Hoe aften behandelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Hoe aften behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:38

Al zo lang als ik me kan herinneren heb ik ontzettend vaak last van aften -O- Soms zo erg dat ik niet meer kan eten, drinken of praten.

Maar wat doe je hier nou het beste aan? Ik heb van alles geprobeerd, pyralvex ga je door de grond van de pijn, tandpasta werkt ook niet. Ik weet het niet meer..
Nu ook weer een aft op een nare plek. Eten kan ik nu alleen met rechts en alle andere handelingen doen gewoon ontzettend zeer. Tandpasta is het enige wat ik in huis heb en verdoofd slechts een paar minuten.

Wie heeft er dé tip?
Ik was van plan binnenkort weer bloed te prikken, aangezien ik vrij ernstig B12 en foliumzuur tekort heb gehad. Dit kan een reden zijn van de aften, dus ik wil weten of mijn B12/foliumzuur nog op peil is of dat ik weer terug aan de pillen moet :roll:

Saintelette

Re: Hoe aften behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:39

Ik lees even mee.. Na 23 jaar helaas okk nog steeds geen oplossing

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:40

Sinds ik poets met zendium heb ik nooit meer last gehad van aften, dat al geprobeerd?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:41

Pyralvex doet vreselijk zeer maar helpt wel. ... bij mij bleek de boosdoener smaakversterker te zijn. .. e621 en al zijn vervangende namen.
Moeite waard om uit te proberen want aften zijn echt heel vervelend. Succes

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:42

Zendium kan ik binnenkort wel even gaan halen, die heb ik nog niet geprobeerd. Pyralvex werkt niet bij mij :n Ja voor een paar uurtjes is de pijn weg, maar de aft wordt er juist extra groot en pijnlijk door.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:43

Ik las laatst ergens dat honing de pijn zou verzachten (en dat de pijn dan binnen 24 uur helemaal weg zou moeten zijn). Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar misschien is het het proberen waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:45

Dat spul voor baby's voor doorkomende tandjes verdoofd

Ik had vreselijke aften, had idd fors B12 en vit D tekort

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:46

ik heb er last van gehad, bij mij kreeg ik enorme pijn in mn voortanden. Ik ben naar de tandarts gegaan en die heeft een recept (of zoiets) geschreven en dat heeft mn vader opgehaald. ik smeerde het een aantal keer per dag op en dan er niet te lang aanzitten.

Ben je al naar de tandarts geweest? want anders zou ik dat zeker doen!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:47

Ik ben bang dat ik ook weer B12 tekort heb, ook omdat ik de laatste tijd zo moe ben (precies dezelfde klachten als 2 jaar terug). Dus dat wordt sowieso even bloedprikken binnenkort.

Honing heb ik zelf niet in huis, mijn ouders misschien wel. Alles is het proberen waard! Zolang die verdomde pijn maar weg gaat.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:47

Mijn vriend heeft ooit van een tandarts gehoord dat je ze kapot moet borstelen tot ze bloeden,dan is de pijn weg.
Bij hem helpt het prima,zegt hij.Ik moet nog wat dapperder worden...

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:47

Honing heeft een hele goede helende werking. Ik weet alleen niet zo zeker of ik de honing 'puur' erop zou smeren.. Ik ga even een artikel zoeken waar ik dit mee kan onderbouwen, weet even nietmeer waarom dit is maar heb dat pas nog op school gehad.

*ik vind het artikel om te onderbouwen niet sorry*
Laatst bijgewerkt door meisje_ op 13-05-15 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:48

Zendium tandpasta, nooit meer een afte gehad :-)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:48

Met Zendium poetsen helpt echt, sindsdien heb ik er echt heel veel minder last van. Verder vitamine gebrek werkt aften in de hand omdat je weerstand dan ook minder is.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:49

Kapot borstelen was ik echt niet van plan, ik ga al door de grond bij praten en eten.. Laat staan dat ik die verrekte dingen aan ga raken _O-

Zendium ga ik morgen maar eens halen! Hoor vaker dat dit goed werkt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:49

Ik poets met mijn electrische tandenborstel de af stuk.
Daarnaast tip ik hem aan met scherpe tandpasta en spoel ik mijn mond met listirine.
Tranen over de wangen en springend door de badkamer.
Maar na 2 a 3 dagen, ben ik er wél vanaf!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:53

Je mondhygiëne optimaliseren, dus 2x per dag (elektrisch) poetsen en minimaal 1x per dag stokeren/rageren. Aften kom ik vaker tegen bij mensen met onvoldoende mondhygiëne. Daarnaast wil een tandpasta zonder SLS ook wel eens helpen, inderdaad zendium bijvoorbeeld.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:56

Maar dat een afte zo'n pijn doet lijkt me ook niet echt normaal... zou er dan sowieso inderdaad even mee naar de ha gaan.

