Hoe lang tussen bloedverdunners en ibuprofen? Wie helpt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Hoe lang tussen bloedverdunners en ibuprofen? Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 15:27

Ik zit al een half uur op google te zoeken, maar kan het niet vinden.
Huisarts is uiteraard niet te bereiken op zondag en morgen op Koningsdag en om nu een telefonisch consult te betalen bij de HAP voor deze vraag... Ik dacht, ik probeer het eerst zo. Bellen kan altijd nog.
Wie kan mij helpen?

Ik heb afgelopen week in Griekenland een breuk opgelopen in mijn voet. Ik ben in het gips gezet en vanwege het vliegen heb ik donderdag, vrijdag en zaterdag om 12 uur (11 uur Nederlandse tijd) een injectie met bloedverdunners gehad wegens gevaar op trombose tijdens de vlucht. Met die bloedverdunners mocht ik geen ibuprofen slikken. Nu heb ik dat vrijdag en zaterdag niet nodig gehad, maar vandaag doet mijn voet behoorlijk zeer. Gister met de terugreis natuurlijk overbelast.
Ik heb vanochtend al paracetamol op en zit de hele dat al met mijn been omhoog, maar de pijn gaat steeds meer zeuren. Ik zou dus graag een ibuprofen slikken, want die werken beter.

Iemand enig idee hoe lang je na zo'n injectie moet wachten voor ik een ibu mag slikken?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:29

Normaal gesproken moeten deze injecties en ook medicatie na precies 24 uur weer geinjecteerd of ingenomen worden. Werking zal dus niet veel langer zijn...

Evi84

Re: Hoe lang tussen bloedverdunners en ibuprofen? Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:31

Bij mijn weten moet je niet wachten zelfs om ontstekingsremmers te slikken bij injecties

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:32

Weet je zo wat je gehad hebt aan bloedverdunnende injectie en hoeveel? Ik heb heel lang twee keer per dag fraxiparine moeten prikken 0,6 per keer. Dit ivm een terugkerende trombose en het niet mogen hebben van de standaard pillen. Dit mocht ik echter wel combineren met brufen of diclofenac als ik erge pijn had. Paracetamol werkte totaal niet. Ik moest dit wel combineren met een maagbeschermer.

Ook heb ik een paar weken geleden ivm verdenking trombose een injectie moeten hebben weer en weer in combinatie met brufen. Ook al stond het idd op de bijsluiter heb ik voor de zekerheid de huisartsenpost gebeld die dit me beiden hadden voorgeschreven.

Ik zou toch de huisartsen post bellen voor advies of desnoods de dienstdoende apotheek in je regio.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 15:35

Evi84: de arts heeft dat expliciet gezegd. Alleen niet voor hoe lang daarna.

Karuna: nee, geen idee. Ik heb het medical rapport al door zitten lezen, maar kan het niet vinden. Vond dat ook al raar. Toch de HAP maar bellen dan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:36

Best raar dat je niet weet wat je gehad hebt zo, geen fijn idee. Ik zou zelf in eerste instantie de apotheek bellen. Die zijn handiger in combinaties met medicatie en is in ieder geval zonder extra kosten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:37

Tromboseprofylaxe en NSAID's (zoals ibuprofen) zijn prima te combineren bij gezonde mensen.

Ik vind vooral de gedachtengang dat je trombose zou oplopen in het vliegtuig in dit geval bijzonder. Je zit nu nl thuis wsl net zo stil als in het vliegtuig, want die voet is nog steeds kapot :+
Als ik ergens voor zou bellen is het eerder de vraag of je niet wat langer tromboseprofylaxe nodig hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:40

In het vliegtuig heb je met veranderende druk grotere kans op trombose.

Ik ben erg trombosegevoelig en had opeens erge klachten na een bezoek aan een zoutgrot een paar honderd meter onder de grond. De lift erheen en terug scheen vanwege drukverschil voldoende te kunnen zijn voor het oplopen van trombose weer.

Maar dat is zeker ook het vragen waard, stilzitten met gips is normaal een reden voor fijne prikjes even.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:43

Amanda schreef:
Evi84: de arts heeft dat expliciet gezegd. Alleen niet voor hoe lang daarna.

Karuna: nee, geen idee. Ik heb het medical rapport al door zitten lezen, maar kan het niet vinden. Vond dat ook al raar. Toch de HAP maar bellen dan.

