Bloedarmoede/ijzertekort. Negeren of..?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Bloedarmoede/ijzertekort. Negeren of..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:14

Hoi allen,

Al een tijd heb ik last van bloedarmoede en een heel laag ijzergehalte. Ik kreeg ijzerpillen van de huisarts, maar ze werken niet afdoende, en telkens als ik ermee stopte kelderde mijn ijzergehalte weer. Ze kon zo niet achterhalen hoe het kon komen, dus besloot ze me drie maanden geen ijzer te laten slikken om te kijken hoever het daalt, en me dan te testen op coeliaki (wat ik denk ik niet heb). Maar in de tussentijd... het is supervervelend! Ben aldoor moe, kan me niet concentreren, heb zelfs geen energie om naar mijn paard te gaan. Of wat dan ook te doen. Ik doe het wel maar het doet pijn aan mijn spieren, ik kan de meest simpele dingen niet goed volhouden (nu ik dit typ doen mijn armen alweer zeer en voelt het alsof ik heel hard gerend heb). Ik ben heel sportief en zou vanavond 2 leuke dansactiviteiten hebben, maar misschien moet ik er wel een afzeggen.

Heeft iemand dit ook meegemaakt? Tips? Moet je het gewoon negeren? Of juist niet?
Laatst bijgewerkt door Sheran op 17-06-15 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bloedarmoede/ijzertekort. Negeren of..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:18

Hier ook ervaring, juist niet negeren. Toen ik stopte met mn ijzertabletten merkte ik het echt heel snel, direct weer de dokter gebeld. Mijn ijzer is altijd al aan de lage kant geweest, nu in de zwangerschap zit het ook ver onder 'normaal' maar dat mag als je zwanger bent. Het zal straks wel een hoop energie kosten om het weer op pijl te krijgen :=

Als ik jou was zou ik even telefonisch met de dokter overleggen :j

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:22

Probeer anders inplaats van alleen de tabletten eens Floradix Ijzer elixer erbij te doen of alleen dat te doen een tijd! Een dopje per dag vol als het erg heftig is die bloedarmoede. Is plantaardig en heeft bij mij na mijn zwangerschap een mega goed resultaat gegeven en niet van die vervelende verstoppingen.

Maar bloedarmoede moet in mijn ogen altijd door iets veroorzaakt worden. Je hebt niet een tekenbeet of iets aan je lever? Of aan je darmen? OF slokdarmbloeding enz? Of zware mensturatie? Goed dat gaat wat ver maar er kan een oorzaak zijn. Want een bloedarmoede moet oorzaak hebben in mijn ogen in je lichaam ergens? Hebben ze je verder doorgelicht dan alleen bloed na lopen? Of ander soort testen op je bloed laten gaan voor lyme of ziektes die bloedarmoede kan veroorzaken gedaan? Wijkt er verder nog iets af in je bloed beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:23

Bij mij werd het veroorzaakt door bloeddonatie. Echter heb ik het nooit meer op pijl gekregen := blijft te laag.

Floradix helpt inderdaad, en Roosvicee ferro ook. (En is nog lekker ook).

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:24

Vermijd je zuivel de uren voor- en nadat je ijzer hebt geslikt? Zuivel remt de opname van ijzer sterk af, vitamine C bevordert de opname.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:28

Kostolany: dat gaan ze onderzoeken, er is een vermoeden dat mijn darmen het niet goed genoeg doen. Menstruatie etc leek normaal. Ook geen tekenbeet.

Ik moet niet ineens extra ijzer in gaan nemen (zoals roosvicee ferro) want dan klopt mijn bloedtest niet meer straks... ik moest normaal blijven eten. En het uitzitten. Maar het is erg storend en ik weet bijvoorbeeld niet of ik eraan toe moetbgeven en dingen af moet zegen, of dat ik mezelf een schop moet verkopen. Ik vind de activiteiten erg leuk en gezellig en anders ontmoet ik niemand meer... maar het is wel lastig :P

Daancha: ja, ik nuttig nauwelijks zuivel. Ik had hetzelfde gevraagd aan mijn huisarts en zij zei dat een half uurtje voldoende was, maar als ik 2 schaaltjes yoghurt per week eet en twee plakken kaas per dag is het veel.

