Opgezette moedervlekken...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opgezette moedervlekken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:12

Hai,

Al mijn hele leven heb ik behoorlijk wat moedervlekken.
Een paar jaar geleden merkte ik dat er eentje begon op te zetten en sindsdien gebeurde dat bij steeds meer.
Eerst lagen ze altijd gewoon plat op mijn huid, nu écht niet meer.
Soms doen ze wel wat pijn, maar er zit geen rode kring omheen en ze bloeden ook niet.
Toch vertrouw ik het niet en ik ben ongeveer een jaar geleden naar de huisarts geweest.
Hij zei dat dit heel normaal was en dat ik me geen zorgen hoefde te maken.
Maar ik merk dat steeds meer moedervlekken echt enorm op gaan zetten.

Zijn er hier mensen die ervaring hiermee hebben?
Kan dit echt geen kwaad?

Alvast bedankt.

Liefs, [naam]

britje1997

Re: Opgezette moedervlekken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:13

ik heb dat ook ik ben doorgestuurd naar de dermatoloog en heb nu al een aantal operaties gehad om ze te verwijderen omdat ze toch een gevaar gingen vormen anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:14

Hoezo gevaar?

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:15

Omdat ze huidkanker kunnen vormen!

Ik heb ook al een aantal moedervlekken laten verwijderen hierom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:17

Maar moeten ze dan niet aan bepaalde 'voorwaarden' voldoen?

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:18

Bij mij niet. Ik heb aangegeven dat ze vervelen en dan worden ze weggehaald en opgestuurd om te testen of het kanker is.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:18

Zo, om maar even met de deur in huis te vallen. Dat zou ik toch iets subtieler brengen.

Ik zou als ik jou was even naar de huisarts gaan en zeggen dat je graag naar de dermatoloog gaat omdat je er zelf geen goed gevoel bij hebt.
Ik heb dat ook gedaan. Op dat moment halen ze er 1 weg en dan kijken ze of er iets raars in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:19

Oke, volgens mijn huisarts konden ze geen kwaad, maar ik maak me zelf ook wel een beetje zorgen, omdat ze echt stuk voor stuk behoorlijk opzetten.

_xManadisx_, dat is misschien wel een goed idee!
Een dermatoloog zit in het ziekenhuis?

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:21

Over het algemeen is het zo dat huisartsen bij de minste of geringste twijfel een biopt nemen of de moedervlek zelfs helemaal verwijderen. Maar als jij het niet vertrouwt, zou ik gewoon nog een keer gaan en dat aangeven. Ook omdat het al een jaar geleden is; in een jaar kan veel gebeuren. Ga nog een keer en zeg dat het je dwars zit. Krijg je niet de behandeling die je wilt, dan een second opinion bij een andere (huis)arts. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:21

Dat is wel het slimste denk ik...
Het is gewoon raar dat ze altijd gewoon plat waren, onderdeel van de huid zeg maar en nu dus echt opgezet en er bovenop.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:22

Ja de dermatoloog zit meestal in het ziekenhuis. Maar je moet wel doorverwezen worden :)
Maar ik denk niet dat ze daar moeilijk over doen!
Ik geloof dat ik eerst bij de dermatoloog ben geweest en later naar de plastische chirurg voor het verwijderen. Maar mijn moedervlek was ook wel erg groot.

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:22

bij mij was het al sinds ik heel klein was duidelijk dat mijn moedervlekken niet helemaal normaal waren om het maar zo te zeggen.
ze hadden verwacht dat ze kanker zouden vormen om de zoveel maanden word ik weer gecontroleerd en krijg ik zonodig weer een operatie en word het weer opgestuurd naar het lab.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:24

Ik heb ook eens moedervlekken na laten kijken.
Melanoom is niet onbekend in mijn familie.
Gelukkig heb ik een fijne huisarts. Ik kon het laten verwijderen, maar was niet nodig.
Maar als ik het niet vertrouwde of alsnog weg wou laten halen, kon ik gewoon weer komen.
Als je het niet vertrouwd kun je altijd vragen of ze de moedervlek weg kunnen halen.
Wat ik begreep is het maar een kleine ingreep.
En als je huisarts dat niet wil zal ik als ik jou was opzoek gaan naar 1 die het wel wil doen.
Beter het zekere voor het onzekere :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:25

_xManadisx_, ik denk inderdaad ook wel dat hij me doorstuurt als ik daar om vraag.
Doet het pijn, dat verwijderen?

