Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:55

Een gevoelig onderwerp: ivf. Het kunstmatig maken van een baby. Hoe denk jij hierover?

Mijn mening: niet doen. Ik vind het jammer dat ivf bestaat. Berust je erin dat je geen kind kan krijgen. Je lichaam is er blijkbaar niet geschikt voor. Waarom koste wat kost op een niet normale manier zwanger worden?

Ik ben benieuwd of meer mensen dit zo zien, en naar andere meningen.

Discussies zijn leuk, maar respecteer elkaars mening! :)

Daks

Re: Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:58

Antje ik ben het met je eens.
Ergens heeft de natuur inderdaad beslist dat je lichaam niet goed genoeg is.
En ja dan is het heel jammer dat de natuur de verkeerde keuzes maakt maar die met je helaas accepteren.

Gelukkig word het adopteren ook wel iets makkelijker.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:00

En als je hem over een andere boeg gooit, de man is niet in staat om fatsoenlijk zaad te leveren? Ben je dan als vrouw maar 'afgeschreven' terwijl er niks mis is met je ;)?

Ik ben blij met deze methoden, anders was ik er nu niet.
Laatst bijgewerkt door Loeky01 op 13-04-15 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:00

Ik ben ontzettend pro-IVF, ALS het goed gebruikt wordt. Wil je na je veertigste ineens kinderen dan moet je dat ook met IVF gewoon niet doen. Echter, als je het wel graag wilt, een gezonde levensstijl hebt etc vind ik dat het gewoon moet kunnen.

IVF wordt gedeeltelijk ook toegepast als er genen zijn die geboortedefecten kunnen veroorzaken. Het gemeenschappelijke gen wordt dan gezocht en alleen de embryo's zonder dat gen worden bevrucht. Een route die wij zelf ook zullen gaan gebruiken. Of moeten we volgens jou dan maar een gehandicapt kind op de wereld zetten? :)

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:02

Niet ingrijpen in de natuur? Dat doen wij toch constant... Inentingen, chemo, bestralingen en ga zo maar door.. Ook maar mee stoppen?

Vind het mooi dat er door middel van ivf technieken gezonde kinderen geboren worden, van ouders die deze wens al heel lang koesterden.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:02

Ik vind het prachtig dat het bestaat. Ik ken genoeg ouders die dolgelukkig zijn met hun kinderen via ivf. Je berust er toch ook niet in als je lichaam een bepaalde ziekte krijgt?
Ik ben blij dat de wetenschap dit mogelijk maakt!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:03

Rebeccatjuh daar ga ik wel even over reageren, ik persoonlijk wil weinig tot geen levensreddende hulp.
Ik sta daar heel nuchter in. Klaar is klaar. En ja ik snap wel dat andere er volledig voor gaan maar niks voor mij.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:03

Ik ben het niet met je eens, mijn vriend heeft vroeger een operatie gehad aan een van zijn testikels (was niet goed ingedaald) daardoor heeft hij nu zo weinig vruchtbaar zaad dat het voor ons op de natuurlijke manier niet gaat lukken.... Dus voor mij omdat er met mij niks aan de hand is, is IVF dus de enige kans om zwanger te worden. -O-

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:04

Het is toch een goede uitvinding voor mensen die het graag willen?

Daarnaast vind ik de uitspraak:''Als je geen kinderen kan krijgen is je lichaam hiervoor niet gemaakt'' vind ik een beetje kort door de bocht.
Er zijn namelijk ook vrouwen/mannen die eerst wel vruchtbaar zijn maar later onvruchtbaar worden.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:05

Gelukkig bestaat het, bij mij weten ze niet wat er aan de hand is geen oorzaak te vinden, ben kerngezond maar kan geen kinderen op natuurlijke basis krijgen.
Vindt het alleen krom dat je het maar 3 keer mag doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:05

Ik vind IVF een prachtig iets. Wensouders kunnen op deze manier toch een kindje krijgen. Ik heb een beetje moeite met de ongevoeligheid van de openingspost, maar ignorance is bliss, zullen we maar zeggen.

SternPhoto

Re: Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:06

precies zoals je zegt lieveli ik wilde eigenlijk iets heeeeel anders opschrijven maar heb me maar ingehouden

GeneralFlynn

Ik vind het een geweldig iets!
Goede kennissen van mij hebben 2 prachtige kindjes op die manier gekeken.
Het zaad van die man was erg traag en na 6 jaar proberen op de normale manier hebben ze ivf gedaan.
Haar eicel en zijn zaadcel,en toen terug in de baarmoeder.
Verder normale zwangerschap gehad.
Als dit er niet was dan hadden die trage zaadcellen nooit de eicel bereikt,en nu wel.
Ik zie niet in wat er mis is met een beetje hulp?
De kinderen zijn gewoon van hun allebei.

