Ontstoken vinger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontstoken vinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:28

Hoi bokkers,

Zo'n 2 weken geleden is mijn nagel kapot gegaan. Een kalf beet er op en zo ontstond een mooie snee in mijn nagel. Je kan er onder kijken zeg maar, de snee zit horizontaal. Dacht dat het wel mee zou vallen en heb een paar dagen goed schoon gehouden.
Maar nu is mijn vinger toch gaan ontsteken, warm, dik, klopt de hele tijd, tintelt... super irritant.
Heb er vandaag al 2x mee in het soda gezeten, maar het helpt niet. Staat gewoon op spanning, heb al met het idee gelopen er zelf een sneetje in te maken :o
Maar weet nu niet zo goed hoe of wat, omdat het dus waarschijnlijk door die nagel komt.
En natuurlijk is het nu vrijdag en zou ik pas maandag weer naar de huisarts kunnen... -O-

Wie heeft er een gouden tip of weet hoe ik de druk van mn vinger kan halen?

_merel_

Re: Ontstoken vinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:31

Even de Huisartsenpost bellen?

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:32

Pfoe ik zou er toch meer naar de ha gaan hoor. Ik heb op mijn dertiende door n stom wondje op mn nagelriem bloedvergiftiging opgelopen. Dus ik ben altijd huiverig met dit soort dingen.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:37

Inderdaad gewoon even naar je huisarts gaan, die prikt de "bobbel" door zodat de viezigheid weg kan en geeft dan normaal gesproken nog een recept voor een korte antibioticakuur mee tegen de infectie. Is zo gebeurd maar scheelt een hoop pijn/gedoe en zo'n infectie moet je ook niet laten aanmodderen natuurlijk.

Ik heb vroeger ontelbare ontstekingen aan mn handen gehad, was nogal een lomp kind. :D In soda weken heeft bij mij in ieder geval nooit geholpen om van de ontsteking af te komen, enkel om de wond schoon te houden nadat de HA die heeft open geprikt.
Laatst bijgewerkt door gekkesies op 05-06-15 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:38

Nat lapje eromheen, desnoods even kapot prikken met een steriele naald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:39

Hou alsjeblieft even goed in de gaten of je geen koorts krijgt he... En als dat wel gebeurt, meteen bellen met de HAP hoor. Goede kans dat het open moet om de druk eraf te halen en de troep eruit te laten komen. Als het erger wordt morgen, zou ik toch even bellen en niet tot maandag wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:44

Oke, bedankt allemaal!
Doorprikken heb ik zelf al wel eens eerder gedaan :o heb ook regelmatig wondjes en ontstekingen.
Maar bij deze weet ik niet goed waar ik moet prikken, omdat het dus waarschijnlijk door die nagel komt...

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:48

Nat verband erom heen dat trekt de mogelijke ontsteking naar de oppervlakte. En wellicht dat trekzalf kan helpen.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:50

Even weken in een badje met Biotex groen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:53

Ik zou er een beetje trekzalf op smeren, gaasje erop en verbandje erom. Telkens even het verbandje onder de kraan houden zodat hij vochtig blijft. Wellicht wordt het dan wat week en komt de ontsteking naar buiten (eventueel als je er zelf een klein beetje op drukt).

Houdt inderdaad wel goed in de gaten dat je geen koorts krijgt of dat het door gaat trekken naar je hand/pols.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:59

Als je een rode uitstal hebt rond de ontsteking, zou ik er even een lijntje omheen trekken met marker zo weet je of het erger wordt.
Inderdaad in de gaten houden of je koorts krijgt. En anders even doorprikken en in soda houden.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:20

Vriendin van me heeft net tien dagen ziekenhuis er op zitten met een wondje dat zich doorvrat naar haar pezen en bot van een vinger. Die voelde zich ook wat ongemakkelijk om met een ontstoken vinger naar de hap te gaan maar het kan raar lopen. Zeker onder je nagel kan het ook nergens heen natuurlijk.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:06

In dit geval zeker de huisartsenpost bellen. Juist omdat het ineens erger is geworden en het lijkt te komen door de nagdl. Kan zijn dat er nog troep onder zit en dan moet je erg voorzichtig zijn.