Uitgezaaide kanker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Uitgezaaide kanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 06:36

Hoi bokkers,

Ik kreeg laatst te horen van m'n vader dat zijn vader uitgezaaide kanker heeft en dat dat nu overal zit. :-( Hij begint over een paar maanden aan een of andere chemo. Hij is pas 71 en ik heb goed contact met hem, hij is nog heel fit, gezellig en gewoon een leuke man om mee te praten en op vakantie te gaan enzo. Hoelang duurt het "nog" als je prostaatkanker hebt die is uitgezaaid? Ik heb t idee dat hij het pas een paar weken/maanden weet, want in maart zei hij er helemaal niks over en hij is altijd eerlijk. Wil gewoon graag weten hoewel jaar(en) hij nog KAN leven..? (Wil trouwens niet zeggen dat hij dan ook zo lang leeft maargoed). Dankjulliewel alvast .. Heb al beetje op internet zitten kijken maar vond niks waar ik heel erg veel aan had dan.. :-(

Maaaarije

Re: Uitgezaaide kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 06:40

Ik denk dat dat heel erg kan verschillen..
Zeker of de chemo aanslaat ja of nee. Hebben de artsen daar niks over gezegd?

Mijn oma had kanker op meerder plekken en Alzheimer, de artsen zeiden dat ze eerder aan de Alzheimer zou overlijden, uiteindelijk is ze toch aan de kanker overleden.
Het is vaak moeilijk om in te schatten hoe snel het gaat.

Hij de een kan het enkele weken zijn, maanden of zelfs nog jaren.. ik denk dat je het beste dit gewoon aan je opa kan vragen, de artsen hebben hier vast iets over gezegd.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 06:42

Okee.. M'n vader zei "dus hou er rekening mee jongens, over een paar jaartjes is hij er niet meer" maar weet niet of dat dan echt zo is :-(

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 06:48

Meid wat erg! Hoelang kan erg variëren. Maar ik zou zeggen bereid je voor op het ergste (in de mate van het mogelijke) en hoop voor het beste. mijn opa is aan kanker gestorven jaren geleden. Weet je zeker dat hij niet meer kan genezen trouwens?

Je mag me altijd een pb sturen als je wil praten!
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 07-06-15 06:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 06:48

Allereerst, wat ontzettend unfair dat je grootvader met uitgezaaide kanker kampt. :(:)

Ik denk alleen dat je ervaringen in dit topic hetzelfde zullen zijn als wanneer je op internet zocht naar prognoses. Het is namelijk niet te zeggen hoe lang hij nog mag leven. Alleen een dokter die over al zijn medische gegevens beschikt, kan een educated guess maken, maar ook dat blijft uiteindelijk een gok. Prognoses zijn afhankelijk van zo veel factoren. Inderdaad, hoe lang heeft hij het al onder de leden, waar is het naar uitgezaaid, hoe blijft de metastase zich verder ontwikkelen, doet de chemo van dit najaar iets voor hem, hoe weerbaar is zijn lichaam, is er nog sprake van andere ziekten of kwaaltjes die zijn weerstand uitputten et cetera et cetera. Ik zeg dit niet omdat ik niet wil dat je een antwoord krijgt op deze pijnlijke vraag, maar om je uit te leggen hoe complex deze materie is.

Uiteindelijk zie je soms dat de patiënt zelf nog beter aanvoelt hoe lang hij nog heeft en hoe sterk de gezondheid achteruit gaat dan alle doktoren bij elkaar in kunnen schatten. Ik zou dus vooral intensief contact houden met je grootvader. Zo voorkom je onverwacht nieuws over tegenslagen waarbij je denkt: had ik maar even contact met hem opgenomen vorige week. Bovendien is sociale steun een belangrijke factor in het kunnen omgaan met ziekte, dus het zal hem waarschijnlijk goed doen wanneer hij weet dat je aan hem denkt en betrokken bent bij zijn leed.

Ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe in deze tijd. :(:)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 06:55

Kan nog 2 jaar duren, maar ook jaren!

Mijn vader had jaren prostaatkanker met uitzaaiingen naar de botten (dus ook botkanker),
hij is onlangs in januari overleden op bijna 80 jarige leeftijd, maar niet door de kanker!

Hij heeft meegedaan met een experiment met nieuwe pillen (Catharina Ziekenhuis Eindhoven)
Hij kreeg voor de pillen nog maar 2 jaar van de arts, hij had toen een hele hoge PSI waarde van bijna 30
Tijdens de kuur daalde dit naar 0.04 en dat is tot aan zijn dood zo gebleven. :) hij kon er goed en lang mee leven.

De meeste mannen sterven zo rond de 80, vaak ouderdom + gepaard met andere kwalen.
Al valt natuurlijk niet te zeggen hoe lang iemand heeft, wij kunnen morgen ook overlijden (Thats life, we gaan allemaal een keer)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 06:55

Dankjulliewel... Wat ik weer is dat het nu bijna overal wel in z'n bot zit, en dat het te ver is uitgezaaid om te kunnen genezen.. Maar ik zal het aan hem vragen al vraag je het natuurlijk liever niet maar ik ben gewoon zo 'curious' dat ik het gewoon zo graag wil weten en me dus nog kan voorbereiden op dingen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:17

wat erg, sterkte!
Ik denk wel dat ieder geval een geval op zich is, ik denk niet dat je veel moet vergelijken met andere patienten. Het kan dus positiever zijn, maar hou er ook rekening mee dat het negatiever kan zijn!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:25

Het loopt natuurlijk bij iedereen anders. Mijn opa was ongeveer jouw vaders leeftijd toen ze er achter kwamen (ook prostaatkanker met uitzaaiingen. Hij heeft veel chemo en bestralingen gehad en heeft nog zeker 3 jaar redelijk op normale manier kunnen leven. Uiteindelijk is hij iets meer dan 4 jaar na de diagnose overleden waarbij hij pas de dag van overlijden niet meer uit bed kon komen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:48

Inderdaad, het kan zo wisselen! Maar als je hoorde 'een paar jaartjes' zal het inderdaad geen kwestie van weken zijn. Vraag het gewoon eventjes, aan je opa of je ouders.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:52

Het is natuurlijk bij iedereen anders, ik denk dat je het het beste kan vragen aan hem zelf kan vragen.

Ik wil je wel heel veel sterkte wensen :(:)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 06:34

Dankjulliewel

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 06:34

:-)