Pijn, wat zou dit kunnen zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Pijn, wat zou dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 15:36

Goed, wat ik nu weer heb, sinds gisterenavond heb ik last van een plek waarbij ik niet weet wat er zit/waar ik pijn aan heb.

Moeilijk uit te leggen, het is onder de borstel, in het midden naar beneden waar je zeg maar naar een "kuil"/ zachte toe gaat. Tussen de ribben.

Als ik naar plaatjes zoek van menselijk lichaam, wijst dit uit naar de lever/galblaas.

Afbeelding

Die plek is het, maar op detail foto's zie ik dat de lever en galblaas naar rechts loopt en de pijn zit juist echt in het midden en gaat iets naar beneden.

Soms is het even weg, maar vaak is het erg aanwezig en erg stekend! Beetje kramp achting soms. Tja zoals jullie merken allemaal erg lastig uit te leggen. Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd waaraan ik pijn heb. Ik zou normaal graag naar de huisarts gaan maar het is nu weekend. En geen noodgeval.

Ik heb niet het idee dat het met de stoelgang te maken heeft, wat ik gisteren in eerste instantie dacht.
Die is gewoon normaal en het lijkt hoger te zitten.

Yenni

Re: Pijn, wat zou dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:39

Ik zou niet weten wat het zou kunnen zijn maar mss is naar de HA gaan niet zo een slecht idee :)
sterkte!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:41

Klinkt mij als behoorlijk last hebben van je maag.
Heb je iets verkeerds gegeten (scherp gekruid, vette hap, zware kost? Veel drank?)
Zelf heb ik met enige regelmaat last van mijn maag. Wat bij mij goed helpt is Rennie's of opzettelijk overgeven.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:42

Zou het niet je maag kunnen zijn? Qua plaatsing klinkt dat behoorlijk herkenbaar. Als je gegeten hebt wordt de pijn dan erger of minder? Merk je iets aan je eetlust? En is er uitwendig iets te zien aan je borstbeen bijvoorbeeld? Zwellingen of plaatselijk warmte plekken te voelen rond het gebied?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:43

Ik denk ook gelijk je maag, die zit hoger dan veel mensen denken. Als ik last heb van mijn maag voel ik het echt direct onder mijn ribbenkast in het midden. Als het morgen heftiger is geworden even langs de HAP, als het morgen hetzelfde of minder is kan je prima even wachten tot maandag. Ik heb ook hele erge krampen in mijn maag gehad, uiteindelijk was dat met een maagbeschermer en diclofenac en domperidon zetpillen zo weg.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 15:47

Nee heb niet iets anders dan anders gegeten. Gisteren hamburger met bloemkool . Het begon smiddags en toen heb ik brood gegeten. Ik lees net wat symptomen voor ontsteking aan de galblaas wat aardig overeen komt maar goed , veel symptomen komen overeengekomen met meerdere dingen hè.. het zit wat ik nu zo denk hoog in de maag.

Ik gebruik al jaren veel paracetamol en ben soms bang dat ik pijn heb Door medicijngebruik. Maar dat is verder nergens op gebaseerd deze pijn heb ik vaker gehad maar dan was het met paar uur over nu blijft het.

Wij gaan nu naar pannenkoekenrestaurant en kijk dan of het erger wordt.

Als ik jullie reacties zo lees kan het dus goed mijn maag zijn. Bij maagpijn denk ik aan maagzuur enzo maar dat heb ik in ieder geval niet. Maar dat hoeft dus ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:01

Ik had een acute maagwandinfectie en dat voelt heel anders dan maagzuur, dat zijn echt krampen in mijn maag geweest. Ik denk dat het heel goed zou kunnen dat je maag wat overstuur is. Van veel paracetamolgebruik kan dit inderdaad gebeuren, een kuurtje van een maagbeschermer kan dit goed oplossen. Maagbeschermers moet je vaak zelf afnemen bij de apotheek dus als je er meer afneemt dan je nodig hebt voor een kuurtje van een week kan je voortaan als je veel paracetamol slikt een maagbeschermer erbij doen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:02

