Nierdonatie bij leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Nierdonatie bij leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 14:57

Zijn er hier mensen die dat gedaan hebben? En zou je me daar, eventueel per pb, wat meer over kunnen vertellen? Hoe verliep het proces, hoe was het herstel, is de donatie succesvol geweest? Ik weet dat er veel algemene informatie te vinden is, maar ik ben juist benieuwd naar persoonlijke verhalen en de eventuele problemen die níet standaard worden genoemd. :)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:03

kimmysan

Re: Nierdonatie bij leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:06

Dat topic moest ik indd ook aan denken. Ik heb het ook overwogen. Mijn vriend vindt het echter niet oké en ik vind wel dat iedereen erachter moet staan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 17:17

Ja, dat topic ken ik inderdaad. Helaas is haar donatie uiteindelijk niet doorgegaan, dus er staat weinig in over het herstel erna. Wel interessant om het hele voortraject te lezen, met alle controles en gesprekken!

kimmysan schreef:
Dat topic moest ik indd ook aan denken. Ik heb het ook overwogen. Mijn vriend vindt het echter niet oké en ik vind wel dat iedereen erachter moet staan.

Ja, snap ik, zeker als het iemand zó dichtbij is. Ik bedoel, als je achteroom nou problemen ziet is dat niet niet zo erg (tenzij je héél hecht bent met je achteroom :P), maar je vriend is toch anders.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:21

Ik weet van mijn schoonmoeder/broertje dat het heel zwaar is. Wel is dat al ruim 15jr geleden gebeurt dus wellicht is de wetenschap inmiddels zo ver dat het wat soepeler is. Het fijne kan ik er niet van vertellen maar mijn schoenmoeder heeft dus haar nier afgestaan aan haar zoon. :)

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:35

Dit vind ik ook wel erg interessant. Ik ga even volgen! Ga je zelf overwegen om een nier af te staan?

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:37

Mijn zus heeft er 1 levend afgestaan aan mij, omdat ik er nog maar 1 had en die heel slecht was.
Laatst bijgewerkt door Fearlien op 02-06-15 17:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:38

Ik ga dit even volgen :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:41

Op de Facebook van de Nierstichting staat het verhaal van een bekende van mij die succesvol afgelopen april zijn nier heeft afgestaan. De vrouw waaraan hij zijn nier schonk was voor hem een onbekende, en nu zijn ze een stel!
Even zoeken op 'Richard en Belinda' brengt je bij hun volgverhaal.

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:47

Het is toch altijd onbekend van wie het donor orgaan komt? Behalve als het familie is? Of is dat met familie van overleden donoren

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:49

gezienanas schreef:
Het is toch altijd onbekend van wie het donor orgaan komt? Behalve als het familie is? Of is dat met familie van overleden donoren

Ja dat dacht ik inderdaad ook al :=
En het lijkt mij dat er ruim 1/2 jaar aan onderzoeken vooraf gaan...

EDIT: ik ga me er eens in verdiepen :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 18:35

gezienanas schreef:
Dit vind ik ook wel erg interessant. Ik ga even volgen! Ga je zelf overwegen om een nier af te staan?

Ja. :) Nog niet direct hoor, ik wil nu nog niet dat medische traject in gaan. Maar ik vind het wel fijn om zoveel mogelijk informatie te hebben voordat ik de beslissing neem of ik er überhaupt aan wil beginnen.

Fearlien schreef:
Mijn zus heeft er 1 levend afgestaan aan mij, omdat ik er nog maar 1 had en die heel slecht was.

Jeetje, wat fijn dat ze dat kon en wilde doen! Het lijkt me heel bijzonder, maar ook soms wel moeilijk als het je zus (of andere directe familie) is. Het zal je relatie toch wel veranderen, denk ik, of niet?

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:43

Ik in 2008 een nier van mijn vader gehad. En ik kan je zeggen; hij was eerder weer op de been dan ik. Met een weekje stond hij weer buiten het ziekenhuis.

Het medische traject vooraf is bij ons heel snel gegaan. Mijn vader, en ik ook, vonden de dialyse echt een ellende. Dus hebben we de onderzoeken wat doorgeduwd, met vier maanden was hij door de keuring, inclusief een aanvullend onderzoek.

Inmiddels komt hij zelf nog steeds elk jaar op controle in het ziekenhuis, maar heeft nooit last van complicaties of pijntjes oid.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:48

Maar stel dat je een nier afstaat en na verloop van.tikd gaat jouw overgebleven nier stuk. Kan je dan nog leven met de wetenschap dat je je kans op herstel al hebt weggegeven. Dat lijkt me zo'n lastig dilemma.

Ik vind het super dat het kan en als mn naaste een hier nodig moeten hebben zou ik het zo doen, maat die vraag " wat als mijn overgebleven niet stukgaat"

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 18:59

Die kans is erg klein, en vooraf wordt heel goed getest hoe je nierfunctie is en of je risico op nieraandoeningen hebt. En vergeet niet, als het door ziekte komt stoppen ze er waarschijnlijk allebei mee. Dan maakt die tweede nier weinig uit. :P En, voordeel als donor, je komt bovenaan de transplantatielijst dus áls je overgebleven nier ermee kapt krijg je relatief snel een donornier.

Ik zou vooral 'bang' zijn dat iemand in mijn familie een nier nodig heeft en ik een match ben, maar dus niet meer kan geven. Maar goed, die kans is ook heel klein.

(en voor de duidelijkheid, ik ben echt vooral op zoek naar informatie, 't is niet dat ik er nu al actief iets mee doe. :) )

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:00

Iejoor schreef:
gezienanas schreef:

Ja dat dacht ik inderdaad ook al :=
En het lijkt mij dat er ruim 1/2 jaar aan onderzoeken vooraf gaan...

EDIT: ik ga me er eens in verdiepen :D

Het schijnt normaal idd onbekend te zijn, maar toch kan je (als de andere partij daar ook voor openstaat) er voor kiezen om je donor/ontvanger te vragen je te ontmoeten. Allemaal te lezen in het volgverhaal dat ik hierboven al aanhaalde. :)