Waar/hoe hulp vragen voor oude(re) man.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Waar/hoe hulp vragen voor oude(re) man.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 16:11

In mijn directe omgeving is een man (ca. 70 jaar) die zo op zich wel nog voor zichzelf zorgt, maar het volgens mij niet meer allemaal in huis geregeld krijgt.

Hij leeft alleen en ik weet dat hij in het verleden hulp heeft gehad van familie met het regelen van zijn financiën. Hij had er blijkbaar een zooitje van gemaakt, met veel onbetaalde rekeningen, kopen op afbetaling, giga energierekening omdat hij de verwarming altijd op +25 graden heeft staan en dan ook nog eens in een ontzettend slecht geïsoleerde huurwoning zitten.

Op een gegeven ogenblik hebben ze de zaken weer aan hem over gelaten en ze willen zich er ook niet meer aan begeven (ze zijn zelf nl. ook al een dagje ouder).
Het lijkt echter weer helemaal mis te gaan met hem. Hij wil zijn familie niet meer lastig vallen en op de hoogte stellen van zijn problemen, maar zoals het nu gaat, gaat het ook niet.

Ik vraag me af of er een instantie is die zo iemand te hulp kan schieten. Niet alleen met het onderhouden van zijn financiën, maar ook met het onderhouden (poetsen) van zijn huisje, want daar doet hij ook niet veel aan. Hij verzameld veel, gooit volgens mij niet veel weg (nog net geen hoarder volgens mij), zorgt alleen voor zijn natje en droogje en dat is het.

Ik denk dat hij beter af is in een bejaardentehuis, maar in hoeverre wordt je daar geholpen? En dan nog...ik ben bang dat hij zich nog nergens heeft ingeschreven. Dus wie weet hoe lang het dan nog duurt eer dat hij daar terecht kan.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:22

Wat fijn dat je dit opmerkt en hulp probeert te regelen.
Toevallig probeer ik net zelf e.e.a. geregeld te krijgen voor mijn (dementerende) vader, die te ver van mij vandaan woont, waardoor ik zelf niet alles voor hem kan doen. Zijn buurman doet al heel veel voor hem en is eigenlijk zijn mantelzorger geworden.
Hulp in de huishouding kan via de huisarts geregeld worden, die dan thuiszorg inschakeld. Ook kun je de gemeente bellen (of via hun website) en via het zorgloket informatie aanvragen. Daar kun je bijv. ook aangeven dat er iemand is die hulp nodig heeft.
Toen de thuiszorg eenmaal bij mijn vader langsgeweest was, is er snel hulp gekomen in de vorm van 1x in de week schoonmaak, maar dat zal per geval verschillen wat er nodig is.

Succes!

XxLMMxX

Re: Waar/hoe hulp vragen voor oude(re) man.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:22

Ik zou beginnen bij de huisarts

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:25

Inderdaad contact opnemen met een huisarts en via hen een thuiszorgorganisatie inschakelen voor hulp. Evt kan je ook bij organisaties als Humanitas terecht die vrijwilligers hebben om dit soort dingen te regelen. Maar: wíl hij geholpen worden?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 10:13

Ja, inmiddels wil hij geholpen worden.
Ze zijn inmiddels bij de huisarts geweest en die heeft hun doorverwezen naar een of andere instantie. Die instantie wees hun weer naar een ander door en die ander stuurt hun weer terug naar de 2e instantie. De een vind de situatie te erg en kan hem niet helpen en stuurt hem dus door, terwijl de ander zegt: de situatie is nog niet erg genoeg, pas als hij meerdere schuldeisers heeft dan komen we in actie. (Hij heeft dus 1 hele grote schuldeiser.)
Ik weet even niet meer waar ze allemaal hebben aangeklopt, maar ze worden van het kastje naar de muur gestuurd en de familie is de wanhoop nabij.
Schulden zijn torenhoog en ze weten niet hoe ze dit moeten oplossen. De man maakte zijn post niet eens meer open dus hij betaalde geen enkele rekening, behalve dat wat automatisch geïncasseerd wordt. De huisarts vroeg al aan de familie of hun niet even financieel konden bijspringen, maar die wist niet hoe hoog de schulden waren opgelopen...en dan hebben we het dus helaas niet meer over enkele tientjes :n

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:31

Lastig, lastig. De boekhouding weet ik weinig van wat je daarmee kunt doen.
Ik hoop dat er op een of andere manier in elk geval wel overzicht is gecreëerd wat aan wie nog betaald moet worden? Misschien kan daarmee een plan worden opgezet.

