Niet zomaar droge handen...?!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Niet zomaar droge handen...?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 20:35

Sinds een jaar of twee heb ik met periodes droge, trekkerige, kapotte en pijnlijke handen.
Het lijkt alsof mn huid te kort is, mn huid barst en mn knokkels zwellen op en worden rood.

Ik ben twee jaar geleden bij de huisarts geweest. Ah droog, geïrriteerd.. hormoonzalfje erop en gaat weer over.
Het komt nu al twee jaar geregeld terug en de laatste maanden is het niet weggeweest.
Ik kan smeren wat ik wil, maar het zijn niet zomaar droge handen lijkt wel.
Herkent iemand dit?

(Sorry niet zo'n beste foto, net even snel gemaakt)

Afbeelding
Afbeelding

Zoolgangster

Re: Niet zomaar droge handen...?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:47

Ik krijg rode knokkels van sommige soorten schoonmaakmiddelen, en dan barst mijn huid ook en wordt ruw... soort eczeem dus. Waarschijnlijk droogt teveel in het sop zitten mijn huid teveel uit en dan kan dat dus gaan ontstaan. Bij mij helpt vaseline cetomacrogol, vooral handig om s'nachts in te laten trekken, of het minder vette cremor (creme) cetomacrogol. In beide smeersels zit alleen in wat er in hoort te zitten en ze zijn bij de apotheek te krijgen zonder recept. (Misschien heeft de huisarts je dat al eens voorgeschreven.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:36

Ziet er idd uit als eczeem. Met een goede hormoonzalf is het bij mij zo weg, maar komt ook na een tijd weer terug. Soms weken, soms maanden, soms jaren.Huisartsen schrijven vaak alleen een lichte hormoonzalf voor, die smeerde ik altijd op een pleister (dik) en dan laten zitten, dan neemt de huid veel meer op. Daarna ben ik uiteindelijk doorgestuurd naar de dermatoloog die me wel een sterkere zalf gaf en daarmee heb ik het nu ruim een jaar rustig, maar helaas nu weer terug.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:39

Ik volg dit even.
Mijn handen zien er dus ook elk jaar zo uit vanaf de herfst tot de lente/zomer :( Ze springen ook open, bloedt heel erg vaak, bah...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:40

Oh, ik heb hier ook last van en wou ook al een topic openen :') Het is bij mij denk ik een combinatie van schoonmaakmiddel en veel kalk in het water.

Wat wel helpt is tijdens schoonmaken/afwassen handschoenen aan doen en gewoon veel blijven inzalven.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:42

Zou het geen allergische reactie zijn? Wat heb je veel in je handen? Afwasmiddel? Shampoo? Hooi? Misschien kun je een dagboekje maken om de periodes in kaart te krijgen.
Zelf kan ik slecht tegen alcohol (kan het ook niet drinken), krijg ik dezelfde verschijnselen van op mijn huid.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:43

Mijn moeder heeft dit bij schoonmaakmiddelen en hele erge kou. Mijn moeder is het een allergies reactie op heel veel dinge

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:31

Ik krijg het ook van sommige afwasmiddelen en schoonmaakmiddelen. Handschoenen aandoen werkt het beste, maar ik vind dat met afwassen irritant. Ik gebruik nu afwasmiddel van Neutral en dat gaat wel al een hele tijd goed.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:34

Ik heb dit ook, meestal de hele winter en vooral omdat ik te LAKS ben met smeren. Wat bij mij heel goed helpt is de handcrème intensive van de Etos. Zit in een kleine witte tube met een roze plaatje. Werkt echt super, is heel vet maar trekt snel in. Nu ik er zo over lees realiseer ik me dat ik ook weer moet smeren, de eerste barsten staan er weer in, auwie.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:39

Ik heb het ook heel erg, zeker met het koude weer lueo het bloed 's avonds gewoon over m'n handen :=
Er is zalf met Kamfer, die helpt heel goed! https://www.kruidvat.nl/dr-swaab-kamfer ... /p/1449911

Toen ik die gebruikte was het na een paar dagen bijna over. En ik gebruik niet eens schoonmaakmiddel/veel water, het scheurt gewoon open als ik buiten ben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:45

Als je er aan kunt komen is Biafine ook wel het proberen waard.
Het is een brandzalf eigenlijk maar hydrateerd als een gek!
In Belgie is het wel verkrijgbaar online en in Frankrijk heb je het in enorme tubes.
Tweede graads brandwonden zie je als je geluk hebt niks meer van de dag erna zo goed werkt dat spul.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:56

Maak je veel schoon? Dit zie je vaak door schoonmaakmiddelen. Probeer eens handschoenen te dragen als je schoonmaakt en verder elke dag je handen goed in te smeren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:37

De belgische versie van Biafine heet Lamiderm, ik kon er eerst niet op komen. :)

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:45

en gewoon winterhanden? heb je dit als het iets kouder? hoeft niet te koud te zijn, maar temperatuurswisselingen?