Slaapritme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kelseyc

Slaapritme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 20:45

Hoi,

Voor mij is de vakantie definitief af :(
2 weken vakantie, ik ben sowieso geen ochtendmens.

Ik ging heel de meivakantie dag in dag uit, 6:00 s'ochtends slapen en dan rond 15:00 me bed weer uit, 6:00 s'ochtends slapen, 15:00 me bed weer uit.
2 weken lang, en nu de afgelopen dagen als ik wakker werd voelde ik me helemaal niet goed, gewoon heel benauwd, zwart voor me ogen, duizelig.

Ik moet straks om 06:30 mijn bed uit, maar ik kan gewoon niet meer slapen, ik heb heel mijn dagritme naar de knoppe gebracht. Omdat ik nu elke keer zo laat was gaan slapen lukt het me gewoon niet meer om in slaap te vallen, ik ben gewoon klaar wakker.

Heeft iemand tips of iets? Ik weet dat ik nu gewoon optijd moet gaan slapen enzo, maar momenteel lukt het me niet. En als ik wakker ben ben ik echt heel de tijd duizelig enzo.

(Dit hierboven had ik zondagavond getypt)
Ik lag toen om 5:50 te slapen omdat ik met iemand aan het skypen was, ik ging er 06:30 uit en was klaarwakker op school geen last van gehad. Ik ging om 20:00 slapen en werd toen weer wakker gemaakt om 06:30 ik was kei moe. Toen ik rond 15:45 thuiskwam vandaag was ik weer kei moe, ik moest in de avond naar de manege anders was ik weer gaan slapen.

Als het kan slaap ik overdag gewoon zo veel mogelijk en s'avonds ook. Zit s'avonds niet op mijn telefoon en ook niet zoveel op mijn laptop. Ik drink geen cafeïne, alleen melk en veel water.
Mvg,

Kelsey :z

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Slaapritme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:49

ik heb ook zo'n vakantie ritme, ik vind het heerlijk om met een beetje rumoer op de achtergrond te slapen dus overdag slaap ik het lekkerst. Dan vervolgens 's avonds in alle stilte gaan hardlopen, heerlijk!

Ik kom wel vaak makkelijk in mijn slaapritme, het aller laatste weekend haal ik donderdagavond op vrijdagochtend door. Dat betekend dus dat ik dan niet slaap, maar vrijdagavond ga ik om 10 uur slapen. Omdat ik dan zo moe ben slaap ik snel. Daarna word ik dus zaterdagochtend wakker door mijn wekker om 9 uur, het is niet al te vroeg en zo kom je weer makkelijk in het slaapritme van school!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:49

Mijn hemel, dat je ouders daar niets mee doen := Mijn ouders pleurden gewoon het internet eraf :+ (in mijn studie tijd dan, middelbare school hadden wij inbel :') )

Gewoon om half 11 alles uitdoen nu: geen telefoon, geen tv, geen internet. Luister naar de radio bv :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-05-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:50

Een nacht doorhalen werkt nog wel eens, doe ik altijd als ik terug van Amerika kom en zit dan zo in een normaal ritme.

Zelf heb ik het nu andersom :') ben te vroeg wakker...... Gemiddelde van ons dan maar doen?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:53

vuurneon schreef:
Mijn hemel, dat je ouders daar niets mee doen := Mijn ouders pleurden gewoon het internet eraf :+ (in mijn studie tijd dan, middelbare school hadden wij inbel :') )

Gewoon om half 11 alles uitdoen nu: geen telefoon, geen tv, geen internet. Luister naar de radio bv :)

ts zegt toch dat ze niet op dr telefoon/ laptop zit? Ik herken het ritme, het is gewoon heerlijk rustig avonds.

Ts, overdag slapen nu maakt het weer moeilijker om 's avonds te slapen, niet slim dus!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:55

Skype doe je dus met rooksignalen?

je hersens moeten ook richting slaap worden geleid; dus geen fel licht meer (zoals van beeldscherm), prikkels verminderen etc.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-05-15 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:57

vuurneon schreef:

:') :') :')
had eroverheen gelezen, sorry :')

ik had alleen deze gezien
kelseyclover schreef:
Zit s'avonds niet op mijn telefoon en ook niet zoveel op mijn laptop. Ik drink geen cafeïne, alleen melk en veel water.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:57

Skypen tot half 6 sochtends is voor mij nou niet weinig op je laptop. :+

TS, wat het beste werkt is zo snel mogelijk weer in je gewenste ritme.
Dus eruit om half 7 en niet smokkelen ook in het weekend maximaal om 8 uur opstaan.