De thuiszorg op niet-medisch gebied loopt tegenwoordig geloof ik via de gemeente. Misschien kun je eens navragen bij de WMO (volgens mij heet dat zo, de instantie/onderdeel van de gemeente zorgt ook voor scootmobiels etc). Ik heb geen idee hoe het zit met eigen bijdrage, maar het is een poging waard lijkt me.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:35

Schuldhulpverlening gaat via de gemeente. Ik weet niet om welke gemeente het gaat, maar via de website van de betreffende gemeente zul je wel het een en ander kunnen vinden.

Verder kan deze organisatie misschien wat betekenen:

http://www.mee.nl/sociale-kaart/gemeenten-sociale-kaart

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:41

Kan hij niet aangemeld worden bij maatschappelijk werk,of een instantie voor begeleid wonen,die geven vaak ook ambulante hulp(bij de mensen thuis)

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:42

Firegirl schreef:
Schuldhulpverlening gaat via de gemeente. Ik weet niet om welke gemeente het gaat, maar via de website van de betreffende gemeente zul je wel het een en ander kunnen vinden.

Verder kan deze organisatie misschien wat betekenen:

http://www.mee.nl/sociale-kaart/gemeenten-sociale-kaart

en verder kan je via de gemeente ook WMO regelen. Dat is dan huishoudelijike hulp. Als je zegt dat de man zich redelijk kan verzorgne is dit een eerste stap. Eigenlijk kan je sowieso beginnen via de gemeente omdat alles daar nu langs loopt.

Als je schuldhulpverlening en huishoudelijk hulp heb ben je al een heel eind op weg

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:44

colunder schreef:
Kan hij niet aangemeld worden bij maatschappelijk werk,of een instantie voor begeleid wonen,die geven vaak ook ambulante hulp(bij de mensen thuis)

Dit soort dingen gaan via het CiZ. (https://www.ciz.nl)Om voor zoiets in aanmerking te komen moet ook dat eerst via de huisarts. helaas is de drempel om in aanmerking te komen tegenwoordig heel hoog, je moet echt bijna niks meer kunnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:15

De gemeente heeft vast een WMO loket. Daar zou ik eerst aankloppen. Wat ze bieden is per gemeente verschillend, maar in onze gemeente is er 1 overkoepelende organisatie die achter het WMO loket zit en zij bieden allerlei soorten hulp. In eerste instantie wordt bekeken wat hij zelf kan, wat hij met hulp van zijn netwerk kan, en waar hij nog hulp bij nodig heeft. Als ze zouden merken dat zorg vanuit huis niet meer toereikend is, kunnen ze helpen met de indicatieaanvraag bij het CIZ. Helaas is een indicatie geen garantie dat er ook snel een plekje is, omdat er vaak meer vraag is dan er open plekken zijn. Ook moet je een behoorlijke zorgvraag hebben wil je ervoor in aanmerking komen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:06

De enige hulp die hij volgens mij nodig heeft is hulp in de huishouding en hulp met zijn financiën. Hij is voor de rest gezond, dus hij heeft geen verzorgend personeel nodig.

Nu kan de familie hem wel helpen met het op orde brengen van zijn huisje en kijken wat er nog betaald moet worden, maar hetgeen nog betaald moet worden is zo erg opgelopen dat ze niet weten wat ze daar mee moeten en hoe hij dat allemaal in hemelsnaam moet betalen. En dat is eigenlijk op dit moment het grootste probleem.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:10

Ik doe dit als vrijwilligerswerk (financiën uitzoeken van mensen die dat zelf niet kunnen). In welke regio zit deze meneer?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:11

Via humanitas is vaak financiele hulp wel te regelen. Mijn vriend heeft dat ook een poos gedaan. Hij hielp dan mensen die er alleen totaal niet meer uit kwamen. Wellicht hen eens benaderen of zij wat kunnen betekenen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:11

Neem anders contact op met MEE (zoeken op MEE + provincie) die zijn er voor de coördinatie van hulp. HA mag heel veel niet meer en zonder iemand die de weg en de juiste termen weet wordt je snel afgewezen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:12

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:14

Anoeska27 schreef:
Ik doe dit als vrijwilligerswerk (financiën uitzoeken van mensen die dat zelf niet kunnen). In welke regio zit deze meneer?

je hebt pb

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:44

Wat super van je TS dat je meeleeft met deze meneer en op zoek gaat naar oplossingen.

