Leren mediteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Leren mediteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:10

Bij mediteren moet je volgens internet niet denken en concentreren op je ademhaling, en iedereen moet jet kunnen. Dus ook ik. De persoon die 24/7 overal aan denkt en soms gek of angstig word van haar gedachtes.

Dus ik vroeg me af, hoe hebben jullie leren mediteren?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:12

Dankzij de yogalessen :)
Kan het iedereen aanraden

Vero

Re: Leren mediteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:13

Ik ben ook niet bepaald lenig :+

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:16

BeSen schreef:
Ik ook niet, maar dat is geen excuus. :P Je doet gewoon wat je aankunt - vaak hebben ze voor moeilijkere poses ook een optie voor beginners.
Wat ik heel fijn vind zijn de guided meditations van The Honest Guys op Youtube, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.youtube.com/watch?v=SHEavN7b0OA. Meestal val ik halverwege al in slaap. :))
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 24-05-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:16

:D Dan zou ik het juist doen.
Zelfs ik ben lenig geworden :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:19

_Summerly_ schreef:
BeSen schreef:
Ik ook niet, maar dat is geen excuus. :P Je doet gewoon wat je aankunt - vaak hebben ze voor moeilijkere poses ook een optie voor beginners.
Wat ik heel fijn vind zijn de guided meditations van The Honest Guys op Youtube, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.youtube.com/watch?v=SHEavN7b0OA. Meestal val ik halverwege al in slaap. :))

Kan je dat soort dingen downloaden in de app store? Wacht ik ga zelf kijken kan ik zelf ook :P

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:21

Haha, ja hoor, gewoon even zoeken op 'guided meditation'. :) Zelf vind ik de Silva method wel prettig - je gaat dan je hele lichaam letterlijk van top tot teen langs en moet alles heel bewust ontspannen (kun je ook gewoon intypen in het zoekbalkje).

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:23

Ik heb 2 apps gedownload. Zie vanzelf wel welke ik beter vind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:23

Mediteren kan inderdaad via yoga, en voor dat type yoga hoef je echt niet super lenig te zijn hoor :) Bij de sportschool doen ze vaak een soort poweryoga, daar wordt (vaak) niet bij gemediteerd en dat is wat meer een workout. Ik weet niet in welke regio je woont maar er zitten overal en nergens goede yoga scholen waar je vast een keer een lesje mee kan draaien :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:25

Ik weet dat er hier in de buurt een yoga school ks, zit een vriendin ook op. Ga vragen of zij wilt vragen of ik een keer mee mag :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:28

Ik leer mensen en kinderen mediteren, mijn tip is ga niet tellen, Let niet te veel op je ademhaling de eerste week. Raak niet gefrustreerd als het je niet lukt, en begin met 1 minuut per dag, voeg daar iedere dag een minuut aan toe.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:57

marleen_usar schreef:
Ik leer mensen en kinderen mediteren, mijn tip is ga niet tellen, Let niet te veel op je ademhaling de eerste week. Raak niet gefrustreerd als het je niet lukt, en begin met 1 minuut per dag, voeg daar iedere dag een minuut aan toe.

Bedankt voor de tip!

Heb een app mapje aangemaakt : Yoga enzo
Met de apps:

Muziek voor Yoga
Relax Sounds-Relaxing Nature & Ambient Melodies
Yoga at Home: Learn Beginner Yoga

Iemand nog aanraders?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:01

Ik ben nou een paar maanden bezig met Yoga op de sportschool, bij ons is dat inclusief mediteren. Maar ik vind het ook nog moeilijk hoor! De ene keer gaat het beter dan de andere keer. En ik ben ook niet super lenig, maar dat maakt toch helemaal niet uit? Gewoon lekker mee doen en doen wat je kan. Ik lig soms ook even op mijn matje omdat het niet gaat, geen probleem hier.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:04

