Waar gaat een scheet heen als je hem niet laat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Waar gaat een scheet heen als je hem niet laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 00:08

:') okee...

Dit gebeurt er dus als ik en vl melig zijn; dan komen rare vragen op.
Na een avondje googlen (en heel hard lachen op een ander forum) heb ik nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden, vandaar het topic hier.

Antwoorden die ik heb kunnen vinden zijn:
- het gas gaat terug en komt er later uit als boer.
- het gas gaat via de darmwand het lichaam in waardoor het kwalen kan veroorzaken (ik heb zelfs iets gelezen over caissonziekte?).
- door de druk van het gas vormt de darmwand uitstulpsels om exploderen te voorkomen. Deze uitstulpsels kunnen nadelig zijn wanneer er resten van ontlasting in komen te zitten, dan kunnen er ontstekingen ontstaan.

Dus... Wat is jullie theorie hierover? Ik weet het nog zo net niet, ik weet wel dat de aandrang verdwijnt wanneer ik 'm (te) lang inhoud.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:11

Ik denk dat hij er vroeg of laat in je slaap toch uit komt :)

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:15

shilady schreef:
Ik denk dat hij er vroeg of laat in je slaap toch uit komt :)

Hetgene waar ik dan bang voor ben, vooral als je je hele dag inhoudt en dan met een ander in bed ligt :+

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:15

Das heel makkelijk, een scheet gaat er niet weer uitkomen als boer, das lichamelijk gezien niet echt possible, andersom kan overigens wel. Uitstulpingen en andere problemen door gasophopingen komen amper voor bij het ophouden van een scheet, dit is eerder iets dat voorkomt bij een darmobstructie.

Als je een scheet op probeert te houden komt hij er toch uit, alleen dan in kleine beetjes, dus niet een hoop gas in 1 keer maar er ontsnapt steeds een klein beetje gas.

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Waar gaat een scheet heen als je hem niet laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 01:04

Ik weet alleen dankzij mn bio leraar dat je 5 liter (!) scheten laat per dag :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:11

Gas kan van de darmen niet terug naar de maag in verband met stromingen jn de darm. Vanuit de maag kan wel gas naar je mond.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:46

Bedankt voor alle reacties! Toch wat wiki-wijsheden ontracht zien worden (fijn! Ik kon het al niet geloven).

Als de scheet via kleine beetjes toch het lijf verlaat, hoe kan het dan dat soms, als je hem inhoudt, je er ontzettende buikpijn van krijgt? Of staat dat los van elkaar?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:49

Je krijgt buikpijn omdat je alles krampachtig dicht wilt houden, spieren verkrampen. Daarnaast als het veel gas is, dan zetten je darmen op dus dat kan ook zeer doen :')

Gewoon laten waaien dus :D (of iig naar de wc gaan haha)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-04-15 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:52

Ik heb eens op tv een onderzoek hiernaar gezien en het blijkt dat die uit je mond eruit gaat. :r :r

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:53

Zie je wel...? Is dus nog niet volledig ontkracht die theorie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:58

Als je ernstige verstopping hebt, is fecaal braken mogelijk... Het is dan nog niet echt poep, omdat er immers een verstopping zit maar je braakt wel letterlijk wat uit je darmen op (loopt van de darm terug in de maag) Het ruikt echter wel naar ehm poep.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:02

Deze vraag heb ik ook al eens op de radio voorbij horen komen :=
Wat het antwoord precies was, weet ik niet meer, maar vroeg of laat ontsnapte dat gas toch op een of andere manier :+

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:13

Opzich is de darmstroming niet helemaal ter beschikking overhet stromen van gas door de trilhaartjes, tenzij er wind in je darmen staat (woordgrap :')), gaat het gas zijn eigen weg, gewoon weer naar boven dus :')
Zo is het mij geleerd tenminste door mijn bioleraar :Y)
Laatst bijgewerkt door WildDreams op 12-04-15 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:13

AmyII schreef:
:') okee...

Dit gebeurt er dus als ik en vl melig zijn; dan komen rare vragen op.
Na een avondje googlen (en heel hard lachen op een ander forum) heb ik nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden, vandaar het topic hier.

Antwoorden die ik heb kunnen vinden zijn:
- het gas gaat terug en komt er later uit als boer. Dit heb ik nog nooit gehoord, maar er bestaat wel zoiets als fecaal braken. Y)(^)
- het gas gaat via de darmwand het lichaam in waardoor het kwalen kan veroorzaken (ik heb zelfs iets gelezen over caissonziekte?). Dit lijkt me niet echt geloofwaardig. :+
- door de druk van het gas vormt de darmwand uitstulpsels om exploderen te voorkomen. Deze uitstulpsels kunnen nadelig zijn wanneer er resten van ontlasting in komen te zitten, dan kunnen er ontstekingen ontstaan. Iedereen boven de 60 heeft deze uitstulpingen. Dit zijn divertikels en kunnen ontsteken (diverticulitis) of darmkanker veroorzaken. Dit heeft niets met gas te maken, maar verkeerde voeding e.d.
Dus... Wat is jullie theorie hierover? Ik weet het nog zo net niet, ik weet wel dat de aandrang verdwijnt wanneer ik 'm (te) lang inhoud.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:20

