Enkel gekneusd... nu hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Enkel gekneusd... nu hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 19:35

Bij gym heb ik vanmorgen een flinke klap tegen mijn enkel gehad; we deden flag football, tijdens de drukte om de bal te kreeg ik de zool van een rendende jongen heel hard tegen mijn enkel, waardoor hij struikelde. Heb het helaas niet direct kunnen koelen, pas +- 30 minuten erna. Hij was flink rood en gezwollen en deed pijn, de zwelling is inmiddels weg en de lopen en fietsen ging de rest van de dag zonder pijn.

Sinds een paar uur doet mijn enkel flink pijn: hij steeks (vooral bij staan en lopen) en aanraken doet ook pijn. We hebben er nu een steunverband om gelegd, enkel op krukje.

Wat kan ik doen om de pijn te verminderen, helpt koelen nu nog? Ook of ik weer kan paardrijden maandag of kan ik beter wachten?

Dus simpel de vraag: hoe lang moet ik ongeveer rust houden en wat kan ik doen om de pijn te verminderen?

FelineNanet

Re: Enkel gekneusd... nu hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:43

Helaas hier ook vaak verzwikkingen en verstuikingen, geen pretje..
Ik heb altijd gekoeld, zodat het dunner wordt en zodra ik kon met m'n pootje omhoog.
Wel blijven bewegen, anders werd het te stijf maar niet gaan forceren (dus niet iets gaan doen met pijnstilling! Want dan kan je te ver gaan).
Ik heb vanaf dag 1 wel alles gedaan maar met een bandage, dan was het nog te doen. Maar het doet pijn en je bent er ook niet een twee drie vanaf.
Verder kan ik je alleen maar aanraden zodra het weer oké ervoor voelt enkel oefeningen te doen om te zorgen dat hij de spieren weer sterker maakt, die hebben natuurlijk best een optater gehad..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:44

Als je enkel echt goed gekneusd is zal hij blauw/zwart zijn en een deel van je voet ook. Drukverband en minimaal twee weken rust.

Verleden jaar heb ik mijn enkel zwaar gekneusd en kon de rust niet nemen i.v.m mijn zaak. Het resultaat is dat ik mijn enkel nog steeds voel. Dus neem in godsnasm de rust. En laat er desnoods even een arts naar kijken.

Edit: bij mij werden krukken aanbevolen. Dat word dus bedoeld met rust ;)
Laatst bijgewerkt door Palmera op 12-06-15 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 19:46

Hij is momenteel niet echt blauw, vooral nog steeds rood. Ik zal zeker rust nemen, sowieso de komende 2 dagen. Ik heb in september mijn rug goed gekneusd door val van paard en heb hier zeker 10 weken mee gelopen, maar enkel is weer net iets anders.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:53

Ik heb een edit toegevoegd in mijn vorige post.
Wellicht dat het niet gekneusd is. Mij is gezegd dat een kneuzing van de enkel eigenlijk altijd samengaat met een bloeduitstorting. Wat dus dat blauw/zwarte is.
Maar een arts kan dat uiteraard beter beoordelen. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:59

Hoeft echt niet altijd blauw te zijn hoor, heb twee keer een gekneusde enkel gehad en beide keren niet blauw. En ben toen beide keren door een arts gezien. TS gewoon rust houden en belasten op gevoel, niet forceren. Of je maandag kunt rijden zou ik even aan kijken, ligt er aan hoe erg t gekneusd is en hoe het aan voelt.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:01

Ik heb niet zoveel verstand van gekneusde enkels maar ik heb ooit met een ander ongelukje bij de huisartsen post gezeten (ik heb ook niet meteen kunnen koelen) en daar zeiden ze dat koelen nog helpt tot 24 uur nadat het gebeurd is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:02

Drukverbandje er twee dagen ophouden en zoveel mogelijk omhoog. Dan voorzichtig belasten op geleide van de pijn. Kaatje heeft gelijk mbt koelen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 20:05

Drukverband ook om met slapen? Mocht toen ik een kijkoperatie had gehad mijn bandage (elastisch) voor mijn knie absoluut niet 's nachts om.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:09

Het mag niet knellen. Dan voelt je voet namelijk een beetje vreemd aan de volgende ochtend. Als je je voet dan überhaupt nog voelt. :')

Onderschat een echte gekneusde enkel niet. Dat is niet klaar met twee dagen rust. Het moet helen. Ik voel nog steeds regelmatig het resultaat van het feit dat ik geen rust nam. En daar baal ik behoorlijk van.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 20:11

Ik heb een slechte knie die ik nog altijd voel, ik was wel van plan om mijn enkel goed te laten rusten, wil niet nog meer pijn...

Baal er wel van, ging net beter met m'n knie, was weer lekker aan het rijden en sporten, weer een blessure -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:15

Koelen helpt tot 24 uur naderhand, steunverband niet om laten maar eventueel een paar kussens onder je been leggen en hooghouden. Morgenochtend zal het door de stuwing heel zeer doen als je je been naar beneden laat hangen als je uit bed gaat, ook dan nogmaals koelen en voorzichtig je enkel bewegen, daarna weer omhoog. Eventueel een fysiotherapeut je enkel laten tapen als er geen zwelling meer is.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:15

Laatst mn enkel verstuikt, maar die was helemaal dubbelgeklapt enzo. Naar fysio gegaan en die zei dat ik wel moest blijven bewegen, voor de doorbloeding en tegen stijfheid. Ik zou gewoon gaan rijden, als het teveel zeer doet stop je gewoon. Oh en ik had mn linker gekneusd dus stapte ik even tijdelijk op aan de rechterkant, dan komt er minder druk op :P

Oh en ik heb mn enkel wel laten tapen maar dat was omdat ik de dag erna een belangrijke wedstrijd had... (wandklimmen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:22

Op bed kun je ook best het voeteneind wat verhogen; als een kussen onder je voet niet lekker ligt, kun je ook onder je matras wat leggen zodat je voet alsnog wat hoger komt te liggen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 20:24

Ik heb een lattenbodem dat omhoog kan :D
Maar ik slaap altijd op mijn buik... op mijn rug kom ik meestal niet in slaap. Is dat een probleem?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:25

Dan kun je nog veel gemakkelijker een kussen onder je voet leggen, succes ermee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:26

Nee, hoeft immers ook niet heel hoog. Gewoon een stukje zodat je ook op je buik niet in een onmogelijke positie ligt. Kussen kan wel fijner zijn dan, omdat je dan maar 1 voet op je kussen hoeft te leggen.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:30

Ja idd ik had 2 dikke tijdschriften onder de voeteneinde bedpoten gedaan!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:29

En vooral veel beterschap! Bij mij was het na 3 weken nog heel mooi blauw en 'zakte' het ook naar beneden, dat gaf een geweldig effect: compleet gele enkel/voet met aan de zijkant strepen fel paars en nog een paar blauw/paarse plekken :+

Ik zou nog net niet zeggen fotowedstrijdje? :7

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 22:31

Mijne is (nog) niet paars _O-

Ik ga zonder verbandje slapen, ik koel hem nu nog even en dan morgen overdag verbandje weer om :)

We zullen zien hoe het voelt...