Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 12:00

Vanochtend stuitte ik op de volgende blog:

http://blog.sabinemetz.nl/2015/05/updat ... n-shampoo/

Een leven zonder shampoo. Iemand van jullie hier ervaringen mee? Ik ben erg benieuwd. Mijn haar is al steeds minder vettig sinds ik het nog maar 2x per week met shampoo was, maar toch denk ik dat er nog wel wat winst te behalen valt. Ik denk er aan om tijdens mijn vakantie in Thailand maar geen shampoo mee te nemen en kijken waar dit op uit komt. Wie doet er mee of heeft ervaring hiermee? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:06

Ik heb van iemand anders gehoord dat de eerste paar weken echt niet leuk zijn aangezien je haar er dan heel vet uitziet, maar dat gaat daarna van zelf weer over. Maar lijkt opzich best goed, aangezien er in bijna alle shampoos alcohol, parfum en andere zooi zit. Echter gebruik ik ook wel eens droogshampoo, haarlak en volumespray, en ik vraag me af of je dat er wel gewoon goed uit krijgt onder de douche zonder shampoo.

Edit: en ik werk in de horeca, dus eigenlijk heb ik liever dat mijn haar lekker ruikt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-15 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:08

Ehm dit dus:
http://www.girlscene.nl/p/16048/vrouw_g ... s_je_denkt

Het is in het begin echt heel erg vet.
"De eerste weken zijn echt niet leuk, dus bedenk goed wanneer je ermee wil beginnen. Het is geen goed idee als je over twee weken een gala hebt bijvoorbeeld. Bedenk ook dat elk haar anders is en er dus anders op reageert. Zie het als een experiment en kijk waar jij je goed bij voelt."
Laatst bijgewerkt door uggy op 26-05-15 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:09

Ik gebruik nooit shampoo. Alleen alleppo natuurzeep, bevalt me goed! Het shampoo afbouwen heeft wel even geduurd. Ik was mijn haar nu 2/3x in de week, maar ik vermoed dat dat zelfs nog wel minder kan.

Sure_lee

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:17

Interessant. Ik was mijn haar sowieso maar een keer of 2 per week. Kan het wel gaan proberen zonder shampoo te doen...

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:18

Sure_lee schreef:
Interessant. Ik was mijn haar sowieso maar een keer of 2 per week. Kan het wel gaan proberen zonder shampoo te doen...

Het is uiteindelijk wel veel beter voor je haar..
Maar zelf kan ik het niet :Y)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 12:21

uggy schreef:
Ehm dit dus:
http://www.girlscene.nl/p/16048/vrouw_g ... s_je_denkt

Het is in het begin echt heel erg vet.
"De eerste weken zijn echt niet leuk, dus bedenk goed wanneer je ermee wil beginnen. Het is geen goed idee als je over twee weken een gala hebt bijvoorbeeld. Bedenk ook dat elk haar anders is en er dus anders op reageert. Zie het als een experiment en kijk waar jij je goed bij voelt."

Hm, het begin klinkt niet heel tof. Ik gebruik zelf ook geregeld haarlak om mijn haar wat te liften. Vraag me inderdaad ook af of wassen met haar dan voldoende werkt. Ze hebben het wel over een borstel van echt haar die het vuil er dan uit zou moeten halen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:45

Vergeet niet dat t nederlandse water veel harder is dan t water van t meisje in t buitenland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:53

Ik snap echt niet waarom je het jezelf aan zou doen om een paar weken met een hoofd met vet haar rond te lopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:00

Rebeccaa schreef:
Ik snap echt niet waarom je het jezelf aan zou doen om een paar weken met een hoofd met vet haar rond te lopen.

