oliebol.... blessure, net nu ik zo lekker bezig was

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

oliebol.... blessure, net nu ik zo lekker bezig was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 10:12

Nou, dat dus. Ben ik hard m'n best aan het doen om af te vallen is mijn voet over belast ofzo?! Wat het precies is weet ik niet maar boven op mijn voet doet het zeer. Niet onwijs pijn maar het is gevoelig. Ik kan lopen, fietsen, paardrijden etc, maar het is dusdanig gevoelig dat het me beter lijkt mijn voet een beetje te ontzien en geen gekke dingen te doen. ( Het is niet HA waardig, maar ik wil mijn voet wel wat rust geven! Rechtervoet is het slachtoffer. Ook heb ik rechts Heupdysplasie ( geopereerd) Rechts is dus de slechte kant van mijn lichaam waar ik wel zuinig op ben )

De kilo's zijn er afgelopen maand alleen door eetpatroon te veranderen echt afgevlogen. Net nu ik dacht dat ik stil zou komen te staan in gewicht ben ik aan het sporten gegaan. Wel geteld 1,5 week gesport. ( 40 min fietsen, of 1,5 uur wandelen, Oefeningen op een matje, kettebels, hoelahoepen, touwtje springen)

Hoe ga ik nu verder? Geen touwtje springen, geen lange wandelingen maken. Maar ook op de hometrainer en hoelahoepen is gevoelig.

Vanochtend wel naar m'n paard gewandeld ( 15 min bergop ) en wat aan de hand gewerkt maar dat voelt nou niet echt als sport.... En ook wandelen is gevoelig

Tuurlijk kan ik op een matje gaan liggen en wat buik/rugspieroefeningen doen... maar ook dit geeft me niet het lekkere voldane gevoel wat me verteld dat ik m'n best heb gedaan!

Welke manier van sport ga ik dan doen? Het moet in en om het huis zijn. Zwemmen is geen optie....

Ohja, m'n schouders en armen zijn al onvrouwlijk breed/gespierd van het uitmesten dus die hoeven niet onwijs getraind te worden.... ( Nu sta ik op volpensioen en raak ik geen mestvork meer aan. Dus ook stalwerk zit niet in mijn bewegingspatroon.)

Wat nu? Ik ben bang dat ik gedemotiveerd raak nu, als ik stop met sporten en ik niet meer verder afval. Uiteraard let ik erg goed op op wat ik in mijn mond steek!

Ik hoef niet meer onwijs af te vallen, een beetje nog zou mooi zijn. Echt dik ben ik niet meer, maar voornamelijk het buikvet is funest voor mijn slechte heup/bekken, dus hoe minder hoe beter aldus de Reumatoloog.....

Many

Re: oliebol.... blessure, net nu ik zo lekker bezig was

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:32

Ik ben geen huisarts (verre van), maar ik denk dat het verstandiger is om je voet even écht rust te geven, zodat die goed kan herstellen. Als je nu blijft doorgaan met licht belasten, heb je kans dat je alleen maar langer last houdt. Dus hoe sneller je nu rust neemt, hoe sneller je waarschijnlijk ook weer lekker kunt gaan sporten. Ik snap dat dat lastig is, ik ben zelf ook vreselijk slecht in stilzitten, maar soms is het echt even beter!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:35

waarom is zwemmen geen optie? denk dat dat het meest handige is

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 10:37

hihi Ik vreeste al dat dit antwoord zou komen... Ik hoopte zo dat je met iets magisch zou komen zodat ik lekker door kon gaan. Jammer :( Maar bedankt in iedergeval!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:46

Ik ken je gevoel heel goed en het belangrijkste wat ik je mee wil geven is genoeg rust te nemen. Niet te snel weer gaan beginnen/ te veel willen. Uiteindelijk moet je lichaam langer mee en twee weekjes rust hebben echt geen invloed op op je uiteindelijke afvalproces/training. Als het langer duurt zou ik wel even langs de HA gaan.

Verder zou ik niet bang zijn om je armen/schouders te trainen. In een paar weekjes bouw je echt niet veel spiermassa op, zeker niet als je veel herhalingen per oefening aanhoud (20 hh).

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:49

ik heb het heleaas ook gehad, 4 jaar geleden zijn mijn enkelbanden doorgescheurd en ik voel het nu nogsteeds als ik een lang stuk loop of ren.. Geef je voet rust, blijf gezond eten en doe wat je kan en waar je geen last van heb. Je voet nu licht belasten geeft over een aantal jaar nog steeds problemen..

