Lage rugpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MnPoepiie

Lage rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:11

Hey

Ik heb ondertussen al meer als 2 jaar last van lage rugpijn voornamelijk aan de rechterkant. Ik heb tot vorig jaar januari 6 jaar intensief op een stal gewerkt (ong 8 paarden per dag maar ik had ook nog periodes van school). Daarna heb ik halftijds op een stal tot oktober gewerkt (8 paarden per dag + lesgeven). Die periode werd mijn rugpijn echter veel erger. De dokter zei me dat ik kine moest gaan doen. Dit haalde niets uit, ze zei dat mijn rug echt vast zit enzo, maar het losmaken haalde niets uit! Ik heb dan maar een afspraak gemaakt bij een fyschische geneesheer, daar kwam uit dat mijn buik en rugspieren zwakker zijn dan het gemiddelde van mijn leeftijd. WAT?! Ik rij dagelijks 8 paarden, terwijl dat anderen op school les volgen... Dus ook nu moest ik kine volgen. Ik heb dan naar een sportkine gezocht en gevonden. Ik moest veel oefeningen doen, maar dat haalde ook niks uit... De pijn is nog niet beter geweest sinds vorig jaar. Pijnstillers (ibuprofen 400 en 600, telkens maar 10dagen) hielpen, maar nu dus niet meer... Pijn komt er gewoon door. Ik doe nu mijn opleiding voor verpleegkundige verder. Lang staan, lang zitten ed is vreselijk. Ik voel telkens een pijnscheut er door gaan. De pijn loopt niet door naar mijn been... Als ik bv plat op mijn rug op grond ga liggen en ik wil dan mijn bovenlichaam naar 90 graden brengen trekt het enorm in mijn rug. Ik kan niet verder als die 90. Ik ga volgende week eens naar een osteopaat-manuele therapeut. Want ik weet echt niet meer wat ik moet doen... Ik ben nog maar 21 jaar...
(Stretchen haalt ook niks uit...)

Iemand die dit ook heeft? Of me kan helpen?

Mvg

Hannelore

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:18

Hier ook iemand die vaak last heeft van pijn onderin de rug. Bij mij zitten rugklachten in mijn familie, dus ik heb het helaas ook. Mijn ruggenwervel loopt niet helemaal recht, dus aan de onderkant zit er een klein bochtje, hier kan ik niks aan doen, maar het zorgt wel voor pijn in combinatie met een slechte houding(niet recht zitten/staan, achterover hangen, voeten die naar binnen lopen). Ik ben daarom naar mensendieck gegaan en daar heb ik oefeningen geleerd om mijn houding te verbeteren, oefeningen die helpen om mijn buik en rugspieren sterker te maken en oefeningen die ik kan doen als ik last van mijn rug heb. Als ik jou was zou ik ook naar iemand gaan die gaat kijken waar het probleem vandaan komt, en daarna opzoek gaan naar iemand die kan helpen om dat probleem op te lossen/er beter mee om te leren gaan.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:26

Ik heb zelf ook enorm last (gehad) van lage rugpijn en ben 17. Bij mij kwam het voornamelijk door gekneusde rugspieren na een val van het snowboarden en een verkeerde houding die ik heb geërfd van mijn vader.

Sinds februari ben ik nu onder behandeling van een manueel therapeut en fysio. De manueel zorgt er voor dat mijn spierspanning normaal blijft (dry needling) en dat mijn ruggenwerveltjes los blijven.
In mijn houding word ik vooral ondersteund door de fysio met oefeningen.

Waar ik dacht dat het bij mij vooral in mijn gewrichten zat bleek eigenlijk alles vanuit mijn spieren te komen.
Ik kan zeker een manueel therapeut aanraden!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:33

Ik heb ook jarenlang met lage rugpijn gelopen. Ik kreeg op een gegeven moment zelfs pijnaanvallen en voor zo'n pijnaanval kon ik dan ook al de hele avond niet meer recht zitten. Ook een rugzak kon ik niet verdragen - zelfs als er nauwelijks iets in zat. Langer dan een half uur staan betekende dagenlang extra veel rugpijn. Ik heb ook jaren niet eens met mijn benen gestrekt, op mijn rug kunnen liggen.

Een aantal maanden fysio gevolgd waarbij ik met name buikspieroefeningen mee kreeg. Dat hielp wel wat maar het kwam erop neer dat ik dan de rest van mijn leven elke dag een uur oefeningen moest blijven doen. Dat ging hem uiteraard niet worden.