Maar fecaal braken is alleen iets wat gebeurt op het moment dat iemand van top tot teen verstopt zit. Op het moment dat een "normaal" persoon een scheet inhoud komt die er echt niet weer via je mond uit. Terugloop van darmen/maag is nou niet echt een dagelijks verhaal voor normale mensen. :=

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:22

Ik hou ze altijd maximaal 10 minuten in want na een kwartier komt het in de vorm van uitwerpselen naar buiten :')

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:29

Het is gas wat zich vormt door de beweging van je darmen (Peristaltiek is de knijpende beweging van een buisvormig orgaan die ervoor zorgt dat het voedsel vooruitkomt in bijvoorbeeld je darmen). Door het gas zakt de ontlasting dus naar beneden.
Als je op de wc zit om je ding te doen ;-) , komt het gas er toch wel mee uit.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:47

WendyLotte jij hebt wel een iets andere uitleg gehad dan ik heb gehad. Mij is verteld dat gas ontstaat door de vertering van voedsel. En vertering van voedsel gebeurt door verteringsezymen en bacteriën en de peristaltische bewegingen helpen bij het mixen en het verplaatste van het verteerde voedse naar het juist einde. Maar door afbraak van voedingsstoffen door bacteriën (fermentatie) ontstaat gas . En gas zelf zorgt er niet voor dat je ontlasting na beneden gaat maar de peristaltische bewegingen ( ook wel nodig want je darmen zijn zo lang dat echt niet de hele darm verticaal loopt daar zitten ook horizontale stukken bij) die beweging zorgt ervoor dat het voedsel wordt voortbewogen.

Maar wat er nou precies gebeurt met dat gas als het inhoud durf ik niet te zeggen. Zal een gedeelte ook niet door de darmwand heen gaan? Waardoor sommige gassen opgenomen worden in het bloed ofzo? Of is dat weer een hele rare gedachte van mij. Zo darmwand is doorlaatbaar dus ik neem aan dat wanneer er teveel gassen in de darm zitten dat ze ergens heen moeten dus misschien wel door de darmwand heen?
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 12-04-15 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:50

Als het gaat over gas dat al rectaal aan het duwen is, dan kan dat gas niet zomaar terug naar boven als ik de anatomielessen goed herinner. Tussen de dikke en dunne darm zit namelijk de ileocaecale klep, zodat er geen terugstroom van goederen naar de dunne darm kan gebeuren. De dunne darm is namelijk veel sterieler dan de dikke darm en het is de bedoeling dat de bacteriën van de dikke darm niet in de dunne terecht komen.
Die klep kan uiteraard wel falen, wat voor een heel gasprobleem op zich zorgt, het is dus wel de vraag of het mogelijk is door hoge druk en veel gasvorming die klep te doen bezwijken. Hoe dan ook, ik betwijfel of een gewoon ingehouden windje die klep zomaar in de verkeerde richting open kan duwen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:05

Ik zat even verder te denken met mijn theorie dat het gas dan door de darmwand heen opgenomen wordt in het bloed. Wat mij persoonlijk het meest logisch lijkt want een darmwand is doorlaatbaar, voedingsstoffen gaan ook door de darmwand heen het bloed in. Dus kan mij voorstellen als dat gas in de weg zit dat ook gebeurt met gas en dat het gas dan in het bloed komt. En zodra het bloed langs de longen komt dat het gas dan uitgewisseld wordt met de longen. Dit proces gebeurt contstant in je lijf. Bloed loopt dicht langs je longen heen waardoor het bloed zuurstof opneemt dmv diffusie en koolstofdioxide afgeeft aan de longen dmv diffusie zodat het uitgeademd kan worden. Wat nu als het bloed ook je darmgassen afgeeft aan je longen dan adem je ze gewoon uit. Dus ja het gas gaat weer terug naar boven en komt via je mond eruit alleen niet via dezelfde weg als het voedsel is gekomen dus het spijsverteringsstelsel maar via het bloed en de longen, dus je ademhaling.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 19:52

Dat is best een goede theorie Daantj_, technisch gezien lijkt het me dat wanneer de darmen voedingsstoffen doorlaten naar de bloedbaan dat zuurstof zeker zou moeten kunnen (qua moleculaire dichtheid)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:17

