Opleiding op 26 jaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Opleiding op 26 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:13

Hoi allemaal,

Ten eerste weet ik niet of dit hier thuis hoort.

Ik ben 26 jaar, werk nu 2 jaar bij een bedrijf doormiddel van een 0 uren contract, wordt wel 40 uur per week ingepland. Dit jaar mogen ze mij nog 1x een 1 jaar contract aanbieden. Daarna lig ik eruit omdat ze hier sws geen vaste contracten geven.

Pensioen bouw je hier niet op.
mocht contract verlengd worden dan is er na die 3 jaar mogelijkheid om 6 maanden eruit te gaam, en dan weer beginnem van voor af aan.

Nu ben ik al een tijdje aan het denken om weer opnieuw een opleiding te doen. Zelf zat ik aan dierenassistente te denken, aangezien ik gek op dieren ben. Echter houd heel stom mijn leeftijd tegen... 26, maar ik wil graag toch een toekomst opbouwen! :)

Ik zou graag jullie gedachtens/ ideeën & tips willen horen/ weten! :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:14

Ik was 28 toen ik aan diergeneeskunde begon.

Ik vind het altijd een beetje gek dat mensen op 26 jaar afvragen of ze niet te oud zijn... Zeker als je weet hoeveel jaar je nog moet werken tot het pensioen.
Een betere studie is toch je toekomst opbouwen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:15

Als je een studie wil gaan volgen gewoon doen. Je bent 26, so what? Er zijn ook mensen die beginnen na hun 40ste weer aan een opleiding...

Linnie050

Re: Opleiding op 26 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:16

Ik zou er zeker voor gaan!
Anders kan je later echt spijt krijgen.
Je moet lekker aan jezelf en je eigen toekomst gaan denken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:18

Opleiding ben ik absoluut voorstander van. Alleen als da assistent is geen baan te vinden

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:18

Toen ik vier jaar geleden begon aan mijn opleiding was ik de jongste van de groep (toen 17 jaar). Gemiddelde leeftijd lag zo op 23/24 geloof ik. Dus zo oud ben je helemaal niet! Plus natuurlijk het feit dat je nooit te oud bent om te leren. Tegenwoordig komt het sowieso veel vaker voor dat mensen op latere leeftijd weer aan een opleiding beginnen (en meestal zijn die nog een stuk ouder dan dat jij bent). Dus ik zou zeggen: als je het graag wilt, gewoon doen! :)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:20

Mijn vriend begint na een aantal verkeerde keuzes waarschijnlijk komend of volgend jaar weer aan een studie. Hij is dan 25 of 26 jaar oud. Toekomst bouw je op voor je zelf, dus zeker doen! Werken kan je nog lang zat :P

Eventueel kun je voor deeltijd kijken (zoals mijn vriend) zodat je erbij kunt blijven werken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:22

benangelique schreef:
Opleiding ben ik absoluut voorstander van. Alleen als da assistent is geen baan te vinden

Dat dus. Opleiding is een goed plan, maar iets met een grotere baankans is misschien wel fijner. :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:22

Doen! Als je het niet doet, krijg je er later spijt van. "Had ik toen maar..." (ervaring mee). En er kan wel gezegd worden dat er been banen in te vinden zijn, maar er zijn echt wel DA assistenten nodig.

Ik ben na mijn 40e weer begonnen met een opleiding en ik vond het heerlijk! Als ik financieel beter zou zitten, zou ik er mee verder gaan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:23

Als je de opleiding niet doet gaat de tijd net zo snel. Dan ben je over pakweg 5 jaar 31 en afgestudeerd met diploma, en anders ben je gewoon 31 zonder diploma.

Gewoon doen dus.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:23

Je bent zeker nog niet te oud om een opleiding te doen, maar kies dan wel voor een opleiding die je baan kansen vergroot.
DA assistente doet dat helaas niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:25

Hoi Lyzet,
nou kom ik echt uit een onderwijsfamilie, "dus" ;) zou ik als ik jou was gewoon die opleiding doen.

En even een hele andere, mallotige opmerking, "maar wel waar": als je niet aan die opleiding begint, ben je over 3 jaar ook drie jaar ouder....
:)

En ik vind je huidige positie ook godgeklaagd: geen vastheid (nul uren contract), geen pensioen en je weet nu al dat het contract niet wordt verlengd. Niet echt om je spreekwoordelijke tante over aan te schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:26

Lian schreef:
Toen ik vier jaar geleden begon aan mijn opleiding was ik de jongste van de groep (toen 17 jaar). Gemiddelde leeftijd lag zo op 23/24 geloof ik. Dus zo oud ben je helemaal niet! Plus natuurlijk het feit dat je nooit te oud bent om te leren. Tegenwoordig komt het sowieso veel vaker voor dat mensen op latere leeftijd weer aan een opleiding beginnen (en meestal zijn die nog een stuk ouder dan dat jij bent). Dus ik zou zeggen: als je het graag wilt, gewoon doen! :)

