rijden na een cva

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

rijden na een cva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 17:31

op 16 november 2009 heb ik op 28 jarige leeftijd een cva gehad. ik heb een half jaar gerevalideerd en nu na hier en daar af en toe gereden te hebben heb ik een nieuw paardje gekocht en wil ik weer fanatiek aan de slag. Wat ik aan restverschijnsel heb ik kracht/ coordinatie verschil links/rechts. Ik heb hier geen last van (merk er eigenlijk niks van) maar met rijden heb ik er dus wel last van.
mijn zadel schuift naar rechts... ik dacht eerst dat het aan het paard lag. of de beugels niet goed ofzo. maar nu weet ik zeker dat het aan mij ligt! Ik heb nu meerdere paarden gereden en elke keer hetzelfde probleem. ik reed eerder boomloos en zat nooit scheef. maar nu dus wel....
heb vandaag met een gaatje korter beugels gereden maar maakt geen verschil. iemand een tip hoe dit op te lossen/ wat hier mee te doen?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:40

Ik zou juist proberen t been waar de meeste druk/kracht op de beugel staat, een gaatje langer te doen.zodat je minder druk op die beugel kan zetten
en is het een mogelijkheid om de "zwakkere"kant te trainen (kracht) of balans en coordinatie training?. Of haalt dat niks uit?

Zelf heb ik door een ongeluk een NAH opgelopen. Ik heb helaas nog niet op het paard gezeten. Hoop dat t er ooit weer van komt.
Mijn vriend heeft 3 jr terug op 36jr een cva gehad, maar hij rijd geen paard.

suuzepuus

Re: rijden na een cva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 17:43

er is maar weinig te merken verder van het verschil. maar als ik moe ben bijv. hang ik ook naar rechts en val om naar rechts. kan alleen maar op mijn rechter zij liggen enz... echt krachttrainen zal weinig uithalen denk ik. misschien mijn rechter beugel een gaatje langer doen zodat ik misschien meer op links ga 'hangen'

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:46

Werken aan je balans in stand en zit. Kijk of je ergens zo'n zadelboom van bij de ruitershop kan krijgen (zo een waar je zadels op kan leggen om te testen, lijkt op een plastic paardenrug). Zadel erop, waterpasje erbij en oefenen.

Ook een goede: neem 2 weegschalen en ga hier op staan, op elke schaal een voet. Dan effectief oefenen met het gewicht gelijk te maken. Benen recht, gebogen. Terwijl je met een bal oefeningen doet. Voorover buigen, zijwaarts, etc.

Of zo'n balansplaat kopen. Die heb je ook in de Action. Zelfde oefeningen als hierboven erop doen.

Heb je dit niet gedaan tijdens de revalidatie?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:48

Balanstraining op zo'n yoga/fitness bal? Dan krijg je meer directe feedback over /inzicht in je balans waar je dan te paard ook profijt van zult hebben.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:51

Of misschien juist rechts een gaatje korter, om je (ongemerkt) zwakkere kant meer steun te bieden?

Ik denk dat je andersom juist nog meer met je massa naar rechts gaat hangen om toch die beugel op te zoeken, waardoor je zadel verschuift. Maar probeer het gewoon allebei en als het werkt kan je altijd voor 1 kant een verhoogd beugel blokje nemen.

Kan je het anders nog aan je fysio/rehab mensen vragen? Want beugels langer/korter maken is slechts een tijdelijke oplossing. Misschien weten ze oefeningen die je kan doen om je balans te verbeteren?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:52

Maar als het inderdaad vanuit de "beschadiging" vanuit de hersenen komt, zijn oefeningen en training vaak geen nut.
Dan zoeken naar een "foefje" ..
.al eens een springzadel of zadrl met extra kniewrong geprobeerd, zodat je de druk van je lijf meer verdeeld en minder kracht in de beugel, zodat t zadel minder gaat hangen?
Pfoeh denk even hard op mee hoor :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 17:54

ik heb de Wii fit hier doe ik balans oefeningen op. misschien wat fanatieker worden.... zat zelf aan yoga te denken om erbij te gaan doen.
tijdelijke dingen hebben geen nut. dit is iets wat blijft denk ik. maar wil het beste voor mijn paardje!

graag hardop meedenken!!! :o

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:03

Yoga kan nooit kwaad....super goed voor bewustwording van je lichaam en ademhaling
En geveerde beugels, die heb ik jaren geleden gehad toen ik een blessure had en niet te veel druk op mn enkel kon hebben. En dat werkte wel voor mij....is heel wat anders natuurlijk als jouw probleem.
Of flexchair training?
Lastige is dat het niet puur een fysiek iets is, maar een overblijfsel van je cva (hersenen)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:27

Wellicht kun je een enkelgewichtje om je linkerbeen doen zodat je iets bewuster wordt van je linkerkant? Heb je nog contact met je ergotherapeut, wellicht heeft die nog een suggestie?