Daantj__ schreef:
Ik zat even verder te denken met mijn theorie dat het gas dan door de darmwand heen opgenomen wordt in het bloed. Wat mij persoonlijk het meest logisch lijkt want een darmwand is doorlaatbaar, voedingsstoffen gaan ook door de darmwand heen het bloed in. Dus kan mij voorstellen als dat gas in de weg zit dat ook gebeurt met gas en dat het gas dan in het bloed komt. En zodra het bloed langs de longen komt dat het gas dan uitgewisseld wordt met de longen. Dit proces gebeurt contstant in je lijf. Bloed loopt dicht langs je longen heen waardoor het bloed zuurstof opneemt dmv diffusie en koolstofdioxide afgeeft aan de longen dmv diffusie zodat het uitgeademd kan worden. Wat nu als het bloed ook je darmgassen afgeeft aan je longen dan adem je ze gewoon uit. Dus ja het gas gaat weer terug naar boven en komt via je mond eruit alleen niet via dezelfde weg als het voedsel is gekomen dus het spijsverteringsstelsel maar via het bloed en de longen, dus je ademhaling.

Maar gas is een afvalstof dus waarschijnlijk zal het niet door de darmen opgenomen worden. Anders was het al eerder opgenomen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:35

Even een post die maag-, darm-, leverziekten - onderbouwd is...

vuurneon schreef:
Je krijgt buikpijn omdat je alles krampachtig dicht wilt houden, spieren verkrampen. Daarnaast als het veel gas is, dan zetten je darmen op dus dat kan ook zeer doen :')

Klopt!

AmyII schreef:
Iedereen boven de 60 heeft deze uitstulpingen. Dit zijn divertikels en kunnen ontsteken (diverticulitis) of darmkanker veroorzaken. Dit heeft niets met gas te maken, maar verkeerde voeding e.d.

Bijna goed, maar net niet helemaal. Divertikels (uitstulpingen) kunnen voorkomen in de slokdarm (Zenker divertikel), dunne darm (Meckel divertikel) en in de dikke darm. Een divertikel ontstaat als er te veel druk op een zwakke plek in de darmwand staat; dit kan dus bij voedselophoping in de slokdarm, maar ook bij verstopping in de dikke darm. Een divertikel kan gaan ontsteken, dit heet diverticulitis. MAAR een divertikel zal nooit kwaadaardig worden en zal dus GEEN kanker veroorzaken!! Als er een divertikel ontstaat, verandert het slijmvlies van de darm niet. Bij een poliep (dat is geen uitstulping naar buiten, maar een uitstulping naar binnen) treedt wel verandering van het slijmvlies op. Dit kan uiteindelijk kwaadaardig worden en dus kanker zijn.

Murthul schreef:
Maar fecaal braken is alleen iets wat gebeurt op het moment dat iemand van top tot teen verstopt zit.

Nou ja, van top tot teen... Een flinke verstopping kan inderdaad fecaal braken veroorzaken, maar kan ook zorgen voor overloopdiarree.

WendyLotte schreef:
Het is gas wat zich vormt door de beweging van je darmen (Peristaltiek is de knijpende beweging van een buisvormig orgaan die ervoor zorgt dat het voedsel vooruitkomt in bijvoorbeeld je darmen). Door het gas zakt de ontlasting dus naar beneden.
Als je op de wc zit om je ding te doen ;-) , komt het gas er toch wel mee uit.

Uh, nee. Gas is een bijproduct van de vertering en heeft niets met het zakken van voedsel te maken. In dat geval zouden wij mensen nooit op z'n kop kunnen hangen aan het klimrek... :+ Dus zoals Daantj___ al aangeeft: door fermentatie ontstaat gas; ontlasting wordt verplaatst d.m.v. peristaltische bewegingen. Een deel van het gas wordt opgenomen in de darm, maar die kan ook niet alles aan, dus daar is je scheet.

Daantj__ schreef:
Wat nu als het bloed ook je darmgassen afgeeft aan je longen dan adem je ze gewoon uit. Dus ja het gas gaat weer terug naar boven en komt via je mond eruit alleen niet via dezelfde weg als het voedsel is gekomen dus het spijsverteringsstelsel maar via het bloed en de longen, dus je ademhaling.

Hihihi, goed bedacht, maar nee, helaas! De bloedvaten (aders) die langs de darmen lopen, komen eerst door de lever. Daar worden alle leuke stofjes die de darm in het bloed heeft gestopt weer uit het bloed gefilterd. Vervolgens gaat dat bloed naar het hart. Het hart stuurt het bloed naar de longen, waar CO2 wordt uitgewisseld voor O2. Dat zuurstofrijke bloed gaat weer naar het hart, waarna het door het hart de aorta wordt ingepompt. Die brengt het bloed weer langs de darmen en andere organen en lichaamsdelen.
Er zal best een beetje gas via de longen worden uitgescheiden, maar lang niet alles.

Nog vragen? :D

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 20:38

Wauw wat een uitleg Hilary, dank je wel!

Maar dan blijft de vraag: waar gaat een scheet heen wanneer je hem in houdt?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:39

Ik zal morgen aan mijn beste (leukste, aardigste) artsen je vraag stellen, Amy! Ik ben benieuwd of zij een antwoord hebben.