Witte vingertoppen bij kou/inspanning

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Witte vingertoppen bij kou/inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:27

Sinds deze/afgelopen winter heb ik af en toe witte vingertoppen. Meestal alleen mijn middelvinger, soms meerdere (dan ringvinger en pink). Het komt vooral voor op koudere dagen, meestal met autorijden. Alleen in mijn linkerhand. Het voelt verdoofd, en dat gevoel kan heel lang aanhouden, zeker wel een half uur tot drie kwartier. Ik voel dan minder in die vinger(s). Opwarmen in mijn (andere) hand heeft helemaal geen zin, het duurt gewoon even en dan worden mijn vingers weer normaal.
Het probleem alleen; het gebeurd steeds vaker... In het begin van de winter was het misschien eens per week een vingertop, momenteel (mits het kouder weer is) komt het wel meerdere dagen voor en vaker met meer vingers. Wel is het áltijd mijn linkerhand.
Iemand die hier een logica in ziet of het herkend?
Afbeelding

Afbeelding

Nayomie

Re: Witte vingertoppen bij kou/inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:29

Bij kou vernauwen bloedvaten om het lichaam warm te houden. Blijkbaar is op dat moment de toevoer van bloed in de die vingers zo weinig dat ze een andere kleur krijgen. :)

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:31

syndroom van raynaud google daar maar eens op

Vicky_88

Ja! Heb ik ook, zijn winterhanden.
Ik heb zo regelmatig 6 dooie vingers, erg vervelend en ook pijnlijk.

Volgens doktoren niks aan te doen.

zeurkous

Kan het zijn dat dit hem niet zit in de temperatuur maar in de houding waarin je, je bevindt?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:36

Dit heb dit ook regelmatig en ook altijd bij kou.
Heel toevallig ook in de auto, bij mijn rechterhand.
Na een tijdje wordt ie tegen het zwarte aan, als het opwarmt en dan is het weer roze.
Ik denk dat het zoiets is als winter tenen, maar dan wintervingers?

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:40

Lijkt idd op raynaud. Google maar eens.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:44

Hier precies hetzelfde, alleen bij kou. Geen fijn gevoel maar trekt uiteindelijk altijd weer weg :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:23

Bedankt voor de reacties! Syndroom van Reynaud klinkt aannemelijk, al heb ik (gelukkkig!) geen pijn. Alleen irritant dat er weinig gevoel in zit.
Winterhanden lijkt me dan weer wat minder aannemelijk, omdat je dan sneller blauw/paarse handen krijgt. En dat heb ik echt niet. Ze worden wit, maar daarna gewoon weer rood/roze.

@Zeurkous: Ik heb het voornamelijk in de auto en op de fiets. Dus ja, dat zou kunnen. Ik heb wel geprobeerd bijvoorbeeld met rechts te sturen/kracht te zetten, maar dan is het nog steeds. Als ik het aan voel komen doe ik gauw een hand in mijn zak als ik op de fiets zit. In de auto nog niet echt een oplossing gevonden.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:24

Mijn moeder heeft dit ook met kou, bij haar is het atrose in de handen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:25

Ik heb een wollen stuurbondje om mijn stuur tegen koude handen in de winter. De verwarming staat ook op mijn stuur gericht.
In de auto van mijn moeder heb ik dat bondje niet om het stuur en stap ik met handschoenen in. Die doe ik dan uit als de verwarming op temperatuur is.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:28

Ik herken het ook heel erg. Zodra het koud is, worden mijn vingers/vingertoppen wit. Ik heb op dat moment ook geen/nauwelijks kracht in mijn vingers en af en toe zelfs pijn. Het gekke is dat mijn handen voor mij niet als koud aanvoelen, maar ik het pas in de gaten krijg als ik mijn vingers moet bewegen of opeens pijn voel.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:29

Ik heb toevallig vanochtend zo'n foto naar mn man gestuurd, als gevolg van een ontruimingsoefening en in de kou buiten staan. Is bij inderdaad meestal ook de middelvinger van mn linker hand. Op kantoor heb ik het niet maar als ik na een dag werken (in slecht kantoorklimaat) en ik loop dan even buiten, pats daar istie weer. Onder stromend koud water helpt wel eens

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:41

Ik heb dit ook, in de auto ga ik op mijn hand zitten waar ik last van heb dan stroomt het bloed weer goed door. Heb het ook met wandelen met de hond ga ook eens Googlen op syndroom van raynaud.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:25

Sting schreef:
Winterhanden lijkt me dan weer wat minder aannemelijk, omdat je dan sneller blauw/paarse handen krijgt. En dat heb ik echt niet. Ze worden wit, maar daarna gewoon weer rood/roze

Ik heb precies hetzelfde hoor, ik heb dan het bijna zwarte er nog tussen. Ik dacht alleen altijd dat dat dan winterhanden waren ;)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:34

marion82 schreef:
Sting schreef:
Winterhanden lijkt me dan weer wat minder aannemelijk, omdat je dan sneller blauw/paarse handen krijgt. En dat heb ik echt niet. Ze worden wit, maar daarna gewoon weer rood/roze

Ik heb precies hetzelfde hoor, ik heb dan het bijna zwarte er nog tussen. Ik dacht alleen altijd dat dat dan winterhanden waren ;)

Bij mij geen blauw/paars tussendoor hoor.

Ik draag een armband met speciale magneten erin. Moet zeggen dat het afgelopen winter minder heftig was.

Bij mij doet het opwarmen wel echt enorm veel pijn.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:52

Dode vingers noem ik het altijd. :') In de winter ook áltijd last van! Mijn moeder ook trouwens..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 06:31

Ik heb dit ook, en echt niet alleen in de winter :D Tijdens het eerste half uurtje sporten in de sportschool heb ik het ook standaard. Daarom heb ik altijd dikke handschoenen aan tijdens die 30 minuten. Daarna komt de doorbloeding blijkbaar beter op gang en kunnen ze uit. Goed, het ziet er vreemd uit, maar who cares :')

Met kou komt het inderdaad wel vaker voor. Mijn moeder heeft er ook last van trouwens, dus misschien een stukje erfelijkheid?