Door de tandpasta's het gebit niet meer zien :P

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Door de tandpasta's het gebit niet meer zien :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 15:20

Sinds een paar maanden weer de durf gevonden om naar de tandarts te gaan. Conclusie: goed mis. Rechtsboven een wortelkanaalbehandeling laten doen vanmiddag (na 2 mnd pijn door ontstoken zenuw, na aantikken bij gat vullen), linksonder zat ook een flink gat onder een vulling. Deze is gelukkig wel goed gegaan en ben heel blij met mn nieuwe tandarts!

Maar: toch zie ik hem het liefst zo min mogelijk. Mijn tanden waren niet zó gevoelig, heb het idee dat dat nu wel wat erger is. Maar gezien de laatste behandelingen ergens ook wel logisch dat het de komende tijd nog wat gevoeliger is. Nu heb je in de winkel zo ontzettend veel tandpasta's, dat ik niet meer weet welke werkt.

Dus: welke tandpasta gebruik jij voor gevoelige tanden die ook nog een snel gaatjes hebben en waar snel tandsteen vormt?

Hannanas

Re: Door de tandpasta's het gebit niet meer zien :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:22

Rode parodontax!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:23

Hannanas schreef:
Rode parodontax!

Yep, same here!

En alhoewel het niet helemaal aan de tandpasta ligt, en vooral aan goede genen moet gezegd: ik ben 38 en heb geen gaatjes.

De tandarts is altijd heel blij als ze me ziet "ooohhhh daar heb je dat prachtige gebit weer!" haha

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:27

Groene elmex als ti op van vriendin van mij die tandartsassistente is.

Ik had namelijk na het boren en vullen nog zon pijn. Waarschijnlijk heeft hij diep moeten boren en had ikcdaarom zon pijn. Heb er al extra laagje over gekregen hielp niets. Nu met die elmex poetsen en ik heb het idee dat het daardoor en door tijd wel beter is geworden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:27

Hannanas schreef:
Rode parodontax!

die gebruik ik ookik heb het idee dat het een soort schuurmiddel is.Je tanden voelen daarna glad aan,maar vermoed dat als je hier jaar na jaar mee spoetst er geen glazuur meer op zit :7

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:29

Sensodyne (welke maakt niet uit). Ben ermee begonnen toen ik een beugel kreeg doordat ik toen gevoelige tanden had en wat een verschil!
Als ik andere tandpasta gebruik vind ik koud drinken e.d. vervelend op mijn tanden maar als ik poets met Sensodyne heb ik nergens last van.
Tandartsen vinden mijn gebit altijd super terwijl ik niet electrisch poets en ook niet flos. De smaak is trouwens ook veel beter dan paradontax ;) Paradontax helpt wel heel goed bij tandvleesproblemen maar die heb je zo te lezen niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:30

geerke schreef:
Hannanas schreef:
Rode parodontax!

die gebruik ik ookik heb het idee dat het een soort schuurmiddel is.Je tanden voelen daarna glad aan,maar vermoed dat als je hier jaar na jaar mee spoetst er geen glazuur meer op zit :7

Nou, dat klopt niet helemaal want ik heb ontzettend dik glazuur en poets er al jaaaaaren mee. Al sinds de sanex tandpasta uit de handel is (waar ik nog steeds van baal)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:35

Ik gebruik de Sensodyne met whitener...bevalt uitstekend. Heb altijd zeer gevoelige tanden gehad en sinds ik deze gebruik geen last meer van

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:39

Ik heb ook al heel wat dingen geprobeerd, Parodontax ging ik bijna van over m'n nek :o Sensodyne was ik lang tevreden over en sinds enige tijd gebruik ik zendium. Die laatste helpt ook goed met gevoelig tandvlees, waar gevoelige tanden ook vaak vandaan komen. Verder zijn flossen en af en toe mondwater ook goede aanvullingen.
Zelf kom ik denk ik nooit meer van m'n gevoelige tanden af, maar ik voel wel precies wanneer er iets aan de hand is. Helaas ben ik ook 'niet echt' dol op de tandarts..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:40

Je moet denk ik voor jezelf uitvinden wat het best werkt. Bij mij werkt alleen Sensodyne goed, terwijl het bij mijn (ex) vriend bijvoorbeeld helemaal niet werkte, die zweerde bij Elmex.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:42

Ik ben mondhygiënist, dus krijg deze vragen vaak.

In principe zijn alle tandpastas goed, zolang er maar fluoride in zit. Tandpasta van bv de Aldi is absoluut niet slechter dan die van bv Oral B.

Maar... bij gevoeligheid is een tandpasta tegen gevoeligheid wel aan te raden. Ó.a. Sensodyne of Elmex groen hebben een bewezen werking.

