Het kan ook bijvoorbeeld een b12 tekort zijn, daar kun je je ook niet fit van voelen. Dat is gemakkelijk te testen met een bloedje ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:11

Ik neem al extra vitamine tabletten aangezien ik vegetariër ben, dus een vitamine tekort lijkt me sterk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:13

Dit had mijn vader ook als docent. Inderdaad, dan heeft je lichaam tijd om ziek/min te zijn en te herstellen, dan dat doet het lichaam dit ook :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:18

Iemand tips om er sneller doorheen te komen?

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:30

waarschijnlijk komt het uit het feit dat je stress weg is.
stress maakt cortisol aan, cortisol zorgt ervoor dat je lichaam 'blijft doorgaan'.
processen die cortisol aanspoort:
Hartslag gaat omhoog zodat bloed en zuurstof sneller rondgepompt wordt
Verhoogt suikeropname door de spieren
Verhoogt de algehele activiteit
Verbetering humeur en stemming

als je stress wegvalt, verminderd de cortisol waardoor je ziekte/vermoeidheid naar boven komt.
daarom worden veel mensen ziek in vakanties etc.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:30

Het is best een bekend fenomeen, zeker met hoofdpijn als symptoom, en kan o.a. veroorzaakt worden door zaken als stress (juist omdat de druk is er vanaf in het weekend en in vakanties) en uit je ritme zijn, en dat kan bijvoorbeeld iets heel simpels zijn als later opstaan, later naar bed, minder doen, meer doen, maar ook geen koffie (of thee of chocolade of andere 'stimulerende' drankjes) drinken op je 'normale' tijdstippen.

Strak aan je ritme houden is in elk geval 1 manier om te proberen er wat tegen te doen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:39

Ik heb dit al vanaf dat ik heel klein ben, elke keer weer! Je lijf komt tot rust omdat je even 'niets' hebt, en dan komt vaak spanning etc eruit. Als ik vakantie heb moet ik minimaal een week rekenen voor ik me echt wat meer uitgerust voel en echt kan genieten :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:57

xxrossiexx schreef:
waarschijnlijk komt het uit het feit dat je stress weg is.
stress maakt cortisol aan, cortisol zorgt ervoor dat je lichaam 'blijft doorgaan'.
processen die cortisol aanspoort:
Hartslag gaat omhoog zodat bloed en zuurstof sneller rondgepompt wordt
Verhoogt suikeropname door de spieren
Verhoogt de algehele activiteit
Verbetering humeur en stemming

als je stress wegvalt, verminderd de cortisol waardoor je ziekte/vermoeidheid naar boven komt.
daarom worden veel mensen ziek in vakanties etc.

Inderdaad, en als je dan eindelijk tijd hebt om bij te komen, stort je in / word je ziek.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:09

MorganeR schreef:
Iemand tips om er sneller doorheen te komen?

Misschien is het in jouw geval verstandig even langs de huisarts te gaan, wat jij beschrijft qua fietsen en rijden is niet ok lijkt me....straks krijg je een burn-out... :(:)
Misschien ook kenbaar maken bij je familie dat je alle interesse lief vindt, maar het nu als druk ervaart en daar last van hebt. Maak voor jezelf overzichtelijk (lijstje?) wat je moet regelen en voor welke datum, dat geeft rust en dan je kun je je zaakjes stap voor stap afvinken. En moet je zoveel werken? Anders het op dat gebied iets rustiger aan doen, misschien neem je teveel hooi op je vork..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:11

Mijn contract eindigt op 7 juli, dus ik probeer nog zo veel mogelijk te werken om mijn studie te betalen.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:17

Ik ken het! Ik krijg altijd hoofdpijn als ik vrij ben, ook als ik op tijd opsta. Ik kan ook niet goed op vakantie gaan: laatste 2 keer had ik continue migraine en beide vakanties maar afgebroken. Dat was een zon en wintersport vakantie dus lag niet aan klimaat.
Erg lastig! Ik geloof dat cortisol verhaal hierboven wel... en als je daar wat gevoelig voor bent zakt je weerstand ofzo?