....in grote lijnen: onze pezen werken precies zo als die van onze paarden. Een pees is weinig doorbloed, herstel gaat langzaam - en heeft (echchies waar) weinig zenuwen dus pijn betekent - sorry - forse schade.
Voor paarden is het levensbedreigend (hetzij ivm roofdieren, hetzij de slager) - mijn ervaring is dat het in de humane geneeskunde min of meer wordt genegeerd.
Ik heb peesontstekingen in heup, pols en knie gehad en heb keer op keer met succes "gedaan alsof ik een paard was".
(Ja, ik ben een penny - maar het is ook echt waar.)
Koelen, al dan niet met een icepack is uitstekend tegen de pijn, omrede van dat 'ontsteken' ook altijd zwelling betekent en als de pees door zwelling niet meer past geeft dat nog extra problemen. (Je schreef over je heup - daar kan beklemming een rol spelen, bij de pols is dat per definitie zo.)
En op geleide van de scan langzaam aan ietsje meer gaan belasten. (Doe niet als "oh, paard kreupelt niet meer, hopla weer vol aan het werk". Een nog maar deels hersteldde pees raakt gelijk overbelast.)
Ik ben ooit gillend weggelopen bij een fysiotherapeut (nu ja, och...) die meende de pees kapot te moeten masseren (frictie) onder het motto 'dat de ontsteking chronisch was'. De ontsteking was al een week of zes oud toen ik kwam - ik vond dat een veel te pijnlijke aanpak voor een argument waar ik niet van overtuigd was. (Binnen 6 weken mag je geen volledig herstel 'eisen'.)
Met ultra geluid heb ik wel goede ervaringen: geen/ weinig pijn en de ontsteking geneest "op zijn eigen (dus beperkte! ) topsnelheid".
Succes!