revalidatiecentrum ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

revalidatiecentrum ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 13:25

Kan morgen eindelijk na jaren wachten door omstandigheden terecht bij revalidatiecenrum, ik heb fibromyalgie en vergroeiing in me rug en kapotte tussenwervel, ben benieuwd of ik hier baat bij heb, hoop zelf weer te kunnen rijden met me paard zonder pijn, dit gaat momenteel niet. Mensen die ervaringen hebben en die willen delen.

Duality

Re: revalidatiecentrum ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:29

Ik heb ook fyrbomyalgie, en een scheve rugwervel en kapotte knieen.

Ik heb het programma heel kort gedaan maar was er gauw klaar mee, fybro is nu eenmaal iets wat je hebt, en ze leren je eigenlijk alleen maar omgaan met dat je het hebt en waar je grenzen zijn. Voor mij persoonlijk had ik er al lang vrede mee dat ik het had, en voor mezelf vind ik al doende mijn grenzen, daar helpt een revalidatie programma niet echt mee, want de fyrbo gaat er niet weg mee en wordt en ook niet minder mee helaas..

Ik persoonlijk vind het een beetje een apart programma, ze zijn vooral bezig met het psychische gedeelte en het accepteren en ermee leren leven, en dat voegde voor mij persoonlijk helemaal niks toe omdat ik het al lang en breed geaccepteerd had.

Ik heb voor mezelf gewoon dingen gezocht die het rijden comfortabeler maken, en ook al doende leer je wat wel en niet werkt voor jezelf, grootste tip is, neem optijd je rust en overvraag je lichaam niet.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:43

Wat voor revalidatie ga je doen? Ik ben zelf al een tijd bezig (met ook een intern traject een tijd terug) om te leren omgaan met chronische pijn en de daarbij behorende beperkingen. Pijnvrij word je daar echter niet van, al had ik die hoop en verwachting wel toen ik eraan begon. Het programma was erop gericht om door middel van begrenzen en bepalen wat je écht van belang vindt je tijd zo in te delen dat je kwaliteit van leven hebt.
Bij mensen die grenzeloos leefden en ondanks de pijn altijd maar doorgingen gaf dit vaak wel echt verbetering, door beter te plannen en naar hun lijf te luisteren kregen ze minder pijn. Ik kende mijn grenzen eigenlijk al wel redelijk en ging er daar op achteruit, omdat ik vanwege de behandeling ineens meer moest gaan doen op een dag dan mijn lijf aankon. 8)7

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:07

Ik heb twintig weken stage gelopen binnen een revalidatiecentrum (als ergotherapeut) met chronisch pijn (ook fybromyalgie) patiënten.

Als je er met de verwachting in gaat dat je pijn vrij het programma afsluit, dan wordt je zeker teleurgesteld. Ik heb maar een enkeling gezien waarbij dit is gebeurd. Toch zijn er wel degelijk een groot aantal mensen waarbij de klachten zijn afgenomen, én een aantal waarbij het weinig tot niets heeft opgeleverd.

Wat Justine aangeeft, m.b.t. het psychische gedeelte, kan kloppen. Je kunt niet verder als er sprake blijft van weerstand, het niet willen aanvaarden. Niet gek dus dat hier aandacht aan besteed wordt. Nadeel van een groepsbehandeling is dat niet iedereen hier even ver in is en dat voor de een wellicht meer focus hierop nodig is dan dat bij een ander het geval is.

Naast het mentale aspect, wordt er ook aandacht besteed aan fysiek bewegen en het uitvoeren van activiteiten. In 'ons' geval hebben de deelnemers zelf aan kunnen geven welke activiteiten zij door willen nemen, en daar gaan we dan mee aan de slag. Hoe kan iemand de activiteiten uitvoeren, zonder dat de klachten ontstaan of toenemen. Maar ook vermoeidheid, timemanagement en grenzen stellen komen aan bodt.

(Ik spreek hier vanuit mijn ervaring in het centrum waar ik mijn stage gelopen heb, maar ik vermoed dat de fibro-programma's vanuit dezelfde basis worden opgezet).

