Moeilijk spieren opbouwen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Moeilijk spieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 20:20

Ik ben op zoek naar ervaringen of tips wat betreft spieropbouw en spierpijn.

Ik heb het idee dat mijn spieropbouw langzaam of minder goed gaat.
Ook heb ik snel spierpijn en blijft de spierpijn ook lang aanhouden.

Ik rijd op het moment ongeveer 4 a 5 keer per week, en dan meestal maar 20 tot 30 minuten want ik ben al snel 'moe'.
Als ik een weekje niet paardrijd, dan voel ik meteen mijn buik en been spieren en heb ik de volgende dag aardig spierpijn.

Als ik spierpijn heb, kan het soms wel een week duren voordat het echt over is. Ik neem dan enige rust maar blijf wel goed bewegen om het herstelproces te versnellen..

Verder ga ik weleens naar de sportschool en doe hier cardio en krachttraining met gewichten op fitness apparaten.
Ik heb het gevoel dat ik geen spieren opbouw.
Ik word er gewoon niet sterker op!

Hiernaast eet ik goed en voldoende.
Dat wil zeggen, ontbijt lunch en diner. Genoeg groenten en fruit, pak vaak een banaantje en eet ook vlees.

Dit "probleem" speelt al een tijdje, ik denk nu zo'n 2 jaar.

Ik heb geen idee watvoor tips ik kan verwachten, maar heeft er iemand tips?

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:23

Ik zou zeggen ga een keer met een professionele trainer aan de slag of met een sportfysio en kijk of het dan verbetert. Als je je training niet juist opbouwt dan kun je wel trainen, maar heeft dit geen effect op je uithoudingsvermogen of kracht

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 20:27

smiley91 schreef:
Ik zou zeggen ga een keer met een professionele trainer aan de slag of met een sportfysio en kijk of het dan verbetert. Als je je training niet juist opbouwt dan kun je wel trainen, maar heeft dit geen effect op je uithoudingsvermogen of kracht

Dankje voor je reactie
Ik heb idd ook al eens met iemand gepraat die sporters begeleid in de sportschool.
Die heeft een keer voor mij een schema opgesteld.
Hierbij werd het er ook niet beter op.
Maar een prof sporttrainer is idd nog te proberen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:35

Maar je geeft eigenlijk aan dat je spierpijn hebt als je niet hebt paardgereden, dan heb je dus geen spierpijn na het sporten maar juist omdat je niet sport? Dat lijkt me een ander probleem.

Vraag eens aan een deskundige om mee te kijken terwijl je traint. Krachttraining doen op apparaten kan prima zijn, maar als je het niet op de juiste manier doet dan merk je inderdaad niet veel vooruitgang. Het kan enorm verhelderend zijn als er een paar keer iemand echt meekijkt terwijl je traint, niet alleen maar een schema voor je maakt. Daarnaast kan diegene ook eens kijken naar je voedingspatroon: fruit en groenten is natuurlijk prima en heel gezond, maar voor spieropbouw heb je vooral ook eiwitten nodig. Dan nog is het een beetje 'experimenteren' hoor wat precies voor jouw lichaam werkt, maar iemand met kennis van zaken kan je echt vooruithelpen :j

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 20:42

Hanmar schreef:
Maar je geeft eigenlijk aan dat je spierpijn hebt als je niet hebt paardgereden, dan heb je dus geen spierpijn na het sporten maar juist omdat je niet sport? Dat lijkt me een ander probleem.