Het kan inderdaad heel goed je maag zijn, dat die even wat van streek is. De maag zit in ieder geval hoger dan op het plaatje aangegeven. Het kan een virus zijn. Ik heb er zelf ook wel eens last van, al slik ik bijna geen medicijnen. Als je het niet vertrouwt, gewoon maandag even naar de HA. Of het door de paracetamol komt, zou ik niet weten. Dan moet je denk ik wel heel veel slikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:04

Zowel paracetamol als ibuprofen kan bij veel gebruik op je maag inspelen, vooral als je er alcohol bij drinkt. Ibuprofen meer dan paracetamol, maar ook van paracetamol kan het zeker komen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 16:11

Paracetamol slik ik al jaren met regelmaat. Ben vorig jaar afgekickt van paracetamol en triptanen. Dit staat weer op de planning. Maar van de ene kant denk ik ook er is niets veranderd dus vindt dat raar als het daardoor zou komen misschien. HA en neuroloog zijn op de hoogte van het gebruik.

Ik wacht het even af, even goed kijken of het na het eten erger wordt. Kan natuurlijk altijd even bellen voor advies maar vooralsnog verga ik niet van de pijn dat ik er echt heen wil (gelukkig)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:14

Ik heb het sinds vannacht ook.
Vreselijke krampen en misselijk. Doet echt zeer.
Vandaag valt het mee maar ik blijf een zeurende pijn houden die doortrekt naar mijn navel.
Stalgenootje van mij moest vorige week naar het ziekenhuis omdat ze ook deze klachten had. Ze dacht dat ze een blinde darmontsteking had. Was niet zo.
Hoorde begin deze week dat er een buikgriep heerst.
Ik denk dat het zoiets is dan. Zou dat kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:17

KletsKoekje schreef:
Paracetamol slik ik al jaren met regelmaat. Ben vorig jaar afgekickt van paracetamol en triptanen. Dit staat weer op de planning. Maar van de ene kant denk ik ook er is niets veranderd dus vindt dat raar als het daardoor zou komen misschien. HA en neuroloog zijn op de hoogte van het gebruik.

Ik wacht het even af, even goed kijken of het na het eten erger wordt. Kan natuurlijk altijd even bellen voor advies maar vooralsnog verga ik niet van de pijn dat ik er echt heen wil (gelukkig)

En er is je nooit aangeraden om hier een maagbeschermer bij te slikken? Dan zou ik daar toch zeker wel even om gaan vragen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:19

Maagbeschermer is bij paracetamol vrijwel nooit nodig. Paracetamol heeft geen invloed op het maagslijmvlies zoals NSAID's dat wel hebben (ibuprofen, diclofenc etc.).

Hoeveel Paracetamol gebruik je gemiddeld per dag?

Als je last denkt te hebben van je maag, zou je bij de drogist of apotheek iets van Zantac kunnen halen. Dat kun je redelijk veilig uitproberen om te kijken of het echt je maag is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:24

Wat ook nog een mogelijkheid is, is 'gewoon' spierpijn, veel spieren die rond de ribben lopen, vinden hun aanhechting ook rond dat gebied.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:53

Let op met de term "maagbeschermers" - dat woord wordt te pas en te onpas gebruikt.

Je maag produceert een nuttig goedje: maagzuur. Houdt dat spul in ere, je gezondheid hangt er deels van af.
Omdat maagzuur een verteringssap is, moet echter wel duidelijk zijn , dat je maag zelf niet verteerd moet worden: daarvoor heb je een slijmlaag.

Veel zogenaamde "maagbeschermers" beschermen de maag niet echt, ze remmen alleen het zuur.
Dat heeft zin als je een maagbloeding hebt. (Ofwel: dan zit er echt een gat in de slijmlaag en een bloedende wond in het slijmvlies onder de slijmlaag.)

Bij zure oprispingen is het doorgaans zo, dat je te weinig zuur in je maag hebt. (Het klepje tussen je slokdarm en je maag sluit pas "als zij zuur proeft".) Ook je maagspieren en je darmen zijn niet blij met een ont-zuurde maag - ze moeten harder werken, dan wel werk doen, waarvoor ze eigenlijk niet zijn bedoeld.

En uiteraard moet zoiets als een maagbloeding door pijnstillers worden voorkomen, maar dan toch maar liever door de slijmlaag zo sterk mogelijk te maken, dan door maandenlang je maag te ontzuren. (Kan het niet anders, dan zal het zo moeten, maar noem het dan geen beschermen.)