Maagkrampen na groenten eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Maagkrampen na groenten eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 23:32

Ja... :x ik heb jarenlang dwarsig ongezond lopen eten. Doelbewust groente vermeden en hoofdzakelijk vlees en broodeter geweest. Dat ging best in mijn jongere jaren maar nu ik toch wat ouder word merk ik wel dat dat niet meer werkt.

Nou probeer ik dus braaf elke dag mijn portie groente te eten. Dit gaat wat moeizaam omdat ik een hekel heb aan koken maar het gaat steeds beter. Echter, sinds ik dit doe heb ik elke keer last van winderigheid (sorry voor de details) en moet ik met enige regelmaat als een achterlijke naar het toilet rennen omdat ik aan de dunne raak. Ook voelt mijn maag-darmstreek uhm... Aanwezig. Het doet niet pijn maar ik ben me er bewust van en dat ben ik anders niet.
Sla ik een keertje het gezond eten over dan heb ik deze symptomen niet.
Ik heb dit overigens niet met fruit, maar dit ben ik altijd braaf blijven eten door de jaren heen.

Als ik dit op zoek op google dan krijg ik hele uitleggen over hoe de darm werkt en wat gezond eten is, maar dat helpt me niet echt verder bij mijn vraag wat er nou aan de hand is en waarom mijn lichaam zo reageert op gezond eten... Hopelijk weet iemand van jullie het?

Thanks alvast!

Maartenn

Re: Maagkrampen na groenten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:52

Waarschijnlijk moeten je maag en darmen gewoon aan het 'nieuwe voedsel' wennen, waardoor ze een beetje van slag zijn. Gewoon groenten blijven eten (eventueel de porties steeds iets groter maken), dan zal het waarschijnlijk vanzelf beter gaan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 10:42

Thanks, weet je toevallig ook hoe lang zo iets duurt? Ik zit nu bijna 3 maanden met dit gedoe.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:49

Mag ik vragen welke groenten je nu eet? Of wissel je dat wel voldoende af en heb je bij alle soorten last?

Zelf heb ik chronische maagklachten en moet ik voorzichtig zijn met rauwe groenten, ui en koolsoorten, omdat ik dan eerder last krijg.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 11:19

Ik eet onder andere rauwe wortels, gekookte spinazie, gekookte spruitjes, boerenkool.. het maalt niet zo uit, heb er altijd wel last van. Maar ik ga het is bij houden, misschien dat er toch een patroon in zit.

Wel balen die chronische maagklachten westernfreak

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:22

Ik zou het rustiger opbouwen: wat gebeurt er als je 3 gekookte sperzibonen eet?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:23

Bepaalde groentes geven meer klachten als je er gevoelig voor bent en ook de mate van 'gaarheid' is bepalend. Wellicht opbouwen met 'veilige' groentes die goed gaar zijn tot steeds meer groentes die je ook rauw kan gaan eten?