lensimplantaat: ervaringen? En welke verzekering?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

lensimplantaat: ervaringen? En welke verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:56

Hoi! Ik heb een oogafwijking van -9 en cilinderafwijking. Al 10 jaar draag ik lenzen (en nog veel langer een bril), maar ik ben het zo zat, dat gekl**t met mijn ogen steeds. Graag hoor ik ervaringen van jullie en ik zou ook graag willen weten welke verzekering het meest vergoedt aangezien het een zeer prijzig grapje is..

1. Hoeveel pijn deden de prikken? (Ik weet dat pijn persoonlijk is maar ik ben echt heel bang voor naalden)
2. Hoe lang heb je last gehad van je ogen na de operatie?
3. Welke verzekering vergoedt het meest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:59

Zelfs als het medisch noodzakelijk is -:(- zien de meeste verzekeraars kans om je aanvraag af te wijzen.
De enige die goed vergoed is ONVZ maar daar betaal je ook naar.
En nee ik ga niet rommelen aan mijn ogen heb maar een paar.
Kan je op het punt van ondergaan geen advies/ervaring meegeven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:06

Gewoon bril gaan dragen, daar heeft je ogen het meeste baat bij en het minste last van.
Leuk is anders.

Ik zou geen lenzen in laten brengen, je weet niet hoe het gaat op de lange duur.
Je hebt maar 1 paar ogen en wees daar zuinig mee.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:27

Mijn vriend heeft twee keer zo'n operatie gehad toen hij jong was (aangeboren oogafwijking). Elk oog wordt apart geopereerd. Daarnaast draagt hij lenzen. Na de operatie was hij erg ziek (overgeven etc.) Verder heeft hij een paar weken last gehad van de operatie. Hij moest o.a. een tijd lang met een dop op zijn oog rondlopen. Over of de prikken pijn doen kan ik niks zeggen aangezien hij volledig verdoofd was.

Ragdollcat

Re: lensimplantaat: ervaringen? En welke verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:42

En mij is verteld dat ze niet weten hoe het op de lange duur is, toen ik ernaar vroeg over de ogen laseren, bleek dat het wel een probleem gaat worden wanneer je op oudere leeftijd een staaroperatie nodig hebt en dat ze het voor nu niet weten hoe en wat.

Het lijkt me dat het het ook voor deze ingreep geldt? ik heb er geen verstand van.

Mijn gevoel zegt, hou het bij de brillen en of lenzen zeker als het je puur om cosmetische redenen gaat dat je over wilt gaan op lensinplantaat.

Laat je heel goed voorlichten door verschillende mensen die er verstand van hebben zoals oogartsen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:59

Mijn oogarts zei juist dat een implantaat beter is dan laseren omdat het weer omkeerbaar is.

Ik wil ook mijn ogen laten opereren omdat ik naar de politieacademie wil, en zonder operatie kom ik sowieso niet door de keuring heen.. Voor laseren is mijn oogafwijking waarschijnlijk te groot

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:16

Hoi,

Ik kan je niet helpen ivm jouw vragen ivm verzekering en kosten, want mijn ouders hebben dit toen destijds betaald maar ik kan je wel wat meer vertellen ivm de operatie zelf. Ik heb dit laten doen in België, nu een 9 jaar geleden. Laseren was voor mij niet mogelijk, omdat mijn oogbol een afwijking had, waarschijnlijk zoals bij jou ook het geval is.

Ik snap je frustratie, ik had ook -9 op beide ogen. Ieder jaar opnieuw ging het maar achteruit. Was al vanaf mijn 6 jaar aan het brillen. Op mijn 17e lenzen geprobeerd, maar dat was steeds miserie. Ontstoken ogen, lens die gewoon uit mn oog viel, of opeens 'wegkroop' achter mn oogbol. Dan maar terug gaan brillen, maar idd met -9 heb je al een serieuze visbokaal op je neus staan. Ik vond me echt lelijk met bril en kon ook gewoon niet meer zonder. Iedereen rond mij zei:ooh maar dat is toch niet erg, een brilletje, het staat je goed bla bla... Had ik dus niks aan.