Ik ook niet.
Shampoo is fijn, ruikt lekker, heerlijk. Ik kan echt genieten van schoonf, fris haar dat lekker naar shampoo ruikt. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt geen shampoo (meer) te gebruiken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:02

Ik zou het niet doen. Ik was m'n haar 2-3x per week. Als ik het 2x doe, vaak nog 1x droogshampoo tussendoor. Zolang je echt maximaal 3 keer per week je haar wast, zou het niet slecht moeten. Ik zorg dat er altijd minstens 1 dag tussen zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:02

Ik vind schoon, fris gewassen haar ook echt een van de fijnste dingen die er zijn. Valt een beetje in dezelfde categorie als een schoon en fris bed voor mij, daar kan ik ook enorm van genieten. :))

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:27

Ik was mijn haar 1x per week met shampoo en conditioner, eventueel als het nodig is nog een keertje extra met alleen conditioner. Werkt prima, haar wordt begint pas vet te worden na een dag of 6 :)
Bijkomend voordeel: Laatst een kleurspoeling in mijn haar laten doen. Kleur verdwijnt maar zeeeer langzaam :D

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:28

Ik heb er wel eens aan gedacht, maar duidelijk nooit lang genoeg vol gehouden.
Ik verwacht wel dat het wat doet met de natuurlijke vettigheid van je hoofdhuid enzo, shampoo heeft daar toch echt wel invloed op.
Op dit moment was ik mijn haar zo'n 2-3x per week, dat is vooral na het hardlopen of paardrijden ;)

Mijn hoofdhuid is vrij vet, en ik denk dat het beter zou kunnen zijn zonder dat ik shampoo gebruik. Helaas heb ik de komende tijd geen 6 weken beschikbaar waarin ik me nergens hoef te vertonen, anders zou ik nu de test beginnen. Net jammer aan het niet gebruiken van shampoo dat je wel echt door die eerste fase heen moet, lijkt me best even vervelend.

Edit: mijn haar klit wel heel snel, ik zou echt bang zijn dat ik daar nooit meer van verlost raak dan.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:30

Wel of niet goed, ik was mijn haar dagelijks en ik krijg enkel maar complimenten van de kapster en andere mensen. Mijn haar is niet dood, het is zacht, glanst mooi. En als ik het een dag niet was, voel ik me vies..

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:32

Vooral nadat je een cap hebt opgehad is het wassen met shampoo het heerlijkste dat er is. Ik zou me zonder shampoo dan niet fris voelen. Ik was het elke dag en het ziet er zacht, glanzend en gezond uit. Dit was overigens niet met alle shampoos zo: zoek wel een shampoo die goed bij jouw haar past.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:32

Rebeccaa schreef:

Omdat het slecht is voor het milieu, niet altijd goed voor je haar en vaak overdoen we het ook nog eens heel erg. Besef even dat er heel veel rommel in shampoo zit. Dat lekkere ruiken komt meestal niet omdat iemand er ene paar roosblaadjes heeft ingegooid. Daarnaast al die verpakkingen, transportkosten... Dat is echt een vreselijke belasting voor het milieu.

Ts, kijk eens in dit topic: [MWS] Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook? Hier praten ze veel over de no poo methode en er zitten verschillende mensen die het doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:36

Rebeccaa schreef:
Ik vind schoon, fris gewassen haar ook echt een van de fijnste dingen die er zijn. Valt een beetje in dezelfde categorie als een schoon en fris bed voor mij, daar kan ik ook enorm van genieten. :))

Hier hetzelfde! Heerlijk gevoel! Ik waste eerst elke dag mn haar maar inmiddels om de 2 dagen. En dat vind ik prima zo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:51

Ik was mijn haar ook eens in de week met shampoo, conditioner en tegenwoordig ook masker. Op dag 6 begint het wat vet te worden. De afgelopen tijd had ik het gigantisch druk. 2 pups en de laatste loodjes van mijn bachelor en alvast begonnen aan mijn master, waardoor het haren wassen er bij in was geschoten. Afgelopen zondag eindelijk kunnen wassen, na 2.5 week. Het was wel aan de vette kant, maar ik liep er nog echt niet mee voor banketstaaf. Gewoon omdat mijn haar het gewend is en dus niet snel vet meer wordt.

