angst/fobie, gewoon nerveus of toch wat anders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

angst/fobie, gewoon nerveus of toch wat anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 11:03

Hallo

Ik schaam me heel erg hier voor en ben ook bang dat het straks oo kamp gebeurd.
Ik denk dat het tussen mijn oren zit. En weet eigenlijk niet goed hoe ik het moet uitleggen. Het beïnvloed nogal me leven.

Maar als ik ergens heen moet, zoals fotomeetings evenementen, wedstrijden of als ik bijvoorbeeld moet wachten/niks te doen heb en zelfs naar vriendinnen gaan word echt een opgave. Word ik zo zenuwachtig dat ik 100x naar de wc moet voor de grote boodschap als ik nog thuis ben en dus er nog heen moet. Ook krijg ik hartkloppingen, zweten en misselijk, als ik er dan ben is het weg en ook als ik gewoon word afgeleid is het weg, maar hou ik een gespannen gevoel in me buik.
Vooral als veel mensen bij me staan krijg ik het gevoel dat ik naar de wc moet of een scheet moet laten en vooral scheten moet laten en word ik weer half ziek, omdat ik het op probeer te houden

Als ik straks op kamp ben ben ik bang om de grote boodschap te doen en scheetjes te laten en dat zieke gevoel te hebben, maarja als ik er mee bezig ben de hele tijd van wat als dan komt het juist.

Kunnen jullie me helpen en hopelijk is het duidelijk uitgelegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:09

Dit is heel typerend voor een paniekstoornis met agorafobie. Het is een beetje een vicieuze cirkel, jij hebt die paniekklachten een keer ervaren -> vond ze beangstigend -> werd daar bang van. Maar juist door het "bang worden" krijg je weer paniekklachten -> bevestiging! Blijkbaar had je gelijk :oo Volgende keer maar goed op mijn hoede blijven! Waardoor je de klachten weer krijgt etc. etc.
Het is belangrijk dat je het aan gaat pakken voor het zo erg wordt dat je echt de deur niet meer uit durft (daar ben ik helaas ervaringsdeskundige in). Ik zou er eens mee naar de huisarts gaan en die zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar een (eerstelijns) psycholoog die je relatief snel van je klachten af kan helpen :)

JoycexEnya

Re: angst/fobie, gewoon nerveus of toch wat anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 11:27

Indd weet ook wel wanneer het begonnen is en dus de oorzaak. Ik wil op sich wel naar de HA maar durf niet te bellen/ afspraak te maken en als ik me moedwe vraag zegt ze dat ik mw niet moet aanstellen en het tussen me oren zit.

Kan ik het proberen het zelf eerst op te lossen? Zou niet weten hoe trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:28

Het zit inderdaad tussen je oren, maar ja.... :D Het moet er dus vantussen.

En nee, dat kan in principe niet. En je bent toch al 22? Dan kun je prima alleen naar de huisarts volgens mij.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 11:36

Ja klopt, maar dat durf ik niet

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:36

Zoals je het omschrijft klinkt het als social anxiety of sociale fobie. Ik heb het ook, en vele met mij :)

Zelf oplossen is moeilijk, ik heb erg veel gehad aan de therapie die ik krijg. Wat jij noemt over steeds naar de wc moeten voor de grote beurt herken ik ook heel erg.

Het klinkt heel hard, maar echt, ga die afspraak maken bij de HA waar je zo tegenop ziet. Ik ben nog steeds onwijs trots op mezelf dat ik die stap gemaakt heb want mijn kwaliteit van leven is zo onwijs veel beter geworden! Juist opmerkingen als die van je moeder - die van mij deed dat ook - laten je twijfelen / slecht voelen. Ga niet geloven dat jij je inderdaad aanstelt, sociale angst is echt zo veel meer.

Heel veel succes. Ik duim voor je. Je mag me ook altijd een pb sturen als je daar behoefte aan hebt :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:41

Ja herkenbaar! Ik heb social anxiety, en ik weet hoe eng het kan zijn Om daar een afspraak Te gaan maken..
voor mij is het makkelijker Om naar de huisarts Te lopen en aan de balie een afspraak Te maken, Dan Om Te bellen, misschien is er voor jou ook een optie 'veiliger' ?
en hij mijn huisarts kan je ook online een afspraak maken.. Weet niet of dat voor jou een optie is? Of misschien kan een familielid of vriend/vriendin met je mee gaan?

probeer iig hoe Dan ook toch iets Te doen voor hulp, want het kan zoveel beter Worden, en die ene hele moeilijke stap is het echt waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:43

Heb je het trouwens alleen als je naar mensen toe gaat of ook als je bijv. in je eentje bent? Of ergens gaat wandelen/fietsen alleen?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:46

Net zoals Bizzybijtje vind ik dit erg typerend voor een paniekstoornis met agorafobie. En ook ik ben ervaringsdeskundige, al is het bij mij eerder een neiging naar overgeven/flauwvallen.

