Muggle Quidditch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Muggle Quidditch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 18:34

Bovenstaande video is een mooi voorbeeld van de real-life sport muggle quidditch, kortweg quidditch. De meeste mensen kennen de sport vanuit de Harry Potter boeken/films. Toch is dit sinds 2005 een 'echte' sport geworden met zelfs Europese Kampioenschappen en Wereldkampioenschappen. In verschillende landen (bijvoorbeeld de Verenigde Staten) zijn zelfs universiteitsteams! De sport is het best te omschrijven als een combinatie van trefbal, tikkertje, handbal en rugby. Het is een sport met veel lichamelijk contact, waarbij spelers elkaar mogen tackelen. In Nederland is de sport nog relatief onbekend en ik zou de sport graag wat meer onder de aandacht brengen.

De spelers
Net als in de boeken/films wordt er gespeeld met 3 Jagers (Chasers), 2 Drijvers (Beaters), 1 Wachter (Keeper) en 1 Zoeker (Seeker). Om deze spelers te onderscheiden in het veld wordt er gewerkt met gekleurde hoofdbanden.
Het doel van de Chasers is om met de Slurk (Quaffle) te scoren in de hoepels (hoops) van de tegenpartij. De Chasers dragen witte hoofdbanden.
Het is aan de Beaters om met de Beukers (Bludgers) dit te voorkomen door spelers van de tegenpartij af te gooien ('beaten'). De Beaters hebben zwarte hoofdbanden. Wanneer een speler wordt geraakt door een Bludger moet hij van zijn bezem af, terug rennen naar de eigen hoops en deze aanraken. Pas daarna mag hij weer op zijn bezem en verder spelen.
De Keepers moeten proberen te voorkomen dat de Chasers scoren. Hij heeft een eigen keeperzone rond de hoops, binnen deze zone is hij immuun voor de Bludgers. Naast het voorkomen van doelpunten kan de Keeper ook meedoen als 4e Chaser, waarbij hij ook kan scoren. Een Keeper is te herkennen aan zijn groene hoofdband.
De Seeker moet proberen de Snaai (Snitch) te vangen. In tegenstelling tot de boeken/films is dit geen klein rondvliegend balletje, maar een tennisbal in een sok die wordt bevestigd aan de broek van een onpartijdig persoon (Snitch Runner). De Seekers dragen gele hoofdbanden.
In dit filmpje wordt het nog eens uitgelegd.

Het spelverloop
Aan het begin van het spel liggen de 4 ballen (1 Quaffle, 3 Bludgers) in het midden van het veld (pitch). De spelers zitten geknield bij hun eigen hoops. Na het zeggen van 'Brooms up!' door de scheidsrechter wordt het spel begonnen. Op dat moment rennen de spelers zo hard mogelijk naar de bal(len) die bij hun positie hoort/horen. Na ieder doelpunt (die overigens 10 punten waard is) krijgt de Keeper van het team waartegen het doelpunt is gemaakt de Quaffle.
De scheidsrechters spelen een belangrijke rol in het spel. Zo kan een scheidsrechter 'beat' roepen als hij ziet dat een speler geraakt is door een Bludger. Wanneer het spel wordt stilgelegd, bijvoorbeeld bij een blessure, zal hij twee keer kort op zijn fluitje blazen en 'brooms down' zeggen. Wanneer je dat hoort moet je de bal die je op dat moment vast hebt op de grond leggen, evenals je bezem.

Na 17 aantal minuten komt de Snitch in het spel. Kort daarna komen ook de Seekers in het spel, deze moeten proberen de bal van de Snitch Runner af te pakken. Het vangen van de Snitch is 30 punten waard. Na het 'vangen' van de Snitch wordt het spel stilgelegd en vindt er overleg plaats tussen de Snitch Runner en de scheidsrechters over de geldigheid van het vangen. Als het geldig wordt verklaard, is het spel afgelopen. Wanneer het te lang duurt voordat de Snitch wordt gevangen, kan besloten worden dat de Snitch Runner handicaps krijgt (bijvoorbeeld maar 1 arm mogen gebruiken).

