Al twee weken hoofdpijn op het werk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Al twee weken hoofdpijn op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 08:36

Goedemorgen allemaal,

Zit op mijn werk. Met enorme hoofdpijn.
Afgelopen twee weken zit ik alleen op kantoor, baas is op vakantie. Hij heeft de deur van zijn kantoor op slot gedaan, waardoor ik niet bij de thermostaat kan. Daarom heb ik vorige week maandag een elektrische kachel opgehaald van de zolder (zo'n ouderwets model radiator). Hier zat echter enorm veel roet en andere smerigheid in. Toen de kachel warm werd begon het dan ook enorm te stinken. Maarja, in de kou zitten was ook niets dus zag ik er weinig ernstigs in.
's Avonds begon ik me verkouden te voelen. Echt last van de luchtwegen, keel/neus etc. Daar kwam op dinsdag een klein beetje hoofdpijn bij en werd ik 's avonds op stal enorm beroerd. Meerdere keren er bij moeten zitten en op den duur maar snel naar de auto gerend om zo snel mogelijk thuis te komen. Hierbij had ik ook wat koortsaanvallen vermoed ik.

Gelukkig voelde ik moe woensdag weer wat beter en ben ik gewoon aan het werk gegaan. Wel kreeg ik op het werk erg veel last van hoofdpijn. Ik gooide het zelf al op bijholteontsteking. 's Avonds ben ik gaan rijden, maar waaide het enorm. Hierdoor kreeg ik onderweg terug naar huis weer erge hoofdpijn waarbij het voelde of er luchtbelletjes in mijn hoofd knapten waarna een band om mijn hoofd heel strak werd aangetrokken. Een erg eng gevoel kan ik je vertellen, dus ik ben donderdag naar de huisarts gegaan. De huisarts heeft me antibiotica (doxycycline) gegeven voor bijholteontsteking, aangezien dit al de derde keer in krap vier maanden was dat ik er last van had. Daarbij een neusspray die ik al had (beclometason) en dagelijks stomen. De AB kuur is inmiddels afgelopen en ik had het idee dat het snel aansloeg. Ik stoom regelmatig, maar het is net alsof er niets los komt.
Ondertussen is het op het werk nog steeds hoofdpijn geblazen. Elke dag... Terwijl wanneer ik thuis kom, deze hoofdpijn bijna volledig verdwijnt.

Tot gisteren, ik had gisteren thuis ook erg lichte hoofdpijn, nauwelijks last van gelukkig. Maar gisteravond ging ik rijden en had ik niets om mijn nek, ik had gewoon een vestje aan. Nu heb ik weer hele erge hoofdpijn. Alsof het komt door kou op de nek, maar het is geen winter meer ofzo.

Heb dus maar wat paracetamol uit de la gehaald en op gegeten. Hopelijk zakt het wat af, maar ik zit er nu lekker bij. Het is natuurlijk een beetje een vicieuze cirkel op deze manier wat betreft werkhouding.

Wat kan ik er aan doen? Ik heb vanochtend al biofreeze op mijn nek gesmeerd, had geen hoofdpijn toen ik thuis was! Maar de nek was wel wat stijf. Ik ben iemand die vrijwel nooit hoofdpijn heeft. Twee jaar geleden heb ik een hele lichte hersenschudding gehad, maar ik heb daarna (toen het genezen was) niet vaker last van hoofdpijn gehad dan daarvoor (zeg maar gerust nooit).

Ik heb overigens vorige week woensdag een eigen elektrische kachel meegenomen, die nieuw is (en niet stinkt). Maar ik kan nergens op internet een verband vinden tussen elektrische kachel en deze hoofdpijn/bijholteontsteking. Huisarts gaf aan dat de bijholteontsteking gewoon komt door de kou die ik heb gehad op het werk.

Het is natuurlijk even afwachten of het daar ook daadwerkelijk aan ligt, dat merk ik volgende week als mijn baas weer terug is. Overigens ventileer ik voldoende en drink ik ook ruim voldoende op het werk.

Vajramani

Re: Al twee weken hoofdpijn op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:16

Staat er een airco aan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 12:03

Nee, hebben we niet.

Ik moet zeggen dat het vrijdag in de loop van de dag over is gegaan en ik er vandaag ook geen last van heb. Dus ik gooi het toch maar op gebrekkige ventilatie in de afgelopen weken, samen met die smerige kachel en de printer die hier staat. Oh ja en mijn bijholteontsteking.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:15

Bel de vakbond.
Jouw baas heeft een serie plichten tegenover jou en die is hij niet nagekomen. Je hoort geen lichamelijke (...en ook geen psychische! ) klachten te krijgen door simpelweg op een te koud kantoor te zitten, slechte lucht, etc.
Niet meer pikken! !

