Af en toe benauwdheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Af en toe benauwdheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:21

Omdat ik hier al best een tijd mee loop, toch maar een topic aanmaak.

Sinds een jaar of 2 heb ik in het voorjaar en zomer erg last van een verstopte neus en benauwdheid. Ik ben hier steeds mee naar de huisarts geweest en kreeg een puffer mee. Toch heb ik niet het idee dat die erg geholpen heeft.
Vorig jaar bloed laten prikken op hooikoorts wat negatief bleek te zijn. En toen weer een (andere) puffer meegekregen, heeft ook niet veel uitgehaald.

In de winter heb ik vooral last van een verstopte neus, benauwdheid is dan maar sporadisch.
Zoals gisteren toen het erg warm was had ik het bij kleine inspanningen (trap lopen) benauwd en moet ik steeds diep ademhalen om een beetje zuurstof binnen te krijgen.
Het valt me dus op dat het vooral met warm weer is of met hele warme omgevingen (flink opgestookte verwarming). Ook onder een hete douche heb ik het snel benauwd.

Ik ga hier volgende week ook weer mee naar de huisarts, maar vroeg me af of er meerdere zijn mer deze klachten en wat bij jullie dan de diagnose is?

purny

Re: Af en toe benauwdheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:23

Klachten lijken op inspannigsastma. Welke puffer heb je toen gehad

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:26

Ik weet niet meer welke puffer ik gehad heb, zal even kijken of ik dat kan achterhalen deze week.
Maar als ik dan een lange buitenrit met paard (incl galop e.d) maak heb ik weer nergens last van, dan zou dat toch ook een trigger moeten zijn?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:26

Ik heb astma, en dat zijn de klachten die ik ook heb. Ik heb geen enkele last tijdens paardrijden, dus dat hoeft geen trigger te zijn. Ben inderdaad benieuwd naar welke puffers je hebt gehad. Welke kleur was je puffer?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:28

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:33

Ivy_ schreef:
Ik weet niet meer welke puffer ik gehad heb, zal even kijken of ik dat kan achterhalen deze week.
Maar als ik dan een lange buitenrit met paard (incl galop e.d) maak heb ik weer nergens last van, dan zou dat toch ook een trigger moeten zijn?

Doordat je paardrijd gaan je longblaasjes open staan. Tenminste dat is mij verteld. Ik heb gewone astma en 2 puffers. Een paarse genaamd seretide. Dit is een ontstekingsremmer en voor aanvallen een blauwe de ventolin.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:35

Eet je vaak tarwe producten?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:35

Een blauwe puffer is altijd Ventolin. Het enige dat kan verschillen is de hoeveelheid medicatie die hij per keer afgeeft. Ventolin gebruik ik in principe alleen als ik een aanval heb, of voordat ik ga sporten. De paarse (linker, seretide) gebruik ik voor dagelijks gebruik, om ontsteking van mijn luchtwegen tegen te gaan.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:38

Donja, ik eet gewoon brood elke dag maar verder niet veel andere tarwe producten voor zover ik weet..
Die blauwe heb ik dus gehad maar dat heeft weinig uitgemaakt.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:42

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde als jou.
Heb me alleen nooit laten testen op hooikoorts.

Vooral met warme temperaturen al heel snel last van duizeligheid en benauwdheid.
En dan dat mijn keel gewoon standaard half dicht zit.

Ik had toen ik klein had astma, ook verschillende puffers (blauw, groen, oranje) voor gehad. Ben ik zo'n beetje overheen gegroeid dus ik gebruik die medicijnen nu niet meer. Geen idee of dit daardoor komt of dat het iets anders is..

Heb nog een neusspray gehad vorig jaar die irritatie van het neusslijmvlies tegengaat ofzo. Dat kon dan de oorzaak zijn dat mijn keel zo dicht zat. Geen idee of het heeft gewerkt want toen ik het gebruikte werd ik verkouden. Daarna nog niet weer teruggegaan naar de huisarts.

Maar misschien dat je jouw huisarts daarna kan vragen? Ik volg in ieder geval even!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:47

Ik weet dat ik tijdens de middelbare school dit ook een tijd gehad heb, maar daarna een aantal jaren eigenlijk niets...

Neusspray van de Kruidvat heb ik nu, en merk dat ik die in de winter veel minder vaak nodig heb. Nu wel dagelijks, vaak 1 keer, soms 2 keer.
Hoop dat de huisarts nu misschien met een andere diagnose komt, misschien meer onderzoek, zou fijn zijn...

Marijkiiii, heb jij er ook nu meer last van dan?

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:55

Ik ben nu verkouden dus dan is het sowieso erger... kan natuurlijk zijn dat dat gedeeltelijk door de hooikoorts komt, maar volgens mij is deze verkoudheid twee weken geleden al begonnen dus het schiet nog niet echt op.

Heb dus eigenlijk geen idee of het erger is nu.

De neusspray die ik had was trouwens op recept van de dokter, niet van de drogist. Kon ook helpen tegen hooikoorts geloof ik.

Op dit moment is het niet zo erg dat ik er weer mee naar de dokter heen wil (zomer 2013 was de duizeligheid wel heel erg snel). Weet niet of het inspanningsastma is maar bij inspanning wordt het wel erger. Denk alleen dat dat komt omdat ik dan meer zuurstof nodig heb, mijn keel zit sowieso al dicht alleen als ik niks doe is dat niet zo erg. Beetje lastig uit te leggen.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 23:03

Klinkt me toch wel een bezoek aan de huisarts waard of niet?
Vervelend dat je nog verkouden bent, duurt wel lang.
Verkoudheid heb ik gelukkig sinds begin 2014 geen last meer van gehad (verbaasd me wel, heb altijd wel 2x per jaar een verkoudheid te pakken).

Huisarts heb ik nooit gehoord over neusspray dus dat zal ie dan wel niet nodig vinden..

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:10

Nee, volgens mij was die neusspray ook meer tegen de hooikoorts. Dan snap ik alleen niet waarom hij me niet heeft laten testen daarvoor.
Ik zit ook te twijfelen of ik toch niet even naar de huisarts ga weer. Ik wacht denk ik even afwacht hoe het de komende week gaat. Als die verkoudheid niet weggaat moet ik sowieso wel denk ik, drie weken is wel erg lang. Als het wel weggaat even afwachten wat er gebeurt als het warmer wordt..

Maar verwacht de huisarts bij jou dat het (inspannings)astma kan zijn of heeft hij het daar niet over gehad? Ik merk vooral dat ik benauwd wordt als ik bijvoorbeeld als het warm is de trap op moet lopen als ik daarvoor op de bank zat.
Laatst bijgewerkt door marijkiiii op 11-04-15 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 23:13

Hij heeft het daar verder niet over gehad nee, maar misschien komt ie daar nu mee.

Bij mij komt de benauwdheid ook wel idd als ik de trap oploop na gewoon in rust gezeten te hebben, zeker op warme dagen...