Bij het grote merendeel van de mensen is deze angststoornis relatief snel en simpel verholpen met behulp van cognitieve gedragstherapie bij een psycholoog die ervaring heeft in het behandelen van angststoornissen.

Dus zet vooral de stap om naar je HA te gaan, je wilt niet dat deze vicieuze cirkel (die Bizzybijtje al mooi omschreven heeft) zich doorzet. Nu, in het 'beginstadium', is het nog zoveel gemakkelijker om dit in de kiem te smoren!

Succes en sterkte, TS :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 11:49

Alleen bij andere mensen.
Maar ook als ik onderweg ben naar wedstrijden met vrienin of alleen maar een oefencross als ik dan op me pony zit of mijn vriendin ga fotograferen is het weg.

Ik wil er ook graag vanaf vind het heel irritant. Maar de stap om de tel te pakken is gewoon veel te groot. En wat ik moet zeggen etc.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:55

Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar gewoon doen. Zeggen dat je angstklachten ondervindt en daar graag hulp bij wilt. Dan gaat de assistente vanzelf vragen stellen en/of een afspraak voor je maken.
Je bent er zo doorheen! Je bent laaaaang niet de enige, dus het is helemaal niet raar.

Sterkte :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:56

Je zegt dat je een afspraak wilt maken en als de assistent vraagt waarom zeg je dat je dat liever met je ha zelf bespreekt.

Tegen je ha zeg je gewoon wat je hier ook zegt. Die verwijst je door en je hebt hulp. Daar krijgt je ha veel vaker mee te maken en zal het niet raar oid vinden.

Je durft het toch ook open en bloot op internet te zetten :) je kunt het! :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:58

Ik denk dat het al heel erg kan helpen om jezelf te bedenken dat er meer mensen zijn die dit moeilijk vinden (zie de reacties in dit topic) en dat het vaak helemaal niet zo opvalt als je veel naar de wc moet.
Vooral op een eerste dag van een kamp, is het heel normaal dat je zenuwachtig bent en wat vaker moet. Mocht iemand dus een opmerking maken kun je gewoon zeggen dat je een beetje zenuwachtig bent.

Ik denk dat het goed is de spiraal te doorbreken, maar ook om er allemaal niet te zwaar aan te tillen. Positieve gedachten doen al heel veel!
Vraag anders een keer als je gaat fotograferen of met je vriendin ergens naartoe ofzo of het haar opvalt dat je vaak naar de wc gaat (ik neem aan dat je wel gaat? anders gewoon bij elke aandrang doen) en wat zij ervan vind. Misschien kan ze je op de eerste dag van het kamp ook een steuntje in de rug te zijn. Een goeie is dan om af te spreken dat zij je even een seintje geeft als het opvalt dat je vaak naar de wc gaat. Hoef jij je tot die tijd niet druk te maken, en kun je als ze dat seintje geeft even kijken of het verder gewoon gaat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:58

JoycexEnya schreef:
Alleen bij andere mensen.
Maar ook als ik onderweg ben naar wedstrijden met vrienin of alleen maar een oefencross als ik dan op me pony zit of mijn vriendin ga fotograferen is het weg.

Ik wil er ook graag vanaf vind het heel irritant. Maar de stap om de tel te pakken is gewoon veel te groot. En wat ik moet zeggen etc.

Misschien kun je je vriendin vragen om jou hiermee te ondersteunen.... of toch nog een keer ter sprake brengen bij je moeder. (laat haar anders deze website lezen)

Succes.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:00

Hoeft helemaal niet uitgebreid. Iets als "Ik heb last van paniekklachten en wil hier graag hulp bij" is echt meer dan voldoende. De assistente zal dan gewoon een afspraak met je inplannen. Als ze dan nog meer dingen gaat vragen waar jij je oncomfortabel bij voelt zeg je gewoon dat je dat liever met je HA bespreekt.

Je kan ook langsgaan? Ik vond dat veel prettiger dan telefoneren.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 12:03

Ben al vaker op dit kamp geweest.
Maar als ik ergens ben is het gevoel dat ik naar de wc moet weg. Maar blijf ik gespannen.

Ik ga helemaal alleen zonder vriendinnen met me eigen pony naar kamp, we hebben al wel een app groep.

Edit: me moeder neemt me helemaal niet serieus ze zei: dan bel je de dokter voor verwijzing naar een psycholoog omdat bokt dat zegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:27

Ja maar hallo, je bent 22? :?

EDIT: Zeg maar dat er een psycholoog in opleiding tussen zit :D

- Ondergetekende.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:35

Bizzybijtje schreef:

- Ondergetekende.

Twee zelfs :D

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:37

Niet na je moeder luisteren en gewoon langs die HA gaan. Die bepaald wel of je klachten gegrond zijn wanneer je je verhaal hebt gedaan. Je moeder niet.

