wanneer rijden na blindedarm operatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

wanneer rijden na blindedarm operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:38

mijn zusje heeft vorige week dinsdag haar blindedarm eruit gekregen omdat deze ontstoken was.
Nu hoeft ze vrijdag pas ter controle weer naar de dokter.

Maar wie heeft hier ervaring mee, en hoelang konden jullie ca niet rijden?

gomir

Re: wanneer rijden na blindedarm operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:42

Vrijdag even overleggen met de arts. Tot die tijd sowieso niet belasten met tillen en rijden.

Hoe lang je rustig aan moet doen is heel erg afhankelijk van het soort operatie dat gedaan is en de omstandigheden waarin. Dat kan geen bokker door het computerscherm beoordelen ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:56

gomir schreef:
Vrijdag even overleggen met de arts. Tot die tijd sowieso niet belasten met tillen en rijden.

Hoe lang je rustig aan moet doen is heel erg afhankelijk van het soort operatie dat gedaan is en de omstandigheden waarin. Dat kan geen bokker door het computerscherm beoordelen ;)

mijn zusje stapt nu ook echt niet op haar paard!
Tillen doet ze ook nog niet. Zelfs paard van de weide of naar stal brengen nog niet.
Maar bedankt voor je reactie.
We vragen de arts sowieso. Maar een kleine indicatie is soms fijn

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:59

Mijn vriend heeft er bijna 3 maanden van moeten herstellen. Hij had dan wel een ernstig acute versie maar ik zou zeggen luister naar je lichaam.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:12

Luisteren na je lichaam

Ik heb een acute gehad (binnen 1u geopereerd) en heb een week in t ziekenhuis gelegen met een virus.

Na ik uit het ziekenhuis was heb ik n week niet gereden en toen ben ik langzaam de bravere paarden op stal gaan rijden
Na n maand zat ik weer op de jonge paarden

Luisteren na je lichaam en opletten dat de wond goed geneest en mega goed afdekken want infecties heb je zo te pakken

Scarpati

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:16

Ik heb ook een blindedarm ontsteking gehad in november vorig jaar.
Is bij mij verwijderd dmv van een kijkoperatie en zat na 2 weken alweer voorzichtig op het paard.
Zou er zoiezo mee wachten tot dat ze op controle geweest is en vooral luisteren naar wat je lichaam zelf aangeeft.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:19

Dat is per persoon verschillend.

Ik heb ook een acute gehad die er met spoed uit moest, hij was bijna geknapt. Ik heb een week lang alleen maar op bed gelegen, omdat iets anders gewoon niet ging. Ik heb na 5/6 weken weer rustig wat op mijn paard gezeten, maar heb nog heel lang last gehad van mijn (verslapte) buikspieren.

Beterschap voor je zusje! Hopelijk herstelt ze snel en kan ze weer rijden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:52

Ik moest een maand wachten. Toen was ik overigens 19 jaar, soepel en atletisch. Waarschijnlijk zouden ze me nu adviseren een jaar te wachten. :D

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 00:10

Dat is afhankelijk van de operatie, de persoon en het paard. Maar voor de meeste operaties moet je zo'n 6 weken herstel rekenen. Afhankelijk van de verschillende factoren, kun je evt al eerder weer rustig op het paard klimmen, maar ik zou in ieder geval wel wachten tot de wond goed geheeld is en de hechtingen verwijdert zijn.
Een paar kleine voorbeeldjes: Als het een dmv een kijkoperatie was, herstelt dat vaak sneller dan met een snee. Als jij voor de OP goed in vorm bent, ben je vaak na de OP weer sneller ter been. En op een goedgemutste sukkel kun je weer eerder stappen dan op een hete hengst (of welk ander paard dat nog wel eens een kleine misstap begaat).

Beterschap voor je zusje!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 00:23

hagelslag schreef:
mijn zusje heeft vorige week dinsdag haar blindedarm eruit gekregen omdat deze ontstoken was.
Nu hoeft ze vrijdag pas ter controle weer naar de dokter.

