Tanden groeien terug met beugel in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Tanden groeien terug met beugel in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:17

Hoi!

Ik heb al zo'n anderhalf jaar een beugel, alleen er mag een tijdje niks met mijn voortanden gedaan worden maar de beugel zit er nog wel in.

Kunnen mijn voortanden teruggroeien in de stand dat ze waren, met de beugel er nog in?
Of verbeeld ik mij dat alleen maar..?
Ben een hele tijd onzeker door mijn tanden geweest en zou het vreselijk vinden als ze weer terug groeien.. -O-

Ik hoor het graag :)

Groetjes

Shirley

Re: Tanden groeien terug met beugel in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:20

Dat lijkt me een prima vraag om bij je tandarts of ortho neer te leggen.
Die kent jouw gebit het beste :j

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:24

Ik ga volgende week ook naar de ortho, alleen zou graag weten of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of dat het helemaal niet mogelijk is.. :)

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:27

Bedoel je dat je slotjes hebt? Dan denk ik namelijk dat het niet mogelijk is, als je beugel eruit gaat krijg je waarschijnlijk ook een spalkje achter je voortanden. Dit lijkt heel veel op slotjes en zorgt ervoor dat je tanden niet weer terug schuiven :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:29

Ik heb slotjes ja, sorry vergeten erbij te melden :)

Van dat spalkje wist ik niet.. Geeft dan toch iets zekerheid :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:31

Ja, je krijgt inderdaad nadat je klaar bent met beugelen een spalkje achter je tanden. Je ziet er eigenlijk niets van, maar het zorgt er voor dat je tanden zo blijven staan. Ik heb op mijn 13/14 e een spalkje gehad na het beugelen. Inmiddels ben ik 31 jaar en zit hij er nog steeds netjes en mijn tanden zijn netjes in dezelfde stand blijven staan.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:36

En dat spalkje houd je voor altijd of voor zo lang het nodig is ? :)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:39

voor altijd, als de spalk los gaat wordt aangeraden hem weer vast te laten zetten maar het hoeft niet.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:40

Volgens mij mocht hij er na 10 jaar uit, maar ik heb hem nog steeds, hij zit me niet in de weg.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:42

Met beugel zullen je tanden niet verschuiven hoor... :)
Na de beugel krijg je inderdaad een spalkje. Het is bij mij nu zon 3/4 jaar geleden dat mn beugel er uit ging. Spalkje bij mijn ondertanden zit nog :) spalkje boventanden is al na een jaar geloof ik los geraakt en toen verwijderd door de ortho. Ik kreeg de keus; een nieuw spalkje, een nachtbeugel of niets. Ik heb er voor gekozen het zo te laten en zelfs zonder spalkje en nachtbeugel zijn mijn tanden niet meer verschoven.
Ik zou me er dus niet druk om maken als ik jou was, maar als je echt gerust wilt zijn kun je het natuurlijk altijd aan de orthodontist vragen :j

spalkje blijft in principe altijd zitten geloof ik. Tenzij het bij een tand loskomt, dan moet hij er uit. Afhankelijk van hoe lang geledrn het geplaatst is zal er nieuwe moeten komen of niet. Als jouw beugel er net een paar maanden uit is, zullen ze wel een nieuwr plaatsen. Is het al jaren later dan zal het niet nodig zijn, denk ik :)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:43

Ik kreeg ook nadat mijn slotjes eruit gingen een beugel voor 's nachts, om ze recht te houden. Ik heb hem alleen niet veel gedragen en mijn tanden zijn recht blijven staan, maar als je bang bent dat ze weer scheef gaan staan zou ik hem zeker indoen.
En inderdaad krijg je voor je leven spalkjes die ze recht houden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:44

Ik ben nu 28 en heb tot mijn 15e een blokjesbeugel gehad, met draadjes achter mijn tanden daarna inderdaad. Lijm laat af en toe wel eens los (1 x in de zoveel jaar op steeds een verschillende plaats) en dan moet er weer even nieuwe lijm op.
Ik heb 1 x een gebroken draadje gehad nadat het draadje ook loskwam door versleten lijm en toen heb ik zo zitten klooien met m'n tong dat het draadje brak. En toen heb ik nog 1,5 week gewacht met naar de ortho gaan (druk druk), maar toen voelde ik mijn tanden toch wringen hoor.

