Psychische stoornissen en een eigen paard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pelientje

Psychische stoornissen en een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 15:52

Ik worstel al jaren met psychische problemen, heb een hele lijst aan diagnoses. Ik heb het meeste last van de dysthymie (chronische depressie) en de anorexia. Nu ben ik jaren in behandeling, ik heb alle vormen van therapie gehad. Ik ben ook een tijdje opgenomen geweest en ik heb besloten om na mijn examen volgend jaar een tussenjaar te nemen zodat ik helemaal voor mijn eigen gezondheid kan gaan. Ik ga in dat tussenjaar onder andere een vierdaagse deeltijdbehandeling volgen voor mijn eetstoornis.

Ik ben op dit moment nog druk opzoek naar mijn eigen paardje. Ik weet dat ik de verantwoordelijkheid aankan en paarden geven me gewoon heel veel positieve kracht. Maar soms ben ik wel bang voor de toekomst. Stel dat ik word opgenomen, hoe moet dat dan met mijn paard? Als ik minder goed in mijn vel zit, hoe zorg ik er dan voor dat ik geen negatieve werking op mijn paard heb? En hoe zorg ik ervoor dat mijn lichaam genoeg energie heeft om te kunnen zorgen voor mijn paard?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:56

Bijrijder zoeken voor je er een koopt? Anders familie of vrienden lief aankijken?

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 15:57

piezze schreef:
Bijrijder zoeken voor je er een koopt? Anders familie of vrienden lief aankijken?

Ja daar heb ik al aan gedacht, ik heb ook al een bijrijder die er sowieso drie keer in de week is, dat is wel heel fijn.

EllaBellaah

Re: Psychische stoornissen en een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:59

Is het een optie om je toekomstige paard op een volpension te stallen? Mocht je een dag te weinig energie hebben weet je toch zeker dat hij/zij een schoon bed, eten en drinken heeft en buiten is geweest.

m9ara

Om te beginnen, heel sterk van je dat je hulp zoekt en de uitdaging tegen je problemen aangaat!

Ik zou als ik jou was zeker een paard kopen als je eigen gezondheid het enige twijfelpunt is. Het kan je enorm helpen bij je mentale gezondheid, vooral omdat je er zoveel positiviteit aan beleeft. Van te voren kan je dan het beste wel vast wat extra dingen regelen.
Zorg bijvoorbeeld dat je iemand hebt om op terug te vallen als het blijkt dat je opgenomen moet worden, of als blijkt dat je het gewoon niet op kan brengen een tijdje er optimaal voor je paard te zijn, bijvoorbeeld door gebrek aan energie. Zo heeft je paard nooit te weinig aandacht en heb je ook geen extra zorgen op het moment dat het nodig is, omdat het van te voren al geregeld is!
Verder kan je op een dag/in een periode dat je wat minder lekker in je vel zit dingen doen met je paard die niet tot extra frustratie kunnen zorgen in combinatie met jou mindere dag/periode. Bijvoorbeeld in plaats van rijden, waar je een negatieve werking al snel in merkt, een keertje alleen wat poetsen en tutten.

Anoniem

Ik kan je garanderen dat een paard hebben juist ontzettend fijn is als het allemaal even niet goed gaat. Het is niet voor niets dat er ook zoiets bestaat als Equitherapy. Neem desnoods een paard wat niet druk wordt oid als je hem even niet rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:03

Ook mij heeft een eigen paard ontzettend goed gedaan.
Ik heb in 2007, nu ruim 8 jaar geleden, een eigen paard gekocht.
Achteraf was dit misschien wel iets te vroeg, geef ik eerlijk toe, omdat ik verre van stabiel was.
Mijn paard is nooit iets tekort gekomen, stond in vol pension 24/7 buiten met vriendjes.
Er zijn tijden geweest dat ik door opnames maar 1x in de 2 weken heen kon.
Ik heb me hier regelmatig wel schuldig over gevoeld, maar tegelijkertijd was mijn paard ook de grootste motivatie om mijn schouders er weer onder te zetten.
Ze gaf me een reden om op te staan, om de deur uit te gaan, om te leven!

