Hamstring overbelast: wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Hamstring overbelast: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 09:39

Na 6 dagen sporten (Jillian Michaels) heeft mijn linkerhamstring -vlak linksboven mijn knieholte- gezegd dat ik het lekker zelf mag gaan doen. Ik heb er sinds gisterochtend last van. Eerst dacht ik dat het spierpijn was en heb ik -zo dwars als ik ben- toch nog 40 minuten gesport, dit was voornamelijk krachttraining. Gezien het feit dat ik er last van blijf houden ben ik bang dat ik hem heb overbelast. Ik heb hem gisteravond 2x een kwartier gekoeld en vanmorgen nog een keer.
Ik ben bang dat het voornamelijk aan mijn schoenen ligt, die zijn al wat jaartjes oud. En ondanks dat het echt geen goedkope krengen waren, zijn ze nu denk ik gewoon op. Dat wordt dus sowieso nieuwe sportschoenen kopen. En voor een deel zal het ook liggen aan het feit dat ik nu weer cold turkey ben begonnen met sporten en die workouts zijn geen eitje.
Maar nu? Helemaal stilzitten wil en kan ik niet, maar stug doorgaan is natuurlijk wel het domste wat ik kan doen. Wat zijn de do's en don'ts in dit geval? Mijn been voelt niet dik of warm en als ik op de plek druk doet het niet pijn, ook heb ik geen krachtverlies. Ik voel het met name zodra er spanning op komt te staan, wanneer ik mijn been strek of juist intrek. Mijn been gewoon optillen kan dus wel en ik kan ook zonder moeite iets wegduwen met mijn been.
Wie oh wie kan mij een beetje wijzer maken hierover?

Winged

Re: Hamstring overbelast: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:42

Koelen zou ik niet doen, het vernauwd de bloedvaten en daardoor heb je even minder last. Liever even met een warme (massage)straal erop. Verder toch even de benen met rust lasten. Je kan eventueel wel een aantal andere oefeningen doen, vooral met betrekking tot het bovenlichaam.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:44

Je kan nu wel heel eigenwijs door gaan sporten, maar een echte hamstring blessure is heel vervelend. Beter hou je nu even rust en hopen dat het dan met een paar dagen beter is. Als je toch per se wil sporten kun je bijv je andere spiergroepen trainen. Ik zou alleen je benen even laten nu.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:48

Even meer de tijd geven voor her stel en geeft het wat rust maar zorg wel dat je wat blijft bewegen voor de bloed omloop in je benen maar niet te zwaar. Dit zal dan in een week over moeten gaan zo niet even een bezoekje bij de huisarts brengen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 09:51

Winged: goed om te weten. Heeft het nu ook nog zin om het te masseren?

Char_elle: je hebt helemaal gelijk hoor, daarom vraag ik ook tips wat ik wél kan doen in plaats van "eigenwijs" door te sporten.

Zijn er ook cardio oefeningen waarbij de benen niet worden belast? De workouts van Jillian staan natuurlijk bekend om het vele springwerk en ik denk dat het daar is misgegaan.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:29

Sowieso niet dezelfde fout als mij maken. Dus niet dom doorgaan en denken dat het wel goed komt :+ Je bent er op tijd bij dus ik zou ze nu gewoon even rust geven. Niet helemaal niks meer gaan doen, maar tijdelijk nu geen oefeningen meer doen die echt belastend zijn voor je hamstrings. Wel blijven bewegen. Dat is namelijk alleen maar goed voor de doorbloeding, waardoor het ook sneller over gaat.
Ik heb een beetje het zelfde gehad, maar dan met m'n kuiten. Uiteindelijk is de oorzaak dat mijn voeten wat inzakken, waardoor er meer spanning op m'n kuiten komt. Ik sport(te) heel erg veel waardoor ik dus al snel last kreeg van m'n kuiten. Dom door gaan sporten, waardoor ik er nu na een jaar nog steeds snel last van heb... Steunzolen hebben de oorzaak bij mij aangepakt, en daarvoor (symptoombestrijding) Dry needling. Wat trouwens wel echt een aanrader is! Was na zo'n behandeling meteen van de pijn af.

