"Pil verpest het seksleven"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

"Pil verpest het seksleven"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 19:10

Ik heb overwogen om dit in het centrale topic over anticonceptie te plaatsen maar vind dat dit toch wel een interessante discussie is die misschien beter op zijn plek is in een eigen topic.

Ik vond vandaag een artikel waar ik wel een beetje van schrok. De titel was "Het is tijd om met de pil te stoppen want het verpest je seksleven".
https://decorrespondent.nl/2752/Het-is- ... 6-6c1ebba8

Voor degenen die geen zin hebben om het hele artikel te lezen (wat ik wel echt sterk aanraad) zal ik wat zaken quoten.

Citaat:
Ik had geen idee of de eerste pil, die ik zeven jaar slikte, bijwerkingen had. Goed, de seksuele fantasieën die ik vanaf mijn twaalfde zo frequent noteerde, verdwenen zodra ik met de eerste pil begon, en orgasmes waren redelijk zeldzaam, maar ik vree bijna dagelijks met plezier. Op mijn vierentwintigste stapte ik, na een vlaag trombosegerelateerde ‘pilpaniek’, over op een andere pil. De frequentie van mijn vrijpartijen schiet omlaag, en na anderhalve maand duiken de eerste klachten op in mijn dagboek. Ik kom nauwelijks meer tot orgasme, schrijf ik, en mijn lief vindt me passief. ‘Het onbevangene en vrolijk spelende is weg. Zoals ik mezelf vroeger zag, als iemand die sensueel is en kan genieten van seks – zo heb ik mezelf verloren … [Ik voel me] inadequaat in bed, bijna frigide, het lukt me vaak niet om erbij te blijven, steeds dwalen mijn gedachten af, en klaarkomen of écht diepgaand geil worden – zéér zeer zeldzaam. Het knaagt aan mijn zelfvertrouwen. Maar hoe komt het? Ik herinner me toch ook de keren dat we op straat, buiten, in een keuken, omdat de aandrang zo groot was… Ik kán het niet, ik haat seks, ik kan het gewoon niet!’

Citaat:
Verbluft door zoveel effect, vraag ik voorzichtig naar de ervaringen van vriendinnen en collega’s. Twee vertellen me dat ze weleens tijdelijk gestopt zijn met de pil, maar daar ‘veel te assertief’ van werden; ze beschouwen de pil als een ‘goed kalmerend middel.’ Een derde, definitief gestopt, spreekt van ‘een persoonlijkheidsverandering.’ En googel ik ‘pil libido.’ dan stuit ik op talloze weblogs vol vergelijkbare ervaringen. Toch, de meeste vrouwen en mannen die ik hierover spreek, reageren uiterst verbaasd. De bijwerkingen die ik beschrijf blijken bijna iedereen onbekend.

Citaat:
Want wat doet dat dagelijkse tabletje eigenlijk? De pil legt de productie van drie hormonen in de eierstokken stil [...]. Van die drie geeft de pil alleen het testosteron niet in synthetische vorm terug. De testosteronproductie van een pilgebruikster, die naast de eierstokken enkel in de bijnieren plaatsvindt, raakt zo gehalveerd. [...] En laat testosteron nu net verantwoordelijk zijn voor wat we ‘libido’ noemen. Dit is de reden dat gemiddeld genomen de seksuele responsiviteit van pilgebruiksters afneemt: ze zijn minder gevoelig voor seksuele prikkels, hebben minder vaak seksuele fantasieën, en zelfs minder gevoelige geslachtsdelen.

Citaat:
Voor de duidelijkheid: alle vrouwen die de pil slikken, hebben een lagere testosteronspiegel. Voor 10 tot 15 procent heeft dat echt een negatief effect op het dagelijks (en nachtelijk) leven, ...

Citaat:
Bovendien wordt de pil vaak automatisch voorgeschreven, en hoe jonger of hoe lager opgeleid de patiënte, hoe minder haar arts geneigd is informatie over mogelijke bijwerkingen te verstrekken.