Maar wie heeft hier ervaring mee, en hoelang konden jullie ca niet rijden?

ligt helemaal aan de ernst van de ontsteking en wat er inwendig allemaal is gebeurd..
ik lag 5 dagen in het ziekenhuis voor ik er überhaupt uit mocht.. en twee weken daarna controle..

als de arts niets heeft gezegd en je zusje niets heeft gevraagd, dan is het helaas pindakaas en bij de controle navragen.. ik zou geen risico's nemen dat het buikvlies het begeeft (in het ergste geval).

ben zelf ongeveer 2.5 maand zoet geweest..

bij mij niet 'geexplodeerd' maar zachtjes weggerot.. toen ik eindelijk verschijnselen kreeg was hij feitelijk al vrijwel helemaal weg.. op advies van de dokter in de loop van de middag naar het ziekenhuis want ik had misschien een blindedarm operatie.. toch maar meteen gegaan.. misschien werd in het ziekenhuis hernoemd tot acuut (ben met taxi gegaan, voor ambulance had ik meer moeten gillen denk ik.. deed eigenlijk weinig zeer hier.. omdat hij nooit opgezet is geweest zoals 'normaal' als hij knapt). Toen ze mij openmaakte waren ze nog net op tijd om mijn darminhoud uit mijn buikholte te scheppen en mij schoon weer dicht te naaien (had een gat in mijn darmen waar eens een blindendarm had moeten zitten).. totale operatietijd anderhalf uur.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:38

Dan heb je ontzettend veel geluk gehad elenaMM77!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:09

Siesjuh schreef:

absoluut.

ik heb zelfs 'overdreven' naar de huisarts, omdat ik net verhuist was en nog geen huisarts had..
de vage vrijwel pijnloze klachten (had al een paar dagen niet gegeten eigenlijk.. beetje zweterig maar geen koorts, een 'trekkend spiertje' in mijn onderbuik).. pas zaterdag ochtend werd ik misselijk.. heb een willekeurige huisarts gebeld met 'ik lig krom van de buikpijn' heb koortspieken, lig af en toe bijna opgerold etc.. om hem maar te laten denken aan blindedarm en hem te laten langskomen.. wat hij ook deed..

in de tussentijd heb ik snel mijn kamer opgeruimd (studentenleven he).. even onder de douche door en toen hijgend in bed gedoken (was toen wel warm uch).. het was letterlijk een onderbuikgevoel dat bij mij rode vlaggen hees. de klachten die ik echt had, zouden niet direct vermoeden dat het zo ernstig was..

woensdags had ik nog volleybalwedstrijd, donderdag training, en vrijdag 3 kilometer gejogged naar theorieles van autorijden.. dan verwacht je idd een verrekt spiertje (vandaar dat ik niets doorhad) en geen inwendige problemen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:12

Ik was 10 toen mijn blinde darm eruit ging en heb 3 tot 4 weken niet meer mogen rijden. Heb er ook 3 dagen voor in het ziekenhuis moeten blijven en nog eens 10 dagen totale rust.
Gewoon naar je lichaam en huisarts luisteren ;)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:48

elenaMM77 schreef:
Siesjuh schreef:

absoluut.

ik heb zelfs 'overdreven' naar de huisarts, omdat ik net verhuist was en nog geen huisarts had..
de vage vrijwel pijnloze klachten (had al een paar dagen niet gegeten eigenlijk.. beetje zweterig maar geen koorts, een 'trekkend spiertje' in mijn onderbuik).. pas zaterdag ochtend werd ik misselijk.. heb een willekeurige huisarts gebeld met 'ik lig krom van de buikpijn' heb koortspieken, lig af en toe bijna opgerold etc.. om hem maar te laten denken aan blindedarm en hem te laten langskomen.. wat hij ook deed..

in de tussentijd heb ik snel mijn kamer opgeruimd (studentenleven he).. even onder de douche door en toen hijgend in bed gedoken (was toen wel warm uch).. het was letterlijk een onderbuikgevoel dat bij mij rode vlaggen hees. de klachten die ik echt had, zouden niet direct vermoeden dat het zo ernstig was..

woensdags had ik nog volleybalwedstrijd, donderdag training, en vrijdag 3 kilometer gejogged naar theorieles van autorijden.. dan verwacht je idd een verrekt spiertje (vandaar dat ik niets doorhad) en geen inwendige problemen.