De truc is denk ik ook om niet te denken 'ik mag niks denken' (witte beer effect). 'Niks' denken lukt niet veel mensen.
Merk je gedachtes op en ga dan terug met waar je mee bezig was (ademhaling volgen/visualiseren/je lichaam voelen).
En vooral veel oefenen :j Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je zal afgaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:04

Mindfullness dat is meer dan meditatie, maar leert je anders omgaan met je gedachten.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 12:09

Darah3 schreef:
De truc is denk ik ook om niet te denken 'ik mag niks denken' (witte beer effect). 'Niks' denken lukt niet veel mensen.
Merk je gedachtes op en ga dan terug met waar je mee bezig was (ademhaling volgen/visualiseren/je lichaam voelen).
En vooral veel oefenen :j Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je zal afgaan.

Ik ga zo even rustig zitten en proberen mij te concentreren op mijn ademhaling met wat muziek van de app. En misschien even kijken voor yoga ofzo

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:17

Arabesk schreef:
Mindfullness dat is meer dan meditatie, maar leert je anders omgaan met je gedachten.

Idd !

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:17

Kwestie van doen! Juist door te denken dat je juist aan niets mag denken, lokt die gedachten uit. En probeer consequent te oefenen, ik merk aan mij zelf hoe vaker ik het doe, hoe meer structuur, hoe beter het gaat met mediteren. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:05

Stel je zelf ook de vraag waarom je wil mediteren, want dan kan je daar je meditatie op aanpassen

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:40

Niemand kan niet denken. Het gaat erom dat je niet blijft hangen in je gedachten, dat je bewust wordt dat je denkt. Dat gedachten als het ware voorbij 'zweven' Maar inderdaad yoga en meditatie goede combi. Misschien zijn er bij jou in de buurt ook meditatiecursussen? Succes en hou vol, het kan je veel opleveren (eigenlijk vind ik dat ze dit al op basisscholen aan kinderen moeten leren. Zou de wereld er een stuk anders uit zien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:09

Meditatie is net niet helemaal je gedachten leegmaken. Dat kan nou eenmaal niet, zelfs in je slaap blijf je denken. Het komt uit het boeddhisme, die gebruiken het juist om heel diep na te kunnen denken zonder geleid te worden door emoties. In de westerse wereld kom je het echte mediteren dan ook niet vaak tegen, omdat het eigenlijk niet als doel heeft om je eventjes uit die gedachtegang te krijgen maar om gewoon echt je manier van denken om te schakelen en te kunnen relativeren. Sommige monniken zijn hier zo goed in dat ze zelfs pijn volledig uit kunnen schakelen! Je krijgt als het ware controle over je gevoelens.

De beste manier om deze vorm van concentratie te bereiken is.....oefenen. En accepteren als het niet gelijk lukt. Een simpele oefening is om eerst een ontspannen houding aan te nemen door stuk voor stuk vanaf je tenen tot je kruin alle spieren te ontspannen en hierbij te focussen op je ademhaling. Observeer wat je voelt, voel je je moe, juist energiek? Adem je oppervlakkig of juist heel diep? Word je bewust van wat er in je lichaam gebeurt en waar spanning zit. Je hoeft hier niet eens iets aan te doen, je moet het enkel accepteren. Op den duur raak je erg ontspannen en voel je dat je echt in het hier en nu bent. Daaruit kun je weer verschillende andere oefeningen doen, wisselend van speciale ademhalingsoefeningen (pranayama) tot cognitieve oefeningen. Zo kun je bijvoorbeeld tot 10 tellen in je hoofd, maar telkens als je ergens anders aan denkt accepteer je dat maar ga je weer naar 1. Het beste is om dit op het ritme van je ademhaling te doen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:27

Op een 1of andere vage manier kan ik aan 2 dingen tegelijk denken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:30

Ja, maar dat is dus niet de bedoeling. :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 19:16

Ja weet ik... Lastig!