Britje1997, wat een gedoe zeg!
Wel fijn dat ze het zo in de gaten houden.

Amy_luna, ja, zo denk ik er ook wel over.
Ik heb het alleen niet zo op ziekenhuizen. :o

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:27

Ik heb zelf ook erg veel moedervlekken en vorig jaar heb ik daar psychisch veel last van gehad. Ik had een aantal moedervlekken die wat donkerder waren verkleurd, volgens de huisarts niks om mij zorgen over te maken. Echter lag ik er nachten om wakker en tot het panische aan toe zat ik er over te piekeren, de huisarts heeft mij toen doorgestuurd naar de dermatoloog in het ziekenhuis.

Een ontzettend aardige dermatoloog heeft mij van top tot teen nagekeken, heeft 2 vlekjes weg gesneden en naar het lab toegestuurd. De uitslag was dat er niks vreemds mee was. Vanaf toen is er ook een golf van rust over mij heen gekomen. Kon ik weer goed slapen en ben ik veel minder paniekerig. Ik laat mij nu nog wel 1 keer per jaar controleren voor de huisarts, maar lig er niet meer van wakker :)

Een bezoekje aan de dermatoloog kan immers nooit kwaad en als het veel betekend voor jouw gemoedstoestand zal ik het zeker aan je huisarts voorstellen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:35

Ja, ik heb er niet zo'n last van als jou, maar toch maak ik me ook wel zorgen.
Helemaal omdat ik sinds kort ook een raar bultje net onder mijn oog (jukbeen) heb gekregen, geen moedervlek of wratje, maar een heel typisch bultje.
Ben er niet gerust op en denk dat ik dan toch maar een afspraak ga maken.

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:05

Volgens mij is het zaterdag 30 mei gratis huid-testdag door dermatologen. Mijn vriend laat zich ieder jaar checken omdat hij ook flinke moedervlekken heeft en heeft zich daarvoor ingeschreven. Misschien kan je je ook nog inschrijven bij jou in de buurt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:08

Daar heb ik nog nooit van gehoord! Ik zal eens kijken. :j

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:13

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:22

Ik heb ook veel moedervlekken die zijn gaan opzetten. Ik krijg ieder halfjaar controle van de dermatoloog omdat mijn beiden ouders huidkanker hebben gehad, en ik zodoende in de risicozone zit. In het algemeen zegt men echter dat degene die opzetten onschuldig zijn zolang hun kleur gelijk blijft.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:29

ik ken de angst. ik heb ook steeds meer last van moedervlekken. Er zit er ook 1 net op/boven de rand van de naad van mn onderbroek en die voelt droog aan. die ziet er verder wel normaal uit. maar volgens de arts niet iets ergs. wel zaten er op me rug 2 die ik wel goed in de gaten moet houden. Maar heb echt zo iets ja wanneer moet ik weer aan de bel trekken. maar goed.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:32

Maak aub een afspraak bij de huisarts om je door te verwijzen. Zelf heb ik ook moedervlekken en moet ze ook in de gaten houden! Bij ons in de familie zijn al ooms en tantes doorverwezen en geopereerd eraan! Het kan huidkanker gaan veroorzaken als ze actief worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:22

Fijn dat het weghalen niet echt pijn blijkt te doen, dat is wel een geruststelling. :j

De kleur van mijn opgezette moedervlekken is wel gelijk, maar je ziet zeg maar dat het wel uitgerekt is, omdat de huis zo opgezet is.

HorseTimeXL, daar heb ik er ook één en ik heb daar echt last van omdat hij op die plek zit.
Die is zo opgezet dat hij soms opengaat als ik niet uitkijk met het aantrekken van ondergoed. :o

Ik zal een afspraak gaan maken voor volgende week. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:26

Gewoon nog een keer naar laten kijken.
Soms is het veranderen van een moedervlek onschuldig, soms niet, verschilt echt.
En je hebt echt heel veel verschillende soorten.

Ben ook een vlekkig mens en mis al her en der paar van mijn vlekken, maar niet allemaal gelukkig, want die vlekjes horen ook bij me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:27

Ja, ze horen ook bij mij en ik heb er ook geen last van, ze zitten ook niet recht in mijn gezicht bijvoorbeeld.
Maar vind het een beetje eng dat ze zo dik worden.