Zoals ik het lees is er sprake problematiek op meerdere leefgebieden. Het lijkt me een goed idee om op zoek te gaan naar maatschappelijk werk. Hier wordt de situatie breed uitgezocht en er wordt gekeken naar de mogelijkheden qua hulpverlening. Er zou dan bijvoorbeeld bewindvoering/schuldhulpverlening aangeboden kunnen worden. Eventueel zou hulp in de huishouding of thuisbegeleiding geregeld kunnen worden. Hiervoor kan een inkomensafhankelijke eigen bijdrage worden gevraagd.

Voor het maatschappelijk werk is geen verwijzing van de huisarts nodig en de ondersteuning is gratis.
In sommige gemeentes zijn de maatschappelijk werkers sinds 1 januari dit jaar onderdeel van wijkteams/gebiedsteams. Hier zou ook contact mee opgenomen kunnen worden. (vaak via de gemeente)

Succes! :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:47

Qua financieel gebied kun je inderdaad kijken naar een schuldhulpmaatje via Humanitas. Dat zijn vrijwilligers die bij de mensen thuis komen :-)

Het lijkt er echter op dat hij voor langere tijd hulp nodig heeft. Dan zou een beschermingsbewindvoerder nog een idee kunnen zijn. Dan gaat de post eerst via de bewindvoerder en die regelt alle financien. Dit is wel iets wat door de rechter uitgesproken moet worden.
Als hij eenmaal contact heeft met een beschermingsbewindvoerder dan kan deze ook snel zien of schuldhulpverlening noodzakelijk is.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:51

Het is echt te zot voor woorden. De familie wordt echt van het kastje naar de muur gestuurd. Via de huisarts kregen ze het tel. nr van een maatschappelijk werker. Die stuurde hun door naar een andere instantie, die weer naar een ander en uiteindelijk kregen ze daar weer hetzelfde tel.nr van de persoon waar de huisarts hun naar had gestuurd en dus is het rondje weer rond. Alsof niemand zin er in heeft om een geval erbij te nemen }:0 .

Weer bij de huisarts geweest en die heeft in elk geval een psycholoog of psychiater (weet niet meer wie van de 2) erop gezet om in elk geval te bekijken wat meneer echt wel of niet meer kan.

Een maatschappelijk werkster uit de vriendenkring (uit een andere regio) heeft ook al aangeboden om te helpen rondbellen. Zij zei dat je ook goed moet kijken naar welke bewindvoerder je gaat, want ze heeft zelf situaties meegemaakt waar de bewindvoerder helemaal niets deed/betaalde en de persoon in kwestie nog dieper in de problemen was gekomen. Vervelend is ook dat als iemand het met een uitkering (AOW) moet doen en er dus maar ca € 100 van zijn maandinkomsten mag worden ingehouden, dat dan de bewindvoerder natuurlijk eerst zijn salaris ervan af haalt (wat ook € 100 per maand is). Zo wordt de rest van de schuld nog niet opgelost.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:56

Er is verschil tussen een beschermingsbewindvoerder en een bewindvoerder WSNP. Deze laatste kijkt inderdaad alleen naar de schulden. In dit geval zou een beschermingsbewindvoerder praktischer zijn (en als er dan daarnaast een bewindvoerder WSNP zou komen dan kan dat altijd nog).

Als hij alleen een AOW heeft dan zou hij wellicht ook nog via de bijzondere bijstand van de gemeente de bewindvoerder kunnen betalen.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:32

neem contact op met de gemeente! die hebben een WMO afdeling (voor hulp bij het huishouden) en hebben ook een regeling voor schuldhulpverlening. Vaak zal de schuldhulpverlening in kaart gaan brengen wat er voor schuldenproblematiek is en met wat voor soort ondersteuning hij geholpen kan worden. ook kunnen zij helpen met het onder bewindvoering plaatsen van dhr als dat nodig is..
vaak is er een algemeen nummer of gaat het via een wijkteam, maar dat kan je waarschijnlijk op de website van de gemeente wel vinden. zorg dat je dhr erbij betrekt, sommige gemeenten zullen terughoudend zijn als je alleen komt, omdat je niet direct betrokken bent...