Chronische botkneuzing, iemand die dit herkent?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Chronische botkneuzing, iemand die dit herkent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:32

Hoi :)

Vorig jaar juni heb ik een kleine miscommunicatie gehad met de haflinger die ik destijds bij reed. Ik wilde het het hek door om het bos in te gaan, moest het hek naar mij toe open doen om erdoor te kunnen. De haflinger dacht dat hij er al wel door paste terwijl het hek nog maar half open was. Daar had hij gelijk in, hij paste er door heen :D Maar ik zat klem tussen de pin waarmee het hek in het slot moet vallen en de haflinger, de pin kwam precies onder mijn knie tegen mijn scheenbeen aan.

Ik had meteen gigantische pijn. Ik heb een hoge pijngrens maar door de pijn die ik toen ervoer moest ik echt een paar keer plat gaan liggen op het paard om niet flauw te vallen (ik was te eigenwijs om terug te gaan naar stal, vond dat ik mijn ritje wel kon afmaken). Been werd meteen heel erg stijf en toen ik uiteindelijk terug op stal kwam, was lopen ontzettend pijnlijk. Paard verzorgd en in de wei gezet en op mijn brommer naar huis, waar ik mijn been ben gaan koelen.

De pijn was echter zo heftig dat de huisarts heb gebeld en gelukkig kon ik diezelfde middag nog terecht. De huisarts heeft er naar gekeken, het lag flink open maar hoefde niet gehecht te worden. Kreeg wel een tetanusprik. Ik had een heel stuk gevoelloze huid, dat kwam volgens de huisarts van de klap. Advies was om het goed te koelen en hoog te houden.

Dit is inmiddels een jaar geleden. Tussendoor ben ik nog een keer terug geweest naar de huisarts omdat ik last bleef houden en toen noemde de huisarts het iets in de trant van: chronische botkneuzing en botvliesontsteking oid. Pijn moet lopen heb ik (gelukkig) niet meer, maar pijn doet het des te meer als ik er aan zit. Er is nog steeds een heel stuk huid gevoelloos en ook en stukje, precies op een van de littekens die ik er aan over gehouden heb, waar ik als ik er op druk, een tinteling voel een centimeter of vijf ernaast. De huid als het ware over het bot bewegen veroorzaakt een scherpe pijn en op mijn knieën zitten is erg onprettig. Dit stuk been is overigens altijd dik gebleven, en met kou of weersveranderingen heb ik er meer last van.

Zijn er bokkers die zo'n zelfde ervaring of diagnose hebben? Volgens mijn huisarts is er niks aan te doen, ze vertelde me een half jaar geleden dat als het een jaar na het incident nog niet beter/over was, het ook niet over zou gaan. Ik ben er toch niet helemaal van overtuigd dus ik hoop mensen te treffen die dit ook hebben of hadden en er een succesvolle behandeling voor volgen of hebben gevolgd.

Ik ben benieuwd :)
Laatst bijgewerkt door _Karlijn op 21-05-15 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Chronische botkneuzing, iemand die dit herkent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:35

Ooit naar het ZKH gegaan voor een foto of scan????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:38

Vraag even voor een doorverwijzing naar de orthopeet want dit lijkt me toch niet geheel normaal.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:40

Morganlefay schreef:

Nee, om een botbreuk uit te sluiten bedoel je? De huisarts leek er vrij zeker van dat het niet gebroken was..

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:49

Mijn ex heeft het ook. Die heeft het precies in het gewricht van de enkel. Hij is door een CT scan geweest, is het bij jou ook verder nog onderzocht of is dit giswerk van de huisarts?
Helaas is het bij hem niet te behandelen. Als het na een paar maanden niet over zou gaan, gaat het nooit meer over. Het is nu anderhalf jaar geleden. En het blijft een gevoelige plek, hij kan bijvoorbeeld niet meer intensief sporten, of een hele dag pretpark aan.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:54

Nee het is verder niet onderzocht...

Overigens voor de beeldvorming (en de ramptoeristen onder ons :D ), zo zag het er na een paar dagen uit:

Afbeelding

Afbeelding

Edit: je ziet dus precies het vierkantje waar de pin tegen mijn been is gekomen zitten, in het midden. Daar omheen heb ik ook geen gevoel meer in de huid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:06

Oeh dat is wel angstvallig blauw. Ik heb onvrijwillig onder een paard gelegen en de kneuzing op dezelfde plek gehadm aar dat was maar een fractie van jouw plek :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:53

_Karlijn schreef:
Morganlefay schreef:

Nee, om een botbreuk uit te sluiten bedoel je? De huisarts leek er vrij zeker van dat het niet gebroken was..

oa
verder kan er ook gekeken worden of de weke delen zijn beschadigd.
Leveren vaak meer problemen op dan een feitelijke botbreuk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:30

Kan idd prima iets anders dan bot beschadigd zijn , banden, kapsel en andere weke delen, zenuw beschadigd, kan zo veel zijn.
Maar als ik er dermate last van zou hebben, zou ik denk ik wel willen weten waardoor die pijn komt en of er eventueel nog iets aan gedaan kan worden(misschien niet geheel verhelpen, maar een stuk minder last zou misschien al heel fijn zijn)