Vraag eens aan een deskundige om mee te kijken terwijl je traint. Krachttraining doen op apparaten kan prima zijn, maar als je het niet op de juiste manier doet dan merk je inderdaad niet veel vooruitgang. Het kan enorm verhelderend zijn als er een paar keer iemand echt meekijkt terwijl je traint, niet alleen maar een schema voor je maakt. Daarnaast kan diegene ook eens kijken naar je voedingspatroon: fruit en groenten is natuurlijk prima en heel gezond, maar voor spieropbouw heb je vooral ook eiwitten nodig. Dan nog is het een beetje 'experimenteren' hoor wat precies voor jouw lichaam werkt, maar iemand met kennis van zaken kan je echt vooruithelpen :j

Ow dat heb ik inderdaad wat stom omschreven!
Ik bedoel; als ik een week niet heb gereden en dan weer voor het eerst ga rijden, dan heb ik weer helemaal spierpijn.. en dat vind ik best wel snel al, want t is maar een weekje..

Ja dat is een goed idee, dankjewel.
De fitness apparaten zijn me wel allemaal uitgelegd aan het begin maar misschien doe ik toch wat verkeerd.. :+

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:54

sadekeshia schreef:
Hanmar schreef:

Ow dat heb ik inderdaad wat stom omschreven!
Ik bedoel; als ik een week niet heb gereden en dan weer voor het eerst ga rijden, dan heb ik weer helemaal spierpijn.. en dat vind ik best wel snel al, want t is maar een weekje..

Ja dat is een goed idee, dankjewel.
De fitness apparaten zijn me wel allemaal uitgelegd aan het begin maar misschien doe ik toch wat verkeerd.. :+

Ah OK, dat is inderdaad wat logischer :+

Zo'n uitleg krijg je inderdaad aan het begin maar eigenlijk is dat vaak niet voldoende. Die eerste keer komt alles een beetje op je af maar pas als je zelf regelmatig die machines gaat gebruiken loop je pas tegen dingen aan waar je eerst gewoon niet over nadacht :+ Kleine foutjes kunnen erin sluipen en als je niet echt weet hoe het 'moet voelen', dan kun je het zomaar op een manier doen waardoor je er gewoon niet zoveel profijt van hebt. Zonde!

Als je trouwens echt serieus spiermassa zou willen opbouwen, dan zou je ook begeleiding kunnen zoeken om meer de 'freeweights' te gebruiken en niet alleen de machines. Dat is alleen niet iets wat je op eigen houtje moet gaan doen, daar heb je echt begeleiding bij nodig :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:57

Wel herkenbaar! Ik heb de indruk dat het komt omdat ik iets ouder wordt, vanaf de 30/ 35 gaat het zoetjes aan toch iets minder snel dan ik gewend was. Ik hoor dat overigens van meer mensen.
Laatst bijgewerkt door troi op 24-05-15 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:57

Heb wel eens gehoord dat het met vitamine B12-tekort te maken kan hebben. Het fijne weet ik er niet helemaal van, maar klonk wel logisch.

Over je eetpatroon, weet je zeker dat je alle voedingsstoffen, dus ook mineralen etc. binnenkrijgt?

Je zou het eens bij kunnen houden op de Eetmeter:

https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/

Verder is er een keer een schema opgesteld zeg je bij de sportschool zeg je. Hoe lang is dat geleden? Ik sport ook bij de sportschool en ik krijg geregeld een uitnodiging om een fittest te doen en dan kan het schema ook aangepast worden.
Maak eens een afspraak met je fitnessinstructeur dus.

Succes

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 20:58

Ja. Dat klinkt logisch
Daar zal ik eens even achteraan :)
Het is trouwens niet dat ik serieus veel spiermassa wil opbouwen, maar een beetje meer zou wel leuk zijn..
Ook het lang aanhouden van spierpijn is erg irritant..

Toen ik 16 17 was kon ik uren lang paardrijden als t moest en had ik nooit spierpijn..
Ik kon toen in de sportschool 50 kg liften met mijn benen en ook wel een beetje bankdrukken..
Dat zou ik gewoon graag weer hebben :P

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 20:59

Marie111 schreef:
Heb wel eens gehoord dat het met vitamine B12-tekort te maken kan hebben. Het fijne weet ik er niet helemaal van, maar klonk wel logisch.

Over je eetpatroon, weet je zeker dat je alle voedingsstoffen, dus ook mineralen etc. binnenkrijgt?