In 2011 ben ik EMDR gaan volgen en dat heb ik dit jaar afgerond.
Ondertussen is mijn leven totaal niet meer te vergelijken met 2007.
Ik zie dat als een zwarte periode in mijn leven.
We hebben ondertussen 3 paarden en ik ben nog nooit zo gelukkig geweest. :o

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:05

Dat is een heftige comorbiditeit :(:) . Ik vind het heel goed van je dat je vóóraf stilstaat bij de vraag of een eigen paard realistisch is. Persoonlijk denk ik van wel en denk ik dat je die helende werking zeker zal vinden in het paard en alles wat daarbij komt kijken.

Ik vraag me bij jouw verhaal vooral af hoe het met je energie-niveau zit. Je geeft aan dat je lichamelijke energie sowieso al iets is waar je je van afvraagt hoe je ermee om moet gaan. Hoe ruim zit je eigenlijk in je energie, op welke momenten van de dag ervaar je gewoonlijk pieken en dalen, hoe ga je om met je energie en hoe past een paard in dat plaatje? Dat soort vragen is denk ik belangrijk om aan energie-management te kunnen doen en van daaruit te kunnen bepalen óf en in welke vorm je een paard kan houden. Kan je hier iets mee?

Deze vragen over energie en inplannen rondom energie zijn overigens zeer normaal in therapie, dus ik zou het er ook zeker met je huidige therapeut over hebben als je dat fijn vindt!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:05

Ik heb ook een eetstoornis en een dysthymie+ een depressie, en ik heb ook een eigen pony. Mijn pony helpt me juist enorm. Ik heb een paar weken in het ziekenhuis gelegen aan de sondevoeding door mijn eetstoornis en toen had ik iemand van stal die voor mijn pony zorgde.. Maar verder, mij heeft hij zó veel geholpen, het klinkt misschien stom maar zonder hem lag ik nogsteeds aan de sonde.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:18

Hier nog een met een dysthyme stoornis.
Ik heb deze diagnose gekregen op mijn 15de.
En het is heel fijn om dan een pony te hebben voor afleiding en je ei kwijt te kunnen (ja Luna heeft al mijn problemen aan moet horen :') )
Het is dan fijn dat je even een moment voor je zelf hebt, en lekker jezelf kan zijn.
Door mijn stoornis ging het rijden niet altijd goed, en dat was dan ook vaak mijn schuld.
Ik denk dat het in jou geval wel belangrijk is dat je iemand achter de hand hebt om voor je pony te zorgen als jij opgenomen moet worden.
Houd er wel rekening mee, als je eigen paard hebt moet je alles zelf doen, staluitmesten, opzadelen etc. en afhankelijk van hoe jij jou paard rijd kost dat allemaal best veel energie. Ik heb geen ervaringen met anorexia en ik weet ook niet hoe het zit met de lichamelijke inspanningen die je dan allemaal wel en niet kan.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:33

amy_luna, uitmesten hoeft niet altijd hoor. Bij sommige stallen wordt alles gewoon gedaan.

Als je iemand hebt die je kan helpen als jij het niet meer kan zou ik niet langer meer wachten. Toen ik nog niet mocht lopen heb ik zittend grondwerk met mijn pony gedaan. Het kan je gewoon zo veel kracht en positiviteit geven.. :-)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:48

ilangok schreef:
amy_luna, uitmesten hoeft niet altijd hoor. Bij sommige stallen wordt alles gewoon gedaan.

Als je iemand hebt die je kan helpen als jij het niet meer kan zou ik niet langer meer wachten. Toen ik nog niet mocht lopen heb ik zittend grondwerk met mijn pony gedaan. Het kan je gewoon zo veel kracht en positiviteit geven.. :-)

Dat is waar, maar die stallen zijn vaak duur.
Ik heb ook op zo'n stal gestaan. hoefte ook niet de stal uit te mesten.
Maar de stalhuur werd gewoon te duur.
Ik weet niet of ts alles zelf betaald en een budget heeft?
Maar dat is dan nog wel iets om rekening mee te houden.
En mijn pony's stal word zeker 6 keer in de week uitgemest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:50

