Eczeem en voeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Eczeem en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:24

Hi allemaal,

Al sinds ik klein ben heb ik enorme last van eczeem. De ene keer erger dan de ander, ik ben er zelfs een aantal jaren redelijk van af geweest. Sinds twee jaar is het weer in redelijk extreme vormen aanwezig.
Het gaat om atopisch eczeem, met name in mijn hals, rondom mijn oren/oorlel en mijn gezicht (rondom mijn ogen, en jukbeenderen + kaaklijn) en ook in wat mildere vorm in de holten van mijn armen (zeg maar de binnenkant van de elleboog?). Ik gebruik om die reden zelden makeup, enkel mascara, omdat ik de ontstekingen niet wil oproepen. Ik heb namelijk een extreem droge en gevoelige huid.

Ik heb talloze zalfjes en middeltjes gebruikt, en heb nu eindelijk iets wat redelijk werkt, namelijk hydrcortison zalf. Dit houdt mijn huid redelijk rustig en stopt de jeuk waarna de roodheid ook afneemt. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over dit soort zalfjes, maar voor mij werkt het goed en daar ben ik onbeschrijflijk blij mee, na talloze andere dingen geprobeerd te hebben (ook homeopathisch). Daarnaast heb ik sinds een jaar of drie een fijne dagcreme, namelijk Louis Widmer Remaderm voor de extreem droge huid.
In deze tijd van het jaar wanneer mijn hooikoorts opspeelt is het helaas geen pretje en ben ik in staat om thuis te blijven van de jeuk en irritatie. Bij elke beweging die ik maak krijg ik jeuk in mijn hals, gezicht en armen, en met name rondom mijn ogen brandt het ontzettend (in mijn gezicht schilfert mijn huid ook als ik niet regelmatig creme/zalf smeer)
Er zijn verschillende allergietesten gedaan maar daar kwamen geen voedsel allergieën uit naar voren. Wel heb ik astma, hooikoorts en huisstofmijt allergie.

Nu vroeg ik mij af of het misschien helpt als ik mijn voedingspatroon aanpas. Bijvoorbeeld geen/minder toegevoegde suikers? Is er iemand die hier iets over weet of hier ervaring mee heeft? Welke voedingsstoffen kan ik beter mijden en welke juist meer opzoeken? Op internet zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik drink overigens enkel water en thee, soms koffie, dus geen frisdranken, en zorg daarbij dat ik ruim voldoende drink.

Ik ben uiteraard van plan om dit ook met mijn huisarts te bespreken, maar ik waardeer de ervaring van anderen ook, en ben daar ook zeker nieuwsgierig naar.
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen of er misschien ervaring mee heeft! :)

CarinaR

Re: Eczeem en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:26

Heb je al is een eliminatie dieet gedaan?
Mijn dochter krijgt eczeem van ei en koemelk.
Heeft dan ook koemelkallergie en ei reageert ze in enige mate dus ook op.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:29

Nee heb ik nog nooit gedaan! Daar ga ik eens iets van opzoeken, dankjewel. :)
Had dat dan niet uit de allergie test naar voren moeten komen? (Weet ik niet hoor, puur uit interesse!)
Ik drink overigens zelden melk/zuivel, kies vaak voor soja- of amandelmelk en sojayoghurt.. Maar het is het proberen zeker waard.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:31

Ik heb echt precies hetzelfde als jij, letterlijk ieder punt klopt. Alleen heb ik het niet zo zeer in mijn gezicht, meer in mijn arm/knieholtes en polsen.

Wat bij mij goed helpt is weinig suiker eten, zeker niet in de avond want dan lig ik letterlijk heel de nacht wakker van de jeuk. Ook let ik goed op mijn wasmiddel, douchegel en dat soort zaken. Ik drink veel en vaak water, zeker 2 liter per dag en daarnaast weinig tot geen zuivel (enkel kaas en Griekse yoghurt).

Daarnaast eet ik vrijwel 100% biologisch, max. 1 keer per week vlees en enkel thee (naast water). Bij mij is stress een erg grote veroorzaken van huidklachten, misschien nog wel meer dan verkeerd voedsel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:32

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:33

Wat ontzettend vervelend. Ik weet wat voor invloed eczeem op je leven kan hebben, mijn moeder heeft haar hele leven er mee geworsteld. Ook ik moet uitkijken, vooral met wasmiddel/verzachter en altijd shampoo en douchezeep gebruiken waar geen toevoegingen in zitten anders ben ik een wandelende muggenbult. Wat eten betreft kan ik je geen tip geven, suikervrij is nooit verkeerd maar gooi niet in één keer alles om. Inderdaad, gewoon gaan elimineren en ook heel kritisch naar je waspoeder enz kijken mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:40