Je zou het eens bij kunnen houden op de Eetmeter:

https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/

Verder is er een keer een schema opgesteld zeg je bij de sportschool zeg je. Hoe lang is dat geleden? Ik sport ook bij de sportschool en ik krijg geregeld een uitnodiging om een fittest te doen en dan kan het schema ook aangepast worden.
Maak eens een afspraak met je fitnessinstructeur dus.

Succes

dankjewel! Een fittest klinkt wel leuk!
Dat sportschema was begin dit jaar..
En ik ga even op die link klikken..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:06

troi schreef:
Wel herkenbaar! Ik heb de indruk dat het komt omdat ik iets ouder wordt, vanaf de 30/ 35 gaat het zoetjes aan toch iets minder snel dan ik gewend was. Ik hoor dat overigens van meer mensen.

Bij mij niet herkenbaar..ben 34.
Ik rij 5 keer per week paard, loop 2-3 keer per week hard (7-10 km) en met mooi weer nog 1 of 2 keer per week wandelen of een uur fietsen.

Ik heb nooit spierpijn van het paardrijden en van het hardlopen pas na 8-9 km. Dan heb ik de volgende dag vermoeide benen. Als je na 20 minuten al moe wordt, heb je volgens mij geen goede basisconditie.
Of je paard is niet goed aan je hulpen??

Ik had ook geen spierpijn toen ik 4 weken niet had gereden trouwens.

123321

Re: Moeilijk spieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:08

Hoeveel gram eiwitten eet je per dag? :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:10

Supervixen schreef:
troi schreef:

Bij mij niet herkenbaar..ben 34.
Ik rij 5 keer per week paard, loop 2-3 keer per week hard (7-10 km) en met mooi weer nog 1 of 2 keer per week wandelen of een uur fietsen.

Ik heb nooit spierpijn van het paardrijden en van het hardlopen pas na 8-9 km. Dan heb ik de volgende dag vermoeide benen. Als je na 20 minuten al moe wordt, heb je volgens mij geen goede basisconditie.
Of je paard is niet goed aan je hulpen??

Ik had ook geen spierpijn toen ik 4 weken niet had gereden trouwens.

Okee heerlijk om zoveel te sporten!

Mijn paard is verschrikkelijk goed aan de hulpen, hoef t maar te denken en t gebeurd al :+
Nee het komt niet omdat ik zoveel moet doen ofzo, maarja je gebruikt altijd je buik en been spieren..

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:11

Jezzi schreef:
Hoeveel gram eiwitten eet je per dag? :)

Ik heb eigenlijk geen idee..
Ik heb net die link, hier eerder in het topic, bekeken en me erop aangemeld zodat ik dat kan bekijken..
Hoeveel zou je denken dat goed is ongeveer? Als je wat spieren wil opbouwen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:15

Ik zou eerst eens bloed laten prikken op tekorten van vitamines en daarna met een goede adviseur van sportvoeding gaan praten :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:18

1.5-1.8g eiwit per kilogram lichaamsgewicht :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:22

Jezzi schreef:
1.5-1.8g eiwit per kilogram lichaamsgewicht :)

Oke dat klinkt voor mij als veel :P
Ik ga erop letten, eens kijken waar ik op uit kom op een normale dag!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 23:03

Dat is ook veel, maar heb je wel nodig voor spieropbouw. Een gemiddeld eetpatroon zit zo rond 0.8g/kg per dag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:31

Hoe train je? Trainen gericht op een doel komt aardig precies. Je kunt trainen op krachtuithoudingsvermogen, maximaalkracht, spiermassa vergroten e.d.
Bij alle doelen zul je een andere intensiteit en lengte van de series moeten doen.

Onder je niveau trainen of boven je niveau trainen zorgt voor achteruitgang of geen vooruitgang... Je zult dus precies je niveau moeten (laten) bepalen waar je op gaat trainen.

Verder is idd voeding heel belangrijk wat hierboven staat beschreven.