Wim Hof methode

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Wim Hof methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:52

Meer mensen die zich interesseren in de methode en visie van Wim Hof, zijn boek(en) hebben, en mogelijk ook zelf toepassen? ('the iceman')

Ben wel benieuwd, kon niet echt wat vinden via de zoekfunctie. ;) Lijkt me leuk om uit te wisselen met mensen die zich daar mee bezig houden. (zowel inactief als actief)

:):)

Catnip

Re: Wim Hof methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 06:08

http://www.kwakzalverij.nl/1641/De_Wim_ ... _firmament

Ik heb er zelf geen sterke mening over of zo (yoga-achtige toestanden zijn sowieso niks voor mij, en zeker niet als ze pretenderen ziektes zoals kanker te genezen), maar ik vond wel dit interessante artikel over Wim Hof :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:00

Ik heb een workshop gevolgd van Ewout afgelopen winter.
Naar mijn idee iets beter dan Wim hofman. Ivm kortdurige trainingen, jarenlange opbouw en niet perse gericht op extreem uren in de kou.

Mijn interesse ligt op deze methode ivm chronisch ziek zijn. Helaas niet gelukt om naast de workshop het ijszwemmen (ook te trainen door drie x in de week een emmer ijswater over je lichaam) het vaker toe te passen.

Het gaat er om dat na een stevige warm-up je warm en zwetend het water in gaat (lukt me niet) en je lichaam vanwege de schok de eerste 30/60 seconden zijn binnen temperatuur laat pieken naar 40 graden. Iets wat goed is tegen bacteriën, virussen etc omdat ze daar niet tegen kunnen.

Het was enorm gaaf. Ik dacht dat doe ik ff.
Nou ik kan je vertellen.. De pijn van je handen ijskoud bevroren.. Dat over je hele lichaam. Je ogen. Pijn pijn pijn. De schok was zo intens dat ik alles graaiend wat ik tegenkwam gebruikte om mij uit het water te trekken/duwen en kortdurig begon te hyperventileren.

Wel in de maand daarna ineens een voetwrat weg na 12 jaar. Hopelijk heeft dat iets met elkaar te maken. Ik wil graag aankomende winter sowieso weer een keer een workshop volgen.

Meer info over Ewout op zijn webpagina.
http://www.winterzwemmen.nl

Volgensmij zwemmen ze in de winter wekelijks in de ijsel in Deventer.
Kun je bij aansluiten. Net als een hardloop-gym groepje. :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:09

Catnip schreef:

Ik heb er zelf geen sterke mening over of zo (yoga-achtige toestanden zijn sowieso niks voor mij, en zeker niet als ze pretenderen ziektes zoals kanker te genezen), maar ik vond wel dit interessante artikel over Wim Hof :)

Zeer slecht artikel.
Raadzaam om Russische wetenschappelijke literatuur te zoeken, erg interessant!
Koud na-douchen lukt niet. Leidingwater is 7 graden. Voor de koude schok die je wilt is 3 A 4 graden nodig.
In de winter kom je met buiten zwemmen in meertjes of rivieren in de buurt!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:13

Kun je onderbouwen waarom dit een slecht artikel is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:12

Catnip schreef:

Sterk subjectief geschreven terwijl het pretendeert objectief te zijn.
Jouw opmerking over "yoga-achtige toestanden" slaat ook kant noch wal. Wat heeft yoga te maken met alternatieve geneeswijzen :+ ?
Maar goed, ik heb er mijn twijfels ook bij hoor, iets met placebo effect. Maar als mensen zich er goed bij voelen.... prima toch? Ze doen er niemand kwaad mee.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:54

Ik heb alleen meegedaan aan Wim Hof's Ice Challenge, waarbij je op blote voeten over ijs moest lopen. Vond dat vooral leuk om te doen én bijzonder om te merken dat je voeten juist warm worden in plaats van koud. Verder heb ik geen ervaring met zijn methode.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:46

Bizzybijtje schreef:
Catnip schreef:

Sterk subjectief geschreven terwijl het pretendeert objectief te zijn.
Jouw opmerking over "yoga-achtige toestanden" slaat ook kant noch wal. Wat heeft yoga te maken met alternatieve geneeswijzen :+ ?
Maar goed, ik heb er mijn twijfels ook bij hoor, iets met placebo effect. Maar als mensen zich er goed bij voelen.... prima toch? Ze doen er niemand kwaad mee.