Voor je hersenen is je telefoon juist fijner dan je laptop omdat daar minder licht vanaf komt.
Door dat licht blijf je ook langer wakker / geprikkeld.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:58

Teering...je bent 14? Mijn moeder had gezegd ga maar naast je bed staan als je niet kan slapen, en anders d'r in. En ook in de vakantie een uur later naar bed maar niet meer. En geen telefoons laptops oliebol en weet ik het.

Ennuh, vuurneon, dat weet je toch? Bomen kunnen ook praten :Y)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:59

vuurneon schreef:

You just made my day _O-

Een nacht doorhalen wil inderdaad nog wel eens uitkomst bieden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:01

Sorry, maar ik vind dit ook een taak van de ouders. Vakantie prima maar je komt toch echt wel voor 10.00 uur je bed uit. Zo niet dan wordt daar wel voor gezorgd. En waarom? Juist om zo'n situatie als ts beschrijft te voorkomen. Pubers hebben juist heel veel regelmaat nodig.

Ts voor nu is het raadzaam om zo snel mogelijk weer een normaal ritMe aan te nemen. Dus rond 21.00 slapen en de wekker optijd zetten. Kun je niet slapen? Ga 10 minuutjes het telefoonboek ofmiets anders eentonigs lezen. Daarn probeer je weer te slapen lukt dit na 15 minuten niet daN herhaal je het lezen van het telefoonboek. En dan ook echt blijven lezen en niet afdwalen met je gedachten. Juist door die eentonigheid breng je rust in je hoofd en zorg je ervoor dat als je daarn probeerd te slapen dat dit ook veel eerder lukt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:01

Mijn moeder had je echt afgemaakt als je het lef had om na hun slaaptijd nog op je laptop of telefoon te zitten. Pfoe. Dan was je echt genezen voor de rest van je jeugd volgens mij... :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:02

Als je 14 bent?

Telefoon in leveren als je naar bed gaat!
Praat maar ens met je moeder,neem aan dat die je heus wel weer in een goed slaapritme kan krijgen :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:03

Telefoon én laptop inleveren is wel een goed plan voor je ts! Kom je niet in de verleiding :)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:04

Om 6 uur naar bed op je 14e? Pfhoe :P
Ook ik heb in de meivakantie precies zo'n ritme gehad (waar ik ook nog eens te lang sliep), vannacht ook weer om 4:30 naar bed gegaan en toen nog poosje wakker gelegen, maar mocht er om 11:30 alweer uit voor examen :Y) Rest van de dag hoofdpijn en moe, nu probeer ik wakker te blijven want anders schop ik het ritme weer helemaal in elkaar.

Gebruik je je bed om alleen in te slapen of ook andere dingen? Ik zorg altijd dat ik achter een bureau zit als ik op een computer zit (ik heb een desktop dus ik moet wel achter bureau, mgoed, de meesten hebben laptop), zodat mn bed echt alleen slapen als functie heeft, daardoor val je ook sneller in slaap (ik iig wel, op vakantie gebruik ik mn bed ook als laptopplek en slapen ho maar). Ik denk ook dat je er gewoon even doorheen moet en volhouden en niet meteen uit school bijv. gaan slapen, want dan kun je dat 's nachts niet meer. Misschien helpen ontspanningsoefeningen?

Op tijd gaan slapen moet je zelf ook wat doorzettingesvermogen voor hebben, of vraag inderdaad anders je ouders wat betreft internet uitzetten etc.
Laatst bijgewerkt door EmmaVZ op 12-05-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:06

Ik ben meer dan 2 keer zo oud dan jou maar ook ik neem mn laptop niet mee naar bed. Dat lukt gewoon echt niet. Dan zit ik iedere nacht nog op dat ding. Soms moet je gewoon een beetje streng voor jezelf zijn.

Als ik niet kan slapen dan ga ik mezelf inbeelden dat ik een paard ga invlechten. En serieus, het is me echt nog nooit gelukt om tot het oprollen van de vlechtjes te komen. Meestal val ik na een vlechtje of 3 in slaap. Ik probeer me voor te stellen hoe ik met een spons de manen nat maak, kam, een pluk pak enz enz, dus het hele ritueeltje. En het werkt bij mij als een razende. Wellicht ook voor jou. :)

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:25

Laptop en telefoons hebben een slechte invloed op je slaapritme omdat je lichaam geen stoffen aanmaakt die je nodig hebt tijdens het slapen. Dit komt door het licht dat ze afgeven. Je zelf over je slaap heen tillen (door domweg wakker te blijven), kan je een nacht doen maar bij nacht twee gaat je lichaam al tegensputteren. Probeer als je niet direct een nacht door kan in ieder geval cyclisch te slapen. Dus perioden van 1,5 uur (slapen niet alleen liggen). Dat is namelijk de tijd dat je lichaam een volledige slaapcyclus doorgaat. Probeer je nacht daar ook op in te delen door een veelvoud van 1,5 uur te slapen en niet half in een cyclus een wekker gaat zetten want dan wordt je moeilijk wakker (het moment dat velen gaan snoozen). Je lichaam heeft 4 (6uur) tot 6 (9uur) slaapcyclussen nodig per dag. Je kan ze verdelen over de hele dag (veel wetenschappers doen dat om productiever te zijn) of ze aan één stuk achter elkaar slapen (zoals de meeste gewone mensen).