Het ligt natuurlijk aan de omgeving, maar ik zou ten alle tijden kiezen voor een stal waar het paard 24/7 buiten staat.
Want mocht jouw bijrijder nou net tijdens een opname op vakantie zijn/te druk zijn, is dat geen probleem. :)

Ik betaalde destijds maar 125 euro voor 24/7 en hoefde niks zelf te doen, behalve met mijn paard knuffelen en rijden als ik daar zin in had.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:04

Dat is niet veel, mag ik vragen hoe lang geleden dat is?
Zulke prijzen kom je hier nu niet meer tegen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:23

Ongeveer 6 jaar geleden ging de prijs omhoog naar 135 en daarna naar 165, voor volpension, 24/7 buiten.
Nu betalen we 125 per paard waarbij we zelf voeren en mesten en hooi inkopen.
Maar dat is in het Noorden.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:29

Om te beginnen, super goed dat je hulp gaat zoeken! Heel veel sterkte alvast!

Ik denk zeker dat een paard hierbij kan helpen en net zoals de anderen boven mij al zeggen, ik zou dan wel zorgen dat je iig iemand achter de hand hebt die jouw paard over kan nemen qua zorg als jij een mindere dag hebt. Maar ik weet zeker dat een paard jou een extra steuntje in de rug kan geven en dat je je verdriet dan ook bij je paard kwijt kan. En lekker er even uit zijn is ook fijn he. Even lekker met je paard alleen :)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:20

Een paard kan je zeker helpen, denk ik. In mijn geval is dat wel zo.
Ik heb een milde vorm van Asperger en ben manisch-depressief (bipolaire stoornis, type 2) (*Zwaait naar meelezers*). Vooral de depressies overheersen en ondanks een hele hoop behandelingen en medicatie werd het niet echt beter.
Ik heb besloten om weer voor een eigen paard te gaan en zij is echt het zonnetje in mijn leven momenteel.
Zij is voor mij de reden om door te gaan, mijn studie af te maken en voor een stabiel inkomen te zorgen.
De andere kant van de medaille is wel dat ik enorm veel en hard werk naast mijn redelijk pittige, fulltime studie en daardoor nogal in de knoei zit met tijd. Kijk er wel mee uit dat je jezelf dus niet teveel overbelast. De een is daar gevoeliger voor dan de ander.
Voel je vrij om een PB te sturen als je meer wilt weten, kan alleen niet de meest snelle reacties garanderen in verband met tijdgebrek. :P

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 19:44

Basilicium schreef:
Dat is een heftige comorbiditeit :(:) . Ik vind het heel goed van je dat je vóóraf stilstaat bij de vraag of een eigen paard realistisch is. Persoonlijk denk ik van wel en denk ik dat je die helende werking zeker zal vinden in het paard en alles wat daarbij komt kijken.

Ik vraag me bij jouw verhaal vooral af hoe het met je energie-niveau zit. Je geeft aan dat je lichamelijke energie sowieso al iets is waar je je van afvraagt hoe je ermee om moet gaan. Hoe ruim zit je eigenlijk in je energie, op welke momenten van de dag ervaar je gewoonlijk pieken en dalen, hoe ga je om met je energie en hoe past een paard in dat plaatje? Dat soort vragen is denk ik belangrijk om aan energie-management te kunnen doen en van daaruit te kunnen bepalen óf en in welke vorm je een paard kan houden. Kan je hier iets mee?

Deze vragen over energie en inplannen rondom energie zijn overigens zeer normaal in therapie, dus ik zou het er ook zeker met je huidige therapeut over hebben als je dat fijn vindt!

Op dit moment is mijn fysieke toestand zo slecht nog niet. Ik zit al een paar weken op, niet een gezond, maar een "acceptabel" gewicht volgens mijn arts. Natuurlijk heeft dan nog steeds de eetstoornis invloed op mijn energie-niveau. Als ik thuis kom van een dag school, dan ben ik echt even kapot. Maar als ik dan wat heb gegeten gaat het wel weer.

Gebrek aan energie komt denk ik vooral van het constant vechten tegen alle problemen. Een schooldag is al vrij lang voor me, en als je dan ook nog constant met je gedachtes bezig bent kan dat heel vermoeiend zijn.