Sommige mensen kunnen zich niet inleven in iets wat ze zelf niet ervaren / hebben meegemaakt. Mijn vader is ook zo. Lief mens, super papa, maar toen ik enkele jaren geleden de stap nam en voor het eerst naar een psycholoog ging vond hij dat maar "weggegooid geld" en moest ik "mezelf maar een schop onder mijn hol verkopen". Pijn deed dat.

Inmiddels is hij zelf heel ziek geweest waarvoor hij ook meerdere operaties nodig had. Hier creëerde hij een immense angst voor dat hij zelf ook gesprekken heeft gehad bij een psycholoog. Hij was bang om de touwtjes uit handen te geven (controle angst) omdat hij van zichzelf zo'n zelfstandig persoon is en alles zelf aanpakt. Hij heeft hierna veel meer respect voor mij gekregen :).

Ook heeft hij mij hierna verteld dat hij mij destijds zo gebukt zag gaan onder mijn klachten en zichzelf machteloos voelde (geen controle had) waardoor hij zo afstandelijk reageerde. Dat kan dus ook nog :)

Psychologen in opleiding en ervaringsdeskundigen eerstelijns, wat wil je nog meer :D :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:44

Ik heb dit ook in zekere mate.
Als ik bijvoorbeeld ergens heen moet, nieuwe mensen ga ontmoeten of iets anders spannends, moet ik echt wel 10x naar de wc. :o
En als ik dan onderweg ben of er ben, is de spanning wel minder, maar blijf ik angst houden dat ik in één keer naar de wc moet.
Ik heb eigenlijk nooit de link gelegd naar een angststoornis, maar dacht dat het meer te maken had met een spastische darm.
Mijn moeder heeft dit namelijk ook (heeft vroeger ernstige straatvrees gehad) en wijt dit ook aan haar spastische darm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:44

Catnip schreef:
Bizzybijtje schreef:

- Ondergetekende.

Twee zelfs :D

Kijk twee man vrouw sterk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:46

KoudbloedKim schreef:
Ik heb dit ook in zekere mate.
Als ik bijvoorbeeld ergens heen moet, nieuwe mensen ga ontmoeten of iets anders spannends, moet ik echt wel 10x naar de wc. :o
En als ik dan onderweg ben of er ben, is de spanning wel minder, maar blijf ik angst houden dat ik in één keer naar de wc moet.
Ik heb eigenlijk nooit de link gelegd naar een angststoornis, maar dacht dat het meer te maken had met een spastische darm.
Mijn moeder heeft dit namelijk ook (heeft vroeger ernstige straatvrees gehad) en wijt dit ook aan haar spastische darm.

Heeft er zeker mee te maken, maar dat betekent dat de zenuwen gewoon daar op slaan. Bij iedereen uit zich dat op een andere manier. De een wordt duizelig, de ander misselijk en de ander krijgt weer buikpijn. Allemaal één pot nat: Angstreactie van je lichaam.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:48

JoycexEnya schreef:

Meid echt gewoon doen, ik heb zelf precies het zelfde + nog meer angst klachten en ik weet donders goed dat het allemaal tussen me oren zit maar ik heb ook hulp gezocht en het helpt me erg goed.
Via de huisarts ben ik door verwezen naar een psycholoog en dat gaat goed.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:50

dnieSz schreef:
JoycexEnya schreef:

Meid echt gewoon doen, ik heb zelf precies het zelfde + nog meer angst klachten en ik weet donders goed dat het allemaal tussen me oren zit maar ik heb ook hulp gezocht en het helpt me erg goed.
Via de huisarts ben ik door verwezen naar een psycholoog en dat gaat goed.

Precies hetzelfde hier! Je hoeft écht geen uitgebreid verhaal vertellen aan de huisarts. Die begrijpt zelf ook wel dat je het heel eng vind :)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:52

KBK, ik denk dat dit zowel een vorm van sociale fobie als een spastische darm kan zijn :j . Sociale fobie klinkt natuurlijk direct zo zwaar, zeker als je er - buiten die wc-bezoekjes - weinig last van ondervind. Ik denk dat het grootste verschil is of je spanning krijgt doordat je zomaar 10x naar de wc moet en dat vervelend voor jezelf vind óf dat je spanning krijgt omdat je bang bent om reacties te krijgen van anderen omdat je door je spanning zo vaak naar de wc moet. Dat laatste is klassiek sociale fobie :P

Overigens ben ik 3x in behandeling geweest van crisisdienst en psycholoog voor ik gericht therapie kreeg voor sociale fobie, puur omdat ik - hoewel steeds gediagnosticeerd - me niet kon voorstellen dat ik een sociale fobie had. Ik praatte immers toch met mensen en gaf zelfs presentaties op school? :?