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:43

Hier neurologische kine :)

Ik zie bij de suggesties een WII balance board voorbij komen, wat een interessante suggestie is want het werkt op links-rechts verdeling. Echter is het maar de vraag hoeveel overdracht je hebt van op een statisch bord links-rechts gelijkmatig te leren belasten naar een dynamische situatie te paard. Zelfde een beetje met de weegschaal: je leert weer in statische stand je gewichtsverdeling voelen, maar je bent nog niet dynamisch bezig.

Wat je eventueel wel zou kunnen proberen is om vlak voor je gaat paardrijden een half uurtje intensief links-rechts balansoefeningen op de WII te doen met het balance board. Vervolgens zo vlug als gaat richting paard (dan heb je het gevoel nog wat in de benen) en terwijl paard instapt ga jij rechtstaan in de beugels en probeert te voelen naar hoeveel gewicht je op beide benen zet en probeert dit gelijkmatig te verdelen. Vervolgens neem je je paard op en last telkens intermezzo's bij het rijden in waarbij je gaat zoeken naar de gelijke verdeling van gewicht over je voeten/benen, ook in draf en galop blijf je daar best voor rechtstaan in de beugels.

Als je het in de richting van Yoga wilt zoeken, zou ik eerder Tai Chi aanraden; wetenschappelijk intussen best onderbouwd als balanstraining voor mensen met neurologische problemen.

Mogelijke ideeën die bij mij te binnen schoten:
1. Je vindt ergens een kinesitherapeut die hippotherapie geeft of iets van paardrijden kent en jou te paard kan begeleiden
2. Je kan lessen Centered Riding gaan volgen, daarbij wordt erg gefocussed op de ruiter symmetrisch en in balans te leren zitten
3. Je gaat gewone zitlessen volgen om symmetrischer te leren zitten

Het is inderdaad wel al even geleden dat je jouw CVA hebt gehad, maar gezien de fysieke staat waarin je nu verkeert zou het mij straf lijken dat je met training niets meer zou kunnen verbeteren (zoals iemand hier suggereert).

Veel succes!

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:59

Centered riding is inderdaad wel een goede voor het voelen en bewustwording in het rijden.

Ik suggereer niet dat je met hersenletsel of cva niet kan verbeteren.
Wat ik ermee bedoelde is dat het geen "fysiek" probleem is, maar iets wat door de hersenbeschadiging is ontstaan en zich fysiek uit.
Echter zijn je hersenen geen spier die je kan trainen.
Wel kan je door "foefjes " dus training om bewust te worden en sterker/ je balans leren vinden, er misschien goed mee om leren gaan en er je weg in vinden. Het verdwijnt niet zeg maar, zoals t's zelf ook al aangaf. Maar hopelijk nog wel heel wat winst te behalen ;)
Misschien verwoord ik het niet al te best.
Maar hoe en wat dat zal ik ts en jou niet uit hoeven leggen denk ik :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:27

denbine schreef:

Niet helemaal, maar toch kun je wel degelijk echt op neurologisch niveau dingen ontwikkelen, nieuwe verbindingen maken in je hersenen. Het is volgens mij moeilijk te voorspellen hoever je daarmee komt (en het gaat in elk geval zeker niet zo snel als spierkracht opbouwen) maar het is zeker niet zinloos om ook daar de ruimte voor te nemen. Dat zijn dus niet alleen maar foefjes, dat kan mogelijk ook echt weer een automatisering worden.

@Suuzepuus, ik denk dat centered riding zeker zin kan hebben. Hoe gaat het eigenlijk als je zonder beugels rijdt? Het is met beugels namelijk een stuk makkelijker om scheefheid die vanuit je romp komt te verdoezelen door je af te zetten tegen je beugels. Maar de scheefheid zit dan niet in je benen, maar hoger. Als je dus ook al eerder kunt voelen dat je daar scheef gaat (en welke ongelijke signalen jouw hersenen dus moeten leren interpreteren als 'dit is recht') kun je het eerder en vanuit je romp corrigeren. Dan denk ik dat je het zadel ook niet meer scheef trekt.