Ik snap wat je bedoelt, en nu ik er zo over nadenk is mijn energie het probleem niet. Want mijn idee was om standaard aan het begin van de avond, na het eten, naar mijn paardje te gaan. Oftewel, fysiek ben ik dan sterk genoeg, en mentaal is een paard juist ontspannend voor mij.

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 19:48

amy_luna schreef:
Hier nog een met een dysthyme stoornis.
Ik heb deze diagnose gekregen op mijn 15de.
En het is heel fijn om dan een pony te hebben voor afleiding en je ei kwijt te kunnen (ja Luna heeft al mijn problemen aan moet horen :') )
Het is dan fijn dat je even een moment voor je zelf hebt, en lekker jezelf kan zijn.
Door mijn stoornis ging het rijden niet altijd goed, en dat was dan ook vaak mijn schuld.
Ik denk dat het in jou geval wel belangrijk is dat je iemand achter de hand hebt om voor je pony te zorgen als jij opgenomen moet worden.
Houd er wel rekening mee, als je eigen paard hebt moet je alles zelf doen, staluitmesten, opzadelen etc. en afhankelijk van hoe jij jou paard rijd kost dat allemaal best veel energie. Ik heb geen ervaringen met anorexia en ik weet ook niet hoe het zit met de lichamelijke inspanningen die je dan allemaal wel en niet kan.

Fijn om te lezen dat jou pony je zo goed door moeilijke tijden heeft geholpen! :)
Ja ik weet vrij goed wat me te wachten staat. Ik heb twee jaar twee paarden verzorgd en gereden, met alle klusjes die erbij kwamen kijken. Stal uitmesten is best vermoeiend voor me, maar als ik het gewoon goed bijhoud is het goed te doen. Paardrijden zelf gaat vaak wel. Ik neem van te voren en achteraf ook altijd wat eten en drinken, dat helpt me dan wel. Gelukkig heb ik ook een leaser, dus ik heb wel iemand achter de hand.

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 19:52

Imaginaerum schreef:
Een paard kan je zeker helpen, denk ik. In mijn geval is dat wel zo.
Ik heb een milde vorm van Asperger en ben manisch-depressief (bipolaire stoornis, type 2) (*Zwaait naar meelezers*). Vooral de depressies overheersen en ondanks een hele hoop behandelingen en medicatie werd het niet echt beter.
Ik heb besloten om weer voor een eigen paard te gaan en zij is echt het zonnetje in mijn leven momenteel.
Zij is voor mij de reden om door te gaan, mijn studie af te maken en voor een stabiel inkomen te zorgen.
De andere kant van de medaille is wel dat ik enorm veel en hard werk naast mijn redelijk pittige, fulltime studie en daardoor nogal in de knoei zit met tijd. Kijk er wel mee uit dat je jezelf dus niet teveel overbelast. De een is daar gevoeliger voor dan de ander.
Voel je vrij om een PB te sturen als je meer wilt weten, kan alleen niet de meest snelle reacties garanderen in verband met tijdgebrek. :P

Geweldig om te horen dat je paard je zoveel steun geeft. Een bipolaire stoornis hebben lijkt me absoluut niet makkelijk. En dan ook nog Asperger erbij, dat geeft niet veel rust in je hoofd.
Ja het overbelasten moet ik inderdaad in de gaten houden, ik weet van mezelf dat ik veel te hoge eisen stel en meer doe dan ik aankan. Het scheelt dat ik op school van vwo naar havo ben gegaan, ik heb het nu namelijk erg rustig op school. Als mijn paard er is dan zeg ik pianoles ook op. Dus dan zit ik alleen vast aan school en aan mijn paard. En ja dan heb ik nog een vriend (maar daar kan ik alleen maar positieve dingen uithalen gelukkig :)) en vriendinnen. Maar dat moet te doen zijn denk ik!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:59

Ik ben in zo'n geval de bijrijdster. De eigenaresse van mijn verzorgpony heeft psychische problemen (soort gelijk als wat jij noemt), alleen is zij in mindere mate in staat om voor haar pony te zorgen. Dat komt er op neer dat ik eigenlijk de volledige verzorging van mijn verzorgpony doe, en haar eigenaresse rijdt als zij daar toe in staat is, wat niet heel vaak is. Nou is mijn verzorgpony wel een 22-jarig zorgenkindje dat altijd wel wat heeft dus vooral in het begin liep ik er meer naast dan dat ik er op zat.

