Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

denbine schreef:Echter zijn je hersenen geen spier die je kan trainen.
Shadow0 schreef:denbine schreef:Echter zijn je hersenen geen spier die je kan trainen.
Niet helemaal, maar toch kun je wel degelijk echt op neurologisch niveau dingen ontwikkelen, nieuwe verbindingen maken in je hersenen. Het is volgens mij moeilijk te voorspellen hoever je daarmee komt (en het gaat in elk geval zeker niet zo snel als spierkracht opbouwen) maar het is zeker niet zinloos om ook daar de ruimte voor te nemen. Dat zijn dus niet alleen maar foefjes, dat kan mogelijk ook echt weer een automatisering worden.
@Suuzepuus, ik denk dat centered riding zeker zin kan hebben. Hoe gaat het eigenlijk als je zonder beugels rijdt? Het is met beugels namelijk een stuk makkelijker om scheefheid die vanuit je romp komt te verdoezelen door je af te zetten tegen je beugels. Maar de scheefheid zit dan niet in je benen, maar hoger. Als je dus ook al eerder kunt voelen dat je daar scheef gaat (en welke ongelijke signalen jouw hersenen dus moeten leren interpreteren als 'dit is recht') kun je het eerder en vanuit je romp corrigeren. Dan denk ik dat je het zadel ook niet meer scheef trekt.
Maar da's wel iets waar je volgens mij een paar kundige ogen bij kunt gebruiken, bij voorkeur bij iemand die ervaring heeft met krachts- en balansverschil.