Elmex anti cariës heeft een bewezen werking tegen gaatjes (cariës).

Als je veel erosie hebt kan je Elmex paars of bv Sensodyne ProGlasur gebruiken.

Wanneer je vaak last hebt van aften kàn Zendium tandpasta helpen (zit een bepaalde stof in). Bij de één werkt het wel en bij de ander niet, maar aften zijn dermate irritant dat het het imo waard is om uit te proberen.
Parodontax is op zich prima (als de je fluoridevrije maar in de winkel laar staan), maar je moet van de smaak houden (is kwestie van wennen, maar het is en blijft een heel andere smaak dan gewone tandpasta).

Tandsteenvorming is grotendeels te voorkomen door een goede mondhygiëne. Goede mondhygiëne houdt niet alleen in dat je 2x daags moet poetsen (elektrisch is het beste), maar ook dat je dagelijks effectief tussen je tanden/kiezen moet reinigen met een voor jouw geschikt middel (ieder gebit is verschillend, vraag je mondhygiënist of tandarts om advies wat voor jou het beste is). Het klopt dat sommige mensen sneller last hebben van tandsteen dan anderen (hangt oa af van speeksesamenstelling), maar de basis bij iedereen is oude tandplak.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:44

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:46

Evelijn schreef:
Dus electronisch (verwijdert meer tandplak en voorkomt beter tandvleesontsteking) en dan ook tijd besteden aan al je tanden/kiezen.

https://www.acta.nl/nl/nieuws-agenda/agenda/2015/promotie-rosema.asp

Absoluut! Is in veel onderzoeken bewezen. Tandplak effectief verwijderen = tandvleesontsteking & gaatjes voorkomen. Zonder tandplak (bestaat voor zeer groot deel uit bacteriën) geen tandvleesontsteking & geen gaatjes.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:08

Bedankt voor de tips! Eens kijken welke er binnenkort/nu in de aanbieding is ergens (als ik het toch moet testen ;) ) en dan bij voorkeur Sensodyne, Elmex of Parodontax. Heb nu inderdaad altijd die van de kruidvat en dat smaakt verder niet raar ofzo. Blij te horen dat dat niet direct de slechtere versie is.

Sinds twee maanden poets ik inderdaad ook elektrisch :).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:13

Sting schreef:
Bedankt voor de tips! Eens kijken welke er binnenkort/nu in de aanbieding is ergens (als ik het toch moet testen ;) ) en dan bij voorkeur Sensodyne, Elmex of Parodontax. Heb nu inderdaad altijd die van de kruidvat en dat smaakt verder niet raar ofzo. Blij te horen dat dat niet direct de slechtere versie is.

Sinds twee maanden poets ik inderdaad ook elektrisch :).

Zou de Parodontax in jouw geval lekker laten staan. Is prettig bij tandvleesproblemen, maar werkt niet specifiek tegen gevoelige tanden en gaatjes. Ik zou bij je tandarts een tester vragen als je het wil proberen, tandartsen krijgen die gratis van de fabrikanten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:16

Sensodyne! Helemaal absoluut, ik wil niets anders meer!
Heb gevoelige tanden, maar nog nooit gaatjes of andere dingen gehad. Parodontax heb ik ook geprobeerd, maar dat was goor en werkte niet :(

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:22

Maakt het van de Sensodyne nog uit welke variant? En van Elmex de groene dus :).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:24

Sting schreef:
Maakt het van de Sensodyne nog uit welke variant? En van Elmex de groene dus :).

Nee niet echt. Ik koop zelf de goudkleurige. Geen idee wat er op staat, volgens mij is die allround. Maar die is vaak per twee doosjes verpakt en is een stuk goedkoper door die combinatie aanbieding. :P

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:26

geerke schreef:
Hannanas schreef:
Rode parodontax!

Nee hoor, ik gebruik parodontax al zeker 30 jaar en prima gebit!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:32

Ik heb sensodyne fresh? Geloof ik...moest er even aan wennen maar nu vind ik 'm fijn.
Elmex heeft ook een fijne smaak (beetje anijsachtig). Na elmex is mijn tong alleen spierwit dus kan dat niet gebruiken als ik nog de deur uit moet :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 05:43

Die parodontax heb ik inderdaad ook altijd in huis voor als ik last van iets heb. Dat spul is zóó vreselijk smerig maar werkt echt als een tierelier voor van alles en nog wat.

Voor dagelijks gebruik wissel ik tussen Oral B 3D White en Beverly Hills Black.
Nog nauwelijks last van tandsteen, wat ik in het verleden weleens heb gehad. Gaatjes heb ik pas 1x gehad, dus of het daarvoor werkt weet ik niet.