Citaat:
En die ongrijpbare mannenpil waar we al jaren over lezen? Die kunnen we sowieso op onze buik schrijven. ‘Zo’n pil is helemaal niet ingewikkeld, maar heeft toch ook enig effect op de mannelijke opwindbaarheid – en zodra mannen dat ook maar ruiken, willen ze er niet meer aan. Als dezelfde eisen op het vlak van seksualiteit die nu aan de mannenpil gesteld worden, destijds voor de vrouwenpil hadden gegolden, was die er ook nooit gekomen.’

Jeetje, ik schrik daar toch wel van hoor. En niet eens van het seksleven-verhaal - al snap ik ineens heel goed waar het cliché vandaan komt dat vrouwen "nu eenmaal minder zin hebben". Als er blijkbaar zoveel pilgebruiksters zijn. Maar goed. Ik zal even mijn eigen historie vertellen: ik heb acht jaar de pil geslikt en ben ermee gestopt om mijn toenmalige vriend te jennen. Ik heb zo'n extreme karakterverandering doorgemaakt dat ik na een week of drie bijna bang werd van mezelf: wat deed dat pilletje met me, dat dit nu gebeurde? Ik ben absoluut geen tegenstander van medicatie maar die pil hoefde ik dus nóóit meer. Ongeacht de minder prettige effecten (een spiraaltje is een tikje pijnlijker). En zonder in teveel detail te treden, alles in dit artikel herken ik echt direct...

Pff, nou ja. Het is niet mijn bedoeling iedereen acuut van de pil af te willen hebben :+ En N=2 lijkt me niet een heel goede statistische basis om conclusies om te trekken. Maar ik denk toch dat alle pilgebruiksters dit artikel zouden moeten lezen.

Wat vinden jullie ervan?

secricible

Re: "Pil verpest het seksleven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:12

Ik las dit artikel een uurtje terug en ga na mijn vakantie een afspraak maken met de huisarts. Ik gebruik micrgnon maar herken nog steeds een hoop hiervan. Weet leen no niet watik als alternatief dan wil dus hoop dat ha daar advies over heeft.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:13

Er zijn ook pillen die zelfs libidoverhogend kunnen werken..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:16

Ik herken het, en heb toevallig een weekje terug besloten helemaal van de pil af te stappen en maar weer ouderwetsch met condoom aan de gang te gaan :+ Helemaal beu die vieze zooi en ik word er ook niet echt gezelliger van. Ben benieuwd of ik over een tijdje daadwerkelijk verschil merk.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:16

Ik kan mij persoonlijk niet zo inleven in het artikel. Ben dan ook van mening dat het verlaagde libido niet altijd te wijten is aan pil gebruik.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:18

Ik slik de pil alleen als ik het nodig heb (vakanties, toen ik nog een relatie had) en was toen al geen fan van de bijwerkingen.

Niet perse dat mijn libido sterk verlaagd was (dat merk ik veel meer nadat ik veel ben gaan sporten en dus afvallen) maar wel dat ik aankwam, mijn huid werd er slechter van en qua emoties werd ik erg oppervlakkig. Bovendien verloor ik ook een hoop haar nadat ik ben gestopt.

De pil is natuurlijk geweldig in de zin dat het voor ene hoop vrouwen voor een regelmatige/minder pijnlijke menstruatie zorgt en ongewenste zwangerschappen voorkomt, maar die bijwerkingen vind ik echt niet prettig. :n

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:19

Ik heb meerdere soorten geprobeerd, alles behalve de echte pil. Ben over de pleister pil en nuva ring wel echt tevreden!
Geen veranderingen in sexuele lusten etc.
Natuurlijk is het persoons gebonden.

Zouden de mannen er maar eens aan gaan :Y)

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:20

Ik herken t helaas ook,

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 19:20

newt schreef:
Ik kan mij persoonlijk niet zo inleven in het artikel. Ben dan ook van mening dat het verlaagde libido niet altijd te wijten is aan pil gebruik.