Ik heb een rotte knie die na operatie etc een bak minder pijn doet dan voorheen.
Helemaal goed zal het nooit meer worden, maar tis nu redelijk werkbaar zeg maar

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:23

Gezien jouw klachten veel op die van mij lijken (en ik geen diagnose krijg na 4 jaar), ging ik is googlen, maar google herkent het ook niet. Jammer, want ik zou hier anders ook graag verder naar kijken.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:36

Wat je zou kunnen proberen, naast toch nog eens een retourtje ziekenhuis voor foto's regelen :j (botsplinter ?? of een fisuur die niet goed hersteld) , is Arnica.
Het is er in gelei vorm, creme en tablet vorm. Ik adviseer je de tabletten en de gelei aan te schaffen.
Neem de tabletten in volgens advies en doe de gelei in de koelkast. Met de koele gelei je been iedere ochtend en avond insmeren. Goed inwrijven en even 10 minuten rust gunnen. Mocht het je qua tijd lukken doe het dan ook rond het middaguur.
Ik denk dat je periost, je botvlies, zodanig beschadigd is dat er een blauw plek is achtergebleven. Wellicht dat dit ingekapseld is geworden en daardoor niet opgeruimd kan worden op de normale manier door je lijf.
Arnica kan daar misschien nog wat aan doen.
En zoals ik al zei, laat er toch nog eens goed naar kijken. Huisartsen hebben bij mijn weten geen rontgen-ogen....
Wel weet ik uit eigen ervaring, dat als je botvlies beschadigd is, dit zeker een jaar tot anderhalf jaar klachten kan geven. Maar op een bepaald moment zijn de zenuwen toch wel weer zodanig in orde dat het leefbaar moet zijn.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:05

Heb je allleen pijn bij aanraking? Niet bij belasting. Zo te zien is het net ter hoogte van de aanhechting patellapees op het tibiaplateau. Dat is een pijnlijke plek.

Ik vrees dat je huisarts wel gelijk heeft. Overgevoeligheid van het botvlies. En daar is niet veel aan te doen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:10

Zohey, je hebt een aprtij gelukj gehad dat je je knie nog hebt.

Ik zou toch wat meer doorzeuren om een doorverwijzing. En snap ook niet dat er toen niet wat meer onderzoek is gedaan, maar daar kan jij niks aan doen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:13

Mijn broer heeft een keer een ongeluk op de brommer gehad waarbij een auto achteruit reed en tegen hem aan kwam. Ook precies hetzelfde als jij beschrijft. Hij heeft lang last gehad van een ontstoken/geïrriteerd botvlies. Hij heeft nu geen pijn meer, maar volgens mij nog wel een stuk gevoelloze huid

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 14:29

@ LeonieM: klopt, pijn bij aanraking.
@ Jibberjabber: bedankt voor de tip! Ga ik zeker wat mee doen.

@ de rest: bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips. Ik zal volgende week de huisarts eens bellen voor een doorverwijzing.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:17

Ik heb vorig jaar oktober een botkneuzing in mijn rug opgelopen. Zijn foto's gemaakt in het zkh en er was niets gebroken maar 2 wervels staan wel dichter bij elkaar dan zou moeten (zo goed als op elkaar).
Inmiddels gaat het gelukkig redelijk goed maar het blijft wel een zwak punt. Bij alles wat ik doe moet ik blijven opletten en bij het geringste wat ik voel meteen handelen anders wordt het weer erger.
Ik heb/had pijn in rust en beweging en de huid blijft gevoeliger dan de rest. Ook bij kou of regen heb ik er meer last van. (Maar ik heb ook fibro dus wellicht komt dat daar vandaan) Eerst was het bij mij ook wat blauw maar niet zo erg als bij jou! Dit is ook vrij snel weg getrokken.

Heb hier dec t/m feb voor bij de fysio gelopen en dat heeft wel geholpen. Sindsdien gaat het ook echt beter! De fysio meende dat de zenuwen die er lopen ook en flinke optater gehad hebben en de spieren er om heen waren te strak waardoor het niet verbeterde. Dit heeft hij behandeld en verder kon het alleen maar over kan gaan met veel rust en geleidelijke intensiviteit.

Wellicht heb ik er over heen gelezen maar misschien kan een fysio je hier ook bij helpen?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 16:13

Ik loop bij de fysio vanwege mijn rug en wil het volgende keer inderdaad even aan haar voorleggen!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:52

Jeutje wat zag hij blauw :oo

Je wilt ervaringen horen, vandaar dat ik dit deel...
Ik ben ook ooit eens onder een paard terecht gekomen (hoe en wat weet ik niet meer) en daar ook een dove plek aan over gehouden.

aan de binnenkant onder mn rechterknie... Daar zit bij mij een flinke bult die gevoelloos is en dus dik. Als ik er in ga zitten prikken voel ik ook wel iets maar verder eigenlijk niet ;)

Hopelijk is er bij jou wat aan te doen!