Draadjes blijven dus altijd zitten.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:49

xJolijn schreef:
Met beugel zullen je tanden niet verschuiven hoor... :)
Na de beugel krijg je inderdaad een spalkje. Het is bij mij nu zon 3/4 jaar geleden dat mn beugel er uit ging. Spalkje bij mijn ondertanden zit nog :) spalkje boventanden is al na een jaar geloof ik los geraakt en toen verwijderd door de ortho. Ik kreeg de keus; een nieuw spalkje, een nachtbeugel of niets. Ik heb er voor gekozen het zo te laten en zelfs zonder spalkje en nachtbeugel zijn mijn tanden niet meer verschoven.
Ik zou me er dus niet druk om maken als ik jou was, maar als je echt gerust wilt zijn kun je het natuurlijk altijd aan de orthodontist vragen :j

spalkje blijft in principe altijd zitten geloof ik. Tenzij het bij een tand loskomt, dan moet hij er uit. Afhankelijk van hoe lang geledrn het geplaatst is zal er nieuwe moeten komen of niet. Als jouw beugel er net een paar maanden uit is, zullen ze wel een nieuwr plaatsen. Is het al jaren later dan zal het niet nodig zijn, denk ik :)

Dat is het dus.. De wortel van een tand naast mijn voortanden is veelste kort, daarom mag er niks aan gedaan worden omdat hij anders los komt te raken..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:01

Dat draadje achter de tanden (spalkje) heeft ook nadelen (goed schoonhouden is bv erg lastig). Steeds vaker wordt een uitneembaar nachtbeugeltje (soort dun doorzichtig hoesje om de tanden) gemaakt wat je zeker in het begin elke nacht draagt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:07

Hier al meer dan 15 jaar een spalkje, nog nooit problemen gehad met losgaan oid. Wel met schoonhouden, maar daar bezoek ik af en toe de mondhygieniste voor. Tanden staan nog steeds keurig recht.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:15

Mijn zoon is nu sinds een half jaar van de slotjes af en heeft idd een draadje achter zijn tanden gekregen. Ook heeft hij een soort gebitje voor de nacht.
Deze combi schijnt toch beter te werken en zorgt ervoor dat de tanden mooi in de lijn blijven staan.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:21

Hier ook al heel lang een spalkje achter mijn tanden. In 15 jaar misschien 3 keer terug gegaan omdat het draadje brak of dat er een lijm bolletje versleten was.
Het enige nadeel vind ik dat er van alles tussen blijft zitten, met name vlees heeft er een houtje van!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:09

Okee thanks iedereen.. :)
Maar mijn tanden zullen dus ook niet terug schuiven met de beugel er nog in?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:50

Nee zolang je beugel erin zit blijven die gewoon staan.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:51

Je tanden wandelen gewoon weer terug naar de oorspronkelijke plek zonder spalk. Due draag je de rest van je leven en als je slotjes niet strak genoeg zitten kunnen je randen best het hele zooitje weer meenemen en aan de wandel gaan.

Orthodontie bestaat nog niet zo heel lang en wat en hoe je Gebit gaat doen op pde lange termijn is nog helemaal niet bekend. Wel dat veel mensen rond hun 40e voor een tweede keer een beugel nemen duidt wel op dat verplaatsen van tanden en kiezen nooit een blijvend resultaat geeft zonder gebruik van hulpmiddelen als een spalk.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:53

Hier ook al 7 jaar beugelloos. Hier een spalkje boven en onder. Die van boven is bij mij meerdere malen kapot gegaan. Door muisjes die op een geboorte beschuit zitten. Die schieten er tussen en knap zegt het lijmbolletje. Vervolgens laten lijmen. Inmiddels al een jaar dat ik dat niet meer eet en het gaat goed. Bijten op den lolli was ook geen succes.

Overigs ken ik genoeg mensen die nooit terug hoeven. Ik heb gewoon ruimte tussen 2 tanden en t balkje. Niets aan te doen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:58

Ik heb geen idee of mijn slotjes los zitten?
Ik ga volgende week naar de ortho en dan vraag ik wel gewoon om foto's te maken.
Voor mijn gevoel zijn ze echt weer verschoven :P

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:05

Meerdere redenen om spalkjes de rest van je leven te laten zitten:

1. De kans is zeer klein dat je tanden gaan verschuiven. (zorg altijd dat je boven en onder een spalkje krijgt indien mogelijk)
2. Door het het beugelen kan je tandvlees terugtrekken. Het spalkje zorgt ervoor dat je tanden vast blijven staan.
3. Ook handig als je straks oud bent en kans hebt dat je tanden los gaan zitten. Zitten ze tenminste goed vast met je spalkje.

Verder wil ik je graag hier naartoe verwijzen. :)
drawerlover @ [MWS] Het grote beugeltopic deel #1

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:11

Hier ook 10/11 jaar geleden een beugel gehad, spalkjes zitten er nog steeds. Waarom? Ze zitten me niet in de weg, en als je die spalken weghaalt kan t best erna nog eens gaan verschuiven en zit je op je 35e misschien weer met een beugel. (of scheve tanden)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:19

Ondanks een beugel 4 jaar geleden + spalkje onder en boven heb ik wel het idee dat ze heeeel klein beetje zijn verschoven in deze jaren. Ik heb 't idee dat mijn tanden boven ietsje naar voren zijn gaan staan. Overigens helemaal niet erg en niemand zou 't zien, maar ik voel het wel.
Kan ook zijn dat dit komt omdat ik s nachts met m'n tong tegen gehemelte slaap. Kan zijn dat deze druk van mn tong de tanden wat naar voren drukt.