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:31

Ik heb ook erg last gehad van bloedarmoede, kreeg ook staalpillen maar dat werkte net als bij jou niet, toen ben ik op vitamine b12 geprikt en bleek het dat ik daar een ernstig tekort aan had, dus mijn bloedarmoede was daar een gevolg van, vandaar dat die staalpillen niet werkte. Ik heb hiervoor ook in het ziekenhuis gelegen omdat allebei die waardes zo extreem laag waren en heb toen ook een bloedtransfusoe gehad.. Dus misschien een idee om je eens op b12 te laten prikken?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:33

Poeh Larissa! Heftig!

Mijn B12 was prima, daar hadden ze ook op geprikt omdat ik vegetarier was.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:35

Sheran schreef:
Poeh Larissa! Heftig!

misschien wel even de moeite waard om na te vragen wat de waarde exact was. De kritische waarde ligt theoretisch gezien namelijk veel lager dan de praktische waarde.

Overigens zou ik zeker wel even met de HA overleggen nu je zoveel klachten hebt.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:36

Bloedarmoede kun je nauwelijks negeren TS... Wel flink dat je het probeert maar niet verstandig. Jouw motortje loopt nu op armzalige brandstof en dat merk je...!
Sterkte, hopelijk komt er snel een adequate oplossing.

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:39

Sheran schreef:
Poeh Larissa! Heftig!

Oh je bent er al op geprikt, weet je iig dat het daar niet aan ligt! :-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:49

Degenen die er ervaring mee hebben: wat voor klachten hadden jullie?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:57

Heb ik ook last van gehad. Bleek achteraf dat ik elke maand als ik ongesteld was dat ik flauw viel van de bloed armoede kwam. Nooit aan gedacht tot die keer dat ik boven aan de trap in mekaar zakte en in het ziekenhuis ben beland. Daar ben ik nog een keer in mekaar gezakt en toen kwamen ze er achter dat ik bloed armoede had.

Ijzerpillen gekregen en ben toen aan de pil gegaan (was toen 19 jaar oud).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 15:03

Wat vervelend zeg, Azara!

Ik ben van plan morgen mijn huisarts te bellen maar ik zie er wel tegenop... ik had namelijk al aangegeven dat ik het wel vervelend vond om 3 maanden zonder te moeten door deze redenen, maar zij zei dat ik er maar even doorheen moest.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:19

Gewoon bellen hoor! Deze klachten zijn niet normaal en kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Zoals mijn huisarts altijd zegt: wel zijn er ook om gerust te stellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:29

Hoe lang zou je nog moeten?

Ik denk dat je in elk geval wel kunt proberen om wat meer duidelijkheid te krijgen over wat ze nu precies wil aantonen of uitsluiten. Want er hoort een soort onderliggende theorie te zijn als je zoiets probeert. Je moet immers een paar scenario's kunnen schetsen:
- als het ijzergehalte nog flink is afgenomen dan ...
- als het ongeveer gelijk blijft dan ...
- als het stijgt dan ... (En dit is niet erg waarschijnlijk)

Wat dan? Als het antwoord in beide ongunstige gevallen is 'we weten het nog steeds niet, slik maar weer staalpillen', dan kun je het net zo goed niet doen immers. Sterker nog: dan is het behoorlijk kwalijk om je lichaam iets te ontzeggen waar het blijkbaar wel behoefte aan heeft.

Als het uitmaakt voor een doorverwijzing, vraag dan ook zeker welke doorverwijzing en of het echt een probleem is als je nu al begint met weer slikken, omdat het duidelijk is dat je er op achteruit gaat als je ze niet neemt.

Kortom: vraag om een vrij concreet behandelplan waarin niet alleen het onderzoek nu maar ook de eerste paar vervolgstappen worden vastgelegd.

(Maar makkelijk is dat niet. Want het wordt meestal vrij makkelijk afgehouden met 'we doen de dingen stap voor stap' en 'we moeten niet op de zaken vooruitlopen', en dat klopt medisch en wetenschappelijk juist niet, maar die discussie voeren is niet bepaald eenvoudig.)