Maar belangrijkste is tot maximaal een kwartier voor het slapen gaan geen laptop, mobiel of TV aan. Je verwaarloost niet alleen je lichaam er mee maar je remt er ook je groei mee omdat je lichaam geen tijd krijgt om daar mee bezig te gaan. Tevens neem je vrij weinig op op school wat je leerproces in de weg zit.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:46

In de zomervakantie gewoon lekker gaan kamperen in de tuin. ;) Dan ga je meestal wel volgens je natuurlijke ritme slapen.

Ik slaap ook niet lekker zonder vast ritme, lastig in slaap komen, lastig opstaan.

Daarom wijk ik in weekenden er ook niet veel vanaf. :) Als ik laat naar bed ga sta ik nog steeds relatief vroeg op zodat ik 's avonds weer op een normale tijd kan slapen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:47

Haunting schreef:
Laptop en telefoons hebben een slechte invloed op je slaapritme omdat je lichaam geen stoffen aanmaakt die je nodig hebt tijdens het slapen. Dit komt door het licht dat ze afgeven. Je zelf over je slaap heen tillen (door domweg wakker te blijven), kan je een nacht doen maar bij nacht twee gaat je lichaam al tegensputteren. Probeer als je niet direct een nacht door kan in ieder geval cyclisch te slapen. Dus perioden van 1,5 uur (slapen niet alleen liggen). Dat is namelijk de tijd dat je lichaam een volledige slaapcyclus doorgaat. Probeer je nacht daar ook op in te delen door een veelvoud van 1,5 uur te slapen en niet half in een cyclus een wekker gaat zetten want dan wordt je moeilijk wakker (het moment dat velen gaan snoozen). Je lichaam heeft 4 (6uur) tot 6 (9uur) slaapcyclussen nodig per dag. Je kan ze verdelen over de hele dag (veel wetenschappers doen dat om productiever te zijn) of ze aan één stuk achter elkaar slapen (zoals de meeste gewone mensen).

Ik heb daar nu een app voor die meestal wel redelijk goed zit met wekken. _O_ Liever wat eerder wakker gemaakt in lichte slaap dan een half uur later wanneer ik alweer in diepe slaap ben.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 22:09

Ik moet vrijdag bloed laten prikken >;)
En die app heb ik ooit eerder gebruikt, alleen had ik me telefoon niet aan de lader liggen dus die was volgende ochtend leeg _O-

En ik weet dat ik optijd moet gaan slapen, en electronica weg maar dan ga ik weer andere dingen doen (nagels lakken, makeup oefenen, met de hond spelen), ook gewoon s'nachts. Ik weet niet wat het is :\

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:22

Ik denk dat ik wel weet wat het is, namelijk zelfdiscipline. Soms is het inderdaad moeilijk, maar je moet jezelf gewoon een tijd opleggen wanneer je naar bed gaat. Soms kom je dan niet gelijk in slaap of soms lukt het een keertje niet helemaal, dat is helemaal niet erg! Trouwens, zeggen je ouders er niets van?

Als je het lastig vindt om van je electronica, nagellak etc. af te blijven kun je jezelf ook helpen door het bijvoorbeeld in de woonkamer neer te leggen 's avonds.

Toen ik 14 was, moest ik om 22:00 uur in bed liggen en om 22:15 uur gaan slapen. In het weekend/vakantie evt. 1/2 uurtjes later.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 22:33

Ja mijn ouders zeggen dat ik optijd moet gaan slapen, dat doe ik ook alleen dan ga ik lopen piekeren en andere dingen doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:34

Als je gaat piekeren? Schrijf al je gedachten op papier op en stop dat dan weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:35

Tsja....eigen schuld. Sorry.
Een keer doorpakken en op een normaal tijdstip gaan slapen. Volhouden tot je ritme weer normaal wordt.
Pak desnoods wat melatonine om wat makkelijker in slaap te vallen. Maar kap gewoon met andere activiteiten dan liggen en in slaap vallen. (Dus ook geen nagels lakken oid).

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:47

Gewoon even een nachtje doorhalen, paar dagen afzien door vooral niet bij te slapen maar gewoon 8 tot 9 per nacht uur te slapen.
Ben je weer helemaal genezen.
Vannacht dus niet slapen, morgen om 22:00 naar bed en 6 of 7 uur er weer uit :j