Ailill: Weinig suiker eten dacht ik te doen, tot ik op ging schrijven wat ik op een dag eet. Toen kwam ik tot de ontdekking dat ik veel "verborgen" suikers eet. Ik ga daar nu extra op proberen te letten! Wasmiddel heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad. Douchegel gebruik ik altijd PH neutrale, want anders dan barst mijn huid letterlijk open (ook op plekken waar ik geen eczeem heb, mijn huid is echt kurkdroog). Water drink ik ook zeker 2 liter per dag, al moet ik daar wel moeite voor doen :j (ik vergeet nog wel eens te drinken gedurende de dag).
Vlees eten wij ook niet nee, ik denk 1 a 2x per week kip of rund, varken eet ik niet.
Stress klopt inderdaad, ik heb nu ook veel stress door mijn studie (afstuderen, hertentamens etc.) en merk, zeker nu het hooikoorts seizoen begonnen is, dat ik er echt veel en veel meer last van heb dan anders!
Dankjewel voor je reactie, het is fijn dat je het herkent. :)

Marie: ik heb homeopatische middelen en behandelingen gehad, maar die haalden helaas niets uit.. Kineosoloog nog niet, dat ken ik niet? Daar ga ik iets over opzoeken. Dankje.
Bedankt voor de links, ik ga ze eens rustig bekijken, heel fijn! :)

bigone: Het is inderdaad enorm vervelend. Wasmiddel heb ik nooit op gelet eigenlijk, ik gebruik vrijwel altijd dezelfde (dus ook in de periodes dat mijn eczeem niet zichtbaar is), maar het kan nooit kwaad om dat te veranderen, dan kan het daar in elk geval niet aan liggen! Shampoo en douchegel gebruik ik al zonder/met zo min mogelijk toevoegingen, net als bodylotion (allemaal zonder "zeep" en parfum, voor een extreem droge huid). Ik wil inderdaad niet alles opeens omgooien met eten, zeker niet nu ik wat stress heb ivm afstuderen denk ik niet dat dat mij ten goede komt. Een eliminatie lijkt me heel handig en ga ik ook zeker doen (evt in overleg met de huisarts)
Dankjewel voor het meedenken! :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:40

Ik las laatst een artikel over paardenmelk en eczeem. Schijnt goed te (kunnen) werken. Staan hier op bokt ook een aantal topics over en via google is veel te vinden.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:43

Oh dankjewel! Daar had ik nog niet van gehoord (de combinatie dan). Ga ik ook eens wat over lezen. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:47

Je kunt ook creme van paardenmelk kopen, inderdaad, mijn moeder had er toen wel baat bij. Probeer daarnaast ook zeep die vrij is van parabenen en siliconen, dat zijn voor mij de grootste triggers om heel veel jeuk en een kapotte huid te krijgen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:51

Zeep zonder toevoegingen gebruik ik inderdaad al. :j Als ik douchegel met rommel (parfum, parabenen etc.) gebruik dan scheurt mijn huid :( (ook op plekken waar ik geen eczeem heb, ik heb echt een hele droge huid!)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:51

ik heb precies hetzelfde ook allerlei allergie testen gedaan waar vrijwel niks uitkomt.
als mijn huid al klein beetje eczeem heb kan dit snel verergeren omdat dan vrijwel elk stofje ervoor kan zorgen dat het overprikkelt wordt.
maar wat hier de oorzaak van is... als ik het toch eens wist.
zit zelf aan de zwaarde hormoon zalven gelukkig gaat het nu redelijk goed.

ben daarom ook erg benieuwd of het idd zin heeft om in je voedsel patroon te zoeken.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:53

Vervelend is het he :(:)
Ik heb ook een periode zware hormoonzalfjes gebruikt, ben daar nu gelukkig van af omdat het met de hydrocortison redelijk onder controle blijft (niet minder dan met de zwaardere zalven). Dus daar ben ik al blij mee, maar ik hoop dat er iets in mijn voedingspatroon gevonden kan worden waardoor het nog minder word! :)

Net met vriendje besproken om morgen de huisarts te bellen om te kijken of ik onder haar begeleiding zo een eliminatie dieet kan doen of nog iets anders. Zij kan mij daar ook vast verder mee helpen.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:02

Frummels schreef:
Vervelend is het he :(:)
Ik heb ook een periode zware hormoonzalfjes gebruikt, ben daar nu gelukkig van af omdat het met de hydrocortison redelijk onder controle blijft (niet minder dan met de zwaardere zalven). Dus daar ben ik al blij mee, maar ik hoop dat er iets in mijn voedingspatroon gevonden kan worden waardoor het nog minder word! :)

Net met vriendje besproken om morgen de huisarts te bellen om te kijken of ik onder haar begeleiding zo een eliminatie dieet kan doen of nog iets anders. Zij kan mij daar ook vast verder mee helpen.

hoop ook weer op milde zalven over te kunnen.
ik heb nu ook een creme met koninginnengelij gek genoeg werk dit in mn gezicht erg goed.

ben benieuwd of je er wat aan hebt, zal mooi zijn als het daarmee beter word.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:06

Ik hoop ook voor je dat je dat snel kunt, dat zou wel fijn zijn! En ach, als die creme goed werkt in je gezicht is het al fijn toch?! Ik weet hoe moeilijk het is om iets te vinden dat werkt.