Ik denk dat jij zelf het beste in kunt schatten of het voor jou te doen is. In onze situatie werkt het, maar ziet de eigenaresse haar pony nog niet eens iedere maand maar ik kan natuurlijk niet inschatten in hoeverre dat voor jou wel haalbaar is. Van psychische stoornissen heb ik geen verstand, maar omdat ik wel min of meer met een soortgelijke situatie te maken heb, dacht ik, ik reageer toch even met een verhaal :)

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:07

Ook ik heb een dysthyme stoornis, een aantal jaar geleden zelfs een dubbele depressie en anorexia staat ook in mijn rijtje. Ik had op dat moment een verzorgpony en die heeft mij zoveel kracht en geluk gegeven. Die paar uur per week dat ik er was, waren de beste uren van mijn leven op dat moment. Een momentje voor mijzelf, waarin ik mij totaal op de pony kon focussen en met niets anders bezig hoefde te zijn. Niemand die over mij oordeelde en uiteraard heb ik al mijn problemen uitgebreid aan ponylief verteld.

De dagen dat ik mij echt te slecht voelde om te gaan, was er gelukkig een andere verzorgster die het geen probleem vond om even langs te gaan in mijn plaats. Als de andere verzorgster ook niet kon, was dat gelukkig ook geen probleem, de pony stond op volpensioen 24/7 buiten dus ik wist dat hij niets tekort zou komen qua beweging en eten.
Wel probeerde ik altijd, hoe slecht ik mij ook voelde, even langs te gaan. Al was het maar 5 minuten om even drollen te scheppen of om de pony een dikke knuffel te geven. Dit lukte niet altijd, maar de keren dat het wel lukte, was ik zo trots op mijzelf! Had ik toch maar even mooi geflikt. Ook dit, hoe klein het ook is, heeft mij zoveel geholpen. Ik die voor een levend wezen zorgde, daar kon ik persoonlijk heel veel kracht uithalen.

Het rijden ging helaas niet altijd goed door mijzelf. Als ik merkte dat het echt niet ging, stapte ik de bak uit en ging ik rechtstreeks naar het bos (5 minuten stappen van de manege waar ponylief stond). De pony vond dit meer dan prima en vaak hielp het mij enorm goed om mijn gedachtes op een rijtje te zetten.
Ik vind het super knap dat je zo realistisch bent of het haalbaar is en ik kan je een eigen paard zo ontzettend aanraden, het heeft mij echt enorm geholpen met mijn psychische problemen.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:11

Om van mijn ES af te komen, heb ik juist alles radicaal veranderd. Paard weg (kon ik toch niet 100% voor zorgen ivm energie en paard nam een loopje met me omdat ik "er niet bij" was) en even uit dat leventje. Weg uit de dagelijkse routine. Focus op totaal andere dingen.

Ook kost een paard heel veel energie en als je juist moet aankomen, schiet dat niet op. Toen ik er helemaal vanaf was heb ik weer een paard genomen en kon er toen veel beter van genieten. Zo zie je maar hoe iedereen het anders aanpakt. En ja, ik ben helemaal genezen van mijn ES. Heel veel succes!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:05

Ik heb ook dysthymie en geen eigen paard, maar wel een verzorgpaard.

In mijn slechte periodes wou ik het liefst in bed liggen, maar omdat ik me verplicht voelde naar het paard toe ging ik toch de deur uit en kwam ik toch gewoon onder de mensen.
Zin had ik dan absoluut niet, maar het is wel goed geweest om niet alleen te werken en in bed te gaan liggen daarna, maar gewoon in de buitenlucht te komen.

Zoals anderen al zeggen is het wel heel fijn als je inderdaad iemand hebt die het op kan vangen voor je en misschien een paar dagen van je over kan nemen. 7 dagen per week lijkt me wel erg zwaar anders.

De combinatie met eetstoornis heb ik niet, maar ik kan me wel voorstellen dat je dan nog veel minder energie hebt.

Succes met een beslissing maken en natuurlijk met therapie om beter te worden.