ervaringen met zelftest HIV?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

ervaringen met zelftest HIV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 16:24

Hallo,

Ik was eigenlijk benieuwd of iemand ervaring heeft met een zelftest op HIV.
En dan heb ik het niet over die testen die je zelf kunt aflezen aan de hand van speeksel, maar een test waarbij je in je vinger moet prikken en het bloed op moet sturen naar het LAB.

Op internet lees je één en ander dat een zelftest niet betrouwbaar is.
Maar als je je laat testen bij de GGD moet je de test ook zelf doen, en sturen zei het ook naar het LAB.
Dat zou je dus ook heel makkelijk zelf thuis kunnen doen.

Hoop dat iemand hier antwoord op heeft!

Alvast dank!

_Micha_

Re: ervaringen met zelftest HIV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:28

Waarom zou je een zelftest willen doen ipv naar de GGD gaan, dat kan ik al niet goed snappen.
Maar goed, bij de GGD laten ze je niet zelf prikken, dan wordt jij geprikt door iemand daar.
Als je een goed geaccrediteerd lab hebt zou het geen probleem moeten zijn, ik snap alleen niet waarom je het zou doen. Waarschijnlijk zijn de kosten ook nog eens veel hoger.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 16:34

Gevalletje prikken fobie :D . Dan is een prikje in je vinger toch iets fijner.
Dank voor je reactie!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:45

Kan ook bij de huisarts

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:49

Sneltest laten uitvoeren :j kan via een prikje in je vinger. Zou het nooit thuis doen, maar gewoon bij een erkende kliniek. Dit komt bv van de ggd Kennemerland. Dus het is zeker mogelijk :j

Hiv-sneltest
Sommige mensen geven de voorkeur aan een hiv-sneltest boven een reguliere hiv-test. De hiv-sneltest is anoniem en wordt uitgevoerd via een prikje in de vinger.

Uitslag
De uitslag is na 30 minuten bekend. Een negatieve uitslag is goed bericht, een positieve uitslag niet. In geval van een hiv-positieve uitslag moet een tweede test de eerste bevestigen. Die uitslag duurt een week. De hiv-sneltest is slechts betrouwbaar als het risicocontact minimaal drie maanden geleden heeft plaatsgevonden.

Kosten
€ 25,- ter plekke contant en gepast te betalen.
Deze kosten worden niet vergoed door ziektekostenverzekeraars.

HIV
HIV is het virus dat aids veroorzaakt. Het kan het lichaam op verschillende manieren binnendringen. In de dagelijkse omgang is er nauwelijks of geen risico op HIV-infectie. Het virus (HIV) kan zich bevinden in bloed, speeksel, sperma en voorvocht, vaginaal vocht en moedermelk, maar vooral door onveilige handelingen met bloed en sperma loopt iemand risico om HIV op te lopen of over te dragen.

Een hiv-test is pas zinvol drie maanden na een onveilg contact. Anti-stoffen tegen het hiv-virus zijn pas na een langere tijd aantoonbaar. Omdat de antistoffen na drie maanden bij iedereen aantoonbaar zijn, wordt deze periode geadviseerd.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 17:00

Wauw, had heel internet afgezocht maar dat was ik niet tegen gekomen.Heel erg bedankt! Ga ze begin volgende week gelijk bellen.

Weet iemand of zo'n prikje in de vinger ook bij de ha kan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:03

Ik zou dinsdag je huisarts even bellen of het mogelijk is :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 17:11

Hartstikke bedankt, ga er dinsdag gelijk achter aan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:13

Succes! Toch fijn dat er ook voor jou prettigere test opties zijn (zonder dat je thuis een raad spelletje moet doen. Is toch ook voor je eigen gemoedsrust fijner dat een betrouwbaar persoon het af neemt)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:13

Mijn HA heeft me vaak zat in mijn vinger geprikt voor een Hb meting ed dus de meeste zullen het zeker wel doen, alleen of ze ook zo'n test klaar hebben liggen kan je waarschijnlijk het beste even over bellen.

_Dribbel schreef:
Dan is een prikje in je vinger toch iets fijner.

Ben je wel eens eerder in je vingers geprikt? Als ik mag kiezen laat ik altijd gewoon bloed trekken, ik vind dat geprik in je vingers zo naar, en zo'n blauwe vingertop waar ik dan dagen niets mee aan kan raken al helemaal :o

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 17:20

het is echt fijn dat die mogelijkheden er zijn.
zou mooi zijn als het bij de ha kan, maar dat zal ik maandag wel horen.

Ik ben nog nooit in mn vinger geprikt, maar Door een nare operatie met naalden heb ik een prikken fobie (?) gekregen.
Vandaar toch liever een vinger prik, die zijn niet zo lang haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:33

Voordeel van vingerprik is dat het ook veel sneller gaat, ze hoeven immers niets eerst die band om te doen en de ader te zoeken en daarna pas te prikken. T is seconden werk en je ziet weinig.

Ja is na die tijd wel gevoeliger maar als je heel bang bent voor naalden weegt dat minder zwaar dan de eenvoud van een vingerprik.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 17:36

Ja Precies! Ik ga dinsdag maar gelijk naar de ggd bellen of er die dag nog plek is. Kleine kans maar niet geschoten is altijd mis!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:42

Het gaat wel snel en je ziet het ook niet echt dat is inderdaad misschien een voordeel als je echt bang bent voor naalden, maar ik ken ook mensen die meer bang zijn voor de "pijn" van het prikken. Daarbij is in je vingers prikken niet echt een oplossing, want je vingers zijn gevoeliger dan je arm.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:42

_Dribbel schreef:
Wauw, had heel internet afgezocht maar dat was ik niet tegen gekomen.Heel erg bedankt! Ga ze begin volgende week gelijk bellen.

Weet iemand of zo'n prikje in de vinger ook bij de ha kan?

Ik denk niet dat dit bij de meeste huisartsen mogelijk is, dit is vaak toch verbonden aan een GGD/soortgelijke instantie.