Maar het is uiteindelijk jouw lichaam, jouw behandelplan, en jouw keuze en daar mag je voor opkomen. :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:09

Dank je Shadow :). Ik moet nog tot half augustus. Dan testen ze me op coeliaki. Heb ik dat niet, dan verwijzen ze me door naar een internist, nog niet nader gespecificeerd, want dan moest er iets anders aan de hand zijn.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:15

Hier ook vegetariër én ijzertekort. De pillen werkte bij mij ook nooit voldoende, enkel de ferro-gradumet haalde iets uit. Ik neem nu elke ochtend een eetlepel Roosvicee Ferro en probeer dat tussendoor ook te drinken. Dit heeft bij mij heel erg geholpen.
Slik de pillen nu niet meer elke dag, maar als ik voel dat ik moe ben dan neem ik er wel één!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:18

Vraag dan zeker of het nodig is om dit nog zo lang vol te houden. (Volgens mij is dat namelijk geen eis voor een goed onderzoek op coeliakie.) Dat zou ook nu al met de internist kunnen worden overlegd. Misschien dat je daar niet meteen terecht kunt, het wordt tenslotte vakantieperiode, maar even bellen of het kwaad kan voor het onderzoek als je nu weer begint met slikken is dan zeker een optie. :j Dat kan de huisarts ook doen trouwens.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:21

Ik heb ook een behoorlijke tijd bloedarmoede gehad. Moest meer vlees eten en ferro roosvicee. Appelstroop is ook goed.

Ik had hierna ook q koorts. Mijn ijzer bleek goed te zijn maar ik bleef moe en had energie te kort. Dus halverwege sloeg het om.

Heb je wel aanvullende producten als je vegetarisch eet? Zodat je die vitamines niet daarin mist die ik als wel vlees eter heb ? Of zeg ik nu iets stond? Heb me nooit in het vege en Vega verdiept

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:42

Ik zal sowieso even bellen morgen :j

Ik eet wel vervangende producten, de huisarts zei dat dat voldoende moest zijn. Ook was mijn B12 dus prima, bij de meeste vegetariers die niet goed vervangen is dat ook te laag.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:53

Waarom wachten ze zo lang met onderzoeken?
Toen mijn reumatoloog constateerde dat mijn ijzer steeds lager werd ben ik doorgestuurd naar een internist. Die heeft aanvullend bloedonderzoek gedaan, ik kreeg direct ijzertabletten en al snel daarna kreeg ik een maagonderzoek en even later een darmonderzoek. Er moet immers een reden/oorzaak zijn waarom je ijzer verlies of onvoldoende hb aanmaakt.
Uit deze onderzoeken kwam bij mij niks en ik moet nu een kuur van 3 maanden gebleven afmaken, dan 6 weken niks, dan weer bloed laten prikken en als net dan weer niet goed is gaan ze verder zoeken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 22:55

Geen idee, ze hebben wel heel uitgebreid bloed geprikt hoor, en ik slik al bijna 2 jaar ijzertabletten. Maar ze verwachtten dat het zich wel zou stabiliseren, maar dat doet het niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:29

Ben je ook al zo lang vegetariër? Of heb je last van vermoeidheid sinds je vegetariër bent?

Volgens mij is het namelijk zo dat het openen van ijzer uit vlees gemakkelijker is dan de opname uit tabletten. Er was iets met een andere vorm van het ijzer dacht ik... Niet dat ik je nu direct weer aan het vlees wil hebben, maar voordat je het meldde vroeg ik het me al af.

Ik vraag me ook af waarom het drie maanden moet duren. Denk dat het geen gek idee is om eens goed duidelijk te horen te krijgen wat nu het plan van de huisarts is, want in jouw eigen tekst lees ik nog veel vraagtekens. Als je eenmaal het plan voor jezelf ook duidelijk hebt kan je je daar beter op voorbereiden en inleven of juist aangeven dat het je te lang duurt. Want drie maanden lijkt me onnodig lang als ik eerlijk ben..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 08:59

Ik ben al ongeveer tien jaar vegetarier, omdat ik ziek word van vlees en vis. Ik ga er dus ook niet meer aan beginnen...
Het behandelplan is me dacht ik wel duidelijk... als ze straks geen coeliaki vindt weet ze het niet meer en stuurt ze me door voor verdere onderzoeken. Drie maanden was noodzakelijk omdat het ijzerniveau dan pas goed gestabiliseerd was, en us eventueel goed laag was. Het was niet waarschijnlijk dat het na drie maanden nog erg ver omlaag zou gaan, en na drie weken wel.