Als ik jou was zou ik nu gewoon even rustig aan doen en als je er over één week of misschien 2 er nog steeds last van hebt, afspraak maken met fysio. Als hij spierknopen kan vinden, zou je misschien zo´n behandeling Dry needling kunnen doen. Maar dit is dus wel symptoombestrijding... Kan goed werken, maar als je de oorzaak niet aanpakt dan heb je er natuurlijk nog steeds niks aan.
Nieuwe sportschoenen is ook zeker een goed plan. Goede sportschoenen zijn echt heel belangrijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:49

Met masseren kun je de spier nog meer kapot maken. Of de knopen die erin zitten. Knopen kapot maken is goed, spier kapot maken niet. Maar in eerste plaats is rust nu heel belangrijk.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:01

Als je spierknopen hebt en je hebt de keuze tussen masseren en dry needling, zou ik voor dry needling kiezen. Is misschien ff pijnlijk (vooral het uur na de behandeling... :')), maar het is wel effectiever (en sneller resultaat) dan massage.

Heb je trouwens wel een goeie warming up en cooling down? Strek je goed? Vooral als je zon intensieve workout hebt, is dat wel heel belangrijk..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 14:33

Ik volg altijd de warming-up en cooling down van Jillian. Voor het sporten ben ik na mijn gevoel altijd wel warm en na het sporten wordt als nog even flink gestrekt. Het gekke is dat ik 's ochtends heb gesport en er pas de volgende ochtend last van had.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:48

Ik zou even langs een sport fysio gaan, die kan je helpen met het herstel en ook te kijken naar de oorzaak (schoenen, houding enz). In ieder geval niet zelf blijven aanmodderen. Het zou nu wat licht overbelast kunnen zijn, je kunt proberen een week te rusten, zachtjes masseren en meer niet. Loop je met een week nog mee zou ik ernaar laten kijken.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:50

Overigens kun je wel andere spieren gaan trainen. Ik heb zelf 2,5 week 'stil' gezeten met een kuitblessure, ben toen dagelijks gaan opdrukken, buikspieren getraind en plank oefeningen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:40

Gebruik een foam roller.
Nu tijdens het herstel, maar later ook, telkens na de training.
Helpt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 16:52

Wat is dat?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:00

Een foamroller is een 'rol' van een soort hard schuim. Door hier met je spieren overheen te rollen, maak je je spieren los, een soort massage eigenlijk. Ik doe het juist vóór ik ga crossfitten, op aanraden van de trainers. Op sommige plekken is het zeer aangenaam, op sommige zeer pijnlijk.

Voor nu zou ik gewoon even rustig aandoen. Overbelasten betekent rust geven. En dan niet rusten door niets meer ermee te gaan doen, maar gewoon normaal bewegen, dan moet de pijn wel afnemen.

Ik ben zelf overigens geen voorstander van koelen bij overbelasting/verrekte spieren, wellicht persoonlijk, maar een warme douche doet mijn spieren vaak meer goed dan een coolpack.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 20:04

Ik merkte inderdaad weinig van het koelen maar dacht eigenlijk dat dit iets was wat op langere termijn zou werken. Heel naïef van me mogelijk.
Vanmiddag 3 uur lang met een vriendin door de Primark gelopen en merk nu dat ik er meer last van heb. In rust voel ik er niks aan, maar waar het vanmorgen alleen pijn deed bij het strekken tijdens het lopen, voel ik hem nu constant als ik in beweging ben.
Straks dus ook maar even de warme douche erop zetten en dan lekker naar bed. Zou het helpen om met een kussen onder mijn knie te slapen of heeft dit geen zin? En ik las ook iets over een drukverband of ander soort knieband, zou dit helpen?

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:23

Dit is niet rot bedoeld, maar ga alsjeblieft niet uit jezelf experimenteren en ga even bij de fysio of dokter langs.
Het kan veel erger worden als je met dit soort dingen rond blijft lopen

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 20:32

x_anne23 schreef:
Dit is niet rot bedoeld, maar ga alsjeblieft niet uit jezelf experimenteren en ga even bij de fysio of dokter langs.