Het gevoel van schoon haar was wel heel fijn. Maar eigenlijk zit mijn haar pas op zijn best op dag 3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:01

Maar hoe kun je vergeten je haren te wassen? Als je onder de douche staat, is het toch maar 2 minuten extra werk of zo?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:07

Nope. Ik kan niet slapen met nat haar en douche normaal 's avonds voordat ik ga slapen. Ik moet er dus apart voor gaan douchen (voor 18 uur). Ook ben ik rustig een kwartier bezig met haren wassen (haar goed nat, shampoo, in laten trekken, uitspoelen, conditioner, in laten trekken, uitspoelen, masker, 5 minuten in laten trekken, uitspoelen, conditioner, kort in laten trekken, uitspoelen).

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:33

Dan heb je vast ook mega dik haar en kan ik mij voorstellen dat je dat niet zo vaak doet. Ik heb dun haar en als ik snel wil, ben ik in 5 minuten klaar. 'S zomers is mijn haar ook met 10 minuten opgedroogd.

Als ik zulks dik haar had, dan overweeg ik het ook wel om wat minder vaak te wassen..

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:39

Door een zeepallergie was ik mijn haar al 4 jaar met alleen maar water, geen vet, geen bad hair day, enzovoort. Ik geef ook geen geld meer uit aan dure shampoos en dure producten :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:44

ik sta al bijna een jaar 'droog'.

zo heel af en toe grijp ik nog wel eens even de shampo en conditioner hoor..
maar dat is meer wanneer ik het even helemaal diep schoon wil hebben of snel.

want als je haar een keer vettig is en je gebruikt geen shampoo, dan kun je het overtollige vet verwijderen met wat citroen bijvoorbeeld.. of met lang haar.. gewoon goed uitborstelen (niet de eerste weken overmatig doen).

met lang haar is de eerste periode trouwens goed te doen. immers je hebt ik weet niet hoelang haar om de vetten in 'uit te smeren'.

gooi eens drie druppels olie op een draadje van 2 cm, en dezelfde hoeveelheid op 20 cm en smeer ze uit over de hele lengte. die van 2 cm is vet.. die van 20 cm nauwelijks..

als je niet teveel aan je hoofdhuid komt, dan kun je je eigen lange haar als 'uitsmeervlak' gebruiken in de eerste periode, die bij mij 3.5 week duurde..

aan het einde van de 3.5 week werd ik wakker, kop ineens moddervet voor mijn gevoel.. dus uitgebreid heet gedoucht en uit nood mijn borstel mee onder de douche genomen en wat citroen om dan wel vast te houden aan 'geen shampoo' maar er dan toch maar iets aan te doen. immers heet water verzacht vet, en met de borstel kun je het dan redelijk goed doorborstelen (je eigen 'vet' is feitelijk je conditioner).

daarna was het ook op slag en sprong klaar.. vette kop weg en niet weer gezien.

als je overstapt naar stoppen met shampoo, moet je er wel rekening mee houden dat je je borstel vaker moet reinigen.. je haar heeft namelijk altijd natuurlijke conditioner, dus pluisjes etc en olie blijft allemaal in je borstel hangen lol... hierdoor lijkt het 'niet fris'.

een vriendin van mij wilde niet geloven dat mijn haar 'fris' was.. en kwam even 'snuiven'.
volgens haar ruikt het naar 'buitenlucht/gras/bos'. blijkbaar zijn die natuurlijke olieen in staat om de geuren vast te houden maar stank te weren (want stallucht is er na het douchen gewoon uit)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:51

@elena: tof, zo'n successtory!
Mag ik je een paar vragen stellen? Ik ben heel benieuwd wat voor borstel je gebruikt. Wat voor ervaringen heb je met het uitborstelen en wat voor haar heb je?
Heb je geen last dat droog haar moeilijker uit te borstelen is?