Met de yoga-achtige toestanden doel ik op de ademhalingsoefeningen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:06

Ook ademhalingsoefeningen hebben niet zozeer te maken met alternatieve geneeswijzen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:07

Nee maar ademhalingsoefeningen horen wel bij yoga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:08

Goed van je, en wat voegt dat dan nog toe? :')

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:11

Ik licht mijn keuze voor het gebruik van "yoga-achtige toestanden" toe, aangezien je dat niet helemaal leek te begrijpen.

Is het nu duidelijk voor je, of moet ik het nog eens simpel op een rijtje zetten?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:18

Ik begrijp het ook niet helemaal catnip.. Wat heeft "yoga toestanden" direct te maken met Wim hofman?

Het artikel is zeer subjectief geschreven met persoonlijke kleuringen zonder wetenschappelijke onderbouwingen.. En daar zijn ze bij anti-kwakzalver toch zo van?
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 18-05-15 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:19

Catnip schreef:
Ik licht mijn keuze voor het gebruik van "yoga-achtige toestanden" toe, aangezien je dat niet helemaal leek te begrijpen.

Is het nu duidelijk voor je, of moet ik het nog eens simpel op een rijtje zetten?

Graag want ik snap er geen ruk van. Het heeft niets met Wim Hof te maken of met alternatieve geneeswijzen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:21

Catnip schreef:

Ik kan het voor dit artikel niet onderbouwen - maar ik ken de site zelf.

Kort gezegd heeft deze site een middeleeuws standpunt: "je leert iets in de college banken, dat is de waarheid en de rest is onzin (want niet gebaseerd op Aristoteles)".

Sinds de 15e, 16e eeuw gaat wetenschap over experimenten doen en die evalueren - en dan doe je per definitie dingen anders dan je in decollegeebanken hebt geleerd, en dat is goed.

In Duitsland is iemand, een reguliere arts, die mensen met allerlei ziekten "opwarmt" tot ik meen 39,5 graden (do not try this at home!!!) - de resultaten zijn niet slecht en de gedachte is min of meer hetzelfde: via de temperatuur activeer je het immuunsysteem.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:31

Hannanas schreef:
Catnip schreef:

Zeer slecht artikel.
Raadzaam om Russische wetenschappelijke literatuur te zoeken, erg interessant!
Koud na-douchen lukt niet. Leidingwater is 7 graden. Voor de koude schok die je wilt is 3 A 4 graden nodig.
In de winter kom je met buiten zwemmen in meertjes of rivieren in de buurt!

Grondwater is hier vaak ook wel rond die temperatuur.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:34

Dank je janneke2, ik ken de website waar dit artikel vandaan komt helemaal niet maar nu heb ik er een beter beeld van :)

Voor de rest, oké dan :') Wim Hof werkt, voor zover ik begrepen heb uit het snel scannen van deze man, niet alleen met koude etc., een heel belangrijk deel van zijn methode (waarmee hij o.a. het wereldrecord in ijs liggen heeft behaald) zijn ademhalingsoefeningen en met zijn 'mind' zijn autonome zenuwstelsel en immuunsysteem beïnvloeden.

De "coole" trucjes met ijs en kou binnen zijn methode daargelaten, doen ademhalingsoefeningen en je lichaam beïnvloeden met je mind me toch echt denken aan yoga en consoorten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:34

Precies. Maar grondwater stroomt niet uit leidingen.
Heb je buiten een grondwater pomp.. Helemaal goed!

Na een fikse opwarming drie emmers grondwater over je heen.

Zwemmend 30 seconden tot Max 3 minuten. Het is de bedoeling je een boost te geven en je temperatuur te laten pieken, niet om je lijf een optater te geven en uit te putten.