Dus, in 2006 operatie laten uitvoeren. Ongeveer een maand voordien moest ik mijn ogen laten laseren, omdat ze een soort 'gaatjes' moesten maken op in mijn oog, waarin de nieuwe lens dan zou komen vast te zitten. De oogarts vertelde mij dat dit maar een kleine voorbereiding was, maar eerlijk gezegd, ik heb meer hiervan afgezien dan van de operatie zelf. Het 'schieten' van de gaatjes was zonder verdoving en behoorlijk pijnlijk. Dus met heel wat stress en angst ging ik naar de operatiekamer. De verdoving is plaatselijk. Ze zetten een klem op je oog, waardoor je niet meer kunt knipperen. Je oog wordt verdoofd met druppeltjes. JE VOELT DUS NIKS, MAAR JE ZIET ALLES. het is niet de meest prettige ervaring, omdat je steeds de neiging hebt je oog te willen sluiten als je iets op je ziet afkomen. maar ik denk dat het al bij al maar 10 minuten geduurd heeft. Ze maken een gaatje in je oogbol, rollen de lens op, schuiven die erin en floep, je ziet alles helder. Bijna magische ervaring.

Daarna een weekje met zo'n schelp ter protectie rondgelopen. De week erop mn ander oog laten doen.

Wel, ik moet eerlijk toegeven dat ik niet meer zo scherp zie als vlak na de operatie. mijn ogen gaan wel achteruit maar tot op heden nog steeds geen bril nodig. Dus voor mij was het zeker en vast de moeite waard!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:56

Je hebt 2 types ooglaseren, en bij eentje zou je volgens mij wel kunnen, maar moet je hoornvlies dik genoeg zijn (weet niet hoe dat zit met de cilinder) Maar ik zou het persoonlijk niet willen met de kans op nachtblindheid.

Mijn man wilde ook graag lensimplantaten (-7) en had daarvoor speciaal een extra plus zorgverzekering afgesloten (zou hij de helft vergoed krijgen) alleen bleek dat hij te grote pupillen heeft. Dat schijnt helaas vaker voor te komen dan men denkt. Dan worden je pupillen in het donker groter dan je lens en kun je last krijgen van verstrooide lichtinval. Of te wel, ook lensimplantaten zijn het niet geworden voor hem. Hij heeft maar een dure bril genomen aangezien hij van zijn lenzen af wilde (veel irritatie)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:06

mijn moeder heeft het 4 jr geleden laten doen
nieuwe lenzen ,eerst 1 oog en 6 weken later nr2
ze is dolblij :j
geen lenzen of bril meer nodig
zij heeft een roesje gehad en toen hebben ze de prikken gegeven, zij heeft niks gevoeld

helaas zelf betaald
ik wil het later ook maar ben nu nog net te jong....nog 3 jr wachten :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:10

Emita schreef:
Mijn oogarts zei juist dat een implantaat beter is dan laseren omdat het weer omkeerbaar is.

Ik wil ook mijn ogen laten opereren omdat ik naar de politieacademie wil, en zonder operatie kom ik sowieso niet door de keuring heen.. Voor laseren is mijn oogafwijking waarschijnlijk te groot

O, dat is mooi dat het omkeerbaar is bij een implantaat, bij het laseren is dat niet het geval, ik heb me goed laten voorlichten over het laseren en met de mogelijke risico's.

Brillen vind ik fantastisch, dus voor mij was het makkelijk en de keuze snel gemaakt om het bij de brillen te gaan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:28

Ik zou wanneer je besluit nieuwe lenzen te nemen dit zeker onder narcose te plaatsen. Wat betreft de verzekering kan ik je niet helpen. maar volgens mij kost het je anders €500.00 per oog.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:00

Anoniem schreef:
Ik zou wanneer je besluit nieuwe lenzen te nemen dit zeker onder narcose te plaatsen. Wat betreft de verzekering kan ik je niet helpen. maar volgens mij kost het je anders €500.00 per oog.

;)
doe er maar wat bij hoor, loopt rond 4500euro voor beide ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:14

Maar ik heb het over de bijbetaling van de lenzen op sterkte. Dis niet over de gehele operatie.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:43

Anoniem schreef:
Maar ik heb het over de bijbetaling van de lenzen op sterkte. Dis niet over de gehele operatie.

oh ok, maar als je nieuwe lenzen laat implanteren kost het zoveel :D
helaas word het niet vergoed!