Edit: als jouw vaste werkplek naast de printer is, is ventilatie/ afzuiginstalatie van de printer verplicht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 12:33

Janneke2 schreef:
Bel de vakbond.
Jouw baas heeft een serie plichten tegenover jou en die is hij niet nagekomen. Je hoort geen lichamelijke (...en ook geen psychische! ) klachten te krijgen door simpelweg op een te koud kantoor te zitten, slechte lucht, etc.
Niet meer pikken! !

Edit: als jouw vaste werkplek naast de printer is, is ventilatie/ afzuiginstalatie van de printer verplicht.

Nou, dat lijkt me allemaal een beetje overdreven hoor. Ik kan het ook gewoon met hem bespreken, hij zal me een volgende keer echt niet in een koud kantoor laten zitten.

Psychische klachten heb ik vooralsnog (voor zover ik het weet :') ) niet hoor... Die printer vind ik inderdaad wel een issue, komen nare luchten vanaf. Maar heb ik ook nooit echt besproken met ze.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:55

Ten eerste: je kent je rechten niet. Dat is een prima reden om de vakbond te bellen, dan weet jij hoe of het zit.

Op grond daarvan kun je uitstekend het gesprek aangaan (ik bedoelde niet: vraag ze of ze meteen met toeters en bellen voor de deur komen protesten :) - dat is maar een deel).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:00

Het is bij de arbowet (arbo besluit) verboden om naast een printer in dezelfde ruimte te werken.
Of de printer staat apart met ventilatie mogelijkheden of er is goede afzuiging.
Zeer zeer zeer ongezond die dampen.
Hebben jullie een RI&E?

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:08

Dat een bijholteontsteking kan worden veroorzaakt door even in de kou te zitten, is echt enorm achterhaalde onzin. 'Kou vatten' kan helemaal niet. Is immers een virus (of eventueel bacterie). Die heb je dus gewoon ergens opgelopen. Hoofdpijn door een koude nek kan wél. En daar hoeft het geen winter voor te zijn. Als het koud is spannen je spieren aan en een gespannen nek kan hoofdpijn geven. Dat in combinatie met je verkoudheid / bijholteontsteking kan dus je klachten verklaren. Ik zou lekker een dikke sjaal om houden, zeker als het ook waait, en eventueel 's avonds of 's nachts lekker een warme (maar niet te hete) kruik in je nek. Sterkte!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:14

Op mijn vorige werk had ik regelmatig ontzettende hoofdpijn.
Door een verbouwing zaten we op de bovenste verdieping (die stond normaalgesproken leeg).
Het lucht(filter?)systeem bleek daar niet juist te werken. Meerdere collega's brachten hun werkdag door met hoofdpijn.
Toen onze verdieping was verbouwd zijn we weer naar beneden verhuisd. Toen konden we weer vrij van hoofdpijn onze werkzaamheden verrichten.

In de pauzes een frisse neus halen? :)
Jas aan, sjaal om en even uit de "werkhouding".

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:20

Heel bekend, zodra hier het extra kacheltje aan gaat zit ik met hoofdpijn en ontstoken holtes. Maar hoe koud kan het zijn dat je nu zo'n kacheltje nodig hebt. Zowel op kantoor als bij mij thuis staan de kachels gewoon uit?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:30

Janneke2 schreef:
Ten eerste: je kent je rechten niet. Dat is een prima reden om de vakbond te bellen, dan weet jij hoe of het zit.

Op grond daarvan kun je uitstekend het gesprek aangaan (ik bedoelde niet: vraag ze of ze meteen met toeters en bellen voor de deur komen protesten :) - dat is maar een deel).

Euh... ik ken mijn rechten wel. Ik heb alleen besloten om er niet meteen iets mee te gaan doen. Pas als ik last heb. Mijn baas is er ook van op de hoogte (omdat ik het heb uitgelegd over de printer).

Maar het verklaart niet waarom ik de afgelopen twee weken hoofdpijn had en nu niet meer.

Babbelientje schreef:
Dat een bijholteontsteking kan worden veroorzaakt door even in de kou te zitten, is echt enorm achterhaalde onzin. 'Kou vatten' kan helemaal niet. Is immers een virus (of eventueel bacterie). Die heb je dus gewoon ergens opgelopen. Hoofdpijn door een koude nek kan wél. En daar hoeft het geen winter voor te zijn. Als het koud is spannen je spieren aan en een gespannen nek kan hoofdpijn geven. Dat in combinatie met je verkoudheid / bijholteontsteking kan dus je klachten verklaren. Ik zou lekker een dikke sjaal om houden, zeker als het ook waait, en eventueel 's avonds of 's nachts lekker een warme (maar niet te hete) kruik in je nek. Sterkte!