Het is niet zo zeer de verlaging (ik bedoel, ik was 14 toen ik begon) maar de veranderingen na het stoppen.
Spoiler:
Ik ben er trouwens ook jarenlang van overtuigd geweest dat ik geen orgasme kon krijgen tot 3 maanden nadat ik met de pil was gestopt... en niet te zuinig ook

Niniane, dat wordt ook in het artikel genoemd. Echter lijkt het me toch echt wel de moeite om naar alternatieven te kijken als dat mogelijk is... En niet gelijk klakkeloos de pil te pakken want dat is makkelijk. Zeker niet als blijkbaar zoveel vrouwen überhaupt niet op de hoogte zijn van de bijwerkingen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:23

Ik ben nu een maand gestopt met de pil, heb mij nog nooit zo goed gevoeld!! De huisarts zij dat het de leeftijd was maar dat was dus niet zo :) moet ergens deze week mijn eerste eigen menstruatie sinds mijn 14e weer hebben, kijk er nu al naar uit haha. Voor mij geen pil meer hoor :o

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:23

8 jaar pilgebruik hier, nu 2 jaar gestopt (en over op een spiraal, maar met een tussenpoze van ongeveer 1,5 maand).. Ik merk geen verschil :)

Ik merkte wel het verschil toen ik een goedkoper merk pil slikte. Toen voelde ik me zo labiel, constant huilbuien enz.
Maar met de gewone microgynon ging het goed. Merk 0.0 verschil in de microgynon-ik en de 'normale'-ik.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:24

Ik weet wel dat de pil bij mij voor dusdanige drama met eten zorgde (maagkrampen, slecht tegen basically alles kunnen, niet meer kunnen eten zonder gigantische buikpijn) dat ik er destijds per direct mee gestopt ben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:25

Ik heb jarenlang de pil geslikt en de bovenbeschreven problemen niet ervaren. Ik heb eigenlijk altijd wel plezier gehad in seks.

Maar nu, zo'n twee jaar pilloos merk ik toch wat. Namelijk mijn eisprong. Ik word er nogal, uhmmm, knuffelig van. ;)
Daarentegen, tegen het einde van de cyclus verander ik in een cactus. Niks knuffelen dus.

Kortom, voor mij was de pil iets wat me stabieler maakte. Maar zeker niet a-seksueel. Ik herken mijzelf niet in bovenstaande tekst.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:26

Ik merk het ook onwijs aan mezelf. Ik heb een jaar of 4 de nuvaring gebruikt. Vervolgens een jaar niks en ben nu sinds een half jaar weer aan de pil. In dat jaar waar in ik geen anticonceptie gebruikte, voelde ik me veel meer mezelf. Stabiel. Ik kan het niet goed uitleggen. Nu met de pil heb ik 't gevoel dat ik de controle over m'n emoties soms kwijt ben. Kan al huilen als ik op een slechte dag een dode hommel zie :') Of juist andersom, als ik me heel goed voel, staan de tranen ook al in m'n ogen.
Moet hier eigenlijk ook een afspraak over maken met de huisarts inderdaad. Maar een spiraal geeft ook hormonen af toch. Maar jij merkt dus wel verschil tussen de spiraal en de pil? Ik vind het nogal heftig namelijk om een spiraal te laten plaatsen...

O, en het libidoverhaal herken ik ook ja :P

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:26

Magrathea schreef:
newt schreef:

Het is niet zo zeer de verlaging (ik bedoel, ik was 14 toen ik begon) maar de veranderingen na het stoppen.
Spoiler:
Ik ben er trouwens ook jarenlang van overtuigd geweest dat ik geen orgasme kon krijgen tot 3 maanden nadat ik met de pil was gestopt... en niet te zuinig ook

Niniane, dat wordt ook in het artikel genoemd. Echter lijkt het me toch echt wel de moeite om naar alternatieven te kijken als dat mogelijk is... En niet gelijk klakkeloos de pil te pakken want dat is makkelijk. Zeker niet als blijkbaar zoveel vrouwen überhaupt niet op de hoogte zijn van de bijwerkingen.