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... nnen.dhtml

Hihi :Y)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:28

Precies wat iedereen hier zegt. Als je het geld, de tijd en de mogelijkheden hebt om opnieuw een opleiding te doen, dan zou ik dat zeker doen :) Je wordt er hoe dan ook niet slechter van, en er zijn meer dan genoeg mensen die op 'latere leeftijd' (ik vind dat je daar eigenlijk nog niet onder valt) aan een opleiding starten. Als dit is wat je echt wilt moet je dat gewoon doen, en je zeker niet laten tegenhouden door je leeftijd!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:42

Ik blijf heel mijn leven studeren :') Heb het nodig... Dus begin volgend jaar weer de volgende opleiding. Doe die opleidingen voor mezelf en er zijn altijd wel mensen met wie het goed klikt :p Boeiend wat andere denken :p (Ik heb op de uni ook bij iemand gezeten van 65+ die nog een master wilde halen, dus ach ;))

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:47

Ik ben ook nog op mn 25e nog n studie gaan doen, na 2 jaar fulltime werken. Ik heb wel werk gezocht waar redelijk wat vacatures voor waren. Ik doe nu de opleiding tot microbiologisch analist, verkort ook dus maar 2 jaar. Ik ben nu bijna afgestudeerd :)

Mijn vorige opleiding was ook DA assistent, maar daar is écht niks in.te vinden, of t betaalt héél slecht.

Ik zou dus zeker eens kijken voor n.opleiding, maar niks binnen de dierenbranche

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:10

Ik begon op mijn 16e aan mijn eerste HBO-opleiding en er zaten een paar mensen in mijn klas die tien jaar ouder waren. Studeren gaat imo juist makkelijker als je wat ouder bent. Zeker doen!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:14

Studeren op latere leeftijd vind ik geen punt.

Echter ja DA assistente...daar is totaal geen werk in te vinden....dus dat zou in mijn ogen echt heel zonde zijn. En als er werk is..dan zit je gewoon echt op het minimuumloon (en als je dan mede sollicitanten hebt die <23 jaar zijn dan mogen ze nog in de jeugdschaal = goedkoper..)

Is er niet een andere opleiding die je ook aanspreekt waarbij wel meer mogelijkheden zijn?

(wellicht op HBO niveau indien haalbaar...je kunt tenslotte een 21+ test doen)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 12:46

Bedankt voor jullie reacties.
Vast contract krijg je hier niet snel indd. Dus dat heeft me aan het denken gezet. Ik ga gewoon even denk ik rondsnuffelen wat het beste bij me past. Misschien alsnog dierenartsassistente, paraventinair als ik het via mn telefoon goed spel nu.... Wil iniedergeval wel iets doen wat me echt leuk lijkt en aanspreekt! :)

Tips voor een opleiding altijd welkom, sta voor bijna alles open :)

dreamgurliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:59

Studeren op die leeftijd kan altijd, maar de opleiding dierenartsassistente raad ik af. Ik zit momenteel op het cv en echt de opleiding is geweldig, leerzaam en het past bij mij. Maar alleen al op deze locatie slagen per jaar 25 dierenartsassistentes, en het cv heeft nog 2 locaties wat de opleiding aanbieden.. Er is dus een overschot en vaak gaan ze dan iets anders doen als waar ze geleerd hebben. Ik wil je niet afschrikken, want de opleiding zelf is geweldig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:10

Joh, ik word volgende week 35 en begin ook aan een nieuwe opleiding.
Je bent nooit te oud om te leren
Indertijd toen ik mijn verpleegkunde opleiding deed had ik verschillende mensen in de groep die tussen de 40 en 50 jaar oud waren.
ik zou alleen wel goed nadenken wat voor opleiding je gaat doen. De werkgelegenheid als dierenartsassistente is errug slecht .

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 14:34

Thanks...
Hmm, verpleegkundige lijkt me ook wel iets.... Ga eens even oriënteren!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:39

Ik ga in september weer beginnen en ben nog eens tien jaar ouder.
Ik ben er alleen nog niet uit of ik naar een reguliere dagopleiding durf tussen de achttienjarigen of naar volwassenenHBO wat een treetje lager ligt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:40

Let er wel op dat als je al een hbo opleiding hebt afgerond en je wil opnieuw hbo doen, je het instellingsgeld moet betalen (en dat is ook de reden waarom ik geen tweede studie meer ga doen, onbetaalbaar).

Heb je mbo gedaan? Maakt het niets uit; geldt alleen voor hoger onderwijs :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:45

Wij hebben iemand van 67 in onze klas, universitaire opleiding. Dus oud ben je zeker niet ;)
Ik neem aan dat je voor een (tweede) opleiding tegen (andere) regels aanloopt, en daarnaast de baankansen niet altijd even positief zijn, dus als je je al ergens door laat tegenhouden, dan zeker niet door je leeftijd. Het is wat mij betreft altijd een goede investering. Succes :)