Janneke2 schreef:Ruiterfitness is volgens mij voor iedere ruiter goed, punt. Je paard blij maken is altijd een goed idee. - En je eigen rug is kostbaar. En gesteld dat je als ruiter dagelijks in het zadel zit en de correcte spieren gebruikt: dan zijn de spieren die je nodig hebt vanzelf sterk. Juist wie 1x in de week rijdt (en niet dagelijks uitmest, etc) heeft bepaalde spieren minder sterk ontwikkeld.
Ooit had ik rugklachten en de hele mallemolen doorgeweest - de een zegt "dat paardrijden slecht voor je rug is" (ja, je kunt met fikse pijn afstappen, zo is mijn ervaring) - en gelukkig zijn er ook mensen met een ander idee.
Ik heb veel gehad aan een fysio die mij leerde om mijn TA spier aan te spannen (transversus abdominis, potjes latijn voor: dwars over je buik; het zit iets onder je navel), een 'spaanse' instructeur die geregeld riep 'navel in!' (de TA spier zit iets lager, maar och...) centered riding (zowel de twee boeken als instuctie) 'core stability' van Liz Koch, een paar keer op de flexchair en van deze zelfde fysio een pak oefeningen, speciaal voor ruiters.
Heel erg bedankt, ik ga mijn instructrice is vragen over de TA!