Slaperig? over onregematig leven..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dewilderoos

Slaperig? over onregematig leven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 09:26

Hallo!
Ik zou graag eens iets aan jullie willen voorleggen,
Het is niet zo dat ik omval van de slaap, maar er zijn toch wel dingetjes waarbij ik me afvraag of ik het wel goed doe;

Dit is de casus;
Ik ben een soort van melker (Yeh }:0 }:0 ) , en werk elke dag op een andere boerderij dat betekend dat vanmorgen mijn wekker ging om 4.00 uur en dat vanavond zeg maar om 17.00 uur op een bedrijf mag zijn en morgen om 5.30 beginnen. woensdag 15.00 beginnen en de volgende ochtend 5.00 beginnen. Ik sta altijd een uur van te voren op. Er is echt geen pijl op te trekken hoe laat ik moet beginnen.

Gemiddeld werk ik 4 uur 's morgens en 4 uur 's avonds. Ik krijg op de een-of-andere manier niet echt regelmaat in mijn rooster.. Ik ga rond 22.15 uur naar bed soms heb je een verjaardag of iets dergelijks en dan is het veel later (ook in het weekend heb ik daar moeite mee) Ik probeer tussendoor te slapen, maar meestal lig ik niet zo lekker, of val als een blok in slaap en schrik ik na 2 uur slapen wakker met enorme hoofdpijn.. En wanneer is het het beste moment om te slapen op een vaste tijd? Direct na mijn ontbijt?

Eten doe ik 's ochtends na het melken (geen tijd vast te stellen, sla ook nog wel eens over) en lunch om 12.30. De avondmaaltijd na het melken, wat betekend dat ik vaak na 20.00 nog moet beginnen met koken. Tussendoor kom ik niet echt op gang, wil van alles maar kom niet echt tot iets. dat zou ik toch graag anders zien!
Hoe zou ik mij weer fit kunnen voelen? Of denk je ook net als ik dat er niet zo veel aan te doen is omdat het echt te onregelmatig is.

Anyone TIPS?
En thx dat je naar mijn gezeur wilde luisteren!

Anoniem

Re: Slaperig? over onregematig leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:30

Tussendoor slapen in perioden van 1,5 uur lijkt me de enige oplossing....Neem aan dat het niet te doen is voor je om een regelmatig rooster te krijgen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:32

Niet tussendoor gaan slapen, maar probeer wel wat te gaan doen.

Je zegt pas om 20:00 te gaan koken. Waarom bereid je in je vrije tussen uren geen maaltijd die je in de avond alleen maar hoeft op te warmen of net als vroeger, tussen de middag warm eten en savonds brood?

Mijn wekker gaat dagelijks om half 6 en ik ga altijd op een verjaardag door de weeks al wat eerder en rond 10 naar huis.

Maar probeer dus echt wat te gaan doen sporten, huishouden, koken, terrasje pakken als er meer mensen vrij zijn.

Oja en hoe moeilijk ook sla je ontbijt niet over, daar krijg je de eerste energie van de dag van.

Anoniem

Re: Slaperig? over onregematig leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:35

Doe het zoals de boeren zelf, s'middags warm eten gevolgd door een tukje op de bank :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:39

[***] schreef:
Doe het zoals de boeren zelf, s'middags warm eten gevolgd door een tukje op de bank :Y)

Inderdaad dit!

Boer zijn is gewoon een slopend leven hebben (vind ik :o ).

Vorige week woensdag opgestaan om 6:15, eerst gemolken daarna de hele dag op de trekker grasmaaien... Pas om 22:00 binnen.
En dat 3 dagen lang...
Ik was donderdagavond al kapot, zat er door heen, maar heb volgehouden en zondagochtend heeeerlijk kunnen uitslapen.
Meestal doe ik dat zo altijd, gewoon doordeweeks volhouden en als het kan in het weekend uitslapen, of anders zondagmiddag nog even wat uren inhalen.

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 09:40

@ bizzybijtje Nope! Daar zit ook de moeilijkheid. En mijn baan opzeggen wil ik niet, ik heb er veel lol in, het is echt een leuke baan! Elke dag wat anders.

@butengeweun 4 uur is vroeg hoor en als ik pech heb heb ik 's avond een late boer en sta ik er tot half negen.. mijn man is ook buiten de deur aan het werk en is voor 16.00 niet thuis.. hij kan wel koken maar eht lekker is dat niet :o

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:40

[***] schreef:

Dat moet je wel kunnen, helpt mij echt niks om me fitter te voelen, tenzij ik minder dan 5 uur heb geslapen die nacht.

Als ik TS was zou ik inderdaad tussen de middag warm eten, wel pas na 13:00, omdat je 's avonds pas zo laat kan eten en dan 's avonds onderweg in de auto naar huis brood wat je gesmeerd hebt eten.

Kun je eenmaal thuis lekker douchen en in bed gaan liggen.