Ik heb er ook wel eens last van. Bij mij doet het alleen helemaal geen pijn ofzo. Ik voel het wel natuurlijk, maar pijn doet het absoluut niet. (Maar nu ik het zo schrijf bedenk ik me dat ik dan misschien juist wel de uitzondering ben. Heb namelijk ook veel last van "brandend" maagzuur. En waar anderen dat pijnlijk vinden vind ik het alleen maar vervelend maar absoluut niet pijnlijk.)

Maar inderdaad dus wel even na laten kijken op die tekorten. Heel vervelend voor je. Hoop dat het snel weer over zal gaan.

Heb verder geen tips om het minder pijnlijk te maken.
Laatst bijgewerkt door joyenbeau op 13-05-15 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:57

Ik doe er nog wel eens zout op, doet veel pijn, maar daarna heb ik er veel minder last van

flappiex1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:59

Mijn broer heeft hier ook super veel last van.. Hij spoelt vaak met citroensap en water. Succes! :(:)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:00

Aften doen wel degelijk veel pijn, m'n vriend krijgt ze altijd van stress. Maar dan ook meteen twee of drie van verontrustende groottes..
Poetsen met zendium werkt wel redelijk, en verder goed spoelen. Maar de gouden tip nog niet gevonden, ik zal 'm nog even vertellen over de honing, misschien werkt dat wel :).

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:05

Ik heb ze zelf meestal aan de binnenkant van mijn lip, dus dan laat ik ze rijpen en bijt ze daarna kapot. Maar dat lijkt me nou ook niet de beste oplossing. :')

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:06

Aften.... wat een ellende. Ik krijg ze altijd als ik ziek ben of veel stress heb en altijd als ik ongesteld ben.

Ik heb eigenlijk nog niks gevonden wat ertegen werkt. Van spoelen met kamille thee tot poetsen met zendium, heel veel al geprobeerd. Wat wel helpt tegen de pijn is lidocaine verdovende gel die je van de dokter kan krijgen. Dit verdoofd de boel en dan kan je nog redelijk normaal je tanden poetsen en eten.

Ik heb het maar geaccepteerd. Alleen als ze zo groot zijn is het moeilijk de pijn te negeren.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:14

joyenbeau schreef:
Maar dat een afte zo'n pijn doet lijkt me ook niet echt normaal... zou er dan sowieso inderdaad even mee naar de ha gaan.

Ik heb er ook wel eens last van. Bij mij doet het alleen helemaal geen pijn ofzo. Ik voel het wel natuurlijk, maar pijn doet het absoluut niet. (Maar nu ik het zo schrijf bedenk ik me dat ik dan misschien juist wel de uitzondering ben. Heb namelijk ook veel last van "brandend" maagzuur. En waar anderen dat pijnlijk vinden vind ik het alleen maar vervelend maar absoluut niet pijnlijk.)

Maar inderdaad dus wel even na laten kijken op die tekorten. Heel vervelend voor je. Hoop dat het snel weer over zal gaan.

Heb verder geen tips om het minder pijnlijk te maken.

Een aft doet meestal de eerste dagen veel pijn, daarna niet meer. Een ha kan met dit soort dingen niet(s) zoveel, voor problemen in je mond moet je naar de tandarts of mondhygiënist gaan :j

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:15

Heb hier ook tijden last van gehad, geen idee waarom, slechte weerstand oververmoeid?!
In ieder geval een zwakke plek!

Poetsen met zendium werkt bij mij niet, ik heb van mijn huisarts chloorhexidine mondspoeling gekregen, het is niet DE oplossing maar als ik er echt heel erge last van heb, heb ik wel het idee dat mijn aften sneller verdwijnen dan normaal.
Moet zeggen dat mijn smaak er ook wel wat van afneemt, maar zodra ik me mond er niet meer mee spoel komt dat wel gewoon weer goed. Maar niet nemen voordat je lekker uiteten gaat! :Y)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:17

Over de lange termijn zou ik denk ik gaan voor het onderzoeken van je voedingspatroon, daar kan ook veel fout gaan met aften.