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:26

Ik heb gerevalideerd bij de maartenskliniek in nijmegen en bij groot klimmendaal in arnhem. Voor vragen mag je me pb-en!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 15:29

Ga inderdaad het programma chronische pijn doen, baal er op moment heel erg van dat zelf me paarden trainen me niet meer lukt, zo erg dat ik af en toe twijfel of ik ze niet beter kan verkopen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:47

Geef deze revalidatie een kans, verkopen kan altijd nog, lijkt mij.
Belangrijkste is dat je een levensstijl aan gaat leren waardoor je dus meer rust neemt waardoor je leert kiezen wat je wel en niet wilt en kunt doen. Ben je bijvoorbeeld een enorm pietje precies in het huishouden, dan kun je misschien leren daar minder in te doen. Wil je altijd alles zelf doen rond de paarden, dan kun je leren dat hulp vragen echt geen gek idee is.
Je bent een beetje summier in je hulpvraag hier, je vraagt om ervaringen, maar wat voor soort ervaringen?

Ondanks mijn pijn en beperkingen (ik kan niet lang zitten en loop heel slecht en gebruik regelmatig een rolstoel) rijd ik wel paard en hebben we sinds kort ons eigen paard. Maar ik loop dus nooit met het zadel te sjouwen, daar gebruik ik zo'n karretje voor als mijn man er niet is om voor me te tillen (hij rijdt overigens ook, dat scheelt natuurlijk ook). Hoeven uitkrabben doe ik (nog) niet en opzadelen doen vaak ook de mensen om mij heen. Daarvoor heb ik echt wel grenzen over moeten stappen, ik houd er helemaal niet van om hulp te moeten vragen. Maar gaandeweg kom je er vanzelf achter dat mensen best bereid zijn om te helpen. Mits ze ook het idee hebben dat ze 'nee, nu even niet' mogen zeggen.
Nu heb ik het 'voordeel' dat ik op het paard relatief weinig pijn heb en na het rijden net zo gammel ben als wanneer ik iets anders zou hebben ondernomen. Dus als mijn keuze is het huishouden doen of naar paard en een stukkie rijden, dan weet ik wel wat ik kies met hetzelfde gevolg voor mijn lijf.
En gelukkig heb ik een man die dat heel goed snapt en die eigenlijk nooit moppert over het feit dat ik in huis vrij weinig kan doen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 16:06

Tja doe bijna heel het huishouden doordat ik thuis zit en me vriend fulltime werkt, heb twee meiden die me helpen met de paarden maar die laat ik voornamelijk rijden en de paarden poetsen, heb altijd zoiets van dingen er om heen lukken wel dus doe ik zelf wel terwijl dat ook niet altijd lukt.

Ervaringen in de zin van heb je er iets aan gehad en herken je iets in mijn klachten en hoe ga je daar mee om.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:28

Wordt je vriend ook betrokken bij jouw revalidatie? Want het klinkt heel logisch 'ik ben thuis en hij werkt, dus ik doe het huishouden', maar ziek zijn is geen keuze en je bent met een reden thuis. Moet wel zeggen dat ik het daar heel moeilijk mee heb (gehad) en me ontzettend schuldig over kan voelen, maar daar ging het oa tijdens een gesprek op de reva met hem en mij en een behandelaar ook over. Waarbij mijn man zei dat hij liever had dat ik wat energie had om te koken en gezellig samen met hem te eten, dan dat hij in een volledig schoon en opgeruimd huis kwam terwijl ik lag te huilen in bed omdat ik zoveel pijn had.
Natuurlijk mag ik niet te hard mopperen als de dingen niet gaan zoals ik wil en wat is dat moeilijk als je een controlfreak bent, zoals ik. Maar dat is wel een groot onderdeel geweest van accepteren dat het simpelweg niet gaat zoals ik wil, dus dat het maar moet gaan zoals het kan.

Jezelf de rottige klussen laten doen uit een soort van schuldgevoel of het idee dat een ander het niet zo goed kan als jijzelf is wellicht niet de beste drijfveer. Je bent al ziek, dan mag je ook een keer een ander laten uitmesten, zodat jij puf hebt om even te rijden.