"Ademhalingsoefeningen" moet je lezen als: de situatie is zo extreem dat wanneer je je niet focust op je adem en je niet leert je adem onder controle te houden je binnen een paar seconden hyperventileert.

Niet echt yoga he. Je interpreteert verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:36

Catnip schreef:
Dank je janneke2, ik ken de website waar dit artikel vandaan komt helemaal niet maar nu heb ik er een beter beeld van :)

Voor de rest, oké dan :') Wim Hof werkt, voor zover ik begrepen heb uit het snel scannen van deze man, niet alleen met koude etc., een heel belangrijk deel van zijn methode (waarmee hij o.a. het wereldrecord in ijs liggen heeft behaald) zijn ademhalingsoefeningen en met zijn 'mind' zijn autonome zenuwstelsel en immuunsysteem beïnvloeden.

De "coole" trucjes met ijs en kou binnen zijn methode daargelaten, doen ademhalingsoefeningen en je lichaam beïnvloeden met je mind me toch echt denken aan yoga en consoorten.

Dan mag jij je wel iets meer gaan verdiepen in yoga "en consoorten" als je dat hiermee vergelijkt. Maar goed.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:43

Nee dank je. Ik heb niks met zowel yoga en consoorten als dit soort alternatieve geneeswijzen :')

Ik ben wetenschapper in hart en nieren, ik werd alleen nieuwsgierig door de voor mij onbekende naam in de OP (waaruit nog helemaal niet duidelijk was over wat voor soort "methode" en vakgebied het dan zou gaan) en ging Googlen. Vervolgens was ik nieuwsgierig over wat anderen nog verder over deze man en eventueel dat artikel te vertellen hadden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:45

Doe dan ook niet alsof je weet waar het over gaat... Vat het bijna als aanval op dat je yoga gaat vergelijken met alternatieve geneeswijzen. :+
Hier ook iemand die heel skeptisch is en zeker tegenover de methode van de OP. Struikelde alleen behoorlijk over die vergelijking :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:49

Excuseer dat je daarover viel, ik heb zijn methode gewoon even doorgelezen en toen ik hier erover begon te typen wist ik niet precies onder welke noemer ik het nou moest scharen, dus ik riep gewoon iets waarmee ik het zelf het meest associeerde, onder het mom van "als het beestje maar een naam heeft" :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:22

Catnip schreef:
een heel belangrijk deel van zijn methode (...) zijn ademhalingsoefeningen en met zijn 'mind' zijn autonome zenuwstelsel en immuunsysteem beïnvloeden.

Dit vind ik bij uitstek yoga.
Die malle houdingen kunnen ook nuttig zijn, hoor, maar zijn doorgaans een vrij slap aftreksel van "echte" yoga.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:10

Ehm right.... Het zou leuk zijn als dit niet een discussie wordt of de Wim Hof methode kwakzalverij/onzin is en al helemaal niet meteen dingen roepen als je je er niet in verdiept hebt. Het is al wetenschappelijk onderzocht en de conclusie is wel degelijk dat Wim Hof en leerlingen die door hem zijn getraind hun autonome zenuwstelsel kunnen beïnvloeden. Ook zijn er echt heel veel ervaringen van mensen dat het hun bij allerlei klachten heeft geholpen, verder verhoog je je weerstand erdoor etc.

Leuk de ervaringen te lezen tot nu toe! :)
De ademhalingsoefening heb ik bijna 2 jaar geleden geleerd en pas ik regelmatig toe, in 1 woord: geweldig. En koud douchen ben ik weer aan het op pakken, heb zeker stiekem wel doelen om uiteindelijk het ijswater in te gaan, in de natuur. Maar twijfel of ik nog een cursus oid ga doen, vind 'm bij Wim Hof behoorlijk duur :=
Maar inmiddels zijn er al aardig wat mensen die er ook training in geven en het bij hem hebben geleerd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:29

Ik kan Ewout aanraden!
Kun je het iig begeleid ervaren. Niet duur.