Bij mijn vriend was ie dus wel al ontploft. Huisarts zei buikgriep. Uiteindelijk van ellende gewoon naar de dokterswacht. In het ziekenhuis zeiden ze dat hij een paar dagen later dood had kunnen zijn. Zijn hele buik zat vol pus. Direct andere huisarts genomen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:45

ingedebruijn schreef:
Bij mijn vriend was ie dus wel al ontploft. Huisarts zei buikgriep. Uiteindelijk van ellende gewoon naar de dokterswacht. In het ziekenhuis zeiden ze dat hij een paar dagen later dood had kunnen zijn. Zijn hele buik zat vol pus. Direct andere huisarts genomen.

Bij huisartsen ontbreekt de kennis blijkbaar vaak als 't om blinde darm ontsteking gaat. Die van mij zei dat ik waarschijnlijk ongesteld moest worden of zo. Toen de pijn bleef aanhouden zijn we uiteindelijk toch naar spoed gegaan, had ik een kwartier langer ermee gewacht zou ie ontploft geweest zijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 15:22

Bedankt voor alle reacties.
Ze heeft zelf eerst niet nagevraagd omdat het wel even duurt voordat ze weer mag/kan.
Ze heeft 3 kleine sneetjes. 1 rechts en 1 links van haar buik en 1 onder haar navel.

ElenaMM77 je hebt flink geluk gehad.

Mijn zusje had officieel vrijdag avond al flink pijn gekregen. Maar wou niet naar een dokter. Maandag ochtend bij de dokter geweest en deze zei, het vermoeden op blinde darmontsteking. Maar u bent te laat om bloed te onderzoeken. Ga maar na huis en meet daar je koorts op en geef dit telefonisch door.
Dit geeft ze netjes gedaan. Maar de huisarts gaf verder geen reactie.
Ik ben avonds met haar naar het ziekenhuis gegaan. Omdat ze gewoon niks kon behalve krom liggen,zitten of staan. De artsen daar waren eerst niet zo blij dat we er waren. Maar hebben de ernst dinsdag tijdens de operatie wel ingezien.
Haar ontstekingwaarden in het bloed waren niet zeer hoog. Maar de blinde darm was zeker ontstoken.
nu een weekje later kan ze opzich vrij veel maar nog lang niet alles. Maar dat duurt nog wel

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:34

blindendarmen hebben er een handje van om ontstoken te raken helaas..
heel vaak is het een chronische ontsteking of een 'lichte' ontsteking (al kan die nog flink opspelen). het risico met een chronische blindedarm (bijna niet te onderscheiden van acuut kwa symptomen) is dat het 'even kan wachten', het nadeel ervan is wel dat de kans op perforatie toeneemt met de lengte van de duur van de klachten.. ook wordt de kans op acute blindedarm groter naar mate er meer episodes voor gaan doen..

gelukkig maar dat blindedarm uiteindelijk door de patient zelf goed herkend wordt als 'gevaar!!!'.
Meestal blijkt er bij het openen geen acuut gevaar op perforatie uiteindelijk, maar dan wordt ie toch gelijk verwijderd (bij openen van de buik aan die zijde wordt de blindedarm altijd verwijderd althans vroeger, om zo een oud litteken te verwarren met een blinddarmoperatie te voorkomen, waardoor men er niet ten onrechte van uit te gaan dat je m al kwijt bent).

met een kijk operatie (3 sneetjes is denk ik een kijkoperatie geweest) zal de hersteltijd waarschijnlijk wel een stuk minder zijn dan wanneer ze de boel echt moeten gaan openen..

gelukkig dat ze het in het ziekenhuis serieus namen en gewoon geopereerd hebben. beter meeverlegen dan onverlegen.. en voor hetzelfde geld was het later die dag of de volgende dag anders misgegaan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 17:59

Wat een fijne uitleg! Erg bedankt.
Het was ook een kijkoperatie waarmee ze de blindedarm eruit hebben gehaald.
Mijn zusje heeft in principe al bijna een jaar vaker rare buikpijn gehad. Maar dan meestal 1 dag en dan weer een tijdje goed. En niet zo dramatisch dat ze ervoor naar de dokter ging.
Ik denk dat ze ook vrij snel hersteld.
Maar overhaasten moet echt niet.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:47

wens Petra beterschap van mij!