Weet ik, maar constante kou kan wel zorgen voor verminderde weerstand. Hierdoor is mijn bacteriële infectie wel weer wakker geworden ;)

Princesj schreef:
Heel bekend, zodra hier het extra kacheltje aan gaat zit ik met hoofdpijn en ontstoken holtes. Maar hoe koud kan het zijn dat je nu zo'n kacheltje nodig hebt. Zowel op kantoor als bij mij thuis staan de kachels gewoon uit?

Kantoor is bijna volledig van glas, dat is in de zomer ontzettend warm, waardoor er dus plastic op de ramen is aangebracht. Hierdoor is het nu koud, in combinatie met een verwarming die 's nachts en in het weekend op 14 graden staat.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:48

Hannanas schreef:
Het is bij de arbowet (arbo besluit) verboden om naast een printer in dezelfde ruimte te werken.
Of de printer staat apart met ventilatie mogelijkheden of er is goede afzuiging.
Hebben jullie een RI&E?

Is dat zo? Ik zit hier al jaren naast de printer, tis maar een kleintje. En daarvoor heb ik 2 jaar naast het kopieerapparaat gezeten. >;)

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:48

Ik heb je een PB gestuurd, heb precies hetzelfde gehad!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:51

Cookies schreef:
Hannanas schreef:
Hebben jullie een RI&E?

Is dat zo? Ik zit hier al jaren naast de printer, tis maar een kleintje. En daarvoor heb ik 2 jaar naast het kopieerapparaat gezeten. >;)

Yep..

http://www.veiligengezondwerken.nl/gezo ... kverhalen/

Blz 18:
http://www.arbokennisnet.nl/images/dyna ... rkplek.pdf

Enzovoort..

Tegenwoordig hoort iedere veiligheidskundige/preventie medewerker die de RIE opstelt/test daar over te vallen en een aanpak op te stellen volgens de arbeidshygienische strategie. Bronaanpak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:29

Wij hebben geen RI&E voor zover ik weet, maar we zijn het wel verplicht. Dus er zal vast wel iets zijn hoor, aangezien ze heel erg nauwkeurig zijn bij ons.
Overigens betwijfel ik of we aan de 5000 afdrukken per maand komen. Pas vanaf dat aantal wordt geadviseerd om de printer af te zonderen. Vanaf 50.000 wordt ventilatie geadviseerd.

Het is geen grote printer, maar hij geeft af en toe een behoorlijk scherpe lucht af. Ik zit wel alleen in een redelijk groot kantoor, maar vanwege het de kou is het nu nog lastig ventileren.

Momenteel voel ik me gelukkig goed, de hoofdpijn is weg. Wel heb ik nog last van een stijve nek, dus wil ik vanavond een kussen minder onder m'n hoofd, kijken of dat effect heeft.
Daarnaast heb ik volgende week maar een korte week (drie dagen) en daarna een week vrij. Kijken of ik me dan ook wat beter ga voelen. Ik ben namelijk wel overdreven moe, heb ik het idee. Ik heb nu een dag vrij, maandag, dinsdag en woensdag heb ik gewerkt. Dan sta ik om kwart over zeven op, om acht uur ben ik op mijn werk en om vijf uur ben ik vrij.

Maandagavond ben ik nog even naar stal geweest en had ik daarna een vergadering. Om elf uur lag ik op bed. Om kwart over zeven, dinsdagmorgen, ging de wekker weer. Zelfde verhaal, hele avond op stal en pas om 12 uur op bed. Woensdagmorgen weer hetzelfde verhaal, gisteravond lag ik weer om kwart over elf op bed. En dan ben ik om 10 uur eigenlijk nog niet goed wakker. Kan ik nog wel een poos slapen.

In de winter heb ik dit niet zo erg gehad (terwijl ik toen ook behoorlijke stress had van mijn toenmalige collega), en deze vermoeidheid komt me sowieso vreemd voor. Normaal ben ik in de zomer superfit. Ik probeer al wel een jaar lang af te vallen, wat me redelijk goed gelukt is. Enkele weken geleden viel ik zelfs in korte tijd weer behoorlijk af, zonder er echt iets voor te doen. Maar momenteel gaat het maar moeizaam. Zoals eigenlijk de hele winter al.
Ik volg geen speciaal dieet ofzo, ik let gewoon op mijn eten. Vorig jaar was dit ruim voldoende (viel in korte tijd 9 kilo af). Nu kennelijk niet meer... Ik heb onwijs veel en vaak trek in snoep, wat naar mijn idee komt door een tekort, iedereen kent dat lijstje geloof ik wel.
Wellicht is dit een probleem die mede veroorzaker is van mijn lagere weerstand en daardoor ook bovenstaande problemen. Ik weet het niet.
Eerst maar kijken of mijn week vrij iets oplost.