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 09:42

@ amoj SNAP HET HELEMAAL!!! Hang in there! Maar toch ook weer een lekker gevoel dat het gras binnen is..

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:42

uhm, ja wat wil je dan wat we zeggen. En 4 uur is vroeg maar heb je dat uur nodig om van je bed in je auto/op je fiets te belanden. Ik ben binnen 15 minutjes op weg.

Maar je werkt toch niet nonstop van 4 tot half 20:30.

Geef je man een kookcursus denk in oplossingen niet in problemen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:44

Ik heb hier ook last van met werken in de zorg. Soms moet ik om 7u beginnen, soms om 8u, soms ben ik om 20u vrij en soms pas om 22.30. Het verschilt ook hoe veel tijd er tussen diensten zit, variërend van 2 uurtjes vrij tot wel 8. Naast geen dagritme heb ik ook geen weekritme want net zoals het melken gaat de zorg ook in het weekend gewoon door, en vaste vrije dagen heb ik niet. Het breekt mij ook op zo langzamerhand, dus ik lees mee.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:45

Ik heb hetzelfde gehad als jij. Wat bij mij werkte is toch om zoveel mogelijk regelmatig te eten. Ik ben een hele slechte ontbijter. Ik maak nu smorgens of de avond ervoor een fruitsmoothie met havermout. Dit drink ik op in de auto op weg naar mijn werk. Als ik savonds rond etenstijd werk dan eet ik smiddags thuis warm en neem ik savonds tussendoor broodjes. Ik slaap ook regelmatig tussendoor als het kan maar nooit 2 uur. max 45 min. Maar dat gaat vanzelf ik word snel weer wakker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:45

Jaah, dat zeker, dat geeft je dan ook wel de energie om door te gaan. Maar was donderdag aan het schudden en echt, ik had onwijs veel moeite om wakker te blijven... Dus radio hard aan en airco en gaan met die banaan! :Y)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:46

Ik vind je schema helemaal niet zo onregelmatig?

Je weet dat je 's morgens en 's avonds werkt. Gemiddeld genomen kan je best een aardige nacht maken als je rond 22.00 uur gaat slapen. Feestjes en partijen zijn dus tot uiterlijk 21.30 uur, zeker als je de volgende dag weer vroeg op moet. Kwestie van discipline en keuzes maken.
Ontbijten doe je voor je werk, warm eten kun je 's middags, dan neem je 's avonds je "lunch" bestaande uit brood of een salade etc. Zorg dat je voor de tussentijd wat tussendoortjes bij je hebt. Rond het middaguur wellicht een uurtje gaan liggen, maar wel de wekker zetten zodat je niet de halve middag verslaapt. Zo hou je het vol en heb je tijd voor andere dingen.

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 09:47

Nee, ik moet meestal 45 minuten rijden om op de plaats van bestemming te komen! En alleen eten is toch niet zo gezellig.. Idd werk ik dan niet non-stop. Tussen de melktijden ben ik thuis. De uiteindeliojke vraag is hoe ik mijn dag het beste kan inrichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:49

wat ook een idee is, is om op de dagen waar je meer tijd hebt of op vrije dagen, grote pannen te koken..

als je bijvoorbeeld boontjes met hamlappen aardappels en een jachtsausje maakt (eventueel met pakje), dan kun je rustig een grote braadpan vol maken.. diepvries bakjes per maaltijdhoeveelheid, vol stauwen en in de vriezer zetten.. idem met nasi, macaronisaus.. en, ja zelfs belegde boterhammen kun je invriezen (kaas komt prima uit de vriezer tot mijn grote verbazing)..

kwa ontbijt, avond ervoor paar boterhammen uit de vriezer, in de koelkast en die kun je dan smorgens gewoon op de fiets/auto wegeten..

warme maaltijd, als je vooraf al weet wat je wilt laat je het rustig ontdooien.. en zo niet, even het bakje in een hete bak water zodat het loslaat en hop zo de pan in.. bakt prima op..

investeren in een grotere diepvries dus voor de regelmaat qua eten..

en bij situatie late boer gevolgd door een vroege, tja dan is het einde verhaal voor je avond.. douchen terwijl je eten opwarmt, klein hapje eten en het bed in..

regelmaat kun je door de wisselende boeren wel vergeten denk ik, maar je kunt wel een ritme ontwikkelen van opstaan, koken en slapen, zodat de uren die dan onregelmatig tot je beschikking zijn wel met een ritme gevuld kunnen worden.

echt heel onregelmatig is het nu ook weer niet.. het is alleen een gebroken werkdag..

beter dan de mensen die dan weer van 8.00-17.00 moeten werken, dan weer eens van 12.00-21.00h
die zijn eigenlijk hun hele dag overdag toch al wel kwijt (want voor 12.00h doe je dan ook niet heel veel buitenshuis).. en als je dan pech hebt ook de hele avond zoet.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:51

Wat ik dan denk de dingen die mensen normaal savonds na werk doen. Huishouden, sporten, koken.

