Ik heb bokt gevonden hoor dus dit weer even om van me af te schrijven..
Ik ben sinds vorigjaar gediagnotiseerd met hms. Nu zijn meer mensen dat en hoeft het niet zo'n probleem te zijn. Alleen de fysio stond aardig verbaast te kijken naar hoe mobiel ik ben. Met gemak mijn pink 90 graden overstrekken, zwakke rug, zwakke achillespees, platvoeten, zwakke kniebanden en zo kan ik nog even verder gaan. Ik heb alrijd paardgereden en daar heb ik er vrijwel geen last mee gehad alleen als ponylief in de teugels gaat hangen. Ik ben toen gaan handballen met het idee leuk iets anders en ik ken er bijna iedeen al. Echter de eerste training last in mijn handen, logisch eerst de spieren trainen toch? Naar de sportfysio geweest die heeft toen alles in zitten tapen (halve rol per hand) en raadde een powerball aan, daarbij moet je doormiddel ronde bewegingen in je hand en pols te maken een contra gewicht laten draaien die tot 20 kg kan gaan. Harstikke mooi natuurlijk. S 'avonds met papa gaan kijken en papa had het geld er voor over dus die maar besteld. daarmee naar de dokter en fysio geweest en die wenstte mij succes, eventueel konden mijn handen geopereert worden alleen dat zou onnodig veel risico zijn volgens de dokter.
Nou mijn handen zijn opgelost. 2 weken later beginnen mijn knieen wat zeer te doen. Naar de dokter en die stelde Osgood-Schlatter een geirriteerde patella pees vast. Mijn broer heeft dit ook gehad en ik kreeg zijn braces om mee te gaan trainen, heel vreemd ik merkte geen verschil, alleen meer pijn zelfs. Wij zaten ondertussen met ons handen in ons haar, ik kon bijna niet meer lopen en de fysio zei dat ik me aanstelde en de dokter wist ook niks. Tot het zo erg was dat ik s'avonds huilend op bed lag. Ik werd langzaam aan helemaal gek van al die pijntjes en toen heeft mama de volgende ochtend toch maar weer naar de dokter gebeld en eiste een doorverwijzing naar de orthopeed. Voor mijn knieen liep ik nog bij de fysio alleen na 1x fysio kon ik 1 dag niet lopen vd pijn. nou wij dus weer naar de dokter en zij vond het onzin maar met een beetje dwang schreef ze een doorverwijzing naar de orthopeed. Eindelijk zou ik weten wat het was. Niet dus ik kon 3 weken later pas terrecht.
Toen we dan eindelijk naar de orthopeed gingen bleek het dus een geirriteerde knieschijf te zijn door ook weer mijn mobiliteit. Ik kreeg een recept om een (volledige) kniebrace aan te laten meten en mocht weet naar huis en JIPPIE ik moest weer naar de fysio. ook vroeg de orthopeed wat voor oefeningen ik van de fysio kreeg. Nu bleek de opdrachten die ik moest doen zoals: Squads, schaatsprongen en met mijn tenen de vloer aan raken precies de oefeningen waren die ik niet mocht doen en waarschuwde hij dat ik daar voor nu heel snel mee moest stoppen, tenzij ik mijn knie zover wilde verpesten dat ik nooit meer zou kunnen lopen.
Oke dus een brace moest het werk gaan doen. Ik was op advies van de orthopeed even gestopt met de fysio en wonderbaarlijk genoeg kon ik gewoon weer lopen, welliswaar met pijn maar niet veel. De brace die ik kreeg verrichtte wonderen! Ik kon zelfs weer lopen zonder pijn! Nu is die brace alleen voor een tijdje en moet ik daarna gaan afbouwen natuurlijk. Bij de fysio ging het wel goed en ik mocht gaan afbouwen! In plaats van de hele dag de brace aan alleen nog op school. Het ging echt steeds beter, mag ook wel na 2,5 maanden sukkelen lijkt me. De fysio gaf me groen licht om 2x per week 30 minuten te gaan handballen onder toezicht van de sportfysio vd handbal. Ik helemaal blij en mijn wil is dan te groot. Dus ipv 2x per week 30 min werd het 1x per week 1 uur had ik met mijn trainer afgesproken. Nou soms ging het prima dan weer niet. Ik was ondertussen met afbouwen zo ver dat ik zelfs mocht gaan trainen zonder brace. Ook dat ging een tijdje goed en een tijdje wat minder goed.
En de kluns die ik ben ben met de training toen iets te hard tegen iemand aan gelopen, and guess? Mijn eindelijk goed getrainde handen jep, gebroken
4 weken gips.. Lekker al mijn werk voor niks.. Ik lag er voor de verandering weer 2 maanden uit. Middenhandsbeentje van linksboven schuin naar rechts onder helemaal afgebroken. Gelukkig linker hand want ben rechts. Dit is in september gebeurt en in in oktober zouden we weer binnen gaan trainen. Nou 1 week een spalk en daarna 3 weken kunststof gips. Mocht eraf en toen na 2/3 weken mocht ik weer gaan sporten met als gevolg dat mijn hand weer zwak was en mijn knieen weer zwakker geworden waren. Toen dan maar de keuze gemaakt om definitief te stoppen met handbal en me weer ga richten op paardrijden. Da's veul veiliger!Ik heb een maand geleden een medische keuring gehad in de Marinekazerne in Amsterdam. Daar is natuurlijk mijn mobiliteit ook besproken. Voor het idee moet je maar is een geodriehoek pakken en er 18 graden op zoeken. Dat is de speling die ik op mijn knieen heb ook is er daar bij gekomen dat ik een c-scolliose afwijking naar rechts heb. De fysio (Polak) daar vond het toch ook wel bijzonder dat ik me alsnog opgegeven had voor die opleiding. Maar had wel respect voor mijn motivatie. Hij heeft mij de tip gegeven om eerst nog door te trainen maar hij zei dat hij hoopte dat ik hem over een aantal jaar terug zou zien. Dat heb ik dus aan hem belooft. Dit is nu ook mijn motivatie om door te trainen in een goede hoeveelheid en onder begeleiding van een sportfysio in een sportschool waar voornamelijk militairen trainen.
Nou dit is dus wat hms met je kan doen. En voor mensen die nieuwschierig zijn naar mijn leeftijd ik heb al zoveel problemen met mijn lichaam en ben nog maar 15. Dit beloofd dus veel goeds