De quidditch community
De quidditch community ontvangt nieuwe mensen met open armen en is zeer accepterend. Er is zelfs een speciale 9 3/4 regel (genderrule). Deze stelt dat er maximaal 4 spelers van dezelfde gender tegelijk op het veld mogen staan binnen 1 team. Door het toepassen van deze regel krijgen ook transgenders en mensen die zich niet binnen het binaire (man/vrouw) systeem identificeren een plek binnen de sport.

Tijdens internationale toernooien zijn er vaak ook slaapplaatsen bij de organiserende spelers thuis. Niet alleen om de kosten lager te houden voor de buitenlandse spelers, maar ook omdat het zeer gezellig is!

Tot slot is de community erg internationaal, waardoor de berichtgeving naast de taal van het land vaak ook in het Engels beschikbaar is. Zo is de berichtgeving van Belgium Muggle Quidditch vaak beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels.

Teams
Momenteel heeft Nederland 3 actieve teams (Amsterdam/Leiden, Wageningen en Utrecht), België heeft er 7 (Deurne, Brussel, Gent, Hassels, Louvain-la-Neuve en Leuven).
Ook zijn er nog een aantal opstartende teams, waaronder Noord-Nederland en Rotterdam.

Ook eens proberen?
Ben je na het lezen van bovenstaande tekst ook nieuwsgierig geworden om het eens te proberen?
Binnenkort is er weer een reeks van open trainingen bij Nederlandse clubs. Om je aan te melden hoef je jezelf enkel op aanwezig te zetten bij het evenement op Facebook!
Open training in Leiden op woensdag 6 mei
Open training in Amsterdam op zondag 10 mei
Open training in Rotterdam op dinsdag 26 mei

Naast deze open trainingen is er ook nog een mystery event. Deze zal plaats gaan vinden in de stad die de meeste stemmen krijgt! De voorlopige datum hiervan is 14 juni.
Inschrijving mystery event

Tot slot
Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten?
Bezoek dan eens de pagina van Muggle Quidditch Nederland, de overkoepelende organisatie voor Nederland, en de verschillende Facebookpagina's! Natuurlijk mag je ook je vraag stellen in het topic of een PB sturen.
Site Muggle Quidditch Nederland
Facebookpagina MQN
Facebookpagina Belgium Muggle Quidditch
Facebook groep quidditch Nederland
Facebook groep quidditch Belgium

Hopelijk tot op de pitch!

verootjoo

Re: Muggle Quidditch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:36

Dit meen je niet :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 18:37

verootjoo schreef:
Dit meen je niet :')

Jawel! Het is een serieuze sport :D

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:37

ik heb het nog nooit gedaan, maar ik vind het echt een geniale sport! (al ben ik stiekem heel blij dat ze gewoon sportkleren aanhebben en niet die capes die je soms op YouTube ziet :+ )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:38

Leuk voor studenten en daarna (en ervoor) flink aan de pimpel :')

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:42

Ik heb het afgelopen weekend gezien, het ziet er wel heel vreemd uit al die mensen met een pvc buis tussen de benen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:45

Wat tof!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 18:46

Bismarck schreef:
Ik heb het afgelopen weekend gezien, het ziet er wel heel vreemd uit al die mensen met een pvc buis tussen de benen...

Ach ja, het is goedkoop, stevig en makkelijk te vervangen als het wel stuk gaat :))
Er worden ook wel 'echte' bezems gebruikt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:30

Werkelijk hilarisch. Leek me echt een heel leuk spel, tot ik die stengels tussen de benen zag. ....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:44

Dreuzel Zwerkbal...... _O- _O-

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:47

Hahaha nee.... die bezems tussen de benen, jeetje. Ziet er ook echt niet uit. _O-
Anders zou het best een grappig spelletje kunnen zijn maar kan het zo niet serieus nemen :))

