Ervaring nachtlenzen vs. laseren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marlien5

Ervaring nachtlenzen vs. laseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 21:35

Na bijna 2 jaar wikken en wegen heb ik vanmiddag eindelijk een afspraak gemaakt voor een vooronderzoek om te kijken of mijn ogen geschikt zijn om te laseren.
Echter nadat ik weer even ben gaan inlezen, breekt het zweet me alweer uit en ben ik zo ontzettend bang voor eventuele foutjes die gemaakt kunnen worden. Ik vind het gewoon totaal geen prettig idee. Niet de behandeling zelf, maar meer wat het resultaat kan zijn.

Nu ben ik het al een paar keer eerder tegengekomen, maar er is natuurlijk ook nog de optie van nachtlenzen. Het is duur, maar verder klinkt het me redelijk ideaal en ook wel safe. Ik ken alleen niemand die nachtlenzen heeft in mijn omgeving. Ik vroeg me daarom af of er hier mensen zijn met nachtlenzen en wat hun ervaringen daarmee zijn. Ik kwam al een wat ouder topic tegen over nachtlenzen indoen en heb daar al wat info kunnen lezen, alleen ik zoek nu nog echt ervaringen over de nachtlens zelf. En bijvoorbeeld tips over waar je op moet letten en bij wat voor opticien je terecht kan.

Levitate

Re: Ervaring nachtlenzen vs. laseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:40

Ik vind nachtlenzen heerlijk. Eerste periode afzien, want wauw, die dingen zitten verschrikkelijk. Alsof er 20 zandkorrels in kringvorm in je oog zitten.... Maar ze wennen eraan en nu voel ik ze bijna niet (tenzij er een vuiltje op zit, heel veel pijn :( )

Maar... Ik ga toch mijn ogen laten laseren waarschijnlijk. Nu ik weet hoe fijn het overdag is (geen lenzen of bril) wil ik dat s nachts ook niet haha. Lijkt me echt heerlijk! Maar als je dat niet wil, zijn nachtlenzen wel nog de beste optie vind ik (heb hiervoor bril en zachte maand/dag lenzen gegad)

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:46

Floriske schreef:
Ik vind nachtlenzen heerlijk. Eerste periode afzien, want wauw, die dingen zitten verschrikkelijk. Alsof er 20 zandkorrels in kringvorm in je oog zitten.... Maar ze wennen eraan en nu voel ik ze bijna niet (tenzij er een vuiltje op zit, heel veel pijn :( )

Maar... Ik ga toch mijn ogen laten laseren waarschijnlijk. Nu ik weet hoe fijn het overdag is (geen lenzen of bril) wil ik dat s nachts ook niet haha. Lijkt me echt heerlijk! Maar als je dat niet wil, zijn nachtlenzen wel nog de beste optie vind ik (heb hiervoor bril en zachte maand/dag lenzen gegad)

Ik kan me hier alleen maar 100% bij aansluiten! Nachtlenzen zijn best een fijne optie, maar toch spaar ik voor een laserbehandeling omdat ik van dat gedoe (want dat blijft het toch) af wil.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:49

Mijn moeder heeft nachtlenzen gehad en het was waardeloos. Het wennen zelf was naar, omdat je een overgangsperiode waarin je je bril niet opkan omdat die te sterk is en je dag lenzen niet in kan omdat die dan ook niet goed zijn. De eerste weken was het dus af en aan naar de opticien om dan aangepaste daglenzen te halen die hoorde bij haar sterkte van die dag. Het ging op de dag zelf uiteindelijk wel redelijk, maar haar pupillen werden savonds te groot waardoor ze toch weer wazig ging zien. Toen kwam het probleem weer dat ze haar bril niet op kon omdat die te sterk was en toen was ze er helemaal klaar mee.

Ik twijfelde ook om aan nachtlenzen te beginnen. Maar na dat ik heb meegemaakt hoe rot en ook soms gevaarlijk werd (moeder kon savonds niet meer autorijden) ben ik er niet aan begonnen. Aangezien ik net zulke "grote" ogen heb als mijn moeder ben ik bang dat ik ook tegen het schemering probleem ga aanlopen.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 21:58

Thanks voor jullie reacties.

Wat voor sterkte had je moeder miss_lizje?

Ik heb zelf niet zo'n hele grote sterkte (rond de -1 a -2) en nog wat cilinder erbij.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:00

Ik heb zo'n 8 jaar geleden mijn ogen laten laseren en wat ben ik er blij mee zeg! Het is na de ingreep even een week doorbijten, maar ik zou het zo weer doen!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:08

Nachtlenzen vond ik waardeloos. Alsof er een Sahara in je ogen zaten. Na 6 maanden proberen kon ik er niet aan wennen. Moet hierbij wel zeggen dat je als je ze in had 's nachts je overdag echt heel goed kon zien. Ik ben nu blij dat ik weer zachte lenzen heb.
Zowel mijn moeder als zus hebben hun ogen laten laseren en alleen maar lof hierover. Ik durf het zelf alleen niet en blijf gewoon bij mijn vertrouwde maand lenzen :-)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:24

Ik vond de nachtlenzen opzich wel fijn. Ik kon er ong. 8 uur goed mee zien. Maar ze zaten zo muurvast aan mijn ogen dat ik ze er met mijn nagel uit moest wippen, dat ging natuurlijk niet lang goed... Als het kon zou ik het zo nog een keer doen maar ivm verslechterde ogen is het geen optie meer (eveneens het laseren wat ik heel graag wil, zodra ik weer even stabiel ben)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 06:30

Marlien5 schreef:
Thanks voor jullie reacties.