Vorig jaar ben ik gestart met de opleiding tot humaan Sportmasseur. Wat bleek: mijn spieren in mijn hele lijf bleken extreem vast te zitten. Dit komt voort uit mijn beenlengteverschil. Dus ik ben gaan lopen bij een Sportmasseur. Een wereld van verschil! De behandelingen waren een hel, maar de resultaten echt indrukwekkend! Nu heb ik een stuk of 7 behandelingen gehad en de massages zijn nog steeds niet fijn, maar ik herstel veel sneller en ik heb geen last meer van mijn rug. Ik kan nu rustig 5 uur staan en nog steeds geen last hebben. Nu ga ik waarschijnlijk op een onderhoudsbeurt 1x in de zoveel tijd.

Kaus

Re: Lage rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:39

Kijk vooral inderdaad ook naar verschillende, hoe noem je dat... Bewegingsmensen.
Ga dus langs bij een manueel, fysio, osteo, chiro en al die mensen.

Ik ben een paar naar terug 1,5 jaar lang behandeld door een fysio wat naar mijn idee niks hielp (werd toch vergoed dus kosten waren geen belemmering om behandeling stop te zetten).
Die klachten zijn ook niet weg gegaan.
Echter bij mijn intake gesprek bij de manueel kon hij letterlijk de vinger op de zere plek leggen.
Dat komt niet door onkunde van de fysio, maar simpelweg door een andere visie die zij op pijnklachten hebben.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:53

Hier nog eentje, maar ik heb al zeker vanaf mijn 16 e lage rug pijn, altijd maar door gegaan , idd ook met die genoemde middelen.En ook lichamelijk zwaar werk gedaan
maar laat er eens echt goed naar kijken want met 33 jaar heb ik artrose/slijtage. En ook toevallig verpleegkunde geleerd, gediplomeerd en gewerkt. ik zit nu in de ziektewet, en er staat nu al vast dat ik nooit meer mijn werk terug kan gaan doen!

negeer de singalen niet, het is zo belangrijk want alles staat of valt met je rug!, vraag doorverwijzing naar de orthopeed bij je huisarts!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:12

Eens met Kwita.

Ook hier iemand met lage rugpijn in combinatie met te vroeg te zwaar en verkeerd tillen.
Daarbij komt dat er reuma en jicht in de familie zit en als je dan ook nog eens sámen met je paard valt waarna het gedeeltelijk op je komt te liggen waarna je er gescheurde lendenwervels aan over houd, dan is dat niet zo handig.

Ik ben regelmatig "gekraakt " heb diverse therapieën gehad, les gehad op een "rug en knieën gym, maar het blijft een zwakke plek.
Ben nu zelfs aan het denken om bij een dagje winkelen een bekkenband te gaan dragen.
Want lang staan/ lopen is écht niet fijn, voor mijn gevoel stort ik dan langzaam in elkaar.
Misschien geeft zo een band dan nét even de steun die mijn rug nodig heeft.

http://www.vegro.info/bekkenbanden-en-h ... /page/270/

GM 041 Bekkenband met Pelotte L Beige Artikelnummer: A01242

De GM 041 Bekkenband biedt uitkomst bij bekkeninstabiliteit. Door de bekkenband wordt de stabiliteit bevorderd en nemen de (pijn)klachten af. De bekkenband dient voornamelijk gedragen te worden op momenten dat men moe is of tijdens lopen en staan. Het is raadzaam om de band niet te dragen als men fit is, om op die momenten de spieren de gelegenheid te geven om hun werk zelfstandig te doen.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee??
Dan hoor ik dat graag!!

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:03

Hey Hannelore, heb je ooit overwogen om zelf te tapen? Ik zweer erbij, vooral bij aspecifieke rugklachten zoals die van jou lijken te zijn. Wij tapen dagelijks mensen met deze klachten en deze klacht kan zelf eenvoudig behandeld worden. Kijk hier voor de instructievideo: http://ktnederland.nl/?route=instructio ... tion_id=36

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:57

@ Mary122
Iemand met kennis en ervaring zo te lezen.
Wat vind je dan van zo een bekkenband??