Ik lees net op deze website onder het kopje 'atopische stigmata' echt precies wat ik dus ook heb. Van de dubbele plooi onder mijn oog, kloven bij de aanhechting van je oorlel, uitgevallen haren aan het uiteinde van mijn wenkbrauwen etc. http://www.huidarts.com/huidaandoeninge ... el-eczeem/

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:11

Ik heb twee jaar geleden uit wanhoop ontelbare zalfjes aangeschaft omdat niets meer leek te werken. 1 daarvan was deze: http://www.drogisterij-jantina.nl/droge ... er-parfum/
Maar die brandde toen ontzettend op mijn huid.
Van de huisarts kreeg ik toen hydrocortison en cetomacrogolcreme wat niet brandde. Gek genoeg, brandt de cetomacrogolcreme nu als een tierelier.. Snel alles afgespoeld net en de creme uit de link opgesmeerd (de hydrocortison is op, beetje suf, normaal heb ik een hele voorraad en vandaag is de apotheek helaas dicht, dus uit wanhoop dit gepakt). En ik moet zeggen dat het flink kalmeert! De zwelling van de huid is weg en het branderige gevoel ook. :) Het is alleen nog wat rood.
Goed om te weten dat ik deze dus ook weer eens kan gebruiken! Het blijft toch een beetje een kwestie van proberen..

Morgen dus in de ochtend direct de huisarts bellen voor een afspraak!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:22

Ik ben sinds oktober 2014 helemaal van de hormoonzalven af, na 24 jaar veelvuldig gebruik. Een paar maanden door een HEL maar ik kan het iedereen aanraden. Dit wil je waarschijnlijk niet horen TS maar ook jouw hydrocortison brengt onwijs veel slechte dingen voor je gezondheid. Ik begin voor het eerst sinds jaren weer pigment in mijn huid te zien, geen witte plekken mee! Ik ben mede door een magnetiseur voor zeker 90% van mijn klachten af, en ik werd s ochtends echt in een bebloed bed wakker en kon amper ddouchen.

Daarbij geloof ik ook zeker dat het aanpassen van voeding helpt, ik drink minimaal 2,5 liter water per dag, 1x pw kip of vis (verder geen vlees) en zo min mogelijk zuivel.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:36

Witte plekken heb ik (gelukkig) niet. Als ik in de zomer veel in de zon ben is mijn eczeem ook zo goed als onzichtbaar. :) Ik heb ook mazzel dat ik ontzettend snel bruin wordt (ik ben een kwart Surinaams) en je het dan niet ziet (en ik ook weinig klachten heb, zonlicht schijnt erg goed te zijn).
Ik heb, zoals in de openingspost staat, de homeopathische weg reeds bewandeld, helaas zonder succes. :( Ik sta namelijk overal voor open wat ik nog niet geprobeerd heb. Als het maar helpt, hoe maakt me niet zo veel uit. Hydrocortison is op dit moment iets wat, naast de zilver creme, goed werkt dus daar wil ik liever niet mee stoppen.

Bedankt voor je tip over voeding, wij eten inderdaad ook max 2x per week vlees en zo min mogelijk koemelk producten. Ik ga morgen bij de huisarts informeren over een eliminatiedieet. Baadt het niet, schaadt het niet. :) En ik wil heel graag suikervrij(er) gaan eten, dus dat ga ik ook langzaam invoeren.
Wat heftig dat het bij jou tot bloedens toe was zeg! En wat super fijn dat je iets hebt gevonden dat voor jou werkt. :)

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:37

Paardenmelk tabletten schijnen beter te zijn dan creme. Zelf werkt bij mij de creme wel goed genoeg. Daarnaast vind ik kokosvet ook echt een aanrader!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:40

Ik was toevallig net iets aan het lezen over de tabletten! Kokosvet kan ik ook eens proberen. Bedankt :j

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:42

Paardenmelk heb ik ook geprobeerd, hielp helaas niet. Ik snap dat je blij bent met je hormoonzalf frummel, het onderdrukt namelijk je symptomen! Pigmentverlies was mij het gevolg van t jarenlang enthousiast smeren. Homeopatisch hielp mij trouwens ook niet! Mijn magnetiseur is mij een lot uit de loterij, heel bijzonder. Na 6-7 sessies heb ik enkel nog lichte flares in mijn elleboogholtes (en ik had mijn onderarmen, ogen, mond en hals en bovenbenen onder zitten) het heeft mij razendsnel door de withdrawal van de hormoonzalven geholpen, waar sommige mensen jaren mee worstelen. Google maar eens op topical steroid withdrawal :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:16

Bedankt voor de tip! Daar ga ik eens naar kijken! :j

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:28

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:31

Heb je al eens geprobeerd om varkensvlees te laten staan? Hoor wel eens vaker dat je exceem ook daardoor kan verergeren/ontstaan.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:53

Heb wel eens gehoord dat het houden/verzorgen van tortelduiven kan helpen. Heel wazig, maar toen ik het googlede kwamen er toch meerde re positieve verhalen. Sorry, heeft niet echt met voeding te maken, maar misschien heb je er wat aan.