Wat voor sterkte had je moeder miss_lizje?

Ik heb zelf niet zo'n hele grote sterkte (rond de -1 a -2) en nog wat cilinder erbij.

Moeder heeft -3. Ik zelf -4.75 en -5.25 en had toen te slechte ogen om het zelf te mogen proberen Zei de opticien en dan had ik zelf moeten wachten tot de technologie verder was (toen mijn moeder ze ging proberen waren ze nog behoorlijk nieuw op de markt).

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 06:59

Hier ook geen goede ervaring :n
Het nare gevoel 's avonds (wat overigens wel wat went. Maar ik kon geen tv meer kijken oid) en vooral het uithalen in de ochtend...
Heb met regelmaat de lenzen een nacht niet in kunnen doen omdat mijn hoornvlies wat beschadigd was door het uithalen.. Resultaat; weer koppijn.

Overigens heb ik maar 1 slecht oog, wil niet weten hoe het is als je 2 ogen moet doen :=

Oh. En mijn lens is een keer gebroken. Het is dat ik dat op tijd zag :oo anders had ik hem zo in mijn oog gedaan.
Moest 100 euro betalen voor 1 nieuwe lens... Terwijl ik 2 weken later een nieuwe zou krijgen. Absurd.

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:09

Ik heb nu ca 3 jaar nacht lenzen met een sterkte van -3,5 en -3
Ben er tevreden mee maar de laatste tijd word ik het wel zat. Zou er graag helemaal vanaf willen.

Kan de lenzen 1 nacht niet indoen en dan kan ik er nog een dag mee doen. Dus ca 48 uur. In de avond word het zicht dan wel echt minder.

Ik twijfel erg om mijn ogen te laten laseren. Ik durf niet.
Juist omdat mijn opticien bij een bedrijf gewerkt hebt die deze laser behandelingen doet en hij de risico's in kaart heeft gebracht.
Ook schijnen er een paar goede te zijn en een heleboel slechte....
Dus ik denk dat het voor mij gewoon een nieuw setje nachtlenzen gaat worden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:01

Ik ben nu 3 jaar geleden gelaserd en werkelijk, ik ben er zoooo blij mee! Had ik dat nou maar jaren eerder laten doen. Met nachtlenzen heb ik persoonlijk geen ervaring, maar ik hoor er geen goede verhalen over.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:10

Corinax schreef:
Ik heb nu ca 3 jaar nacht lenzen met een sterkte van -3,5 en -3
Ben er tevreden mee maar de laatste tijd word ik het wel zat. Zou er graag helemaal vanaf willen.

Kan de lenzen 1 nacht niet indoen en dan kan ik er nog een dag mee doen. Dus ca 48 uur. In de avond word het zicht dan wel echt minder.

Ik twijfel erg om mijn ogen te laten laseren. Ik durf niet.
Juist omdat mijn opticien bij een bedrijf gewerkt hebt die deze laser behandelingen doet en hij de risico's in kaart heeft gebracht.
Ook schijnen er een paar goede te zijn en een heleboel slechte....
Dus ik denk dat het voor mij gewoon een nieuw setje nachtlenzen gaat worden.

Hier bijna precies hetzelfde. Alleen mijn ogen zijn rond de -1,75.
Ik vind het niet erg, maar ik zou er graag van af willen, gewoon omdat ik geen zin meer heb in lenzen en ik het ook behoorlijk prijzig vind (375 euro per jaar voor alleen de lenzen, vloeistof en schoonmaakspul komt daar nog bij). Maar ik ben te bang om het te laten laseren. Je hebt maar 1 paar ogen... Daarbij komt dat ik heel bang ben voor de hele procedure en de hoeveelheid pijn na afloop.... Dus voorlopig laat ik het maar bij nachtlenzen...een bril vind ik vreselijk.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:23

Ik gebruik nu anderhalf jaar nachtlenzen. De eerste maand was inderdaad afzien; er moet een soort van eelt op je oog groeien. Daglenzen kan ik helaas niet meer, en de bril was ik helemaal zat. Ik heb -2. Ik moet de lenzen wel iedere nacht dragen, anders wordt mijn zicht niet zo best. Maar als ik dat braaf doe, heb ik prima zicht. Het enige nadeel wat ik 's avonds ondervind, is de vorming van halo's rondom kunstmatig licht. Dat is zeker met autorijden wel eens vervelend. Dit komt doordat ik abnormaal grote pupillen heb. Hier is helaas niets meer aan te verbeteren.

