Mallet finger en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mallet finger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:31

Vandaag in de supermarkt een ongelukje gehad waardoor ik een mallet finger inclusief breuk heb opgelopen...
4-6 weken spalk en vinger absoluut niet buigen is zo'n beetje alle info die ik heb meegekregen...

Nu vraag ik mij af of ik toch niet stiekem op mijn paard kan kruipen over een weekje ofzo... Nu doet het echt nog teveel zeer maar 6 weken niet rijden duurt mij echt te lang :')
Mensen met ervaringen?

En hoe hebben jullie het gedaan met autorijden? Vind het erg lastig inschatten...

Daenerys

Re: Mallet finger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:25

Ik heb drie weken geleden mijn middelvinger gebroken (middelste kootje). Een week in gips gehad, en nu heb ik er een verband om en zit hij vastgespalkt aan mijn ringvinger. Tegen mij zeiden ze ook dat ik 6 weken niet mocht paardrijden en echt heel voorzichtig moest doen. Ik vond dit een beeeetje onzin en begon alweer enthousiast auto te rijden, dingen oppakken, was vouwen, paard borstelen etc. En nu zit ik weer met een dikke vinger |o

Nu is een mallet finger wel iets anders dan een kootje doormidden, maar ik raad je aan het advies van de dokter echt op te volgen. Anders heb je er straks alleen maar langer last van.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:32

Een arts geeft je advies wat ik toch echt op zou volgen. Hij geeft het niet voor niets.
Verzekeringstechnisch zou ik nakijken of je mag rijden met een spalk, het is tenslotte een hulpmiddel.
De breuk heeft tijd nodig om te helen, daar staat een bepaalde periode voor.
Voor jou wellicht een kleine troost: ik heb 4 jaar geleden een ongelukje gehad, had 5% kans om weer te lopen, heb een jaar gerevalideerd en helaas voor mij kan ik nog altijd niet rijden... En dat krijg je dan te horen terwijl je al jaren lang (lees ruim 28 jaar) dagelijks paarden reed en er aktief mee bezig was.
Wat is nu 6 weken? Kom op die zijn zo weer voorbij! Je wilt tenslotte toch niet eeuwig met die vinger zo blijven zitten denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:42

Ik heb ook eerder te horen gekregen dat ik wellicht niet meer zou kunnen rijden door een gecompliceerde heupbreuk dus 6 weken lijkt inderdaad echt heel kort.

Echter spelen er omstandigheden mee die maken dat de situatie niet zo zwart wit ligt voor wat mijn pony rijden betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:44

Gewoon niet rijden. Een arts geeft dat advies niet zonder reden.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:48

Joh...ik heb 5,5 week niet gereden doordat m'n zadel niet goed lag en de zadelmaker erg druk was. Tis echt zo voorbij! En als je pony niet stil kan staan om wat voor reden dan ook, kun je misschien iemand vragen om hem/haar te rijden tot je het zelf weer kunt?

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:48

Ik heb ooit door een val van mijn paard een mallet finger opgelopen. Dit was aan mijn ringvinger, en dit is toen dus ook gespalkt. Ik heb toen gewoon alles kunnen doen met die spalk om, dus ook paardrijden. Er is toen tegen mij niet gezegd dat dat niet mocht, maar bij jou dus wel?
Heb in die periode de teugels tussen mijn middelvinger gedaan zodat het niet in de weg zat. Was geen probleem heb er toen zelf nog wedstrijden mee gereden haha.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:49

Robijntjah schreef:
Ik heb ook eerder te horen gekregen dat ik wellicht niet meer zou kunnen rijden door een gecompliceerde heupbreuk dus 6 weken lijkt inderdaad echt heel kort.

Echter spelen er omstandigheden mee die maken dat de situatie niet zo zwart wit ligt voor wat mijn pony rijden betreft.

Mag je wel autorijden met een spalk? Kijk daar eens goed na in de kleine lettertjes. Je zult net zien dat er wat gebeurt en dat de verzekering dan zegt sorry u gebruikt een hulpmiddel en dan mag u geen voertuig besturen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:17

Uit je verhaal begrijp ik dat je een mallet hebt a.g.v. een avulsiefractuurtje. Lucky you, want dat heelt meestal veel sneller dan wanneer de pees gescheurd is. Anders is 4 weken spalk echt absurd kort. Weet niet waar het behandeld wordt, maar ik zou wel even naar een handtherapeut (Handencentrum bijvoorbeeld) gaan. Die kunnen je beter begeleiden ook in het natraject. Zo zonde als het dan alsnog misgaat en je weer 4 weken een spalk moet.

Grote truc is om het topje echt geen een keer te buigen, dan begin je nl. weer van voren af aan. Dat is met paardrijden ook een punt van aandacht. Paardrijden kan m.i. wel, maar wees bedacht op je 'beperking'. Kan dat bij je paard? Autorijden met een stack spalk of iets vergelijkbaars lijkt mij geen probleem. Mening van verzekeraars lees je in dit artikel http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... t-gips.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:36

Iemand anders op mijn pony is dus net het probleem: dat kan op zulke korte termijn niet.