Dan vind je draagmoeders zeker ook niks?
Want als het op de normale manier niet lukt dan ben je niet voorbestemd om kindjes te hebben?
Mogen ze wel adopteren?
Of zijn minder vruchtbare ouders gewoon gedoemd om kinderloos door het leven te gaan.

Mungbean

Wie ben ik om voor een ander te bepalen of het acceptabel is.
Het is mooi dat het kan en laat aan de mensen zelf over of ze er gebruik van maken.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:07

Ik vind het goed dat het bestaat voor mensen die echt willen maar waar het niet lukt op 1 of andere manier.

Ik zelf zou hier nooit voor gekozen hebben. Als het niet op een natuurlijke manier lukte wilde ik het niet. Voor mij ging dat voelen als een taak om zwanger te worden en dat wilde ik absoluut niet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:09

SteffiiY schreef:
Er zijn namelijk ook vrouwen/mannen die eerst wel vruchtbaar zijn maar later onvruchtbaar worden.

Dan ben je dus niet meer in staat om een kind te krijgen, je lichaam beslist dit vast niet voor niks.

Daks schreef:
Rebeccatjuh daar ga ik wel even over reageren, ik persoonlijk wil weinig tot geen levensreddende hulp.
Ik sta daar heel nuchter in. Klaar is klaar. En ja ik snap wel dat andere er volledig voor gaan maar niks voor mij.

Ik ook :j

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:09

Ik zie ook niet het verband, dat wanneer je voor IVF kiest, dat blijkbaar een 'teken' of 'aanwijzing' is, dat je niet geschikt bent om kinderen te krijgen en op te voeden. Ik zie geen enkel verband tussen het gebruik van IVF en je opvoedingsvaardigheden als ouder. Alsof je, wanneer je lichamelijk wat hulp nodig hebt om zwanger te raken, dat als teken moet zien dat je in het algemeen niet geschikt bent om een kind te baren en op te voeden.

Edit; ik geloof ook niet in 'je lichaam beslist niet voor niks dat je niet meer vruchtbaar bent.' Sommige mensen hebben gewoon pech of tegenslag gehad, daar 'beslist' een lichaam niks aan. Ik vind het juist mooi dat mensen met een beetje hulp hun droom om ouders te worden in vervulling kunnen laten gaan.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 13-04-15 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:10

Tinkerloos schreef:
Dan vind je draagmoeders zeker ook niks?
Want als het op de normale manier niet lukt dan ben je niet voorbestemd om kindjes te hebben?
Mogen ze wel adopteren?
Of zijn minder vruchtbare ouders gewoon gedoemd om kinderloos door het leven te gaan.

Adoptie ben ik niet op tegen... Het draagmoeder idee vind ik inderdaad niks.

Edit: sunrise, ik heb nergens het woord opvoeden genoemd?
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 13-04-15 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:11

Lichaamelijk blijkbaar niet.
Het is niet zonder reden dat je lichaam nee zegt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:11

@Antje_Vip: Dus als je een auto-ongeluk krijgt en hierdoor onvruchtbaar word heeft je lichaam hier zelf voor gekozen? Juist!

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:12

Dus Daks & Antje_vip : nierdialyse, bloedtransfusies en malaria entingen zijn niet aan jullie besteed?

Vind ik echt heel lastig te geloven, dat je liever kiest voor aftakeling met overlijden tot gevolg, dan voor simpele medische handelingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:14

Mijn nicht heeft door middel van ivf 2 prachtkinderen op de wereld gezet. Dus het is ook echt het laatste middel

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:14

Rebeccatjuh schreef:
Dus Daks & Antje_vip : nierdialyse, bloedtransfusies en malaria entingen zijn niet aan jullie besteed?

Vind ik echt heel lastig te geloven, dat je liever kiest voor aftakeling met overlijden tot gevolg, dan voor simpele medische handelingen.

Ik geloof er ook echt niks van :')

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:15

Beetje kort door de bocht. Het is niet zo simpel als 'je lichaam is er blijkbaar niet voor gemaakt'. Je kan ook onvruchtbaar of moeilijk zwanger worden door bijv. Chlamydia (een SOA die veel jongeren hebben, en je jaren ongemerkt bij je kan hebben). Is je lichaam er dan niet voor gemaakt om zwanger te worden? Denk ik dus niet :)

Ik ken ook iemand die d.m.v. IVF alsnog twee kinderen heeft kunnen krijgen, ik zie echt niet in wat er mis mee is.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:16

Ik vind persoonlijk dat ik niet voor een ander kan bepalen wat "acceptabel" is.
Zelf zou ik er niet voor kiezen, maar ik heb dan ook absoluut geen kinderwens. Een ander zou misschien iets niet doen, waar ik weer wel achter sta.

Als je een sterke kinderwens hebt maar het lukt niet, snap ik heel goed dat je hierop inzet, zeg maar.

Maar ik snap jou gedachte ook wel, TS.
Lastig onderwerp wel.