Dat kan best zijn dat hij dat gezegd heeft, maar volgens mij heeft hij er geen reden bij gezegd, omdat ik niet direct zou weten welke dat zou kunnen zijn. Zoals ik zei, ik zou niet weten waarom je dat niet samen mag gebruiken. Ik veronderstel hierbij uit je verhaal dat het om een trombose te voorkomen, een doodgewone profylactische dosis (LMWH) is geweest.

Bel naar je Huisarts, als je zeker wil zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 15:46

Is inderdaad geweest om te voorkomen.
Hij zei dat ibuprofen zelf ook nog eens bloedverdunnend werkt en dat de combinatie niet goed was. Het hoe en waarom heb ik me niet in verdiept. Ik wilde alleen maar heelhuids naar huis (ik kreeg geen fit to fly zonder de injecties) en zo snel mogelijk hier naar het ziekenhuis.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:54

Ibuprofen is toch niet bloedverdunnend? Dacht alleen aspirine..
Vreemd hoor, weet je al wat meer?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:58

Alle NSAID's zijn plaatjesaggregatieremmers en hebben dus een (geringe) bloedverdunnende werking.
Alleen de combinatie met profylactische dosering LMWH (de anti-trombose spuitjes) wordt regelmatig gemaakt. Bij mensen met een verminderde nierfunctie of een verleden met maagbloedingen moet je met deze combinatie wel oppassen.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:00

Het zal er mee te maken hebben dat ibuprofen maagklachten/maagbloedingen kunnen veroorzaken. Met een bloedverdunner erbij zal de bloeding vele malen erger zijn. Misschien dat het inderdaad in combinatie met een maagbeschermer mag. Zou hiervoor een dienst apotheek bellen.

Furrow

gomir schreef:
Alle NSAID's zijn plaatjesaggregatieremmers en hebben dus een (geringe) bloedverdunnende werking.
Alleen de combinatie met profylactische dosering LMWH (de anti-trombose spuitjes) wordt regelmatig gemaakt. Bij mensen met een verminderde nierfunctie of een verleden met maagbloedingen moet je met deze combinatie wel oppassen.

Hier geven we het inderdaad geregeld gecombineerd. Zeker als het bij Ts waarschijnlijk gaat om een lage dosis fraxiparine ofzo.

Dreamybol

Gewoon de HAP of een dienstdoende apotheek bellen. Zulke vragen horen echt niet op bokt, zelfs als er iemand reageert die dokter of apotheker beweert te zijn, kun je dat door je scherm niet zomaar voor waar aannemen...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 16:02

Ik kan ze gewoon slikken. 24u na de laatste injectie, mits er geen nieuwe injectie volgt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:06

Dreamybol schreef:
Gewoon de HAP of een dienstdoende apotheek bellen. Zulke vragen horen echt niet op bokt, zelfs als er iemand reageert die dokter of apotheker beweert te zijn, kun je dat door je scherm niet zomaar voor waar aannemen...

Dit, maar ook gecombineerd met het feit dat je ineens zo veel meer pijn hebt. Ik weet niet of je inmiddels gebeld hebt, maar ik zou het je echt aanraden. Het is niet normaal om ineens zoveel meer pijn te hebben. Trombose veroorzaakt ook pijn. Ik zou toch echt bellen en bij voorkeur zelfs gezien willen worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 16:19

De pijn heb ik afgelopen week ook gehad en is nu gewoon overbelasting. Lokale pijn, op het bot, waar de breuk zit. Is wel heel normaal.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:23

gomir schreef:

Maar bij een verminderde nierfunctie of ulcusvoorgeschiedenis worden NSAID's bijna standaard vermeden en niet enkel wanneer je ze geeft in combinatie met LMWH toch?

Ik zie nog steeds niet speciaal een reden waarom NSAID's enkel in combi met clexane te verbieden en zonder clexane wel te mogen nemen. De combi NSAID en clexane is wijdverspreid en wordt dagdagelijks gebruikt, waarom dan bij een verder gezond iemand dit adviseren?

Alsook de termijn van 24h wachten? Ik vind het maar raar. 6h zou ik nog wel begrijpen als men dat adviseert, maar 24h?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:35

Hier in Nederland wordt inderdaad Clexane, Fraxiparine etc gewoon gecombineerd met een nsaid gebruikt dus als je verder geen onderliggende ziektes hebt mag je het gewoon gebruiken. Kan best dat ze hiervoor in griekenland of andere landen een ander beleid hebben.