Er is niet gezegd dat ik niet mag rijden, wel nadrukkelijk gezegd: niet stoten of buigen.

Wat ik eigenlijk wil weten; konden jullie gespalkt volledig je hand gebruiken te paard?
Eigenlijk zegt mijn verstand idd gewoon niet doen maar dan wordt de drempel om weer op te stappen wel weer heel hoog. Zucht...

Ben al contact aan het zoeken met mijn verzekering vwb autorijden!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:52

Robijntjah schreef:
Wat ik eigenlijk wil weten; konden jullie gespalkt volledig je hand gebruiken te paard?
Ik kan me voorstellen dat de hinder van een stack spalk reuze meevalt met rijden. Kun je niet even op een ander paard proberen? Ik had het in de winter, dus geen drama om niet te rijden.

Later een wat ingewikkelder spalkgedoe gehad en daar wel mee gereden, zelfs vreemde paarden. Handchirurg en -therapeut waren er geen voorstander van, maar ik werd gillend gek van niet rijden. Dus als compromis een hele tijd met teugels in pincetgreep gereden, met de andere hand gelongeerd etc. Er kan meer dan je denkt!

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:59

Bij mij ging paardrijden prima met in gespalkte hand. Ik denk dat het wel afhankelijk is welke vinger gespalkt is en hoe braaf je paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:02

Mijn paard is braaf maar een trauma paard en kan dus nogal onverwachts uit de hoek komen, het gaat om mijn ringvinger.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:20

ik heb dat een jaar of 3 geleden ook gehad (oprapen van een handdoek) moest die dag bij de DA zijn en daar heb ik de DA zover gekregen dat ze een konijnen spalkje heeft aangebracht :D (onder zwaar protest :') )

Maar omdat deze ingetaped moet zijn wat niet mag vd autoverz ,en verband niet handig is met paarden/uitmesten etc en dan handen wassen, heb een paar van deze aangeschaft: http://www.3pointproducts.com/oval-8-sizing-guide wel vasttapen als je echt iets gaat doen, er liggen er zeker 4 op de mesthoop :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:12

Zwol bij jullie de vinger ook zo gigantisch op?
Het is nu dus nog geen anderhalve dag verder, ben 2 spalkmaten omhoog gegaan en heb de indruk dat ook deze later vanavond vervangen moet worden door een maatje groter. Even voor de beeldvorming; de maat die ze dus normaal voor Een duim gebruiken. Ben vanavond nog wel door een arts gezien en opnieuw gespalkt, 2 uur geleden maar nu dus eigenlijk alweer aan de strakke kant... Weet niet zo goed wat ik ermee moet eigenlijk!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 06:36

Kan het niet zijn dat er zwelling op treedt omdat je de hand te veel gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:09

Dat kan ik me niet voorstellen gezien hij in een mitella hangt...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:46

Hangt je hand niet te laag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:09

Op borst hoogte dus zou goed moeten zijn... Thuis leg ik hem ook meteen hoger, probeer er zo min mogelijk mee te doen...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:03

Heb je er wel Coban of zo om? Of alleen 'kale' spalk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:07

Ik had mn pink gebroken en ik kon echt niet rijden. Jouw paard is nogal een duiker, zo hoeft maar een keer iets harder te trekken en je hand stoot op de manenkam, niet zo verstandig dus ;)

Edit: zie dat het je ringvinger is, bedenk dan dat je enkel je teugel tussen je duim en wijsvinger vast kunt houden he, meer niet. En dan heb je dus weinig stabiliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:19

Coban?

Ik heb een spalk gekregen en semi vast gezet met tape. Joolien: het is mijn pink :)
Ik zit er idd mee als ik te laat ben en dus meegetrokken word. Daarbij haar reactie op toch weer iets anders... En als ik er toevallig nu een keer af val. Deze week wordt het hem sowieso gewoon niet. Eerst maar eens die zwelling kwijt zijn en dan zien we wel weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:49

Ah ok, nou met de pink kon ik ook echt niet rijden, want je kan helemaal geen kracht zetten. Dan zie je pas hoe hard je al je vingers nodig hebt.
Ik had ook een malletvinger, bij mij is t door voorzichtig doen en veel rust toch weer goed gekomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:55

Coban is een speciaal soort verband.
De apotheek om de hoek van mijn fysiotherapeut heeft het, anders kan een apotheek het voor jou bestellen. Vraag om de smalste, want het is je pink. Een rol kost twee euro, daar hoef je het niet voor te laten.

Hetgeeft een zachte rek en stimuleert daarmee allerlei laagjes: huid, bindweefsel, lymphe, etc - dat helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:57

Voor zover ik weet zet ik met rijden geen kracht op mijn vingers maar ik ben er al achter gekomen dat je je pink meer gebruikt dan je denkt haha :')

Ben iig wat grondwerk oefeningen aan het bedenken die ik mee kan nemen deze week want alles waarbij ik een touw vast moet hebben valt nu dus gewoon al af.