Pluspunten:
niks in je ogen overdag
geen hoofdpijn van bril of lenzen
geen enge operatie nodig

Minpunten:
halo's in de avond
kostbaar (30 euro per maand als abonnement, 125 euro voor de aanschaf)
af en toe pijnlijk

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:40

Bah klinkt griezelig allemaal..

Wel een hoop positieve ervaringen met laseren dus. Ik wilde altijd graag laseren, heb gespaard etc. Maar ik hoor er de laatste tijd steeds meer negatieve verhalen over. Dat het maar maximaal 3 keer kan, dat je ogen je leven lang blijven veranderen en dat je toch snel weer een bril/lenzen moet.. Hoe zit dat bij jullie?

Ik heb overigens -7.75.. Met het risico dat dat al teveel is om te laten laseren.. Helaas

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:41

Nachtlenzen vond ik toen der tijd enorm eng, ze veranderen toch de vorm van je oog?
Laseren is voorlopig geen optie voor mij omdat ik nog altijd achteruit ga, mijn moeder is er een jaar of 8 geleden wel enorm blij mee geweest.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:52

Ik heb ook nachtlenzen en ben er super blij mee.
In de avond doe je ze in en ga je slapen, nu heb ik ze ook in en kan gewoon rustig op mijn telefoon, in de ochtend ga ik eerst mijn paard buiten zetten en dan mijn lenzen pas uitdoen.
Ik heb een cilinder en aan beide ogen -1,5 ongeveer . Ik ben 13 dus laseren kan altijd nog.
Ik heb nooit geen last van mijn lenzen, in het begin was het wel even wennen ;ongeveer 1 week. Hier na een half jaar nog geen klachten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:22

_suus19_ schreef:
Bah klinkt griezelig allemaal..

Wel een hoop positieve ervaringen met laseren dus. Ik wilde altijd graag laseren, heb gespaard etc. Maar ik hoor er de laatste tijd steeds meer negatieve verhalen over. Dat het maar maximaal 3 keer kan, dat je ogen je leven lang blijven veranderen en dat je toch snel weer een bril/lenzen moet.. Hoe zit dat bij jullie?

Ik heb overigens -7.75.. Met het risico dat dat al teveel is om te laten laseren.. Helaas

Ik had -7. Dat duurde exact 39 seconden om op 0 uit te komen :)

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 22:05

Ik ben echt zo ontzettend blij met al jullie reacties. Echt heel nuttig +:)+

Volgende week heb ik een quicktest om uberhaupt te kijken of ik kan laten laseren. Het schijnt ook bij best veel mensen helemaal niet te kunnen, dus dan hoef ik er sowieso niet meer over te twijfelen. :')

Echter ben ik toch nog steeds wel gecharmeerd van het idee van nachtlenzen. In vergelijking met laseren is het ook een stuk minder geld om nu in een keer uit te geven én ik ben ook nog steeds als de dood voor laseren. Er staat hier op Bokt ergens een verhaal waar mijn nekharen bij overeind gingen en waar ik echt van dacht, damn, dan raak ik nog liever een hand kwijt :x

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:57

Azmay schreef:
Nachtlenzen vond ik toen der tijd enorm eng, ze veranderen toch de vorm van je oog?
Laseren is voorlopig geen optie voor mij omdat ik nog altijd achteruit ga, mijn moeder is er een jaar of 8 geleden wel enorm blij mee geweest.

Mij is uitgelegd dat nachtlenzen hetzelfde doen als laseren, nl je hoornvlies vervormen. Het enige verschil is dat nachtlenzen tijdelijk vervormen en laseren natuurlijk permanent.

Er schijnen ook 2 verschillende laserbehandelingen te zijn: de pijnlijke en pijnloze...ik heb er verder geen idee van, maar dat is mij verteld.
Qua geld: laseren betaal je in 1x veel en ben je daarna klaar... Voor nachtlenzen betaal je jaarlijks een flink bedrag, dus uiteindelijk ben je met laseren goedkoper uit.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:03

Nouja, met laseren schijn je dus ook niet klaar te zijn. Alleen voor een aantal jaar en dan moet het weer overnieuw of je moet weer lenzen..

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:07

Dat heb ik nog niet eerder gehoord suus19 en verschillende mensen in mijn omgeving hebben hun ogen 5 tot 10 jaar geleden al laten laseren... Ik vind sowieso dat er te weinig bekend is over de gevolgen van laseren, nog een reden voor mij om t niet te doen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:54

Dat is inderdaad onzin. Waar ik gelaserd ben geven ze zelfs een soort garantie. Een leesbril kan natuurlijk wel altijd nodig worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:48

Dieselpaard schreef:
Dat heb ik nog niet eerder gehoord suus19 en verschillende mensen in mijn omgeving hebben hun ogen 5 tot 10 jaar geleden al laten laseren... Ik vind sowieso dat er te weinig bekend is over de gevolgen van laseren, nog een reden voor mij om t niet te doen

Maar hoeveel is er bekend over de gevolgen van nachtlenzen dan?

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:51

Waar ben je geweest ?