En probeer zelf het ritme te vinden.

Okee dat uur was met reistijd meestal lees je dan de tijd die mensen erover doen om van bed naar auto te komen.

Maar bereid dingen voor. Als je wilt eten met je man geef hem een recept wat niet lastig is en leert hij ook. Of je kookt het in je vrije uurtje en warmt het op en eet samen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:54

dewilderoos schreef:
En alleen eten is toch niet zo gezellig..

Hoe laat eet je man nu dan? Ik zou toch gewoon zelf tijdens de lunch een echte maaltijd eten hoor. Vind zelf na het melken zo laat nog echt eten echt niet fijn, maar het is mijn werk niet, dus die enkele keer is dan maar pech hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:55

dewilderoos schreef:
Nee, ik moet meestal 45 minuten rijden om op de plaats van bestemming te komen! En alleen eten is toch niet zo gezellig.. Idd werk ik dan niet non-stop. Tussen de melktijden ben ik thuis. De uiteindeliojke vraag is hoe ik mijn dag het beste kan inrichten

dat miste ik even..

maar.. niet om het een of ander.. maar als je meestal 45 minuten moet rijden om er te komen (plus 45 minuten terug).. dan ben je 3 uur per dag aan het rijden.. afschrijving van de auto, benzine etc..

ik neem aan dat melker geen baan zal zijn waar je erg rijk mee wordt.. Kan dit uberhaupt wel uit?
Je geeft aan dat je man ook werkt... weegt het geld dat jij overhoud na aftrek van de benzine en onderhoud van de auto (want dat tikt ook aardig aan met 3 uur reistijd per dag) + het onregelmatige karakter van je dag (gebroken en veel moe) wel op tegen datgeen dat je eraan overhoud?

persoonlijk zou ik als ik het zo hoor toch overwegen om een partime baantje dichter bij huis te zoeken waar je uiteindelijk hetzelfde aan overhoud, minder uren voor hoeft te draaien en veel minder reistijd mee kwijt bent.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:56

Alleen eten is ook niet gezellig, maar je vraagt wat je het best kunt doen. aanmgezien je je deinsten niet rgeelmatiger kan maken en je eetpatroon wel is dat toch echt de enige manier. Geloof me je zla zien dat het helpt als je het een maandje uitprobeerd

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 09:57

@maeve WELKOM
@elena/bliver Dat is ook een iedee in het voren werken
@amoj Geef noooit op!!
@kahawa mijn man eet met mij mee, dus eten we samen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:04

Ik zou toch proberen om savonds eerder naar bed te gaan. Ik denk dat 21:30 een mooie tijd is als je vroeg op moet. En dan inderdaad wat al eerder als tip is gegeven 's middags koken zodat het 's avonds een kwestie is van even opwarmen en klaar!
Als je niet elke dag wilt koken kan je ook grotere porties maken en in porties invriezen (ik vries altijd in oude ijsbakken dingen in, kunnen goed tegen de vriezer, magnetron en vaatwasser en zijn makkelijk stapelbaar!). Dan heb je toch elke dag gezond eten, en hoef je niet steeds 2/ 3 dagen achter elkaar het zelfde te eten omdat je gewoon kan afwisselen met wat in de vriezer staat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:45

Ik denk dat je vooral met je eetpatroon nog wat kan winnen. Niet ontbijten, rond 12.30 lunchen en pas om 20.30u weer eten. Ik zou omvallen van het gebrek aan energie.

Ontbijt met een bak kwark met fruit. Veel eiwitten, vitamines en je hebt het snel op. Met zuivel ontbijten maakt ook dat je geconcentreerder en actiever aan je dag begint.
Neem ook wat mee voor tussendoor: met name een banaan is een goed gezond tussendoortje om weer even vooruit te kunnen.
Als lunch inderdaad warm eten. Je hebt er namelijk dan al ongeveer 8u dag op zitten met nog 8 te gaan, dan is een volledige maaltijd erg gewenst ipv een slap boterhammetje.
En dan heb je je avondmaaltijd. Als je om 20.30 een grote warme maaltijd eet, is je maag nog vol als je om 22u gaat slapen. En dan word je weer vermoeider wakker. Je kunt 's avonds dus beter iets lichts eten, een lekkere salade bijvoorbeeld die je 's middags al kunt maken of even snel als je thuiskomt. Wat sla, tonijn, alfalfa, gekookt eitje, appeltje etc.
En als je idd om 22u slaapt, heb je op z'n ergst 6u slaap. Mocht je dan zo'n dag gehad hebben kun je een 20 minuten of 2u powernap nemen, afhangende van je tijd/energiegebrek. Maar dus echt deze tijden, 1u slapen is af te raden.