Voor in tapen heb je écht twee mensen nodig en dat is niet altijd te doen.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:28

Oh ik lees even mee. Heb sinds een val twee jaar geleden ook last rechts onder in mijn rug. Heb ook nog een zittend beroep. Soms als ik een tijdje gezeten heb en ergens naartoe wil lopen doet het echt pijn om normaal te lopen. Paardrijden daarentegen is momenteel makkelijker vol te houden dan achter mijn buro zitten vreemd genoeg. Morgen heb ik een afspraak bij iemand die zowel fysio, manueel als otheopathie doet. Ben erg benieuwd. Heb zelf steeds het gevoel dat iemand me eens goed "los moet trekken" ... de oefeningen die ik van een andere fysio kreeg helpen m.i. weinig; ik heb altijd al wat zwakkere buikspieren gehad, wél goede rugspieren (rij al meer dan 30 jaar en loop/fiets/zit altijd zo rechtop mogelijk). Ik ben ook wel een beetje lui hoor, doe die oefeningen niet elke dag, maar zoals hierboven ook al gezegd, als ik dat elke dag zou moeten doen pfff ... ik geloof het ook gewoon niet. Heb dit nooit eerder gehad dus m.i. heeft echt te maken met die val toen. Scheef was ik niet volgens eerste fysio en MRI wees ook niks uit. Maar even de buxus knippen dit weekend leidde weer tot veel pijn. Niet normaal als je het mij vraagt dus ik blijf zoeken naar een mogelijke reden én oplossing ...

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:45

Een goede manuele (sport) fysiotherapeut of osteopaat kan veel helpen.
zelf ook regelmatig last van een iets scheef bekken met uitstralende pijn naar mijn hamstring en in de onderrug doordat zenuwen geklemd worden. Veroorzaakt door een auto aanrijding.
Eens in de 3-4 maanden trekt en knakt hij me weer eens los en waar nodig wordt 'dry needling' gebruikt om de spieren te laten ontspannen.

Verder zweer ik bij yoga, en dan hoef je echt geen ellen lange sessies te doen van uren. Maar 2-3x per week de juiste oefeningen 15-20min helpen al gigantisch.
De juiste oefeningen heb ik zelf bepaald door een half jaar yoga les te volgen.

Voor wie geen zin heeft om naar de sportschool te gaan of naar een yoga goeroe, dan raad ik je aan om youtube filmpjes van Jillian Micheals op te zoeken. Pittige workouts, en ik zou ook niet meteen haar tempo aannemen als je veel klachten hebt en net begint. Maar dan heb je in ieder geval een idee van de oefeningen.

Mijn werk is een mix van veel zitten en andere dagen veel staan en lopen en ik werk veel achter de microscoop op milimeter schaal. Wat na enkele jaren het TOS syndroom heeft veroorzaakt: zenuwpijn in mijn hele arm door een slechte werkhouding. Soms kan ik niet eens een potje openen of schakelen in de auto omdat mijn hand zoveel pijn doet. Ook hier biedt regelmatig yoga doen een uitkomst en een bezoekje aan mijn lieve fysiotherapeut.

De statische houding (ongeacht wat het is) is altijd goed om te doorbreken om het half uur minimaal. Even een rondje lopen, naar de wc.. kopje thee.. etc.

Succes

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 09:43

Hey

Update: Sinds 2 weken straalt de pijn toch uit naar mijn re been (scheenbeen). Nu met studeren en veel te moeten zitten heb ik er veel meer last van. Ibuprofen 400 neem ik terug sinds 4 dagen, 3x per dag om de 6uur. Begint te werken maar toch nog pijn bij lang zitten. Ik ben vorige week maandag naar manuele therapeut gegaan. Die zei dat mijn rugspieren voornamelijk links vast zitten. En die heeft dan van alles gedaan, maar ik voel geen verandering. Volgende week ga ik terug... Mijn moeder begint haar wel wat ongerust te maken omdat het toch al enige tijd duurt. Zij begint nu toch aan een hernia te denken... Mijn huisarts maakt mij nie veel wijzer dus blijven we maar wat ter plaatste trappelen... :(

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:08

hoi!
Je moet niet vergeten dat één therapie behandeling niet gelijk effect hoeft te hebben, soms duurt het iets langer voordat de pijn 'uit je systeem' is. Officieel in de fysiotherapie is langer dan 6 maanden een klacht is chronisch, wat niet wil zeggen dat het nooit meer over gaat, maar wel dat het herstel echt lastiger en complexer is. Ik denk dat je bij een manueel therapeut op de goed plek zit nu. Misschien kan je eens vragen naar medical/kinesio tape, dit heeft vaak een verlichtend effect. Tot hoever zit de uitstraling in het been?

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:33

Richting enkel en achterkant kuit (dus enkel onderbeen) en voornamelijk als ik lang moet zitten.