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 10:49

Tja ... zwemmen, reistijd en veel gedoe? Ik werk aan huis, en "even een uurtje sporten" boven is gewoon erg makkelijk! Zwemmen kan van de zomer wel, zwembad aan huis wat gevuld vanaf half juni. Daar kan ik prima baantjes trekken. Maar dat duurt nog even....

Dan ga ik inderdaad vanmiddag maar op het matje wat oefeningen doen en wat gewichtjes. Bedankt voor het meedenken!

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 10:51

Ik heb inderdaad al meerdere keren problemen gehad met mijn enkels, al weer een aantal jaar geleden. Aanhechtingvan een pees ingescheurd, Enkelbanden gescheurd, Enkelbanden verrekt, Middenvoetsbeentje verschoven... Ik heb al een hoop fysio gehad en veel verstevigende oefeningen gehad, welke zeker hebben gewerkt! Alleen voelt deze blessure als iets nieuws..... Laat het maar weer snel voorbijzijn!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:53

Tja, in anderhalve week volop gaan sporten vraagt om problemen. Een week rust geven en als de pijn dan weg is, heel voorzichtig opbouwen. En niet gaan touwtjespringen, grotere belasting van je voet kun je niet vinden.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:54

skippyballen dan? misschien dat je daar een manier mee kan vinden dat je je voet ontlast

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 10:56

Ah cool skippyballen! Die had ik nog niet bedacht! Tnx!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:37

Persevero schreef:
skippyballen dan? misschien dat je daar een manier mee kan vinden dat je je voet ontlast

Juist niet, want je zet af met je voeten.

Maar na 1,5 week al last? Dat is niet goed hoor. Waarom niet eerst sporten onder begeleiding en daarna zelf oppakken?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:04

Ga alsjeblieft naar de HA/ fysio.. Absoluut niet mee door sporten voordat je weet wat het is. Ik ben zelf een verschrikkelijke doorloper en dat heb ik flink gemerkt. Kreeg last van mn kuit en had zoiets vam gaat wel over dus negeerde het. Werd erger en erger dus maar wat rustiger aan gedaan. Werd minder dus dacht dat het over was. Dus weer er tegenaan en zelfde verhaal opnieuw. Zo bijna een jaar mee door gelopen, paar behandelingen dry needling gehad wat wel voor een korte periode werkte maar is symptoombestrijding.. Nu weet ik pas sinds een aantal maanden waar het vandaan komt (voeten zakken in, dus nu steunzolen) en dus toen pas wat aan gedaan. Ontzettend dom want heb nu heel snel last van mn kuiten...
Als je te lang met een klacht doorloopt kan het chronisch worden en heb je dus al helemaal een probleem. Dus doe niet zo dom als ik en loop er niet te lang mee door :+

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 10:12

:) bedankt voor de wijze raad! Als het zo blijft ga ik deze week nog naar de HA.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:13

Laat je goed adviseren, ga bij voorkeur even naar de fysio (die vaak meer ervaring heeft met dergelijke klachten dan een huisarts). Bij sommige blessures is rust het beste en bij sommige is het juist beter om rustig aan te blijven bewegen. Een fysio kan je onderzoeken en voorzien van een goed advies.
Succes alvast want voetblessures kunnen akelig hardnekkig zijn helaas.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:15

Ik ben een aantal weken geleden begonnen met 2maal in de week bootcamp. Waarop ik last kreeg van mijn achillespees, dus idd een aantal x niet meegedaan! :(

De trainster gaf wel een belangrijke tip en dat bleek het bij mij ook te zijn! SCHOENEN! Ik ben naar de sportwinkel gegaan waar ze een voet analyse hebben gedaan en met de daar gekochte schoenen heb ik nergens meer last van en gaat het trainen ook veel beter.

Wie weet kan dat het bij jou ook zijn?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:33

Inderdaad, goede (sport)schoenen zijn ontzettend belangrijk. Belangrijkste van al je sportkleding! Ik werk zelf in een sportwinkel en hoor regelmatig mensen die allemaal leuke spullen kopen maar nog geen sportschoenen hebben. (laatst bijvoorbeeld een beginnende hardloper en zon mobielhouder wou kopen, maar hij liep nog gewoon hard op oude schoenen). Dat is echt vragen om blessures..
Heb je wel goeie sportschoenen? Wat voorn schoenen heb je?

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 10:58

Sportschoenen zijn goed gelukkig! 100% zeker! Voorheen, toen ik regelmatig atletiekte en hardliep kocht ik zo'n 2 x per jaar nieuwe Asics. Vorige maand nieuwe gekocht, op de plaat gestaan bij de winkel waar zn mn voeten hebben bekeken. Asics, met gel en een blok aan de binnenkant. En ja die lopen heeeerlijk! :)