Zo vat ik het ook niet op, ik ben blij met alle goedbedoelde adviezen die hier worden gegeven. Behalve het koelen (wat achteraf dus niets hielp maar ook geen schade heeft aangericht) heb ik nog geen 'trucjes' uitgehaald of iets dergelijks. Ik had achteraf gezien alleen wat rustiger aan moeten doen qua lopen vanmiddag.
De komende 3 dagen heb ik geen grootse plannen en blijven we -zoals het nu lijkt- gewoon thuis. Als ik er maandag nog zo'n last van heb wil ik inderdaad de huisarts bellen, al is het alleen voor een advies.

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:39

Jolien87 schreef:
x_anne23 schreef:

Zo vat ik het ook niet op, ik ben blij met alle goedbedoelde adviezen die hier worden gegeven. Behalve het koelen (wat achteraf dus niets hielp maar ook geen schade heeft aangericht) heb ik nog geen 'trucjes' uitgehaald of iets dergelijks. Ik had achteraf gezien alleen wat rustiger aan moeten doen qua lopen vanmiddag.
De komende 3 dagen heb ik geen grootse plannen en blijven we -zoals het nu lijkt- gewoon thuis. Als ik er maandag nog zo'n last van heb wil ik inderdaad de huisarts bellen, al is het alleen voor een advies.

Oh okee, ik dacht dat je van plan was om drukverband of een knieband ging gebruiken, verkeerd begrepen :o
Ik hoop voor je dat er geen last meer van hebt!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 20:41

Nee joh, het was slechts een vraag. Zolang ik geen duidelijke 'do' heb gekregen van iemand zal ik dit ook zeker niet gaan doen.
Bedankt. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:21

Je kan beter naar de fysio gaan dan naar de huisarts hoor. Fysio heeft hier meer verstand van.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:24

Ik zou ook even uitzoeken bij welke oefening het is gebeurt als ik jou was. Anders ben je straks genezen gebeurt het nog een keer!
Waarschijnlijk sta je verkeerd?
Even er omheen sporten, dat in ieder geval niet belasten. Wordt de pijn erger of houdt het te lang aan, even langs de HA of fysio.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:42

Ik denk niet dat het zo zeer een bepaalde oefening hoeft te zijn geweest, als jij cold turkey bent begonnen hieraan, en direct 6 dagen achter elkaar, dan is het helemaal niet raar dat je last hebt.
Ik ben wel voorstander hoor van die thuis-sport dingen, doe het zelf ook, maar wat me tegenstaat is dat je meteen met 6 dagen begint, dat is een veels te grote belasting voor je spieren als je vanaf daarvoor niet al intensief sportte.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 11:24

Dat zal het probleem ook zijn geweest. Wat dat betreft ben ik heel hard voor mezelf en vind ik dat ik dat maar direct moet kunnen. Ik geloof ook niet dat het 1 specifieke oefening of beweging is geweest maar de algehele belasting van afgelopen week.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:22

Even een update: gisteren ging het al een heel stuk beter en had ik er alleen last van als ik de hamstring heel bewust aanspande en sinds vanmorgen lijk ik nergens meer last van te hebben. Voor de zekerheid heb ik vandaag nog een dag rust en begin ik morgen met een lichte work-out van 30 minuten.
Vanmiddag direct nieuwe sportschoenen gehaald. Het zijn officieel hardloopschoenen maar ook geschikt voor springwerk e.d. door de extra demping aan de voorkant. Morgen direct dus eens testen en de oude stappers met een grote boog in de prullenbak gooien.

Dit zijn ze: Nike Anodyne ds.
Afbeelding

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:40

Fijn dat het beter gaat! Rustig weer opbouwen en zodra je last krijgt stoppen en rust houden. Goed luisteren naar je lichaam, je bent al snel te hard voor jezelf, en dat mag ook best, maar je lichaam geeft aan wanneer het genoeg is (jammere is alleen dat je dan vaak al te laat bent).

Mooie schoenen trouwens!