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:49

Ooh hemel, die bezems :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:04

Omg :') ,laat me niet te hard lachen

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:07

Ik vind het jammer dat er zo wordt gereageerd, TS wil een sport die zij duidelijk erg leuk vind wat meer bekendheid geven en mensen reageren meteen zo :')

TS, ik kende het al alleen heb het nog nooit geprobeerd, misschien toch maar eens een keertje uitproberen dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:10

Mijn zus was altijd mod van zweinstein forum , ging vaak mee op meeting als die mede forummers in hun zweinstein outfits rondliepen

Bedoel het niet negatief , maar om alles nou te kopieren..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:13

Is dit niet wat om te promoten op zo'n verkleed evenement? fantasy fair oid? Of op introductieweken van hbo en universiteiten? Ik zie dit nog wel eens als studentensport.

Ik vind het een leuk spel hoor, maar zonder die onnozele bezemsteel tussen het kruis :=

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:19

Ziet er heel leuk uit! Ik snap alleen het nut van de bezem niet, in de boeken vlieg je natuurlijk, maar op de grond heeft hij maar weinig nut lijkt me. :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:33

Rebecca schreef:
Mijn zus was altijd mod van zweinstein forum , ging vaak mee op meeting als die mede forummers in hun zweinstein outfits rondliepen

Bedoel het niet negatief , maar om alles nou te kopieren..

Het is geen kopie, het is er van afgeleid. Er doen ook genoeg mensen aan de sport mee die helemaal niets hebben met Harry Potter :)

hannah41 schreef:
Ziet er heel leuk uit! Ik snap alleen het nut van de bezem niet, in de boeken vlieg je natuurlijk, maar op de grond heeft hij maar weinig nut lijkt me. :)

Het is een soort 'handicap' tijdens het spel.

vuurneon schreef:
Is dit niet wat om te promoten op zo'n verkleed evenement? fantasy fair oid? Of op introductieweken van hbo en universiteiten? Ik zie dit nog wel eens als studentensport.

Ik vind het een leuk spel hoor, maar zonder die onnozele bezemsteel tussen het kruis :=

Het wordt inderdaad ook gepromoot tijdens de Elf Fantasy Fair, we hebben afgelopen zondag ook nog gespeeld. Maar ik wilde het graag ook wat bekender maken op bokt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:33

hannah41 schreef:

Het heeft voornamelijk te maken met het feit dat ze in de boeken/films ook maar 1 hand kunnen gebruiken omdat die andere aan de bezem zit, denk ik.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:37

heb het idd gezien op fantasy fair en zie via facebook het 1 en ander voorbij komen. In amerika word het toch veel gespeelt door studentenverenigingen right? :) ziet er apart uit en mij werd op elfia folder aangeboden, maar is niet mijn ding om te doen :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:38

Danique schreef:
hannah41 schreef:

Het heeft voornamelijk te maken met het feit dat ze in de boeken/films ook maar 1 hand kunnen gebruiken omdat die andere aan de bezem zit, denk ik.

Aha, daar zit wel wat in inderdaad. Ik vind het wel een komisch gezicht zo, maar ik zou het best eens willen doen eigenlijk! :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:39

Twilight schreef:
heb het idd gezien op fantasy fair en zie via facebook het 1 en ander voorbij komen. In amerika word het toch veel gespeelt door studentenverenigingen right? :) ziet er apart uit en mij werd op elfia folder aangeboden, maar is niet mijn ding om te doen :)

Ja klopt, heel veel universiteiten hebben een team!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:57

Als in de buurt een team komt wil ik wel een keer meedoen, maar die bezems mogen van mij wel weg :o

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:59

Dit is geniaal!
Door die bezem is het inderdaad lastig serieus te nemen, maar het is super goed bedacht.
Zou het best eens willen proberen :))

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 22:00

Kaus schreef:
Dit is geniaal!
Door die bezem is het inderdaad lastig serieus te nemen, maar het is super goed bedacht.
Zou het best eens willen proberen :))

Ik weet niet waar je ergens woont, maar meedoen met een open training kan altijd! :D