Uiteraard. Vrouwen aanmoedigen tot verdieping in verschillende varianten en alternatieven is echt wel een must. Ik heb het idee dat de huisarts de meest standaard pil voorschrijft in de veronderstelling dat iedereen er maar gelukkig van moet worden.
Niet iedereen zal in de gaten hebben dat bepaalde bijwerkingen door de pil komen of beschouwen het als normaal.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:27

De pil zorgde overigens wel voor een te hoge bloeddruk (als in: als stoppen met de pil niet werkt moet je aan de medicatie- te hoog ) en inderdaad ook spastische darmen waar ik nu (bijna) helemaal vanaf ben. (Maar de spiraal is ook niet alleen maar feest maar ach)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:27

Mensen die geen problemen ervaren met de pil: in het hele artikel wordt hier op ingegaan. Uit onderzoek bleek daar dat ook vrouwen die tevreden waren een verbetering of iig een verandering merkte na stoppen. Niet alle vrouwrn zouden gevoelig zijn voor deze testosteron verlaging volgens het artikel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:32

Voor mij is dit herkenbaar; ik was vanaf mijn 17e aan de pil en kreeg toen wat met mijn ex. Na 7 jaar tobben qua sex met de pil gestopt. De relatie ging uit (ik viel echt totaal niet meer op hem: pil?) en een relatie gekregen met mijn man... nooit problemen gehad op het gebied van libido met een (koper)spiraaltje. We hebben nu 9 jaar een relatie.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:34

Ik herken het absoluut, helaas. Nu bijna 10 jaar de pil en al 10 jaar een zeer laag libido.
Al 10 jaar wil ik het al overleggen met mijn huisarts maar bang dat ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:35

Heb zo'n 3 jaar achter elkaar dezelfde pil geslikt en heb nooit veel zin gehad in seks.
Sinds een half jaar een ander, en toen opeens wel, en ik was niet te houden... Kon voor mij niet lang en vaak genoeg gebeuren. Een maand geleden even gestopt, en meteen had ik geen zin meer.

Interessant artikel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:35

amoj schreef:
Heb zo'n 3 jaar achter elkaar dezelfde pil geslikt en heb nooit veel zin gehad in seks.
Sinds een half jaar een ander, en toen opeens wel, en ik was niet te houden... Kon voor mij niet lang en vaak genoeg gebeuren. Een maand geleden even gestopt, en meteen had ik geen zin meer.

Interessant artikel.

Welke pil slikte je en ben je daarna gaan slikken?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:36

Hier komt de pil er ook niet meer in..heb hem 10 jaar geslikt en ben nu flink aan het ontpillen. Behalve het libidoverhaal lag mijn hormoonhuishouding flink overhoop. Ik maak gevoelsmatig nu nog een x de puberteit door, vanwege puistjes etc. Verder was ik behoorlijk neerslachtig/depressief en sinds ik hem niet meer slik is die grote donderwolk ook verdwenen. En ik heb weer bergen energie, iets wat ik ook al tijden niet meer gehad heb.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 24-04-15 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:37

Ik lees even mee, herken me hier namelijk wel in...
Alleen vind ik de alternatieven ook niet om naar huis te schrijven.. -O- Weet niet zo goed wat wél bij me past.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:39

Muurp, dat is mijn probleem idd ook nu. Ik wil absoluut nog geen kids, dus zal tzt wel een andere optie moeten vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:39

secricible schreef:
amoj schreef:

Interessant artikel.

Welke pil slikte je en ben je daarna gaan slikken?

Weet de naam niet meer... De eerste zat in een groen wit doosje... Micro nogwat?
Welke ik nu heb zal ik straks even nakijken. Zitten in een geel/oranje doosje en de strippen zijn apart verpakt in aluminium o.i.d.

Edit; liefst zou ik ook stoppen met de pil. Hoewel deze voor mij positief werkt vind ik al die hormonentroep maar niks. Maar ik ben begonnen met de pil omdat ik heftig ongesteld ben altijd, en op moment ook als anticonceptie.
Andere alternatieven vind ik ook niks..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-15 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt