Ik vond vandaag een artikel waar ik wel een beetje van schrok. De titel was "Het is tijd om met de pil te stoppen want het verpest je seksleven".
https://decorrespondent.nl/2752/Het-is- ... 6-6c1ebba8
Voor degenen die geen zin hebben om het hele artikel te lezen (wat ik wel echt sterk aanraad) zal ik wat zaken quoten.
Citaat:Ik had geen idee of de eerste pil, die ik zeven jaar slikte, bijwerkingen had. Goed, de seksuele fantasieën die ik vanaf mijn twaalfde zo frequent noteerde, verdwenen zodra ik met de eerste pil begon, en orgasmes waren redelijk zeldzaam, maar ik vree bijna dagelijks met plezier. Op mijn vierentwintigste stapte ik, na een vlaag trombosegerelateerde ‘pilpaniek’, over op een andere pil. De frequentie van mijn vrijpartijen schiet omlaag, en na anderhalve maand duiken de eerste klachten op in mijn dagboek. Ik kom nauwelijks meer tot orgasme, schrijf ik, en mijn lief vindt me passief. ‘Het onbevangene en vrolijk spelende is weg. Zoals ik mezelf vroeger zag, als iemand die sensueel is en kan genieten van seks – zo heb ik mezelf verloren … [Ik voel me] inadequaat in bed, bijna frigide, het lukt me vaak niet om erbij te blijven, steeds dwalen mijn gedachten af, en klaarkomen of écht diepgaand geil worden – zéér zeer zeldzaam. Het knaagt aan mijn zelfvertrouwen. Maar hoe komt het? Ik herinner me toch ook de keren dat we op straat, buiten, in een keuken, omdat de aandrang zo groot was… Ik kán het niet, ik haat seks, ik kan het gewoon niet!’
Citaat:Verbluft door zoveel effect, vraag ik voorzichtig naar de ervaringen van vriendinnen en collega’s. Twee vertellen me dat ze weleens tijdelijk gestopt zijn met de pil, maar daar ‘veel te assertief’ van werden; ze beschouwen de pil als een ‘goed kalmerend middel.’ Een derde, definitief gestopt, spreekt van ‘een persoonlijkheidsverandering.’ En googel ik ‘pil libido.’ dan stuit ik op talloze weblogs vol vergelijkbare ervaringen. Toch, de meeste vrouwen en mannen die ik hierover spreek, reageren uiterst verbaasd. De bijwerkingen die ik beschrijf blijken bijna iedereen onbekend.
Citaat:Want wat doet dat dagelijkse tabletje eigenlijk? De pil legt de productie van drie hormonen in de eierstokken stil [...]. Van die drie geeft de pil alleen het testosteron niet in synthetische vorm terug. De testosteronproductie van een pilgebruikster, die naast de eierstokken enkel in de bijnieren plaatsvindt, raakt zo gehalveerd. [...] En laat testosteron nu net verantwoordelijk zijn voor wat we ‘libido’ noemen. Dit is de reden dat gemiddeld genomen de seksuele responsiviteit van pilgebruiksters afneemt: ze zijn minder gevoelig voor seksuele prikkels, hebben minder vaak seksuele fantasieën, en zelfs minder gevoelige geslachtsdelen.
Citaat:Voor de duidelijkheid: alle vrouwen die de pil slikken, hebben een lagere testosteronspiegel. Voor 10 tot 15 procent heeft dat echt een negatief effect op het dagelijks (en nachtelijk) leven, ...
Citaat:Bovendien wordt de pil vaak automatisch voorgeschreven, en hoe jonger of hoe lager opgeleid de patiënte, hoe minder haar arts geneigd is informatie over mogelijke bijwerkingen te verstrekken.
Citaat:En die ongrijpbare mannenpil waar we al jaren over lezen? Die kunnen we sowieso op onze buik schrijven. ‘Zo’n pil is helemaal niet ingewikkeld, maar heeft toch ook enig effect op de mannelijke opwindbaarheid – en zodra mannen dat ook maar ruiken, willen ze er niet meer aan. Als dezelfde eisen op het vlak van seksualiteit die nu aan de mannenpil gesteld worden, destijds voor de vrouwenpil hadden gegolden, was die er ook nooit gekomen.’
Jeetje, ik schrik daar toch wel van hoor. En niet eens van het seksleven-verhaal - al snap ik ineens heel goed waar het cliché vandaan komt dat vrouwen "nu eenmaal minder zin hebben". Als er blijkbaar zoveel pilgebruiksters zijn. Maar goed. Ik zal even mijn eigen historie vertellen: ik heb acht jaar de pil geslikt en ben ermee gestopt om mijn toenmalige vriend te jennen. Ik heb zo'n extreme karakterverandering doorgemaakt dat ik na een week of drie bijna bang werd van mezelf: wat deed dat pilletje met me, dat dit nu gebeurde? Ik ben absoluut geen tegenstander van medicatie maar die pil hoefde ik dus nóóit meer. Ongeacht de minder prettige effecten (een spiraaltje is een tikje pijnlijker). En zonder in teveel detail te treden, alles in dit artikel herken ik echt direct...
Pff, nou ja. Het is niet mijn bedoeling iedereen acuut van de pil af te willen hebben

Wat vinden jullie ervan?