Maar da's wel iets waar je volgens mij een paar kundige ogen bij kunt gebruiken, bij voorkeur bij iemand die ervaring heeft met krachts- en balansverschil.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:33

Shadow0 schreef:
denbine schreef:

Niet helemaal, maar toch kun je wel degelijk echt op neurologisch niveau dingen ontwikkelen, nieuwe verbindingen maken in je hersenen. Het is volgens mij moeilijk te voorspellen hoever je daarmee komt (en het gaat in elk geval zeker niet zo snel als spierkracht opbouwen) maar het is zeker niet zinloos om ook daar de ruimte voor te nemen. Dat zijn dus niet alleen maar foefjes, dat kan mogelijk ook echt weer een automatisering worden.

@Suuzepuus, ik denk dat centered riding zeker zin kan hebben. Hoe gaat het eigenlijk als je zonder beugels rijdt? Het is met beugels namelijk een stuk makkelijker om scheefheid die vanuit je romp komt te verdoezelen door je af te zetten tegen je beugels. Maar de scheefheid zit dan niet in je benen, maar hoger. Als je dus ook al eerder kunt voelen dat je daar scheef gaat (en welke ongelijke signalen jouw hersenen dus moeten leren interpreteren als 'dit is recht') kun je het eerder en vanuit je romp corrigeren. Dan denk ik dat je het zadel ook niet meer scheef trekt.

Maar da's wel iets waar je volgens mij een paar kundige ogen bij kunt gebruiken, bij voorkeur bij iemand die ervaring heeft met krachts- en balansverschil.

Jij verwoord het inderdaad beter......
Het is net even iets complexer als dat het puur een fysiek probleem is....
Maar er zijn altijd opties die de moeite waard zijn :j

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:47

In de horse ball hebben ze toch een speciale singel waardoor het zadel op de plek blijft als de ruiters zo langs hun paard hangen? Misschien dat als tijdelijke oplossing en in de tussentijd bij een fysio gaan oefenen om meer balans te ontwikkelen en zien dat je meer bewust gaat worden van je lichaam?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 08:19

super bedankt voor jullie antwoorden. ik ga hier zeker iets mee doen!!
al die jaren gedacht dat het niks was of dat ik geen restverschijnsel had. maar nu kom ik hier achter. ik heb geen therapie meer, maar kan dat natuurlijk wel weer gaan aanvragen.

ipv Yoga ga ik naar tai chi zoeken hier in de buurt en ga me eens verdiepen in centered riding :)

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:58

Mijn vriend loopt na meer dan 3 jaar ook nog tegen dingen aan, waar die zich eerder niet bewust van was.
Ik moet het allemaal nog gaan ondervinden ben pas 4 maanden verder.

Die singel klinkt in iedergeval wel als een goed hulpmiddel, zodat je zo min mogelijk hinder voor jezelf en je paard ondervind. En hopelijk kan je dan aan de slag voor verbetering.
Heel veel succes !

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:20

ik heb n uitgebreid balans bord gekocht bij de lidl. nu nog stArten met de oefeningen!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:37

suuzepuus schreef:
ik heb n uitgebreid balans bord gekocht bij de lidl. nu nog stArten met de oefeningen!

Goed bezig! +:)+

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:39

Succes.....ben benieuwd!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:25

Heb je het ook met een niet-boomloze zadels geprobeerd? Zag wel op andere paarden, die misschien ook niet boomloos gezadeld waren.

Mijn ervaring met chronische CVA (werk er zelf vrij veel mee als fysiotherapeut) is dat balans nog wel te beïnvloeden is na zo'n lange tijd maar kracht is lastig.

Ik zit zo eens te denken er moet toch wat op te vinden zijn, er rijden bij de paralymics ook ruiters die een been missen oid, er moet toch een voefje voor zijn om dat zadel op zijn plek te houden. Ik zal er eens over denken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 09:43

ik heb nu een boomzadel voor mijn paarden. boomloos ben ik toch niet meer zo'n fan van voor het behoud van een gezonde paardenrug.
Het zou mooi zijn als jij (Tibamar) nog tips zou hebben!! misschien kom je eerdaags een vergelijkbaar probleem tegen!